Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    Forum-nybörjare Nick_Hs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Förnamn
    Nicolas
    Ort
    Solna
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    29

    3000 mil på Longlife?

    Vad har ni för erfarenheter av skicket på en modern Longlife olja efter 3000 mil (t.om 5000 mil för vissa tillverkare) som tillverkarna anger?

    Kan moderna Longlife oljor verkligen hålla måttet i över 3000 mil. Speciellt med lite hårdkörning måste det ju förkorta livslängden.

    Som nybliven Cooper S ägare så kommer jag definitivt lägga in ett extra oljebyte mellan serviceintervallerna. Första oljebytet på min bil var vid 3100 mil vilket stämmer bra med 2500 liter bensin som jag tror intervallen räknas på. (pendlarmil antagligen )

    /N

  2. #2
    MINI-galning powernaps avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Santa Pola, Alicante, Spain
    Län
    Halland
    Inlägg
    6 799
    *byter minst en gång per år, i år faktiskt 2 ggr*
    HÄR ÄR BILENS TRÅD
    RACING!!!
    Ladda ner flyers :: Hjälp oss att bli större som club

    ---------------------------------------------------------
    reg. datum på forumet 2005-04-07
    Snart 7 år ung här!

  3. #3
    Forum-nybörjare Nick_Hs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Förnamn
    Nicolas
    Ort
    Solna
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Dom är ju inte billiga LL01-04 oljorna direkt. Är van vid hederlig gammal dinosaurieolja till gamla amerikanare som är slut vid 500 mil och svart redan efter 100 mil.

  4. #4
    Betalande Medlem Luc!fears avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Påskallavik
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    2 469
    Citat Ursprungligen postat av Nick_H Visa inlägg
    Dom är ju inte billiga LL01-04 oljorna direkt. Är van vid hederlig gammal dinosaurieolja till gamla amerikanare som är slut vid 500 mil och svart redan efter 100 mil.
    Jag skulle aldrig tro på detta...
    Att allt fler säljer bilar på långa serviceintervaller är bara för att köparna är så lättlurade.
    fan va bra bil det måste vara om jag inte behöver serva bilen, då behöver jag inte vara utan min bil...
    Nej faktum är att marginalen minskar hela tiden på slitytor m.m. för att material kostar pengar.
    Idag väger inte en motor 150kg...nej dom bantar vikt, material & slitytor hela tiden.
    Det innebär att lager m.m. får mindre slitytor.
    Visst oljor utvecklas också...men nej, inte så mycket att det går att köra 300 mil eller mer med samma olja.
    Det är helt enkelt ett försäljningsargument för att tjäna mer pengar på en mindre volym...
    Jag rekomenderar att köra på en helsyntetisk olja som håller "rätt" API-klass eller bättre & byta inför varje vinter & sommar säsong
    Ny olja på vintern när den kommer att kallstartas med kanske minusgrader & ny olja när det snabbt kommer upp i extremt höga temperaturer...
    Eller kolla denna tråd (& inlägg 21):
    http://www.coopersweden.se/showthrea...ight=API-klass

    mvh Dan
    Senast redigerat av Luc!fear den 2008-09-22 klockan 18:35.
    BESTÄLLD: MINI Cooper Clubman JCW All4 LCI -2020 Enigma Black Metallic, rött tak & speglar.
    NUVARANDE: MINI Cooper Clubman S JCW -2016 Chilli Red, tak & sidospeglar i svart.
    SÅLD: MINI Cooper Clubman S JCW -2013, White silver metallic,tak, sidospeglar, c-stolpe & fäljar i
    svart.
    SÅLD MINI Cooper Countryman SD All4 - 2012, Absolute black metallic & även tak.
    SÅLD: Mini Cooper S JCW, -05, Hyper blue med svart tak.


    Life's too short not to

    MIN gamla BILTRÅD: här

  5. #5
    MINI-galning powernaps avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Santa Pola, Alicante, Spain
    Län
    Halland
    Inlägg
    6 799
    Citat Ursprungligen postat av Luc!fear Visa inlägg
    men nej, inte så mycket att det går att köra 300 mil eller mer med samma olja.
    dan, du menar väl 3000 mil
    HÄR ÄR BILENS TRÅD
    RACING!!!
    Ladda ner flyers :: Hjälp oss att bli större som club

    ---------------------------------------------------------
    reg. datum på forumet 2005-04-07
    Snart 7 år ung här!

  6. #6
    Forum-nybörjare Nick_Hs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Förnamn
    Nicolas
    Ort
    Solna
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Tackar, den tråden har jag missat! Fanns lite bra funderingar där.

    /N

  7. #7
    MINI-galning Rausners avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Förnamn
    Erik
    Ort
    Helsingborg
    Län
    Skåne
    Inlägg
    442
    Jag hade aldrig kört så långt på samma olja. Jag byter vid max 1000 mil, gärna 800. Beror på hur man kör med bilen också. Kör man hårt byter man oftare anser jag.

  8. #8
    MINI-galning andreasss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Förnamn
    Andreas
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götalands län
    Inlägg
    291
    Longlife är enbart ett försäljningstrix och ett sätt att konkurrera om nybilskunder. Byt MINST var 1500 mil med en fin helsyntetolja och skit i longlifeblasket. Jag har MOTUL 300V 10W40 i min nu(bra för banåka) men byter strax till Motul 8100 med bättre klassning för vinterbruk.
    Nissan GT-R MY2011

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Ojdå, 3000 poster - det gick undan!
    Av Fredrik i forum Off-topic
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2013-01-25, 06:58
  2. MINI i Gumball 3000 (2008)
    Av Marcus i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 17:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •