Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25
  1. #1

    Värdera JCW jämfört med S

    Hur skulle ni värdera JCW jämfört med en S om man skulle ta två bilar med samma utrustning, samma miltal osv?
    Nypriset skiljer väl drygt 70.000:- Men begagnat hur ser ni på det?
    20.000:-? 30.000? 40.000?

  2. #2
    Betalande Medlem Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009
    På R53:an så minns jag att skillnaden för något år sedan var 30000:- när man tittade i listor typ "Hur mycket är din bil värd?"
    Vad det gäller din R56 JCW så hade jag tippat på 40-45000:-. Kanske till och med mer.
    Medlem #16
    HÄR ÄR BILENS TRÅD!

    MCS WORKS -05 HB/W
    MCS -04 EB/B (Såld)
    FD. MC -02 CB (Såld)




  3. #3
    Forum-nybörjare p3tT4ns avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trollhättan
    Län
    Västra Götalands Län
    Inlägg
    14
    Jag funderade själv på denna fråga en hel del innan jag klippte till på en ny JCW, och jag kom fram till att värdeförlusten i kronor låg på ungefär detsamma; så om man köper en ny JCW, kontro S, så förlorar man ungefär lika mycket pengar när det väl är dags att sälja.
    Tror dock det är svårare att hitta köpare på en JCW, samt att dessa spekulanter är aningen kräsnare. Ofta är dem ju även bankörda, vilket ju i mitt tycke drar ner begagnatvärdet en hel del.

  4. #4
    MINI-galning
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Nina
    Ort
    Sthlm
    Län
    Sthlm
    Inlägg
    484
    Citat Ursprungligen postat av p3tT4n Visa inlägg
    Tror dock det är svårare att hitta köpare på en JCW, samt att dessa spekulanter är aningen kräsnare. Ofta är dem ju även bankörda, vilket ju i mitt tycke drar ner begagnatvärdet en hel del.
    Då ska jag skriva i annonsen "ej bankörd" den dag jag får för mig att sälja min JCW.
    Mvh Nina


    Tidigare:
    Cooper S -05, Chili Red/White, "Wobblan
    Cooper D -08, Midnight Fire Red/Black, ”Diesel-Doris
    JCW -10 med 2011 års facelift, Midnight Black/Chili Red & gröna (!) lädersäten,Black Magic with a twist
    JCW -20, Melting Silver/Chili Red, Mad Max



  5. #5
    Medlemsansvarig Hagatorpets avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Förnamn
    Owe
    Ort
    Svenljunga
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    3 293
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Då ska jag skriva i annonsen "ej bankörd" den dag jag får för mig att sälja min JCW.
    tjejkörd är ju annars ganska vanligt
    //Owe Ericson
    "Johnny" Mini Cooper JCW
    "Lilla Blå" Mini Cooper S -04 Såld
    "Viking" Mini Clubman D -10 gett bort till dottern

  6. #6
    Forum-nybörjare p3tT4ns avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trollhättan
    Län
    Västra Götalands Län
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Hagatorpet Visa inlägg
    tjejkörd är ju annars ganska vanligt
    Begreppet "tjejkörd" är farligt - kan ju betyda att bilen varit utsatt av allt mellan himmel och jord, på både gott och ont!

  7. #7
    MINI-galning powernaps avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Santa Pola, Alicante, Spain
    Län
    Halland
    Inlägg
    6 799
    Citat Ursprungligen postat av p3tT4n Visa inlägg
    Begreppet "tjejkörd" är farligt - kan ju betyda att bilen varit utsatt av allt mellan himmel och jord, på både gott och ont!
    HÄR ÄR BILENS TRÅD
    RACING!!!
    Ladda ner flyers :: Hjälp oss att bli större som club

    ---------------------------------------------------------
    reg. datum på forumet 2005-04-07
    Snart 7 år ung här!

  8. #8
    MINI-galning
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Nina
    Ort
    Sthlm
    Län
    Sthlm
    Inlägg
    484
    Citat Ursprungligen postat av Hagatorpet Visa inlägg
    tjejkörd är ju annars ganska vanligt
    Citat Ursprungligen postat av p3tT4n Visa inlägg
    Begreppet "tjejkörd" är farligt - kan ju betyda att bilen varit utsatt av allt mellan himmel och jord, på både gott och ont!
    Hellre tjejkörd än kärringkörd hi hi!
    Mvh Nina


    Tidigare:
    Cooper S -05, Chili Red/White, "Wobblan
    Cooper D -08, Midnight Fire Red/Black, ”Diesel-Doris
    JCW -10 med 2011 års facelift, Midnight Black/Chili Red & gröna (!) lädersäten,Black Magic with a twist
    JCW -20, Melting Silver/Chili Red, Mad Max



  9. #9
    Medlemsansvarig Hagatorpets avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Förnamn
    Owe
    Ort
    Svenljunga
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    3 293
    Hellre en bil som frugan kört än den som jag kört
    fast i ärlighetens namn.
    Så fort det är något problem med min bil rättar jag till det omgående.
    Frugan bara kör och kör
    Det har låtit så länge kan hon säga
    eller det har inte jag märkt
    eller bilen hackar lite, tror att du får ta och tanka den
    //Owe Ericson
    "Johnny" Mini Cooper JCW
    "Lilla Blå" Mini Cooper S -04 Såld
    "Viking" Mini Clubman D -10 gett bort till dottern

  10. #10
    Styrelseledamot, Kassör pmanssons avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Lerum
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    544
    Hur funkar "hankörd"....risken är väl dock att det tolkas p s s som "bankörd" !
    Hälsningar Peter Månsson

    MC JCW 2017 (F56)
    fd MCS 2017 (F56)
    fd MCS - JCW 2013 (R56)
    fd MC Clubman D 2010 (R55)

    fd MC Kawa H1F

  11. #11
    MINI-galning
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Nina
    Ort
    Sthlm
    Län
    Sthlm
    Inlägg
    484
    Jag är inte långsam att fixa saker som gått sönder på min bilar, är snarare pedantisk i den frågan. Dock min Cooper D jag hade innan min JCW hade fel på framvagnen, märktes inte och kändes inget heller på den. Och så hade jag kört omkring i drygt 2 års tid, inte förrän vid inbytet i höstas fick jag veta detta med frågan ”Vet du om att framvagnen är helt fel inställd?”. Jag var helt förvånad och det var jag flera månader efter också. Brukar normalt märka och notera saker ganska direkt men den här gången kändes inget konstigt, den gick rakt och fint ändå. Hade den dragit åt nåt håll hade jag misstänkt framvagnen men inte nu. Och så har den förmodligen varit sen fabriken. Detta har lett mig till att bli lite manisk på styrningen på min JCW nu…

    Men jag undrar lite över fjädringen på min JCW, om man kryssade i Sport + på Cooper S eller vad den extrautrustningen heter på Cooper S, är det samma fjädring man får på JCW? Tycker min är ”svampig”.
    Mvh Nina


    Tidigare:
    Cooper S -05, Chili Red/White, "Wobblan
    Cooper D -08, Midnight Fire Red/Black, ”Diesel-Doris
    JCW -10 med 2011 års facelift, Midnight Black/Chili Red & gröna (!) lädersäten,Black Magic with a twist
    JCW -20, Melting Silver/Chili Red, Mad Max



  12. #12
    Forum-nybörjare p3tT4ns avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trollhättan
    Län
    Västra Götalands Län
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Men jag undrar lite över fjädringen på min JCW, om man kryssade i Sport + på Cooper S eller vad den extrautrustningen heter på Cooper S, är det samma fjädring man får på JCW? Tycker min är ”svampig”.
    Det är nog tillvalet "Sportchassi" du tänker på? Kostnadsfritt fabrikstillval för JCW, medan kostnadstillägg för MCS. Hårdare fjädrar, dämpare och krängningshämmare. Ska vara identiska prylar för MCS som för JCW. Vet dock ej varför den kan upplevas som "svampig", tror inte skillnaden kan upplevas så stort. Kanske är framvagnen som spökar som på din Clubman?

  13. #13
    MINI-galning
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Nina
    Ort
    Sthlm
    Län
    Sthlm
    Inlägg
    484
    Citat Ursprungligen postat av p3tT4n Visa inlägg
    Det är nog tillvalet "Sportchassi" du tänker på? Kostnadsfritt fabrikstillval för JCW, medan kostnadstillägg för MCS. Hårdare fjädrar, dämpare och krängningshämmare. Ska vara identiska prylar för MCS som för JCW. Vet dock ej varför den kan upplevas som "svampig", tror inte skillnaden kan upplevas så stort. Kanske är framvagnen som spökar som på din Clubman?
    Nja, sportchassi kostar 1950 kr extra, det var inte ikryssat på min JCW vid beställningen och inget man fick på köpet som förut. Det är numera ett extra tillval som kostar extra. Eftermontering av sportchassi kostar i runda tal 25000 kr hos BMW...

    Jag har aldrig haft Clubman, det var en Cooper D men framvagnen upplevdes inte ha något fel som jag skrev tidigare, annars hade jag märkt det.
    Mvh Nina


    Tidigare:
    Cooper S -05, Chili Red/White, "Wobblan
    Cooper D -08, Midnight Fire Red/Black, ”Diesel-Doris
    JCW -10 med 2011 års facelift, Midnight Black/Chili Red & gröna (!) lädersäten,Black Magic with a twist
    JCW -20, Melting Silver/Chili Red, Mad Max



  14. #14
    Njae, det sportchassi som finns som tillval är bara andra hårdare fjädrar. Finns ett JCW paket för R56 för eftermontering också dom innefattar andra kränghämmare, stötdämpare, fjädrar och som sänker bilen ytterliggare 10mm. Men som sagt endast för eftermontering och har inget med sportchassi+ att göra
    F60 JCW

  15. #15
    MINI-galning
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Nina
    Ort
    Sthlm
    Län
    Sthlm
    Inlägg
    484
    Citat Ursprungligen postat av Johan W Visa inlägg
    Njae, det sportchassi som finns som tillval är bara andra hårdare fjädrar. Finns ett JCW paket för R56 för eftermontering också dom innefattar andra kränghämmare, stötdämpare, fjädrar och som sänker bilen ytterliggare 10mm. Men som sagt endast för eftermontering och har inget med sportchassi+ att göra
    Precis och då blir det dyrt, om man inte monterar själv för då rör sig om ca 12000-13000 kr ungefär. Men jag tycker ändå mitt chassi känns som min fd Cooper D, inte styv. Det kränger i svängarna och känns inte som vore gokart precis. Sportchassi hade jag på min Cooper S -05 och den låg som ett strykjärn på vägarna, stötigare och mer stum. Den var inte sänkt heller.

    Har faktiskt haft funderingen om jag ska låta montera sportchassi på min JCW men priset avskräcker när jag vet vad det hade kostat att bocka i den rutan vid beställningen. Man kryssade i allt möjligt som kostade en hel del utom just sportchassi för knappt 2000 kr… Man kanske antog det ingick som standard när det varit det förut?
    Mvh Nina


    Tidigare:
    Cooper S -05, Chili Red/White, "Wobblan
    Cooper D -08, Midnight Fire Red/Black, ”Diesel-Doris
    JCW -10 med 2011 års facelift, Midnight Black/Chili Red & gröna (!) lädersäten,Black Magic with a twist
    JCW -20, Melting Silver/Chili Red, Mad Max



  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Precis och då blir det dyrt, om man inte monterar själv för då rör sig om ca 12000-13000 kr ungefär. Men jag tycker ändå mitt chassi känns som min fd Cooper D, inte styv. Det kränger i svängarna och känns inte som vore gokart precis. Sportchassi hade jag på min Cooper S -05 och den låg som ett strykjärn på vägarna, stötigare och mer stum. Den var inte sänkt heller.

    Har faktiskt haft funderingen om jag ska låta montera sportchassi på min JCW men priset avskräcker när jag vet vad det hade kostat att bocka i den rutan vid beställningen. Man kryssade i allt möjligt som kostade en hel del utom just sportchassi för knappt 2000 kr… Man kanske antog det ingick som standard när det varit det förut?
    Är nöjd med mina KW sänkfjädrar, kostar väl runt 2000:- + montering. Gör helt klart skillnad för känslan.
    Kombinera detta med ny kränghämmare bak så lär du känna skillnad

  17. #17
    MINI-galning
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Nina
    Ort
    Sthlm
    Län
    Sthlm
    Inlägg
    484
    2 lappar?? Vad billigt, det ska jag ha i åtanke, nu blev det intressant. Tack för tipset, det är guld värt. Jag kikade visserligen på JCW original, därav priset…
    Mvh Nina


    Tidigare:
    Cooper S -05, Chili Red/White, "Wobblan
    Cooper D -08, Midnight Fire Red/Black, ”Diesel-Doris
    JCW -10 med 2011 års facelift, Midnight Black/Chili Red & gröna (!) lädersäten,Black Magic with a twist
    JCW -20, Melting Silver/Chili Red, Mad Max



  18. #18
    MINI-galning
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Nina
    Ort
    Sthlm
    Län
    Sthlm
    Inlägg
    484
    Funderade att man kanske inom loppet av ett år efter inköp av en sprillans ny JCW och detta sportchassi av nån anledning inte sitter på bilen vid leverans, att man kunde få rabatterat pris på eftermontering och erforderliga delar på sportchassit, säg 50% rabatt inkl montering – eftersom man tagit bort det ur standardutrustningen så lär nog flera missa denna ruta. För det är väl ingen strykande åtgång på original JCW sportfjädring antar jag.
    Mvh Nina


    Tidigare:
    Cooper S -05, Chili Red/White, "Wobblan
    Cooper D -08, Midnight Fire Red/Black, ”Diesel-Doris
    JCW -10 med 2011 års facelift, Midnight Black/Chili Red & gröna (!) lädersäten,Black Magic with a twist
    JCW -20, Melting Silver/Chili Red, Mad Max



  19. #19
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 005
    Som Dvorak säkert kan intyga så har jag hört mycket gott om Konis dämpare, kombinera detta med lite styvare sänkfjädrar kanske så ska du nog se att du får en helt annan bil. Material borde hamna på ca 10kkr allt som allt med NMCS rabatt från Ola. Sen kostar det lite att få det monterat kanske men borde inte vara så mycket. Inte "särskillt" svårt så du kanske tom kan få hjälp av någon på forumet med det , men en lokal mindre verkstad borde kunna ordna det åt dig för en human summa.

    http://www.britalianracing.se/index....-fsd-koni.html

    http://www.britalianracing.se/index....fjadrar-5.html (eller andra som kw).
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  20. #20
    MINI-galning
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Nina
    Ort
    Sthlm
    Län
    Sthlm
    Inlägg
    484
    Tack för länkarna, Scitz0! =)
    Mvh Nina


    Tidigare:
    Cooper S -05, Chili Red/White, "Wobblan
    Cooper D -08, Midnight Fire Red/Black, ”Diesel-Doris
    JCW -10 med 2011 års facelift, Midnight Black/Chili Red & gröna (!) lädersäten,Black Magic with a twist
    JCW -20, Melting Silver/Chili Red, Mad Max



Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Någon med R53 JCW -05-06?
    Av Luc!fear i forum Teknik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-27, 06:39
  2. Countryman med JCW-pryttlar
    Av Johan W i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-08-30, 22:08
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-09, 08:59
  4. Hur snabb är en Works jämfört med...?
    Av RobertH i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 22:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •