Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    aug 2007
    Förnamn
    Christoffer
    Ort
    Tyresö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    5

    Hjälp med modellval

    Jag har läst mycket i forumet för att ta reda på så mycke som möjligt inför mitt första köp av en Mini.
    Det lutar åt en Cooper S och har då hamnat i valet mellan en 04 med väldigt mycket utrustning och en 07 (men R53) med inte fullt så mycket utrustning.
    Prisskillnaden är bara ca 30 000 mellan dessa och det är ju ändå tre år mellan dom.
    Tredje alternativet är att lägga lite mer pengar på bilen nu och köpa en R56 istället för att få fördelarna med den.
    Ni som har köpt och ägt flera Minis måste ju ha bra koll på vad som blir bästa köp. Efter att ha förlorat runt 60 000 om året i värdeminskning på bilar genom åren vill jag verkligen göra en bra affär den här gången. Hjälp!!

  2. #2
    Jag har tidigare ägt en MINI Cooper -02 i drygt ett och ett halvt år före jag skaffade en R56 S. Det diskuteras flitigt här på sidan om vilken bil som är den bästa, men låt mig med en personlig reflexion säga så här:
    R50/R53 kanske är något charmigare då den känns lite enklare och mer sparsam i vissa material (= lite mer plastig), du får ett härligt vinande kompressorljud om du skaffar en R53 (S-modellen).
    En R56 är en vidareutveckling och kvalitetskänslan är helt klart högre i den, materialval är uppdaterade och att trycka på en knapp när man startar tycker i alle fall jag är ballt
    Bensinförbrukningen är betydligt lägre i en R56 (jag snittade på runt 0,85-0,9 när vi körde Vaxholmsturen på små slingriga vägar i bra tempo - vet att några R53, moddade, skulle snittat runt 1,2-1,3). En R56 känns som mer bil, helt enkelt

    Smaken är som baken, provkör bägge modellerna och se vilken du gillar bäst - det är personligt vilken utav dem man föredrar.

    Jag är mer än nöjd med min R56 S, känns som ett lyft jämfört med min tidigare R50, även om jag hade grymt kul med den också, såklart!
    Senast redigerat av Fredrik den 2007-12-03 klockan 17:33.
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

  3. #3
    MINI-galning RandyPipers avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Förnamn
    Andreas
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 393
    Kanske satsa på en R53 Cooper S Works, om jag hade valt idag hade det blivit en sån helt klart !
    – Nej, det heter inte minigolf, det heter bangolf.

    Bättre bangolf utan droger.

    Rover Mini Cooper 97

    Slowest M***erf***** in town !

  4. #4
    MINI-galning Marcuss avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Södermalm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    2 371
    Jag skulle gå på så ny bil som möjligt med hyffsat mycket utrustning. Skall du inte använda Minin för långresor kanske du inte behöver navigator tex.
    Om vi väljer mellan R56 och R53.

    R56an är en bättre bil. Så är det bara. Men inte riktigt lika rå och rolig. Snabbare är den. Min trimmade R53a är går jämt med en orginal R56 efter efter 150.


    Har du bestämt dig för en R53 så ska du nog satsa på en works med hyffsat mycket utrustning. Får du en 03-04 med works för 170-185 så gör du nog en bra affär. Den kommer nog inte tappa mer än till 140-150 de närmaste 2-3 åren.
    Importbilar har sämmre andrahandsvärden, men du kan hämta en nyare med mycket mer utrustning och färre mil för lite bättre pris.

    Jag tror att den som köper bilen som står hos Bröderna Odds gör en bra affär om de får ner priset till ca 180.

  5. #5
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    aug 2007
    Förnamn
    Christoffer
    Ort
    Tyresö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    5
    Tack för era svar!
    Ja en JCW vore ju inte fel men utbudet verkar dåligt. Att köpa den gräsligt fula från Odds är jag nog inte tillräckligt händig för byta inredningen. Vill helst inte ha en silverfärgad heller.... (nu låter jag ju som en tjej, men man får väl vara lite fåfäng när man väljer en Cooper)
    Likadant är det ju egentligen med att hitta begagnade R56. Finns bara ett par stycken till salu i landet till rimliga pengar.

  6. #6
    MINI-galning Marcuss avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Södermalm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    2 371
    Om du inte har nått emot tyskimport så finns det ju hur många fina bilar där nere som helst.

    En Mini Cooper S Works Challenge kanske?

  7. #7
    MINI-galning Marcuss avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Södermalm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    2 371
    Fullt workspaket är orginal, sen är det väl någon badge eller nått på att det är en 1 av 800 eller nått. Finns bara i svart och silver.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Akut hjälp med köp av MCS!
    Av ersk i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-08-04, 23:46
  2. Hjälp med pris
    Av Evelina84 i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-31, 10:20
  3. Hjälp med val av däck!
    Av magohl i forum Teknik
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 19:24
  4. Hjälp med värdering..
    Av kakan i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 22:01
  5. Hjälp sökes!
    Av swemartin i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-23, 07:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •