Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Däcktryck

  1. #1
    MINI-galning Sillens avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Freddy
    Ort
    Eslöv
    Län
    Skåne
    Inlägg
    196

    Däcktryck

    Jag undrar om det är någon som har koll på vilket tryck man ska ha i däcken vid dem olika fälgstorlekarna:
    15"?
    16"?
    17"?

  2. #2
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Har du tittat i förarmanualen, och vid förardörrens sida ?
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  3. #3
    MINI-galning Sillens avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Freddy
    Ort
    Eslöv
    Län
    Skåne
    Inlägg
    196
    Nej, men det är inte alltid att dem stämmer. Vissa bilmärken är det bättre att ha mer tryck än vad det står i manualen, kanske inte gäller Mini!?!?

  4. #4
    MINI-galning Rasmuss avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Förnamn
    Rasmus
    Ort
    Visby och Åre
    Län
    Gotland och Jämtland
    Inlägg
    1 506
    Citat Ursprungligen postat av Sillen Visa inlägg
    Nej, men det är inte alltid att dem stämmer. Vissa bilmärken är det bättre att ha mer tryck än vad det står i manualen, kanske inte gäller Mini!?!?
    I regel ska man väl alltid ha lite mer tryck i däcken än vad som står i manualen, oavsett bilmärke? Det är bra för bensinräkningen och därmed även för miljön.

    Hur som helst så har jag 17" på min MCS och där ska däcktrycket vara 2,8 bar enligt instruktionerna på lappen i förardörren.

  5. #5
    Betalande Medlem Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009
    Jag har 17" och kör med 2,8-2,9 ungefär. Hellre för mycket luft än för lite är ett bra motto.
    Medlem #16
    HÄR ÄR BILENS TRÅD!

    MCS WORKS -05 HB/W
    MCS -04 EB/B (Såld)
    FD. MC -02 CB (Såld)




  6. #6
    MINI-galning Rasmuss avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Förnamn
    Rasmus
    Ort
    Visby och Åre
    Län
    Gotland och Jämtland
    Inlägg
    1 506
    Citat Ursprungligen postat av ace666 Visa inlägg
    Jag har 17" och kör med 2,8-2,9 ungefär. Hellre för mycket luft än för lite är ett bra motto.
    Jepp, ungefär som jag.
    Är för övrigt grymt imponerad av hur bra däcken på Coopern håller trycket. Jag har kört 450 mil (varav 200 mil var långkörning) på två månader och ännu har inte trycket i däcken gått ner en enda "plupp" från 2,8.

  7. #7
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Jag kör 2.5 (GP 18").
    Högre/lägre tryck än rekommenderat ökar risken för felaktigt däckslitaget, och försämrar bilens körförmåga (understyrning/överstyrning).
    Nu gör säkert inte någon decimal hit eller dit något, men det finns en anledning till ett rekommenderat tryck
    Senast redigerat av Hobbe den 2007-07-20 klockan 00:44.
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  8. #8
    MINI-galning Sillens avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Freddy
    Ort
    Eslöv
    Län
    Skåne
    Inlägg
    196
    Kanske är värre med bilar som man lastar tyngre saker i (då menar jag mer än en rejäl "karr" (det där man på skånska)).

  9. #9
    Betalande Medlem Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009
    För lågt däcktryck sliter ut däcken fort på kanterna. Men om dom skall slitas på mitten med för högt så får man ha JÄTTEHÖGT TRYCK sa min däckhandlare.
    Medlem #16
    HÄR ÄR BILENS TRÅD!

    MCS WORKS -05 HB/W
    MCS -04 EB/B (Såld)
    FD. MC -02 CB (Såld)




  10. #10
    MINI-galning Rasmuss avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Förnamn
    Rasmus
    Ort
    Visby och Åre
    Län
    Gotland och Jämtland
    Inlägg
    1 506
    Citat Ursprungligen postat av Hobbe Visa inlägg
    Jag kör 2.5 (GP 18").
    Högre/lägre tryck än rekommenderat ökar risken för felaktigt däckslitaget, och försämrar bilens körförmåga (understyrning/överstyrning).
    Nu gör säkert inte någon decimal hit eller dit något, men det finns en anledning till ett rekommenderat tryck
    En sommar jobbade jag för Vägverket som hade en kampanj om att man skulle köra med högre däcktryck än vad som stod i specarna, eftersom det gör sån minimal skillnad på bilens egenskaper och ger ett slitage som knappt är mätbart MEN som i förhållande till detta gör mycket för miljön och sparar pengar i plånboken.

    Du ska trycka i mängder med luft för att det ska bli ett väldigt mycket högre slitage på däcken. Om du har för lite luft däremot…

  11. #11
    MINI-galning Sillens avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Freddy
    Ort
    Eslöv
    Län
    Skåne
    Inlägg
    196
    Känner igen det. Tack för tipsen.

  12. #12
    MINI-galning
    Reg.datum
    mar 2005
    Förnamn
    Eduardo
    Ort
    Sundsvall
    Län
    Västernorrland
    Inlägg
    152
    näe jag bytte till sommardäck förra våren tryckte däckverkstan i 3.0 i däcken två månader senare var däcken helt utslitna i mitten så nu kör jag på 2.5 funkar kanon =)
    #6 True Mini Drivers


    Föredettingar:
    Mini Cooper Cabriolet -05
    Pure Silvermetallic
    Såldes den 21 Juli 2010

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Däcktryck
    Av RandyPiper i forum Teknik
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2010-08-17, 20:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •