Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    maj 2008
    Förnamn
    Jan
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    15

    Diesel eller bensinare?

    Hej Allahopa!

    Jag/vi ska köpa en Clubman, snart ... Börjar bli osäker om vad som är bäst för oss. Har varit inne på att köpa en diesel men börjar vackla en smula. Priset på diesel är en anledning. Kommer det att höjas ytterligare i förhållande till bensin? Som sagt jag blir lite osäker.

    Janne

  2. #2
    Betalande Medlem Luc!fears avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Påskallavik
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    2 469
    Citat Ursprungligen postat av jangel Visa inlägg
    Hej Allahopa!

    Jag/vi ska köpa en Clubman, snart ... Börjar bli osäker om vad som är bäst för oss. Har varit inne på att köpa en diesel men börjar vackla en smula. Priset på diesel är en anledning. Kommer det att höjas ytterligare i förhållande till bensin? Som sagt jag blir lite osäker.

    Janne
    Sitter i samma dilemma...min fru vill byta upp sig till en Clubman... men kan inte bestämma motorval... (blir inte förrän nästa år ändå...så vi får väl se vart dieselpriset leder..)
    BESTÄLLD: MINI Cooper Clubman JCW All4 LCI -2020 Enigma Black Metallic, rött tak & speglar.
    NUVARANDE: MINI Cooper Clubman S JCW -2016 Chilli Red, tak & sidospeglar i svart.
    SÅLD: MINI Cooper Clubman S JCW -2013, White silver metallic,tak, sidospeglar, c-stolpe & fäljar i
    svart.
    SÅLD MINI Cooper Countryman SD All4 - 2012, Absolute black metallic & även tak.
    SÅLD: Mini Cooper S JCW, -05, Hyper blue med svart tak.


    Life's too short not to

    MIN gamla BILTRÅD: här

  3. #3
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    När du jämför bränslepris så tänk på att dieseln drar betydligt mindre per mil. Någon här i forumet påstod att hans vanliga Cooper drog en liter milen .. jag har inte lyckats få min Clubman D att gå över 0.6 l/mil, även vid rätt så inspirerad körning. I vanliga fall ligger den runt 0.4 l/mil.

    Sen tycker jag att dieseln knäcker bensinaren rätt ordentligt vad gäller körglädje, men det är kanske bara jag ..

    (Notera att jag pratar om den lilla bensinmotorn här, inte Cooper S...)
    Wilhelm Svenselius

  4. #4
    Betalande Medlem Luc!fears avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Påskallavik
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    2 469
    Citat Ursprungligen postat av W2k Visa inlägg
    (Notera att jag pratar om den lilla bensinmotorn här, inte Cooper S...)
    Vi står och väljer mellan S & Diesel, tror inte en "vanlig" Cooper kommer på tal...
    BESTÄLLD: MINI Cooper Clubman JCW All4 LCI -2020 Enigma Black Metallic, rött tak & speglar.
    NUVARANDE: MINI Cooper Clubman S JCW -2016 Chilli Red, tak & sidospeglar i svart.
    SÅLD: MINI Cooper Clubman S JCW -2013, White silver metallic,tak, sidospeglar, c-stolpe & fäljar i
    svart.
    SÅLD MINI Cooper Countryman SD All4 - 2012, Absolute black metallic & även tak.
    SÅLD: Mini Cooper S JCW, -05, Hyper blue med svart tak.


    Life's too short not to

    MIN gamla BILTRÅD: här

  5. #5
    MINI-galning Rasmuss avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Förnamn
    Rasmus
    Ort
    Visby och Åre
    Län
    Gotland och Jämtland
    Inlägg
    1 506
    Egentligen är det ju inte så jättestor skillnad i bränsleförbrukning mellan R56 S och Clubman Diesel. När jag kör så busigt som man vågar köra på allmän väg ligger jag strax under 0,8 med min R56 S. För att beskriva mängden "bus" kan man säga att det räcker för att bli av med kortet om det står en polis runt hörnet.

    Är det som W2k säger, att han ligger på 0,6 vid buskörning med diesel så är det ju ingen jätteskillnad direkt.

    2 liter mindre förbrukning per 10 mil för dieseln vid buskörning. Men eftersom dieseln kostar 1 kr/liter mer än 95 oktan så jämnar det ju ut sig rent ekonomiskt.

    Eller är min måndagsmatte helt uppåt väggarna?
    Nya bilens tråd »
    Gamla bilens tråd »
    • Bli medlem i gruppen Vi som kör snabbare än RobertH du också!


    MINI Cooper S -11
    Volvo XC60 R-design Polestar -13
    VW "Surfbussen" Transporter -96

  6. #6
    MINI-galning rogerabergs avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Roger
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    234
    Fördelen med en diesel är väl att den klassas som miljöbil och ger gratis parkering och lite sånt.

  7. #7
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Citat Ursprungligen postat av rogeraberg Visa inlägg
    Fördelen med en diesel är väl att den klassas som miljöbil och ger gratis parkering och lite sånt.
    Så sant, det hade jag totalt glömt bort! Ej att förglömma, 10 000 kr tillbaka från staten... det betalar många liter diesel, det.
    Wilhelm Svenselius

  8. #8
    MINI-galning rogerabergs avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Roger
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    234
    Citat Ursprungligen postat av jangel Visa inlägg
    Hej Allahopa!

    Jag/vi ska köpa en Clubman, snart ... Börjar bli osäker om vad som är bäst för oss. Har varit inne på att köpa en diesel men börjar vackla en smula. Priset på diesel är en anledning. Kommer det att höjas ytterligare i förhållande till bensin? Som sagt jag blir lite osäker.
    Just ja, jag tror att jag har pratat med din fru! Hon hälsade en dag på Skånegatan när jag precis parkerat min cab

    Vore mycket roligt med ännu en Mini i kvarteret! Jag tycker att ni ska provköra och utgå från det och sedan räkna.

    Här finns bra mallar att utgå från:
    www.bilar.konsumentverket.se/

  9. #9
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    maj 2008
    Förnamn
    Jan
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av rogeraberg Visa inlägg
    Just ja, jag tror att jag har pratat med din fru! Hon hälsade en dag på Skånegatan när jag precis parkerat min cab

    Vore mycket roligt med ännu en Mini i kvarteret! Jag tycker att ni ska provköra och utgå från det och sedan räkna.

    Här finns bra mallar att utgå från:
    www.bilar.konsumentverket.se/
    Tack för alla svar...

    Jorå, visst var det frugan. Det e vi som har två "ganska" stora hundar.

    Har hittat ett intressant objekt. En Clubman D demobil som gått 300mil. Chilipaket, mycket extra, glastaklucka, tonade rutor m.m. Enda som saknas är Bonnet Stripes, dragkrok och takbox....
    Ska provköra/åka ... sen är den nog våran
    Bara nu hundarna får plats ...

    Janne

  10. #10
    Betalande Medlem Luc!fears avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Påskallavik
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    2 469
    Citat Ursprungligen postat av jangel Visa inlägg
    Har hittat ett intressant objekt. En Clubman D demobil som gått 300mil. Chilipaket, mycket extra, glastaklucka, tonade rutor m.m. Enda som saknas är Bonnet Stripes, dragkrok och takbox....
    Ska provköra/åka ... sen är den nog våran
    Bara nu hundarna får plats ...Janne
    Lycka till med provningen (allt det som "saknas" går att eftermontera)
    /Dan
    BESTÄLLD: MINI Cooper Clubman JCW All4 LCI -2020 Enigma Black Metallic, rött tak & speglar.
    NUVARANDE: MINI Cooper Clubman S JCW -2016 Chilli Red, tak & sidospeglar i svart.
    SÅLD: MINI Cooper Clubman S JCW -2013, White silver metallic,tak, sidospeglar, c-stolpe & fäljar i
    svart.
    SÅLD MINI Cooper Countryman SD All4 - 2012, Absolute black metallic & även tak.
    SÅLD: Mini Cooper S JCW, -05, Hyper blue med svart tak.


    Life's too short not to

    MIN gamla BILTRÅD: här

  11. #11
    MINI-galning RandyPipers avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Förnamn
    Andreas
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 393
    Citat Ursprungligen postat av rogeraberg Visa inlägg
    Fördelen med en diesel är väl att den klassas som miljöbil och ger gratis parkering och lite sånt.
    Fast dom reglerna är väl på väg att ändras ?
    Trängselskatten ska man inte komma undan iaf, tror inte det blir gratis parkering heller.

    Frågade en MINI försäljare i Solna om det men jag sket i att lyssna så noga på svaret eftersom det mer var en pliktfråga som slank ur mig när han kom fram.

    Men jag snappade upp nåt om ändrade regler iaf
    – Nej, det heter inte minigolf, det heter bangolf.

    Bättre bangolf utan droger.

    Rover Mini Cooper 97

    Slowest M***erf***** in town !

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Tankar ni 95 eller 98 oktan? Eller etanol?
    Av rogeraberg i forum Teknik
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 17:27
  2. Nya MINI Cooper Diesel
    Av Onebuying i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 10:17
  3. Nya Cooper Diesel
    Av podracer i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 16:51
  4. EDIT: Kelleners...eller ESS...eller ?
    Av Hobbe i forum Off-topic
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2004-07-21, 00:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •