Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Högtalare

  1. #1
    Forum-nybörjare Kasslers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Förnamn
    Michael
    Ort
    Lidingö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    20

    Högtalare

    Jag har sett att många på forumet har bytt högtalare men det verkar som om det behövs adapter till framdörrarna om man vill få in lite bättre grejor. Ser montaget ändå ut som "original" utifrån sett? Någon som har några bra tips?

    Tänkte byta stereo till någon med typ 4x50W, bättre högtalare. Aktiv sub har jag redan köpt.
    //Kassler

    Jag har gjort det till en regel, att aldrig röka mer än en cigarr åt gången.
    Mark Twain (1835-1910)

  2. #2
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    ja du behöver adapter. köpte min på MDS men de var lite för små men en sticksåg och 1 min senare passade de perfekt. mina 6.5 passade bakom orginal gallret utan problem. och diskanterna bakom orginal gallret också.
    Senast redigerat av Ashra den 2007-10-22 klockan 20:44.
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

  3. #3
    MINI-entusiast R.O.Ss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Förnamn
    Robin
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    75
    Citat Ursprungligen postat av Ashra Visa inlägg
    ja du behöver adapter. köpte min på MDS men de var lite för små men en sticksåg och 1 min senare passade de perfekt. mina 6.5 passade bakom orginal gallret utan problem. och diskanterna bakom orginal gallret också.
    Har en lite fråga ang detta. Hur fick du bort dörren, alltså den delen av dörren som sitter för högtalaren.
    MVH Robin (R.O.S)
    MCS -05
    215 hp Kelleners

  4. #4
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    Först ta bort plasten runt diskanten. Sedan ta en mejsel eller någe vasst pilla ut den lilla runda reflexglaset. Där bakom hittar du en skruv. Skruva loss alla skruvar. Lyft av plasten snett uppåt för att gå över Piggen till låset. Sedan sitter högtalaren med 4 skruv.

    Köp sedan adapter. såga i adaptern (det fick jag iaf göra) Koppla in högtalaren provlyssna. Skruva fast den i adaptern sedan adaptern på bildörren. Min adaptern glappade mot dörr väggen. Så om eran gör det rekommenderar jag att ni går loss med limpistol. Det gick åt en hel del.
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

  5. #5
    Forum-nybörjare Kasslers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Förnamn
    Michael
    Ort
    Lidingö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    20
    Jag var på BRL idag och de rekommenderade ett kit med 5,25" högtalare i dörrarna fram. Men du tryckte alltså dit 6,5" om jag förstod dig rätt. Sedan ett steg till dem och sedan köra 6 x 9" på stereon. Jag har en aktiv sub sedan tidigare i skuffen.
    //Kassler

    Jag har gjort det till en regel, att aldrig röka mer än en cigarr åt gången.
    Mark Twain (1835-1910)

  6. #6
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    Står vad jag har i min signatur men ja jag har 6.5 tum. De var inge problem att klämma in det bakom orginal gallret. adaptern gick ju som sagt att modda med en sticksåg på nån minut =P Men viktigast av allt GLÖM INTE att limma så det blir tätt mycket effekt tapp där annars.
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

  7. #7
    Forum-nybörjare Kasslers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Förnamn
    Michael
    Ort
    Lidingö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    20
    Det blev ett JBL-kit 5,25" med ett 2x60W (RMS) steg till dem och så kör jag original 6x9" på inbyggda effekten i nya stereon och så subwoofern i skuffen. Det låter ok men inte mer och ljudet är långt ifrån prisvärt.

    Jag är också långt ifrån imponerad av BRL Barkarby. De fick nöjet att montera anläggningen. Störningar från bromsljus(!) tro det eller ej och lite generatorvinande. Sedan hade de inte ramen som skulle sitta runt stereon hemma så jag måste tillbaka, så de får riva loss stereon igen varför jag måste dit när monteringshallen är öppen och jag bor inte direkt nästgårds. Sedan lossnar ramen som sitter runt vänstra diskanten och handtaget bort hela tiden och den går inte bara att trycka dit så de har nog pajjat fästet.

    Dålig rekommendation av system och dålig montering plus att de inte hade allt som skulle monteras hemma. Glada amatörer som driver firma
    //Kassler

    Jag har gjort det till en regel, att aldrig röka mer än en cigarr åt gången.
    Mark Twain (1835-1910)

  8. #8
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    Du ska ju def begära att det styr upp allt sådant. de ska ju installera på ett fackmässigt sätt och än så länge har de ju inte varit i närheten av det.
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

  9. #9
    MINI-galning olas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Stockholm
    Län
    STOCKHOLM
    Inlägg
    1 933
    jag har haft klåparna från BRL och rotat i min gamla bil där de försökt montera stereon , det blev askass, det slutade med att jag fick göra om alltihopa själv och det blev bättre trots att jag har tummen nånstans på utsidan av armbågen.... så jag kommer aldrig att anlita BRL:s montörer igen..
    fd MINI John Cooper Works F56- 2015
    Jeep Grand Cherokee V8 -1999
    fd MINI Cooper Clubvan R55 -2013
    Alfa Romeo 159 1750 Ti - 2011
    fd MINI Countryman SD All4 R60 - 2012
    fd MINI John Cooper Works Clubman R55 - 2009
    fd MINI Cooper Checkmate R50 - 2007


  10. #10
    MINI-galning JockeOs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Förnamn
    Joakim
    Ort
    Solna
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    568
    Om ni ej skall motera ljudanläggning själva och istället låta firma utföra det, kan jag VARMT rekommendera Ljudskrädderiet i Stockholm City.
    De har ingen hemsida, ni får söka kontaktuppgifter på t ex eniro/hitta.se

    Min ljudanläggning var monterad då jag köpte bilen, så jag har inget att säga om kontakten med firman etc. Men resultatet!
    Både vad gäller ljudet och hur det är monterat. Både baslåda och slutsteg ligger flushat under babageutrymmet, med nybyggt "golv". Jag kan m a o lasta som vanligt där bak. Och då jag fäller ryggstöden bak så är det nästan helt plant tack vare nya golvet bak.

    Vad gäller de utbytta högtalarelementen så har jag hört av andra MINI ägare att ett problem är just skallrande högtalare i dörrarna.
    I mitt Ljudskrädderi-bygge är det enda som skallrar min ryggrad då man drar på.

    Tänkte lägga upp lite foton på detaljerna, men då jag ännu ej fått klartecken att detta forum åter funkar avseende bildgalleriet så får jag avvakta.

    /M v h, Jocke O

  11. #11
    MINI-galning Helans avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Michael
    Ort
    Haninge
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    638
    Klart intresant! ut med bildern fort som ...
    Austin Mini - 73 (min första Mini tyvärr såld)
    Mini Cooper S - 03 - Mr Cooper

  12. #12
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    En av sakerna till att de skallrarr i dörrarna är för att adaptern inte sitter helt tätt mot dörren. Limmpistol löser detta problem =) 4-5limstift seanre e ljudet borta =P
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •