Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54
  1. #1
    MINI-galning yonasus avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Lidingö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    242

    Yonasu: MCS R56 2007:a Astro Black

    Tjo!

    Ville dundra in lite bilder på min Herbie (jaja Herbie var en vw men det skiter jag i )

    Som jag skrev i intro-tråden så är jag total Noob när det gäller bilar, precis fått körkort. Egentligen borde jag dänga omkring i en saab90 anno 1800-talet så man har nåt att köra sönder såhär tidigt i bilkarriären, men det sket jag i. Skaffade körkort nästan enbart för att köra en mini, något jag varit sugen på ända sedan 2003...

    Anyhoo, först när jag skulle inhandla förra året så var jag inställd på en MCS 2005-6a. Sen när jag inte fick chansen att ta körkortet det året så blev siktet inställt på en 2006:A JCW istället detta år (samlat mer pengar ). Men när det visade sig att den jag ville ha, från helsingborg (VEM KÖPTE?!), försvann dagen innan jag skulle ringa och boka den så hittade jag denna nyare, fräschare och lika billiga r56a som gick i trafik 2008 = vagnskadegaranti kvar osv så tog jag det som ett tecken. Den var också astro black vilket är färgen jag varit inställd på rätt länge

    Så min bil: Astro Black, dom vita fälgarna, alternerande svarta/vita stripes, läder sportstolar, lite tråkiga bonuspaket osv. Den är rätt så original hela vägen. Det enda bonus den saknar är audio, ljudet är ju rätt illa original.

    Det svider lite att jag har mcs'en och inte en jcw nu. Men jag misstänker att om jag haft jcw'n hade jag bara tittat storögt på trimmade gp och kännt likadant. Jag antar att jag kommer med tiden trimma, blinga, dekaltrimma, kroma, putsa, dutta osv så mycket med denna i framtiden att ett större köp bara skulle ge mig mindre att öka i prestanda samt nu kan man ju börja spara till nästa bil *host*

    Jag är så bortskämt stormnöjd med bilen att det enda jag vill göra är att leka med den, bara att sitta här och skriva om det får mig att vilja dra ut och köra lite. Detta är ju då något som är lite farligt när det bara tar några få sekunder att komma upp i olagliga/farliga hastigheter, vilket inte är så bra när man har prövotid och för lite erfarenhet att pressa säkert... med tanke på den mängd soppa jag bränt hittills så kommer nog erfarenheten rätt fort
    Senast redigerat av yonasu den 2012-08-28 klockan 14:44.

  2. #2
    Betalande Medlem Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009
    Välkommen! Ser ju jättefin ut. Ta det nu lugnt med nytt körkort så inte polisen tar dig. Det är lätt att köra fort med en MCS.
    Medlem #16
    HÄR ÄR BILENS TRÅD!

    MCS WORKS -05 HB/W
    MCS -04 EB/B (Såld)
    FD. MC -02 CB (Såld)




  3. #3
    Medlemsansvarig Hagatorpets avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Förnamn
    Owe
    Ort
    Svenljunga
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    3 293
    Riktigt fin förstabil
    min första var en Ww variant från sena 60talet
    den blev 2 veckor på dagen fick lite konstiga buklor på taket
    hoppas din håller längre
    Grattis och välkommen
    //Owe Ericson
    "Johnny" Mini Cooper JCW
    "Lilla Blå" Mini Cooper S -04 Såld
    "Viking" Mini Clubman D -10 gett bort till dottern

  4. #4
    Föredetting RobertHs avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    5 357
    Riktigt snygg! Du kan ju trösta dig med att en standard R56 S är lika snabb som en R53 Works och har samma bromsar
    Rädd om lacken på din MINI?
    Välkommen till www.stenskottsfilm.se ››

  5. #5
    MINI-galning yonasus avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Lidingö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    242
    @ace: jo risken är överhängande stor att man blir plockad. Jag försöker hålla mig till att som roligast accelerera så hårt jag kan (med spinkontroll!) och hålla farten i kurvorna, men ack så svårt det är...

    @hagatorpet: än så länge har jag klarat mig från att volta iaf jag är ju lite äldre än dom flesta som tar körkort så är inte lika odödlig som man var för 10 år sedan, en viss fruktan för livet bromsar bilen per automatik s.a.s

    @robertH: ah! bra att veta, visste att andra generationen (såklart) var lite vassare vilket också är en del av skälet till mitt val, men lika snabbt visste jag inte.

    Förresten, någon annan som har lackade fälgar som också blir galen? dom är rena i ungefär 2 sekunder efter man gnuggat dom...

  6. #6
    Jag kör också med vita fälgar som är grymsnygga när de är rena men ser lite ledsnare ut efter ett par mil.
    Jag har provat ett antal olika fälgrengöringsmedel,, men det bästa i mitt tycke är Sonax Xtreme:
    http://www.sonax.se/Produkter/Konsum...aelgrengoering

    När man sprayat på, vänta någon minut och se allt smuts förvandlas till en lila flytande rännil. Spola av och du har en ren fälg igen, men för allra bästa resultat ta en blöt svamp efter och dra av för att få bort det där sista som syns lite tydligare på en vit fälg.
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

  7. #7
    MINI-galning yonasus avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Lidingö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    242
    Perfekt! jag har nämligen precis köpt en sån flaska. Ska ha lite putsardag nu i helgen med en kompis som också köpt begagnat. Ska köra sonax schampoo, polish och flytande hårdvax, samt lite lädermedel och internrengöring; ska bli kul! (säger jag nu, när jag gnugg 2 timmar i sträck kanske jag ångrar mig..)

  8. #8
    Betalande Medlem Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009
    Citat Ursprungligen postat av yonasu Visa inlägg
    @ace: jo risken är överhängande stor att man blir plockad. Jag försöker hålla mig till att som roligast accelerera så hårt jag kan (med spinkontroll!) och hålla farten i kurvorna, men ack så svårt det är...
    Skippa gasandet på rakorna. Där polisen oftast står. Och pressa bilen lite mer på kurviga vägar istället, då har du betydligt roligare! Kurvor+MINI=Sant
    Medlem #16
    HÄR ÄR BILENS TRÅD!

    MCS WORKS -05 HB/W
    MCS -04 EB/B (Såld)
    FD. MC -02 CB (Såld)




  9. #9
    MINI-galning Björn Ps avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholms län
    Inlägg
    2 478
    Välkommen!
    56 svettiga varv på Nürburgring
    9.12 BTG (med hyrswift)

    Bli betalande medlem i NMCS du med:
    Betala via Paypal = bäst

  10. #10
    MINI-galning yonasus avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Lidingö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    242
    Hade en lite nära döden upplevelse häromdagen, var nämligen en liten blåklädd figur som stod med laserpekare och ritade gubbar på passerande bilar vid västerbron på kungsholmen. Jag var precis i acceleration-devil-mode när min medpassagerare påpekade "vad e det där för nån filur?" men tack och lov så pekade han på bilen bredvid...

    Tar det lite lugnare nu igen... kommer inte sluta bra det här

  11. #11
    MINI-galning powernaps avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Santa Pola, Alicante, Spain
    Län
    Halland
    Inlägg
    6 799
    Citat Ursprungligen postat av yonasu Visa inlägg
    Hade en lite nära döden upplevelse häromdagen, var nämligen en liten blåklädd figur som stod med laserpekare och ritade gubbar på passerande bilar vid västerbron på kungsholmen. Jag var precis i acceleration-devil-mode när min medpassagerare påpekade "vad e det där för nån filur?" men tack och lov så pekade han på bilen bredvid...

    Tar det lite lugnare nu igen... kommer inte sluta bra det här
    welcome to the dark side
    HÄR ÄR BILENS TRÅD
    RACING!!!
    Ladda ner flyers :: Hjälp oss att bli större som club

    ---------------------------------------------------------
    reg. datum på forumet 2005-04-07
    Snart 7 år ung här!

  12. #12
    Betalande Medlem Luc!fears avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Påskallavik
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    2 469
    Välkommen...
    BESTÄLLD: MINI Cooper Clubman JCW All4 LCI -2020 Enigma Black Metallic, rött tak & speglar.
    NUVARANDE: MINI Cooper Clubman S JCW -2016 Chilli Red, tak & sidospeglar i svart.
    SÅLD: MINI Cooper Clubman S JCW -2013, White silver metallic,tak, sidospeglar, c-stolpe & fäljar i
    svart.
    SÅLD MINI Cooper Countryman SD All4 - 2012, Absolute black metallic & även tak.
    SÅLD: Mini Cooper S JCW, -05, Hyper blue med svart tak.


    Life's too short not to

    MIN gamla BILTRÅD: här

  13. #13
    MINI-galning yonasus avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Lidingö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    242
    Uppdatering:
    är sugen på att chiptrimma efter att ha läst halva internet om chipsande och turbo osv, man är visst rätt dum ifall man inte gör det. (eller så faller jag för säljsnack, värt i vilket fall

    itsfun.se kommer det nog bli eftersom dom flesta här har bra erfarenheter av dom.
    Det enda som jag har funderingar på är angående mina försäkringar, om någon har lite information om försäkring/garanti och hur chipning påverkar det så kan dom väl skriva ner lite här eller pm'a mig med info?

    Tacksam för all info!

  14. #14
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Här på forumet finns missnöjda It's fun-kunder.
    Det finns fler alternativ.
    Du kan också glömma all motorgaranti från BMW/MINI.
    Är det ett bra företag som chippar så erbjuder däremot det företagen i stället motorgarantin, men läs all den finstilta texten vad det gäller den garantin.
    Senast redigerat av Hobbe den 2010-08-05 klockan 04:12.
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  15. #15
    Medlemsansvarig Hagatorpets avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Förnamn
    Owe
    Ort
    Svenljunga
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    3 293
    Finns det något chipföretag som erbjuder motorgaranti?
    //Owe Ericson
    "Johnny" Mini Cooper JCW
    "Lilla Blå" Mini Cooper S -04 Såld
    "Viking" Mini Clubman D -10 gett bort till dottern

  16. #16
    MINI-galning Erik Börnstedts avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Förnamn
    Erik
    Ort
    Solna
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    411
    Stertman Motorsport AB

    www.stertman.com

    073-6996993

    Trevligt bemötande och kan sin sak.

  17. #17
    MINI-galning yonasus avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Lidingö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    242
    Tack Erik, såg dom tidigare men dom gav ingen prisinformation eller prestanda.
    Som gammal nynäs-bo så hittar man iaf dit lätt

    Man verkar blåsa motorgarantin och den garantin man får av tuningföretaget gäller bara fel som blivit pga chipningen. Känns inte helt säkert, ska ringa runt och höra lite hur det funkar.

  18. #18
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Efter min motor rasade är jag jäkligt glad för att min inte var mappad. Verkstaden/BMW kollade mjukvaran i min bil.

    Jag hade tur, för jag åkte till en verkstad för att byta mjukvara två månader innan raset. Det visade sig att firman hade fel fil, så jag fick aldrig mappen. Det är jag glad för idag!

    En liten tanke från mig...

  19. #19
    MINI-galning Björn Ps avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholms län
    Inlägg
    2 478
    Motorgarantin ryker nog garanterat om du chippar bilen. Det kan finnas vissa återförsäljare som har en viss garanti på mjukvaran, men det är ju långt ifrån samma sak som en garanti på motorn. Kolla upp och läs på noga innan du gör något. Och lyssna inte på återförsäljarnas säljsnack utan gör själv din egen bedömning.

    Det enda jag kan rekommendera dig är ett MINI original JCW steg 1 trim som går på cirka 25.000 kr. Bilen blir i princip lika snabb som en JCW 2 och du behåller alla garantier. Din MINI-återförsäljare har mer information om detta.
    56 svettiga varv på Nürburgring
    9.12 BTG (med hyrswift)

    Bli betalande medlem i NMCS du med:
    Betala via Paypal = bäst

  20. #20
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Det är faktiskt ett bra alternativ.

    Ifall jag inte minns fel så inkluderar JCW-steg1 avgassystem, insugsfilter och mappning. Plus att garantin fortfarande gäller.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Johan W: Mini Clubman JCW - R55 - Astro Black
    Av Johan W i forum Vi och Våra Bilar!
    Svar: 197
    Senaste inlägg: 2011-08-15, 18:29
  2. NickeNorrlänning: Mini Clubman D R55 Astro Black
    Av NickeNorrlänning i forum Vi och Våra Bilar!
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2010-02-23, 19:22
  3. NickeNorrlänning: MCS 2006 Black eye purple
    Av NickeNorrlänning i forum Vi och Våra Bilar!
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-04, 18:31
  4. Sportratt till MCS R56 2007
    Av Cacke i forum Teknik
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-09-05, 11:42
  5. Joakim: Mini Cooper S - R56 - Dark Silver/Carbon Black
    Av Bronto i forum Vi och Våra Bilar!
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-09, 11:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •