Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    MINI-galning stroys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    130

    M-test, någon med erfarenhet?

    Hej
    För att begränsa omfattningen av hur lurad jag blir vid mitt bilköp så är jag lite sugen på att göra ett M-test. Bilen är dessutom importerad vilket gör det lite svårare (inte omöjligt) att söka upp de gamla ägarna.

    Någon med erfaranhet av detta och hur har ni isåfall förhandlat med bilsäljaren i det fallet?

  2. #2
    MINI-galning JohanHs avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Förnamn
    Johan
    Ort
    Stockholm, Sweden, Sweden
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 321
    Jag gjorde ett M-test när jag köpte min första bil för ett antal år sen. De hittade ett hål i avgassystemet som inte hördes (med som inom ett år utvecklade sig och föranledde byte av avgassystemet). Det var inga problem att förhandla med säljaren efter det. Oftast försöker man ta reda på vad felen kostar att fixa och sen kan man göra någon typ av förhandlingsfördelning av det. Jag kan tycka att det är skäligt att fel som finns huvudsakligen bekostas av säljaren - men i mitt fall nöjde jag mig 50/50 eftersom vi ju inte visst hur det skulle utveckla sig.

    Såna grejer som Helan råkat ut för tror jag inte de grejar.

    /JohanH
    Kör numera (dopad) Audi A4 1,8t Quattro Avant

    f.d. ägare till Affe är en MCS 07 i British Racing Green med vitt tak och vita bonnetstripes.
    Dekaltrimning: Union Jack på alla backspeglar. Clubdekal på bakre sidoruta.
    Hårdvara: H&R sänkning.

    f.d ägare till "Uffe" en MC 03 i Chili Red med vitt tak och vita bonnetstripes

    Ladda ner klubbflyer
    Bli betalande medlem


    http://www.myspace.com/thedoreenssthlm - Straight Outta Skärsätra

    Hoodboard.se, nya prylar där du bor

  3. #3
    MINI-galning Zagato1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Förnamn
    Johan
    Ort
    Åsenhöga
    Inlägg
    108
    Jag lät göra ett M-test (på köparens uppmaning) när jag skulle sälja en Maserati 222E för några år sedan. Vill minnas att det var ett ganska omfattande test som gav en ganska god bild av bilens allmännkondition.
    Kan nog vara väl investerade pengar om man är osäker.

    /Johan
    BRG/Svart MCS med JCW utrustning (stolar, kjolpaket, instegslister, avgassystem) samt effektjusterad av Kelleners

  4. #4
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    Har mixade erfarenheter av M-test. beror lite på hur duktiga och nogranna de är. Har varit med om grova missar och riktigt bra test.
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

  5. #5
    MINI-galning JockeOs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Förnamn
    Joakim
    Ort
    Solna
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    568
    Citat Ursprungligen postat av Ashra Visa inlägg
    Har mixade erfarenheter av M-test. beror lite på hur duktiga och nogranna de är. Har varit med om grova missar och riktigt bra test.
    Berätta gärna om de saker de missade vid ditt M-test. Kan vara bra för andra att vara extra observanta med i framtiden.


    Rent allmänt kan ju vara bra att känna till att M-test kan beställas i två nivåer; vanlig och utökad M-test. där den utökade även kollar chassi och diagonalmäter hjulen, för att kunna se om bilen är ramsned.

    / M v h, Jocke O

  6. #6
    MINI-entusiast jonte_js avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Svedala
    Län
    Skåne
    Inlägg
    56
    Min bil M-testades före jag köpte den! De missade ett hål på främre avgassystemet som efter en veckas körning var så pass stort så man knappt kunde sitta i bilen!
    [color=blue]Jonas Jeppsson[/color] #55
    [url=http://www.garaget.org/?car=58190][color=purple]Cooper S -02[/color][/url] Såld

  7. #7
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    samma sak här missat hål i avgas systemet. Märkte inte att fram bromsarna var så gott som slut. missade 5cm lång repa på bakskärmen. De hittar inte ens en 10del av vad de hittar på en besiktning. alla dessa varit på fulltest.
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

  8. #8
    MINI-galning Zagato1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Förnamn
    Johan
    Ort
    Åsenhöga
    Inlägg
    108
    Verkar som att resultatet av M-testet till stor del beror på personen som gör testet. Kan nog variera i noggrannhet mellan olika stationer. Han som gjorde "mitt" M-test på stationen i Jönköping 2003 verkade i alla fall veta vad han sysslade med.

    /Johan
    BRG/Svart MCS med JCW utrustning (stolar, kjolpaket, instegslister, avgassystem) samt effektjusterad av Kelleners

  9. #9
    Gjorde också ett M-test precis före köp av min Cooper. De hittade inga större fel på bilen, och de saker de fann kände jag till, men jag tycker ända det kan vara värt att lägga den pengen för att vara säker (men givetvis hopppas på att de inte slarvar som vid Ashras fall, helt galet, du skulle krävt pengar tillbaks, Daniel).
    Som sagts av Johan (Zagato1) tror jag också det beror på M-testpersonen i fråga. Är det lunchrast snart, grälades det med frugan på morgonen osv

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Test av nya MCS
    Av BlastBeat i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 20:54
  2. Erfarenhet av Itsfun-trim till Cooper S?
    Av mrmarsupilami i forum Teknik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-03-01, 08:55
  3. First test drive of the GP
    Av GT i forum Allmänt
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2007-02-21, 21:39
  4. Erfarenhet av Eibach sänksats?
    Av Frejkan i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 22:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •