Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48
  1. #1
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164

    Question Högtalare som skorrar

    Nästan så länge jag har ägt min bil (mitten av mars) har jag stört mig lite på ett skorrande från högtalarna bak när man drar på mycket bas. Trodde först att det var något man fick stå ut med - från början var man verkligen tvungen att kräma på för att höra det, men nu har det blivit värre och även rätt lite bastryck räcker för att ett äckligt skorrande skall göra sig hört.

    Nu har jag märkt att felet bara förekommer på ena sidan, inte på den andra. Vilket pekar på en trasig eller dåligt monterad högtalare, antagligen från fabrik eftersom felet har funnits "jämt" även om det har blivit värre. Det är höger sida som strular. Vrider jag på balansen så att bara vänster sida spelar hörs inget skorrande även om jag drar upp volymen.

    Någon som har haft liknande problem? Jag antar att det bara är att boka tid hos BMW så byter de högtalaren, det måste väl gå på garantin?
    Wilhelm Svenselius

  2. #2
    MINI-galning Marcuss avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Södermalm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    2 371
    Det låter ju helt klart som att du antingen har en paj högtalare, eller att den sitter Väldigt löst.

    Inge kul med missljud på det där sättet, man blir ju förbannad varje gång man sätter på stereon - och åka tyst är inget kul heller.

    Det ska gå på garantin, även trasiga stereoprylar är ju en del av bilen.

  3. #3
    MINI-entusiast TMBerkas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Förnamn
    Tobias
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    55
    Det kan ju vara något som ligger och vibrerar precis där högtalaren sitter. Men det är ju bara för dig att lämna in bilen så ska det gå på garanti.

    Ett tips är att spela in högtalarna när prylarna är nya, dvs att inte kräma på för mycket. Elementen är till en början stela och behöver mjukas upp.

  4. #4
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Tack för råden. Tid bokad på BMW Solna. Mycket trevlig och tillmötesgående kundmottagare, jag fick följande svar på mitt önskemål om datum och tid: "Finns det ingen tid då så får vi väl fixa en!"
    Wilhelm Svenselius

  5. #5
    MINI-entusiast TMBerkas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Förnamn
    Tobias
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    55
    Citat Ursprungligen postat av W2k Visa inlägg
    Tack för råden. Tid bokad på BMW Solna. Mycket trevlig och tillmötesgående kundmottagare, jag fick följande svar på mitt önskemål om datum och tid: "Finns det ingen tid då så får vi väl fixa en!"
    Kul att höra att du fick bra bemötande, Själv har jag inte så bra erfarenheter av BMW Solna, men hoppas att det ordnar sig med din bil.

    MVh
    Tobbe

  6. #6
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Citat Ursprungligen postat av TMBerka Visa inlägg
    Kul att höra att du fick bra bemötande, Själv har jag inte så bra erfarenheter av BMW Solna, men hoppas att det ordnar sig med din bil.
    Jag vet många som har haft dåliga erfarenheter av BMW Solna, skräckhistorierna brukar poppa upp med jämna mellanrum på Autopower. Själv har jag bara haft positiva erfarenheter av dem, så länge jag ägt BMW och/eller MINI. Kommer fortsätta anlita dem, vi får väl se hur länge det goda håller i sig.
    Senast redigerat av W2k den 2008-05-15 klockan 10:17. Anledning: Förtydligande
    Wilhelm Svenselius

  7. #7
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Citat Ursprungligen postat av W2k Visa inlägg
    Tack för råden. Tid bokad på BMW Solna. Mycket trevlig och tillmötesgående kundmottagare, jag fick följande svar på mitt önskemål om datum och tid: "Finns det ingen tid då så får vi väl fixa en!"
    Det är alltid kul att bemötas så av servicepersonalen
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  8. #8
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 005
    Fan vad märkligt... jag har själv upptäckt precis samma på min mcs från mars. Något skorrande från höger sida vid vissa frekvenser... vet ej om det är basen eller någon av de andra högtalarna där fram än, svårt att höra från distans. Sen att man bara hör det ibland alternativt att det gömmer sig i resten av ljudet gör det svårt att felsöka. Har du också Mini HIFI eller vad de kallar det stora ljudsystemet?

    Det som gör det svårt är att någon låt kan låta hur bra som helst även fast man vrider upp en del medans andra hör man hur det skorrar redan vid lägre volymer, fast det har väl med att vissa låtar prickar den magiska frekvensen för "skorret".

    Får väl hitta någon bra låta att demonstrera för bmw.
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  9. #9
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    SundaY82: Jepp, "stora" ljudsystemet även här. Dock är det inte så värst svårt för mig att pricka den "magiska frekvensen" för skorret, det räcker med valfri bastung låt. Felet har dock som sagt blivit värre, från början var det långt ifrån alla låtar som gav upphov till det.
    Wilhelm Svenselius

  10. #10
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    Som sagt nya högltalare måste spelas in utan att man maxxar ett visst antal timmar. Men något skorrande ska ni defenetivt inte ha. Så de får byta ut elementen bak. borde sitta en 6*9tummare där. Tar det längre än 30 min så skäll ut bmw solna. ! Men som sagt till er med nya bilar. Spela in högtalarna försiktigt.
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

  11. #11
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 005
    Citat Ursprungligen postat av W2k Visa inlägg
    SundaY82: Jepp, "stora" ljudsystemet även här. Dock är det inte så värst svårt för mig att pricka den "magiska frekvensen" för skorret, det räcker med valfri bastung låt. Felet har dock som sagt blivit värre, från början var det långt ifrån alla låtar som gav upphov till det.
    Ok, då är jag nog i det "tidiga" stadiet för jag kan bara frambringa det ibland. Jag tycker mer det låter som den lilla högtalaren överst av de två i dörren men inget som är bekräftat. Jag spela för övrigt ganska lugnt de första timmarna så borde inte vara det. Hitta en låt på vägen hem från jobbet precis där jag kan höra skorrandet.
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  12. #12
    Forum-nybörjare Grappos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Förnamn
    Richard Haga
    Ort
    Kävlinge
    Län
    Skåne
    Inlägg
    22

    Högtalarna slår igenom vid lite högre volymer

    Har det så kallade stora ljud systemet i min bil… Riktigt dåliga element får jag säga. Trots en längre inspelning slår högtalarna igenom… Riktigt skit!! Med tanke på vad man fick för dem 5900kr man gav för det så känner man sig smått lurad. Blir förmodligen att byta samtliga element mot DLS…

    Någon som har koll på vad som händer när man kopplar ur batteriet ur bilen?
    Slide in! Burn Out!

  13. #13
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    Citat Ursprungligen postat av Grappo Visa inlägg
    Har det så kallade stora ljud systemet i min bil… Riktigt dåliga element får jag säga. Trots en längre inspelning slår högtalarna igenom… Riktigt skit!! Med tanke på vad man fick för dem 5900kr man gav för det så känner man sig smått lurad. Blir förmodligen att byta samtliga element mot DLS…

    Någon som har koll på vad som händer när man kopplar ur batteriet ur bilen?
    Varför ska du koppla ur batteriet vid högtalarbyte?

    Ska själv byta element i min mini kommer inte köra DLS dock funderar på RE audio eller Powerbass. blir 6.5" fram det var ju så pass enkelt på r53:an att ändra. 6x9tummarna bak skiter jag i att byta denna gång. Lägger hellre krutet på framsystemet. sedan en bas som trycker på.
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

  14. #14
    Betalande Medlem Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009
    Jag har H/K systemet och högtalaren i högra dörren har också precis börjag "slå igenom lätt". Spelade Nas senaste "Hip-Hop Is Dead" och det lät väldigt konstigt. Det lätt som knack-ljud. Trodde att H/K systemet klarade en hel del mer än så? Man kan ju inte spela speciellt högt med det för övrigt. Är det någon säkerhetsinställning eller?
    Medlem #16
    HÄR ÄR BILENS TRÅD!

    MCS WORKS -05 HB/W
    MCS -04 EB/B (Såld)
    FD. MC -02 CB (Såld)




  15. #15
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    vet inte vad effekten är i h/k systemet men i boost e det 15 eller 20 watt max från stereon som levereras ut. Så fort lönen dyker up ska nog stereon ut =P
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

  16. #16
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Jag skulle också kunna tänka mig att byta till bättre ljud, även om jag (bortsett skorrandet) inte tycker att HiFi-paketet jag har är så dåligt. Dock är jag väldigt mån om att allt ser original ut, så att byta själva radiodelen fram kommer inte på fråga. Går det att byta ut grejerna "bakom" utan att offra något av funktionaliteten eller utseendet?
    Wilhelm Svenselius

  17. #17
    MINI-galning JockeOs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Förnamn
    Joakim
    Ort
    Solna
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    568
    Citat Ursprungligen postat av W2k Visa inlägg
    ...Dock är jag väldigt mån om att allt ser original ut, så att byta själva radiodelen fram kommer inte på fråga. Går det att byta ut grejerna "bakom" utan att offra något av funktionaliteten eller utseendet?
    Jag har på något ickesvenskt miniforum läst om två varianter att dölja en dyrare/bättre huvudenhet bakom ett originalutseende av fronten.

    Den ena lösningen gick ut på att modifiera den faktiska fronten, så att den så ut som originalfronten.

    Den andra var en lösning på en sådan enhet som går in och vänder bort fronten som stöldskydd. Där bidlbehandlades och byggdes helt enkelt en falsk kopia av originalfronten fast något plattare och limmades på bakisdan av den vändande fronten på eftermarknadsstereon. (För att lura tjuvar att det var original och inte en bättre som satt i bilen, sades det.)


    Störst sannorlikhet är att du finner lösningarna i text och bilder på North American Motoring -forumet, då jag oftast läser där.

    /M v h, JockeO

  18. #18
    MINI-galning
    Reg.datum
    apr 2006
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Trångsund
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 415
    W2k Jag fudnerade på detta att skippa byta stereon. Kom fram till att det var mycket jobbigare. beror ju iof på vad man jagar. Setupen jag tänkte köra innan jag skrotade konceptet var följande:

    1st högnivå/lågnivå omvandlare. Detta till för att koppla in en ordentlig bas som skulle ta upp ca halva bagage utrymmet. Ok detta er inte orginal ut men ger ett REJÄLT lyft i musiken

    1st omvandlare till RCA för att kunna koppla in ett separat steg för framsystemet.

    Sedan nytt framsystem 6,5" istället för 5,25" adapter ringar i dörrarna som moddas med en cirkelsåg (tog ca 1min förra gången)

    Sedan Ordentligt ipod interface inte aux kabel utan det dyra kittet. och sedan en Ipod.

    Varför skiter jag i detta?
    Omvandlarna blir inte lika bra som att ha en bra huvudenhet med lågnivå ut. Hur mycket som skiljer vet jag ej.
    Sedan priset:
    Framsystem 1990ca
    omvandlare 300+300ca
    Ipod 1300ca
    Ipod interface 1400 ca
    Rca kablar 300ca
    Slutsteg framsystem 900ca
    slutsumma runt ca 6490kr (jag har redan bas och slutsteg till basen därför räknar jag inte med detta)då behåller du orginal utseende det dra lite kablar . DU får nog offra en del av handsfacket för alla omvandlare etc komemr inte få plats bakom stereon.
    Fördelar: allt ser orginal ut. Du får garanterat bättre ljud än vad du hade innan. Lägre stöldrisk då det inte syns att du har ändrat något. Ser orginal ut även i dörrar etc.

    t.

    Nackdelar: många adapters och omvandlare.

    Mitt koncept blir nog att byta ut Orginal stereon mot en Mp3cdspelare igen. Har inte riktigt bestämt mig men det lutar åt det rent prismässig. Detta är baserat på en r53 et inte hur r56 har det med utgångar bak på stereon. Från vad jag såg i inredningen i Fredriksbil så ser det sjukt svårt ut att byta ut stereon då den inte har någon form av standard mittkonsol.


    Länkar till sakerna som behövs kan ordnas
    Cooper S 02, Ac Schnitzer avgassystem, Ultrik/K&N Open air kit, K&W justerbara dämpare, Ac Schnitzer 17" fälgar,mm Powered by Digitech 207hk/241Nm

  19. #19
    Forum-nybörjare Grappos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Förnamn
    Richard Haga
    Ort
    Kävlinge
    Län
    Skåne
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Ashra Visa inlägg
    Varför ska du koppla ur batteriet vid högtalarbyte?

    Ska själv byta element i min mini kommer inte köra DLS dock funderar på RE audio eller Powerbass. blir 6.5" fram det var ju så pass enkelt på r53:an att ändra. 6x9tummarna bak skiter jag i att byta denna gång. Lägger hellre krutet på framsystemet. sedan en bas som trycker på.
    Det blir ett lite nog ett lite större ingrepp i bilen! Behöver därför göra den strömlös... Behöver veta om man måste ressetta en massa service medelande om man tar ut batteriet
    Slide in! Burn Out!

  20. #20
    Forum-nybörjare Grappos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Förnamn
    Richard Haga
    Ort
    Kävlinge
    Län
    Skåne
    Inlägg
    22
    Ipod interface är det för USB och var köper man det?
    Slide in! Burn Out!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Högtalare
    Av Kassler i forum Teknik
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-10-26, 12:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •