Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    apr 2012
    Förnamn
    Mikael
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    10

    Exclamation Tillfälliga strömavbrott i MINI R56 Diesel, glapp?? Hjälp!

    Hej,

    Jag fick för ett par veckor sedan "motorstopp" (frånvaro av motorstart?) med min 2008 års modell MINI Cooper D. Jag stannade vid ett rödljus (som tur var i filen längst till höger) och släppte upp kopplingen. Start/stop agerade och stängde av bilen. Ljuset slår om, jag trycker ner kopplingen och då blir allting svart. Alla instrument slocknar, halvljusen slocknar osv. Jag försöker lätt panikartat klicka på start-knappen, inget. Trycker på nyckeln, den åker inte ut! Eftersom detta rödljus är avfarten från E6 vid Ullevi i Göteborg så har jag typ 1000 bilar bakom mig så jag kastar mig ur bilen och häver mig mot dörrkarmen. Skönt att ha mini, för den flyttar faktiskt på sig i rätt riktning trots lätt uppförsbacke.

    Får till slut hjälp av en vänlig själ att putta den de sista metrarna in på preem-macken där.
    Öppnar motorhuven med tanken att det säkert sitter någon maffig säkring där som gått sönder. Hittar ingen info där fram om vilken säkring som är vilken. Hoppar in i bilen igen (det regnar en del) och skummar igenom instruktionsboken utan lycka (jag är fortfarande lätt stressad och boken råkar vara på tyska). Tänker då, är nog dumt att det regnar in i säkringslådan som jag lämnat öppen där ute. Hoppar ut och tittar på säkringarna, juckar lite på den största, 40 amp, som inte var så sugen på att lossa. Tänker, jag läser i boken, det måste ju stå där och stänger motorhuven. Då går tändningen igång på bilen. Till min stora förvåning då jag har nyckeln i fickan och står utanför?

    Jag hoppar in i bilen och allt funkar som vanligt. Jag kommer fram till att jag tror det har sotat på den stora säkringen eller något och att jag löst problemet genom att jucka på den. Det går två veckor.
    Så igår, jag stannar bilen hemma och nära jag ska ta ut nyckeln ger den inget liv från sig. Det går inte att starta bilen, inget. Jag öppnar motorhuven och drar ut 40 amp säkringen som ser fin ut, trycker tillbaka den och inget händer. Då tänker jag, det var när jag stängde motorhuven bilen funkade igen. Slänger igen motorhuven med lite extra kraft och mycket riktigt, bilen funkar igen. Jag har inte hunnit kika på felet ännu, men min första tanke är ju att det är glapp på någon kontakt. Det jag kan tänka själv är kabelskorna på batteriet. Sen vet jag för lite om MINIn för att veta vart det kan vara. Eftersom det är all el som går (klockan nollställer sig, ODB2 porten slutar funka osv), så kan det ju inte vara så många kablar som har den funktionen. Idéer?


    Tack!
    Mikael

    PS:
    Jag hade en Audi 100 från -88 en gång i tiden (2006/2007). Det var min första bil. Den kostade 7000 kr när jag och en polare köpte den för att säsonga i alperna. Där upptäckte vi att om man stängde handsfacket för hårt så dog hastighetsmätare, då fick man upprepa proceduren för att få den att funka igen. Ibland började varvräknaren snurra hela varv som höjdmätarna i flygplan på film som krashar. Då fick man slå uppe på instrumentpanelen för att den skulle bli normal igen. Vi bestämde oss för att det var charmigt.
    Att MINI Coopern från 2008 får strömavbrott lite ibland när den känner för det... Det är inte så charmigt.
    DS

  2. #2
    Styrelseledamot MrCoopers avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Förnamn
    Noel
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 933

    Tillfälliga strömavbrott i MINI R56 Diesel, glapp?? Hjälp!

    Har du testat att kablarna sitter ordentligt på batteriet?
    Min dog så och när jag skulle starta med hjälp av tändkablar kom jag fram till att ena kontakten var lös.
    /Noel
    - Det är inte de höga farterna som dödar utan de snabba stoppen. Så full fart spar tid! -




    Jaxon: F56 Works 2020
    Steve: R52 Works
    SÅLD: Zeke: Countryman SD All4 2017
    SÅLD: Grinchen: Countryman SD
    SÅLD: Morris: Clubman Works
    SÅLD: Blåmesens tråd:
    MINI Clubman D
    SÅLD: MCS '03 DS/W, Bonnet Stripes, Aerogrill, ALTA 15%, MTH tunerfile

  3. #3
    MINI-galning
    Reg.datum
    jan 2011
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Malmö
    Län
    Skåne
    Inlägg
    276
    Det låter inte kul alls. Kan det inte vara batteriet som det är fel på? Ett trasigt batteri kan orsaka de mest konstiga felen.
    W124 300CE -88
    F31 320d Sport Line -13 (Såld)
    R56 Cooper S -11 (Såld)

  4. #4
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    apr 2012
    Förnamn
    Mikael
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    10
    Hej,

    Jag börjar bli mer säker på att det är batteriet. Pratade med en lokal bmw-handlar igår.
    Deras tekniker eller vad man ska kalla honom, som jag fick prata med var hjälpsam, fast kunde inte riktigt säga vad som var felet.
    Eftersom det var när jag stängde motorhuven som bilen starta igen så trodde han att det skulle vara någon kontakt där fram som glappade. Han kunde dock inte på rak arm säga vilken det var. Han var även ärlig med att det säkert skulle bli svårt för dem att felsöka om felet är sporadiskt och inte uppstår när de har bilen.

    Idag när jag parkerade vid arbetet och klickade på lås-knappen så kände inte riktigt igen lås-ljudet från bilen. Jag klicka då "öppna", inget svar. Fy vad trögt det var att få upp låset utan el på bilen, jag var orolig att nyckeln skulle gå sönder, men upp gick den. Öppna huven och stängde och det funka. Den här gången hade bilen el när jag stängde av den, när jag plocka ur nyckeln och när jag öppnade bagaget. Förmodligen dog elen när jag stängde bagaget.
    Därav blir det ju mer troligt att felet kan vara var som helst. Den lilla bilen skakar ju hela den när tyngden av en motorhuv/bagagelucka träffar den. =)

    Jag ska kolla kabelskorna direkt. Tidigare ägaren hade bilen avställd förra vintern så kanske plockade han av elkablarna då och drog dem inte tillräckligt hårt i våras.

    Återkommer med lösningen. För lösas ska det. Är ju lite scary att inte veta om bilen kommer att funka. Säker kan man ju vara på att generatorn funkar och att bilen beter sig som vanligt även utan batteri när den väl är igång? =)

    Tack!

  5. #5
    MINI-galning
    Reg.datum
    jan 2011
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Malmö
    Län
    Skåne
    Inlägg
    276
    Ok, lycka till! Kan bara säga att min mammas Saab 9-3 cab brukar inte användas över vintrarna och de är lite slarviga och kopplar inte ur batteriet när den står vilket leder till att det laddar ur nästan helt då och då. Förra sommaren så uppträdde bilen väldigt konstigt, batteriet var väldigt svagt men visade ändå 12V när man mätte. Den startade dåligt och till slut inte alls. Klickade och hade sig. Klockan och radion återställdes. Tillslut köpte de ett nytt batteri och allt blev bra igen. Enligt batterimannen så var batteriet kortslutet eftersom det hade blivit urladdat för mycket.
    W124 300CE -88
    F31 320d Sport Line -13 (Såld)
    R56 Cooper S -11 (Såld)

  6. #6
    MINI-galning
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Nina
    Ort
    Sthlm
    Län
    Sthlm
    Inlägg
    484
    Det kan bli lite märkliga ”fel” om batteriet inte är helt 100%. Min JCW har bestämt att jag ska lyssna på Vinyl 107,1, spelar ingen roll om jag byter kanal och lyssnar på annan. Så fort jag stängt av motorn så är Vinyl 107,1 på nästa gång. Jag antar det är batteriet som gör detta, jag brukar inte köra långa sträckor med bilen så det blir en del korta avstånd. På det hinner inte batteriet laddas ordentligt, snarare laddas ur. Det är ju en del elektronik som ska underhållas.

    Jag tycker det låter som glapp- eller okontakt nånstans i din bil. Hur var vädret dessa gånger? Funderade om fukt kan ha något samband? Kanske du kan prova spreja in WD40 eller 5-56 i kontakter? Läste nånstans för en lång tid sen att det kan droppa ner regnvatten på nån säkringsdosa och kortsluta i en MINI. Hoppas du hittar felet.

    Vinterbilen jag kör med nu, en Opel Vectra -99 som tydligt har eget liv, måste jag när jag startat bilen, stiga ur och dunka till höger lykta fram. Annars lyser den inte. Sätesvärmaren kan jag glömma använda, den kortslöts förra vintern så det brann i sätet och mina kläder likaså. Och detta år är det framlyktan som måste dunkas till liv och mindre obalans i ena hjulet fram. Undrar vad den hittar på nästa år?
    Mvh Nina


    Tidigare:
    Cooper S -05, Chili Red/White, "Wobblan
    Cooper D -08, Midnight Fire Red/Black, ”Diesel-Doris
    JCW -10 med 2011 års facelift, Midnight Black/Chili Red & gröna (!) lädersäten,Black Magic with a twist
    JCW -20, Melting Silver/Chili Red, Mad Max



  7. #7
    MINI-galning PÄRONs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Förnamn
    Pär
    Ort
    Lund
    Län
    Skåne
    Inlägg
    216
    Jag kanske har fel men om batteriet visar 12v är det inte ganska dåligt, skall det inte visa runt 13 el. närmare 14 om det är OK.

  8. #8
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    apr 2012
    Förnamn
    Mikael
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    10
    Letade rätt på batteriet igår. Vem kom på att gömma det under ett näst intill osynligt plastlock i ena hörnet av motorrummet? Nåja...
    Jag tog tag i en kabel för att se om den satt fast ordentligt och det gick att lyfta av den från polen utan någon form av kraft alls. Känns som någon har lossat på batteriet, till exempel när förra ägaren ställde av bilen för vintern. Sedan bara lagt på batterkablarna.

    Annars har väl kabelskornas spänning vibrerat loss.

    Hur som, den 10 mm fasta nyckel som låg i MINI'ns låda med luftkompressor osv i bagaget passade utmärkt för den lilla muttern som spänner fast kabelskorna. Jag drog åt dem så att de sitter som elkontakter bör. Förhoppningsvis och troligtvis var det problemet.

    Vädret. Jodå, det har regnat samtliga gånger. Oklart varför skakande skulle fixa kortslutningen bara? Skakar loss lite vatten?
    Hur som. Att det regnat säger inte så mycket för här i Göteborg har det nog regnat 90 % av dagarna sedan slutet av augusti. =)

    Tack för hjälpen så hoppas vi att detta löste problemet!

    För mig låter ditt fel som att något blivit galet i datorn? Finns ju en radio-modul där som väl säkert styr vilken radiokanal du har inställd?
    Testa annars att ladda batteriet fullt med batteriladdare och se om det löser det. Gör det inte det, så är det ju något annat fel. Antingen datorn eller att den kabeln från stereon som ska förse den med el när tändningen är av inte fungerar?
    Glömmer den även av var den var på en cd-skiva?

    Datorn har en tendens att få fnatt. Jag har haft problem med mitt ena fönster inte rullar helt upp utan tror att den tror att den inte är helt uppe när den är det och då tror den klämmer något så anti-pinch sensorn slår till och fönstret rullar tillbaka ner 10 cm. Besvärligt fel som även BMW's coupes lider av. Lyckligtvis har jag en lösning på problemet så jag slipper lämna in den till service varje gång. Bilen hade felet när jag köpte den i april och har nu fått tillbaka det. Troligtvis på grund av att elen brutits.

    Mvh,
    Mikael

  9. #9
    MINI-galning
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Nina
    Ort
    Sthlm
    Län
    Sthlm
    Inlägg
    484
    Citat Ursprungligen postat av roosm Visa inlägg
    För mig låter ditt fel som att något blivit galet i datorn? Finns ju en radio-modul där som väl säkert styr vilken radiokanal du har inställd?
    Testa annars att ladda batteriet fullt med batteriladdare och se om det löser det. Gör det inte det, så är det ju något annat fel. Antingen datorn eller att den kabeln från stereon som ska förse den med el när tändningen är av inte fungerar?
    Glömmer den även av var den var på en cd-skiva?
    Ha ha, jo CD-spelaren glömde jag nämna: alltid inställd på första låten oavsett vilken som spelades sist. Bilen gnäller i övrigt på att det är sämre batteristyrka just nu och visar en gul symbol med en bil upphissad. Den brukar inte bete sig så här när jag kört några mil och laddat upp batteriet, allt beror på sämre batteristyrka.

    Fönsterhissarna, de problemen har även jag. Fast inte att den rullar ner nån decimeter när den ska stanna uppe (min Cooper S -05 gjorde dock så). De nuvarande i min JCW vill inte hissas upp/ner vid en knapptryckning utan man får hålla in knappen hela vägen upp/ner. Så jag får nollställa dem mellan varven genom att hissa ner, hålla in knappen ca 10 sek. Hissa upp och hålla in ca 10 sek. Eller om det var tvärtom, upp först och ner sen? Ja i vilket fall så nollställs de på det här viset.

    Fast det här är ingenting jämfört med en Toyota Celica jag hade ha ha ha! Där kan man snacka om elfel. Tänk er att sitta och köra in mot sta'n i värsta spöregnet. Vad händer då om inte så att takluckan öppnas på vid gavel…?! Och går inte att stänga heller! Den gången var Skanstullsbron ovanligt lång. Och en man körde om och glodde som tusan, att jag nog inte var riktigt riktig som körde med takluckan på vid gavel i hällande regn.
    Ibland hade jag bromsljus, andra gånger inte, ibland funkade blinkers för att i nästa korsning inte fungera alls. Lyktorna som var infällbara fick jag veva upp och ner den ena för hand. Till slut orkade jag inte veva den upp och ner så den fick vara konstant uppe…
    Mvh Nina


    Tidigare:
    Cooper S -05, Chili Red/White, "Wobblan
    Cooper D -08, Midnight Fire Red/Black, ”Diesel-Doris
    JCW -10 med 2011 års facelift, Midnight Black/Chili Red & gröna (!) lädersäten,Black Magic with a twist
    JCW -20, Melting Silver/Chili Red, Mad Max



Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. MINI Cooper S Diesel
    Av Fredrik i forum Allmänt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2010-10-21, 17:06
  2. elektrisk infällbar spegel, glapp
    Av rumpmas i forum Teknik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-31, 18:40
  3. Glapp i elhiss
    Av baath i forum Teknik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 10:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •