Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164

    Lightbulb Bra deal på vinterdäck?

    Jag har i dagarna jagat vinterdäck till MINIn, vill ju kunna använda min älskling även på vintern, men helst inte glida av vägen på köpet. Mina krav var:

    1. Kvalitetsdäck (ej asienskit)
    2. Dubbat
    3. Ej runflat
    4. MINI original LM-fälgar
    5. Billigt (=inte onödigt dyrt)

    Jag har nu fått ett erbjudande med:

    * 4 st Nokian Hakka5 dubbade 185/65/R15
    * 4 st Fälgar 5-star Spooler 15"

    Priset är 10 000 kr inkl moms, monterat och klart. Detta var det bästa jag hittade, uppfyller samtliga krav, och jag har faktiskt redan beställt, för leverans någon gång i oktober. Vad tror ni, är det vettigt, eller borde jag leta vidare?
    Senast redigerat av W2k den 2008-09-18 klockan 16:07.
    Wilhelm Svenselius

  2. #2
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    fälgar är jag kass på men skulle rekomendera 16" och däck finns det väldigt bra på www.dackonline.se

    Där kan du spana lite =)
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

  3. #3
    MINI-galning olas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Stockholm
    Län
    STOCKHOLM
    Inlägg
    1 933
    Citat Ursprungligen postat av W2k Visa inlägg
    Jag har i dagarna jagat vinterdäck till MINIn, vill ju kunna använda min älskling även på vintern, men helst inte glida av vägen på köpet. Mina krav var:

    1. Kvalitetsdäck (ej asienskit)
    2. Dubbat
    3. Ej runflat
    4. MINI original LM-fälgar
    5. Billigt (=inte onödigt dyrt)

    Jag har nu fått ett erbjudande med:

    * 4 st Nokian Hakka5 dubbade 185/65/R15
    * 4 st Fälgar 5-star Spooler 15"

    Priset är 10 000 kr inkl moms, monterat och klart. Detta var det bästa jag hittade, uppfyller samtliga krav, och jag har faktiskt redan beställt, för leverans någon gång i oktober. Vad tror ni, är det vettigt, eller borde jag leta vidare?
    om du kan frångå krav 4, utan nöja dig med en vanlig LM-fälg så har jag en mkt billigare uppsättning som gått 2 vintrar på min bil.
    fd MINI John Cooper Works F56- 2015
    Jeep Grand Cherokee V8 -1999
    fd MINI Cooper Clubvan R55 -2013
    Alfa Romeo 159 1750 Ti - 2011
    fd MINI Countryman SD All4 R60 - 2012
    fd MINI John Cooper Works Clubman R55 - 2009
    fd MINI Cooper Checkmate R50 - 2007


  4. #4
    MINI-galning Rasmuss avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Förnamn
    Rasmus
    Ort
    Visby och Åre
    Län
    Gotland och Jämtland
    Inlägg
    1 506
    Skit i MINI-originalfälg! Det kommer se mkt bättre ut om du köper en annan fälg och då satsar på 16".

    Hakka 5 med dubb är ett galet bra vinterdäck. Jag kör det som vinterpuckar sen förra vintern.
    Nya bilens tråd »
    Gamla bilens tråd »
    • Bli medlem i gruppen Vi som kör snabbare än RobertH du också!


    MINI Cooper S -11
    Volvo XC60 R-design Polestar -13
    VW "Surfbussen" Transporter -96

  5. #5
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Citat Ursprungligen postat av R.E Visa inlägg
    Skit i MINI-originalfälg! Det kommer se mkt bättre ut om du köper en annan fälg och då satsar på 16".
    15" eller 16" var ett avsiktligt val och inget jag blev tvingad till pga MINI originalfälgarna. Däremot påstås det vara bättre med lite mer "stomme" på vinterdäcken, alltså mer gummi mellan fälg och mark. Därför blev det 15" (som bonus är det billigare). Sen tycker jag inte att utseendet är så viktigt på vintern, det brukar ju ständigt vara slaskigt och äckligt ändå.

    Vet att många gillar eftermarknadsfälgar av olika slag men inte jag, det måste vara original. Allt annat ser fel ut på bilen i mina ögon.

    Citat Ursprungligen postat av Ashra Visa inlägg
    fälgar är jag kass på men skulle rekomendera 16" och däck finns det väldigt bra på www.dackonline.se
    Däckonline vill ha 1295 kr/st inkl frakt för Hakka5or, jag betalar ju 2500 kr per hjul. Kostar fälgarna mindre än 1200 kr/st tro? För om inte, så är ju däcken billigare där jag köper dem. Sen tillkommer ju monteringen, jag vet inte vad den kostar, men däremot att många verkstäder fnyser åt "internetdäck".
    Senast redigerat av W2k den 2008-09-19 klockan 16:09.
    Wilhelm Svenselius

  6. #6
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    Dackonline har en lista med verkstäder som sätter på deras däck finns otroligt många i stockholms området. I priserna hos dackonline ingår frakt till din dörr eller till verkstaden du väljer för montering.
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

  7. #7
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Citat Ursprungligen postat av Ashra Visa inlägg
    Dackonline har en lista med verkstäder som sätter på deras däck finns otroligt många i stockholms området. I priserna hos dackonline ingår frakt till din dörr eller till verkstaden du väljer för montering.
    Men hur mycket kan monteringen kosta? Även verkstaden vill ju ha betalt för sina tjänster, men den kostnaden ingår väl inte i priserna på Däckonline?

    Förresten landade miljöbilspremien idag. Så nu har jag mina 10 lax att lägga på vinterhjul... tackar, staten!
    Wilhelm Svenselius

  8. #8
    MINI-galning Christians avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Förnamn
    Christian
    Ort
    Vinslöv
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 175
    Hos oss...hemma i byn:

    Lägga på däcket på fälgen + balansering + (gratis montering). =125:-/ däck.

    I stan: 350:-/däck.

    Sen bor du ju i fjollträsk så där kostar det säkert 500:-/däck. !!!
    Annonsansvarig
    FD: MINI Cooper S Works

  9. #9
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Citat Ursprungligen postat av Christian Visa inlägg
    Sen bor du ju i fjollträsk så där kostar det säkert 500:-/däck. !!!
    Tack för uppmuntran
    Wilhelm Svenselius

  10. #10
    MINI-galning Rasmuss avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Förnamn
    Rasmus
    Ort
    Visby och Åre
    Län
    Gotland och Jämtland
    Inlägg
    1 506
    Citat Ursprungligen postat av W2k Visa inlägg
    15" eller 16" var ett avsiktligt val och inget jag blev tvingad till pga MINI originalfälgarna. Däremot påstås det vara bättre med lite mer "stomme" på vinterdäcken, alltså mer gummi mellan fälg och mark. Därför blev det 15" (som bonus är det billigare). Sen tycker jag inte att utseendet är så viktigt på vintern, det brukar ju ständigt vara slaskigt och äckligt ändå.

    Vet att många gillar eftermarknadsfälgar av olika slag men inte jag, det måste vara original. Allt annat ser fel ut på bilen i mina ögon.
    Jag vet inte om man märker så mycket skillnad i komfort mellan 15" och 16". Det är mycket gummi på båda! Dock billigare med 15", vilket ju är en fördel. Men det ser lite snålt ut samtidigt

    På vinterfälgen tycker jag verkligen inte det spelar någon roll om man har MINI original eller inte. Personligen tycker jag att många "no name"-fälgar är snyggare än de MINI-fälgar som du länkade till. Kläm dit ett MINI-märke i centrumkåpan så blir du nöjd Eller har MINI något unikt i sina fälgar som du gärna vill ha?

    Citat Ursprungligen postat av W2k Visa inlägg
    Däckonline vill ha 1295 kr/st inkl frakt för Hakka5or, jag betalar ju 2500 kr per hjul. Kostar fälgarna mindre än 1200 kr/st tro? För om inte, så är ju däcken billigare där jag köper dem. Sen tillkommer ju monteringen, jag vet inte vad den kostar, men däremot att många verkstäder fnyser åt "internetdäck".
    Jag köpte Hakka5 195/55R16 inkl. fälg (OVM Storm) och betalade 10,500 kr inkl. frakt. hem till dörren. Frågar du mig så tycker jag det är "mer för pengarna" än 10.000 kr för 15-tummare.
    Nya bilens tråd »
    Gamla bilens tråd »
    • Bli medlem i gruppen Vi som kör snabbare än RobertH du också!


    MINI Cooper S -11
    Volvo XC60 R-design Polestar -13
    VW "Surfbussen" Transporter -96

  11. #11
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Citat Ursprungligen postat av R.E Visa inlägg
    Personligen tycker jag att många "no name"-fälgar är snyggare än de MINI-fälgar som du länkade till. Kläm dit ett MINI-märke i centrumkåpan så blir du nöjd Eller har MINI något unikt i sina fälgar som du gärna vill ha?
    Det är en ren smakfråga, inget mer. Originalfälgarna passar ihop med resten av bilen på ett sätt som eftermarknadsfälgar nästan aldrig gör (det finns lysande undantag, men inte som jag stött på till någon av mina bilar, däremot sett på andras). De där "OVM Storm" du nämnde t ex skulle jag aldrig kunna sätta på min bil. Inte för att jag tycker de är fula, de passar helt enkelt inte bilen. En smakfråga, som sagt
    Wilhelm Svenselius

  12. #12
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    Citat Ursprungligen postat av Christian Visa inlägg
    Hos oss...hemma i byn:

    Lägga på däcket på fälgen + balansering + (gratis montering). =125:-/ däck.

    I stan: 350:-/däck.

    Sen bor du ju i fjollträsk så där kostar det säkert 500:-/däck. !!!
    Även det står på dackonlines hemsida =P Står vilka verkstäder som gör det samt vad de tar =P Jag pröjsade 180kr per däck på audin tex. 18" inkl att de kastade gamla däcken tror jag fick pröjsa 30kr mer för att de var 18".
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

  13. #13
    MINI-galning Rasmuss avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Förnamn
    Rasmus
    Ort
    Visby och Åre
    Län
    Gotland och Jämtland
    Inlägg
    1 506
    Citat Ursprungligen postat av W2k Visa inlägg
    Det är en ren smakfråga, inget mer. Originalfälgarna passar ihop med resten av bilen på ett sätt som eftermarknadsfälgar nästan aldrig gör (det finns lysande undantag, men inte som jag stött på till någon av mina bilar, däremot sett på andras). De där "OVM Storm" du nämnde t ex skulle jag aldrig kunna sätta på min bil. Inte för att jag tycker de är fula, de passar helt enkelt inte bilen. En smakfråga, som sagt
    Du ska få en bild när dom sitter monterade, dom ser väldigt bra ut på en MCS iaf Faktum är att det nästan ser råare ut med dom än 17" original, pga högre ET än MINI-fälgen.

    Men 15" ser för litet ut. Jag har det på Smarten som original. Det säger väl en del om den storleken... hehe!
    Nya bilens tråd »
    Gamla bilens tråd »
    • Bli medlem i gruppen Vi som kör snabbare än RobertH du också!


    MINI Cooper S -11
    Volvo XC60 R-design Polestar -13
    VW "Surfbussen" Transporter -96

  14. #14
    MINI-galning JohanHs avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Förnamn
    Johan
    Ort
    Stockholm, Sweden, Sweden
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 321
    Citat Ursprungligen postat av Ashra Visa inlägg
    Dackonline har en lista med verkstäder som sätter på deras däck finns otroligt många i stockholms området. I priserna hos dackonline ingår frakt till din dörr eller till verkstaden du väljer för montering.
    Däckonline har en verkstad runt hörnet från mig på Surbrunnsgatan.

    /Johan
    Kör numera (dopad) Audi A4 1,8t Quattro Avant

    f.d. ägare till Affe är en MCS 07 i British Racing Green med vitt tak och vita bonnetstripes.
    Dekaltrimning: Union Jack på alla backspeglar. Clubdekal på bakre sidoruta.
    Hårdvara: H&R sänkning.

    f.d ägare till "Uffe" en MC 03 i Chili Red med vitt tak och vita bonnetstripes

    Ladda ner klubbflyer
    Bli betalande medlem


    http://www.myspace.com/thedoreenssthlm - Straight Outta Skärsätra

    Hoodboard.se, nya prylar där du bor

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Vinterdäck
    Av fj0 i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-11-22, 08:40
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-08-05, 23:20
  3. Vinterdäck
    Av Yeah-Right i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-23, 10:44
  4. Vinterdäck
    Av CooperStefan i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-11-12, 15:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •