Jag undrar om det är någon som har koll på vilket tryck man ska ha i däcken vid dem olika fälgstorlekarna:
15"?
16"?
17"?
Jag undrar om det är någon som har koll på vilket tryck man ska ha i däcken vid dem olika fälgstorlekarna:
15"?
16"?
17"?
Har du tittat i förarmanualen, och vid förardörrens sida ?
BMW R1200RS 125 PS/125Nm
F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm
1:a MINI Cup 2011
3:a MINI Cup 2010
Nej, men det är inte alltid att dem stämmer. Vissa bilmärken är det bättre att ha mer tryck än vad det står i manualen, kanske inte gäller Mini!?!?
I regel ska man väl alltid ha lite mer tryck i däcken än vad som står i manualen, oavsett bilmärke? Det är bra för bensinräkningen och därmed även för miljön.
Hur som helst så har jag 17" på min MCS och där ska däcktrycket vara 2,8 bar enligt instruktionerna på lappen i förardörren.
Jag har 17" och kör med 2,8-2,9 ungefär. Hellre för mycket luft än för lite är ett bra motto.
Jag kör 2.5 (GP 18").
Högre/lägre tryck än rekommenderat ökar risken för felaktigt däckslitaget, och försämrar bilens körförmåga (understyrning/överstyrning).
Nu gör säkert inte någon decimal hit eller dit något, men det finns en anledning till ett rekommenderat tryck![]()
Senast redigerat av Hobbe den 2007-07-20 klockan 00:44.
BMW R1200RS 125 PS/125Nm
F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm
1:a MINI Cup 2011
3:a MINI Cup 2010
Kanske är värre med bilar som man lastar tyngre saker i (då menar jag mer än en rejäl "karr" (det där man på skånska)).
För lågt däcktryck sliter ut däcken fort på kanterna. Men om dom skall slitas på mitten med för högt så får man ha JÄTTEHÖGT TRYCK sa min däckhandlare.
En sommar jobbade jag för Vägverket som hade en kampanj om att man skulle köra med högre däcktryck än vad som stod i specarna, eftersom det gör sån minimal skillnad på bilens egenskaper och ger ett slitage som knappt är mätbart MEN som i förhållande till detta gör mycket för miljön och sparar pengar i plånboken.
Du ska trycka i mängder med luft för att det ska bli ett väldigt mycket högre slitage på däcken. Om du har för lite luft däremot…
Känner igen det. Tack för tipsen.
näe jag bytte till sommardäck förra våren tryckte däckverkstan i 3.0 i däcken två månader senare var däcken helt utslitna i mitten så nu kör jag på 2.5 funkar kanon =)
#6 True Mini Drivers
Föredettingar:
Mini Cooper Cabriolet -05
Pure Silvermetallic
Såldes den 21 Juli 2010
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)