Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23
  1. #1
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    nov 2007
    Förnamn
    brum
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    89

    Bavaria BMW i Solna

    Tyvärr så lämnade jag in min Mini Cooper Clubman 2008 i morses hos usla Bavaria Bmw i Stockholm för andra gången för reparation av ett och samma fel.

    Jag måste säga att deras känsla för att göra rätt för sig är urusel.
    Problemet var nämligen att fönsterrutan inte åker hela vägen upp på förarsidan, vilket ju är ett mycket välkänt fel (även enligt deras egen personal).
    Nu vill de ha över 4000 kr för att reparera ett fel som är ett välkänt fabrikationsfel (troligen bugg i mjukvaran) som de försökt reparera en gång tidigare.
    Alternativt 1600 för felsökningen ifall jag inte vill uppgradera... felsökning?? det har dom ju redan gjort sist dom försökte reparera!!

    Det lustiga är att först nu när min garanti har gått ut kommer de uppgradera mjukvaran till senaste version vilket jag UTTRYCKLIGEN BAD OM när den var inne på reparation under garantiperioden.
    Då nollställde de endast bilen, vilket troligen var billigare för dem...(Bilen är inte ens tre år gammal)

    Ett tips till Er som alltså har garanti kvar på Clubman... åk in och få mjukvaran uppgraderad.. NU!

    Lite lustigt dock för Bavaria är att om man tar den kostnaden det verkligen kostar för dem att uppgradera och jämför med uteblivna servicearvoden (Nej, om jag måste betala kommer min bil adrig tillbaka dit) och eventuellt en ny Mini snart så är det ju en förlust de gör på detta löjliga agerande.

    Jag tycker verkligen att Mini/BMW borde stå för kostnaden då det är en uppenbar bugg i mjukvaran från produktion av bilen.
    Alla Clubman 2008 (och framåt tills buggen är borta) borde få detta gratis, DET ÄR FEL I MJUKVARAN FRÅN DAG 1.


    Tills detta löser sig (utan att jag betalar) säger jag bara....
    ...Bye bye BWM Bavaria i Solna!
    ------------------------------------------------
    MINI Roadster S 2012
    MINI Clubman S 2016
    MINI Countryman SD ALL4 2012 (såld)
    MINI Clubman D, BRG 2008 (såld)
    MINI Cooper, 2005 (såld)

  2. #2
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Jag rekommenderar Novation i Uppsala.
    Lånebil finns.
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  3. #3
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    nov 2007
    Förnamn
    brum
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    89
    Novation kan ju kanske vara ett alternativ framöver.

    Kommer precis från Solna. Måste först säga att personalen i kundmottagningen är jättebra, trevlig och förstående. Men kan tyvärr inte göra mycket åt problemet.

    Jag insisterade på att inte betala först, då skulle jag få prata med någon som hade lite mer ansvar men det fick jag ju förstås inte.
    Utan istället efter att ha väntat en stund fick jag förslaget att ansöka om förlängd garanti från BMW vilket jag självklart gjorde.

    Nu får dom en jättechans att göra rätt för sig. Jag skulle få svar denna veckan, vilket jag ser fram emot.

    Lite tråkigt bara att dom inte helt enkelt kan ta på sig det och lösa sina interna problem bakom kulisserna.
    Det är har ju faktiskt varit fel på bilen från dag 1, för det är ju inte så att program vara "slits ut" och jag har ju varit inne på reparation av just det felet inom ramen för garantin förut.

    Jag fick iofs. en bonus i och med uppgraderingen.
    På väg hem så gjorde bilen 0-100 på över 30 sekunder... det var som om motorn inte gav kraft/inte fick bränsle... först när jag åkte från bmw var den ojämnt pigg och efter 5-10 minuter så var den superslö. Konstigt. Så det blir till att åka tillbaka imorgon, undrar vad det kommer kosta mig den gången.
    ------------------------------------------------
    MINI Roadster S 2012
    MINI Clubman S 2016
    MINI Countryman SD ALL4 2012 (såld)
    MINI Clubman D, BRG 2008 (såld)
    MINI Cooper, 2005 (såld)

  4. #4
    Styrelseledamot MrCoopers avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Förnamn
    Noel
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 933
    Jag håller med. Det borde verkligen vara något som de "bjuder" på. Undrans hur det skulle vara om Microsoft började ta betalt för sina uppdateringar.

    Volvo har fattat grejen och "bjuder" på senaste mjukvaran när man gör service hos dem. BMW har lite kvar att lära om hur de skall ta hand om sina kunder.
    /Noel
    - Det är inte de höga farterna som dödar utan de snabba stoppen. Så full fart spar tid! -




    Jaxon: F56 Works 2020
    Steve: R52 Works
    SÅLD: Zeke: Countryman SD All4 2017
    SÅLD: Grinchen: Countryman SD
    SÅLD: Morris: Clubman Works
    SÅLD: Blåmesens tråd:
    MINI Clubman D
    SÅLD: MCS '03 DS/W, Bonnet Stripes, Aerogrill, ALTA 15%, MTH tunerfile

  5. #5
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    nov 2007
    Förnamn
    brum
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    89
    Nej, buggfixar får inte vara något de tjänar pengar på.

    När jag först pratade med dom om över telefon så motiverade de kostnaden för uppgraderingen med att det följer ju med andra nya saker (förutom buggfixen)...

    Haha, man undrar ju vilka nya saker det är (?!) men det är ju inte så att det följer med en ny licens för Windows 7 i uppgraderingen...
    ------------------------------------------------
    MINI Roadster S 2012
    MINI Clubman S 2016
    MINI Countryman SD ALL4 2012 (såld)
    MINI Clubman D, BRG 2008 (såld)
    MINI Cooper, 2005 (såld)

  6. #6
    MINI-galning Panerais avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Förnamn
     
    Ort
     
    Län
     
    Inlägg
    488
    Citat Ursprungligen postat av brumbrum Visa inlägg
    Nej, buggfixar får inte vara något de tjänar pengar på.

    När jag först pratade med dom om över telefon så motiverade de kostnaden för uppgraderingen med att det följer ju med andra nya saker (förutom buggfixen)...

    Haha, man undrar ju vilka nya saker det är (?!) men det är ju inte så att det följer med en ny licens för Windows 7 i uppgraderingen...
    Ring Sverker!

  7. #7
    Hangaround
    Reg.datum
    jan 2008
    Förnamn
    Christopher
    Ort
    Örebro
    Län
    Örebro
    Inlägg
    780
    Borde det inte vara mer BMW du är bitter på? Det är ju trotts allt de som inte sett till att detta har lösts tidigare, det är som sagt ett välkänt problem vad det nu än beror på. Det är väl de som dessutom säger att det ska kosta 4000 kr att uppdatera(?)

    Hur lång tid mellan de nollställde och att det uppstog igen var det?

    Det ordnar sig nog på Bavaria, jag har bra erfarenheter från de när det har krånglat till sig, självklart var de ju inte drivande men de löste sig som jag ville

    Rikta din ilska/besvikelse mot BMW i första hand som inte sett till att detta har lösts med uppgradering (om det nu hjälper?) under garantitiden.
    //Motvallskärringen Konny

  8. #8
    MINI-galning Gustav2000s avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Gustav
    Ort
    Stockholm
    Län
    Sockholm
    Inlägg
    930
    Jag tycker som Du, ibland kan det vara bra med lite goodwill. En mjukvaru-uppdatering som inte medför någon extra funktion som tex hälsningsmeddelande är svårt att motivera att ta betalt för. Att göra dålig reklam får kunder att känna avsmak. Jag orkar faktiska inte höra mer skit om Bavaria. Jag vill från och med nu höra att de är trevliga att de är service minded och att det bjuder på lussekatter till jul! De har en hel del att jobba på. Och jag tror att de har goda förutsättningar. Jag har haft med VD Jörgen att göra när jag fick problem med min Mini. Och ätit pizza med Mini säljare Erik. Om de sprider sitt sätt att driva bilfirma vidare till de andra så tror jag på Bavaria i Stockholm.

    Sverker behövs inte, han köper inga bilar. Det gör vi.
    Senast redigerat av Gustav2000 den 2010-11-03 klockan 20:21.
    Vi syns på raserbanan!
    "I love his MINI, we motor."
    50% BMW & 50% love

  9. #9
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    nov 2007
    Förnamn
    brum
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    89
    jaja.. vi får se vad som händer.. nu har dom fått ytterligare en chans att visa hur duktiga och service minded dom är.

    Bilen är på verkstan igen då uppgraderingen innebar att bilen blev jätteseg och stryper vid 3000 varv.

    Så jag hoppas på pizza, bullar och en fungerande bil nu.
    ------------------------------------------------
    MINI Roadster S 2012
    MINI Clubman S 2016
    MINI Countryman SD ALL4 2012 (såld)
    MINI Clubman D, BRG 2008 (såld)
    MINI Cooper, 2005 (såld)

  10. #10
    MINI-galning yonasus avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Lidingö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    242
    Jag har min inlagd hos bildoktorn för plåtskada i tyresö, solnas plåtpolare. Sen ska dom köra upp den till solna själva för att jag också har problem med fönsterhissarna, samt titta på spännaren (igen).

    Hoppas faktiskt att det är ett riktigt fel och inte bara räknas som en uppgradering av mjukvara, eftersom jag hoppas blockets beg-försäkring tar det... jag återkommer nästa vecka när jag hört av dom. Har tidigare kört novation och där ställde dom mina strålkastare rakt upp när jag bad dom kalibrera

  11. #11
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jan 2009
    Förnamn
    Hannes
    Ort
    Göterborg
    Län
    Västra Götalandslän
    Inlägg
    7
    Jag var med om liknande bemötande på Bilia Group Gbg. Tror bilen var inne 5-6 ggr pga strulande elhissar och förnsterrutor som inte ville stängas ordentligt. Trots att jag hade garanti åtgärdades detta ej - och trots idogt påpekande från min sida...

    Jag blev så trött på allt småstrul med bilen och på det värdelösa bemöttandet och kundvården från BMW så jag sålde bilen. Tråkigt på en annars rolig bil...

  12. #12
    MINI-entusiast roadsternilssons avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Förnamn
    Martin
    Ort
    Södertälje
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    33
    Min Mini är också köpt i Solna och verkstaden imponerar verkligen inte. Garantijobb är dock bra för dem, enligt vad de sagt till mig faktureras de jobben på BMW. Det blir lite knepigt. Fönster har jag inte haft problem med än, blir väl vinterns glädjeämne...

  13. #13
    MINI-galning
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Nina
    Ort
    Sthlm
    Län
    Sthlm
    Inlägg
    484
    Jag fick databoxarna utbytta på min gamla diesel, fönsterhissarna åkte upp men vände och for ner halvvägs, det var liiite marigt att lyckas släppa knappen i absolut rätt sekund så de stannade uppe. Bilcentralen i Segeltorp där jag hade lämnat in bilen tog det på garantin och efter det var det inga problem alls med hissarna. Bilen var för övrigt köpt hos Novation maj 2008. Jag vet ingen annan bilfirma som tar sig tid att lackförsegla och polera upp en bil innan leveransen, Novation gör så.
    Mvh Nina


    Tidigare:
    Cooper S -05, Chili Red/White, "Wobblan
    Cooper D -08, Midnight Fire Red/Black, ”Diesel-Doris
    JCW -10 med 2011 års facelift, Midnight Black/Chili Red & gröna (!) lädersäten,Black Magic with a twist
    JCW -20, Melting Silver/Chili Red, Mad Max



  14. #14
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    nov 2007
    Förnamn
    brum
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    89
    Nina, det där lät ju exakt som det problemet jag hade... tyvärr fick jag inte samma reparation när den var inne på garantin. Nu ska de visst ha bytt något liknande i bilen, vi får se ifall de hör av sig idag.

    Min förra mini var köpt på bilcentralen. Det största problemet där är ju att det är så jobbigt att ta sig dit och därifrån utan bil om man nu lämnat in den på verkstan.
    ------------------------------------------------
    MINI Roadster S 2012
    MINI Clubman S 2016
    MINI Countryman SD ALL4 2012 (såld)
    MINI Clubman D, BRG 2008 (såld)
    MINI Cooper, 2005 (såld)

  15. #15
    Hangaround
    Reg.datum
    jan 2008
    Förnamn
    Christopher
    Ort
    Örebro
    Län
    Örebro
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av brumbrum Visa inlägg
    Nina, det där lät ju exakt som det problemet jag hade... tyvärr fick jag inte samma reparation när den var inne på garantin. Nu ska de visst ha bytt något liknande i bilen, vi får se ifall de hör av sig idag.

    Min förra mini var köpt på bilcentralen. Det största problemet där är ju att det är så jobbigt att ta sig dit och därifrån utan bil om man nu lämnat in den på verkstan.
    + att du måste tillbaka ännu en gång när du upptäcker att de i segeltorp inte gjort det de skulle göra
    //Motvallskärringen Konny

  16. #16
    Föredetting RobertHs avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    5 357
    Den här killen hade tydligen en liknande åsikt om BMW´s service

    http://www.dn.se/nyheter/varlden/mis...slan-1.1204598
    Rädd om lacken på din MINI?
    Välkommen till www.stenskottsfilm.se ››

  17. #17
    MINI-galning
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Nina
    Ort
    Sthlm
    Län
    Sthlm
    Inlägg
    484
    Citat Ursprungligen postat av Kongo Visa inlägg
    + att du måste tillbaka ännu en gång när du upptäcker att de i segeltorp inte gjort det de skulle göra
    Precis, Bilcentralen fuskade på servicen med min MINI när jag lämnade in den förra men det fick de surt veta att med min bil fuskas ingenting.
    Däremot så skötte de fönsterhissarna bra, de berättade att det sitter drygt 30 st databoxar som styr olika saker i bilen, att just de som styr fönsterhissarna har varit bristfälliga och undermåliga och kända för att ge detta beteende.

    Antingen vet inte alla verkstäder detta eller så har man fått info men glömt alternativt i sämsta fall struntar i det och debiterar kunder om och om igen. Synd för det skapar i så fall ett uselt rykte för BMW som annars är noga med att vårda sitt märke och MINI som bil som BMW äger, oavsett håll så drabbar det BMW med rykten i slutändan.
    Mvh Nina


    Tidigare:
    Cooper S -05, Chili Red/White, "Wobblan
    Cooper D -08, Midnight Fire Red/Black, ”Diesel-Doris
    JCW -10 med 2011 års facelift, Midnight Black/Chili Red & gröna (!) lädersäten,Black Magic with a twist
    JCW -20, Melting Silver/Chili Red, Mad Max



  18. #18
    MINI-entusiast Arnels avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Förnamn
    Arnel
    Ort
    eksjö
    Län
    jönköping
    Inlägg
    76
    Frågan är om Bmw är likadana mot sina kunder "folk som just kör Bmw" jag har aldrig ägt en så jag vet inte. Men jag tycker att Mini borde ta tag i såna saker just vanliga fel på bilarna, kalla in alla bilar o byt de som just har blivit ett fabriks fel som kan uppstå senare eller med en gång typ kam spännaren. Man får upptäcka saker själv om man ska få de fixat under garantin.
    Min va inne på Jacobssons för just kam problemet men dom bytte inget för de fanns inga fel enligt dom.

  19. #19
    MINI-galning yonasus avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Lidingö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    242
    Sms'en som dom skickar är lagom konstiga också. Fick just ett som sa "tack för ditt senaste besök!" jag trodde nästan bilen var i Riga vid det här laget...

    Dom har visst kört upp den från plåtverkstan i tyresö och tagit emot den, vet inte varför dom skickar såna sms då iaf jag ringde och dom ska göra en utredning och sen återkomma med diagnos!
    Nu får vi se det ska gå, sjukt sugen att få tillbaka han nu så man kan åka ut och sladda lite.

  20. #20
    MINI-galning olas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Stockholm
    Län
    STOCKHOLM
    Inlägg
    1 933
    Har min inne på bavaria nu för lite fix innan garantin går ut i nästa vecka , de har varit mkt tillmötesgående och jag har lånebil fram tills bilen är klar om några dagar, det var inga problem och fram tills det var klart så kunde jag åka omkring i en av eriks demobilar, så först chokladbrun clubman diesel och nu en 118 diesel, den här tiden på året saknar jag inte ens min egen..
    fd MINI John Cooper Works F56- 2015
    Jeep Grand Cherokee V8 -1999
    fd MINI Cooper Clubvan R55 -2013
    Alfa Romeo 159 1750 Ti - 2011
    fd MINI Countryman SD All4 R60 - 2012
    fd MINI John Cooper Works Clubman R55 - 2009
    fd MINI Cooper Checkmate R50 - 2007


Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Jag älskar inte BMW Solna
    Av Andersson i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-01-11, 10:39
  2. Svar: 42
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 18:39
  3. Jenny på BMW i Solna byter jobb
    Av Hobbe i forum Off-topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-09-03, 21:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •