Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1

    funderar på MINI igen

    Det var ett helt gäng år sedan jag var inne på forumet men har börjat snegla lite på MINI igen efter att jag sålde en JCW för några år sedan.

    Något som irriterar mig är att de inte piskar upp effekten mer, varför inte plocka fram en modell med 300-350 hk?

    Jag tycker att de kör samma effekt om och om igen.

    Är intresserad av den nya GP.n, finns det något godis att köpa till dessa bilar för att skrämma upp effekten lite?

  2. #2
    Betalande Medlem Luc!fears avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Påskallavik
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    2 469
    Jag håller med dig greven. Tydligen har Peugeot nyligen släppt en variant av den motorn jag har i min clubman jwc - 13 till ca: 300 hk. Vet inte om samarbetet med Peugeot tog slut nu med MINI/BMWs nya 1,5/2,0 liters motorerna, men med 2,0l varianten borde inte 300-350 hk vara en utopi. Visst min jwc är rolig men jag hade inte sagt nej till 50-100hk mer...
    BESTÄLLD: MINI Cooper Clubman JCW All4 LCI -2020 Enigma Black Metallic, rött tak & speglar.
    NUVARANDE: MINI Cooper Clubman S JCW -2016 Chilli Red, tak & sidospeglar i svart.
    SÅLD: MINI Cooper Clubman S JCW -2013, White silver metallic,tak, sidospeglar, c-stolpe & fäljar i
    svart.
    SÅLD MINI Cooper Countryman SD All4 - 2012, Absolute black metallic & även tak.
    SÅLD: Mini Cooper S JCW, -05, Hyper blue med svart tak.


    Life's too short not to

    MIN gamla BILTRÅD: här

  3. #3
    Jag ägde tills nyligen en Audi RS3, de har 340HK så jag behöver något åt det hållet.

    Jag får hänga kvar ett tag och se vad som händer. Annars finns det väl eftermarknadsprylar att stoppa i

  4. #4
    MINI-galning GPHelenas avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Förnamn
    Helena
    Ort
    Lerum
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    315
    Finns ett ställe i England som har ett steg 1 trim som skall ge ca. 264 hk. Performance Torque heter företaget. Samma företaget påstår att de inte bänkat en MINI GP som har haft mindre än 225 hk original.

    Vad gäller hästkrafter så vill man alltid ha mer, det spelar ingen roll hur mycket man har original

    Jag tycker som jag tidigare skrivit att hästkrafter inte är allt.

    Jag hade ju tidigare en A 45 AMG och även om den var snabb så var den betydligt tråkigare att köra en min MINI GP. RS3an är ingen rolig bil då den upplevs som framtung och minst sagt understyrd... Faktum är att jag sålde A 45an till en kille som precis sålt sin RS3a. Men det är ju lite beroende på vad man vill ha ut av en bil.

    300 hk i min MINI GP skulle jag inte vilja ha. Jag får inte ner effekten i backen som det är idag. Oavsett om jag har Kumho-däcken eller som nu Michelin Supersport.

    Men det är klart... Det är lite tråkigt att en av våra Range Rovers som väger över 2.5 ton kör ifrån vår GP som om det vore ett möte i alla hastigheter. Men bara när det går rakt fram eller i terrängen.

    Helt ärligt tror jag inte vi kommer att se en värsting MINI med original 300+ hk den närmsta tiden, detta mest för att det nog inte anses vara en intressant målgrupp för märket. Inte kommande GP men GPn därefter kommer kanske att ligga runt 300 hk.


    ///Daniel
    MINI John Cooper Works GP #1345 -13

  5. #5
    Betalande Medlem Fräsens avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Förnamn
    D
    Ort
    I stan
    Län
    I stan
    Inlägg
    342
    Hej!

    Intressant tråd. Håller med men filosofin med Minin är ju som bekant " it's all about handling". Fast minst 50 hk till i en JCW vore lagom. Även fast det är svårt i dag att få fäste..... Och skal man vara snabbast rätt fram finns bättre val.

    När det gäller R56 så finns det flera firmor i England som har papper på ca 250-270 hk i en Jcw med " IC+ Downpipe + mappning).

    Problemen är värme och hållbarhet vid hård körning. Vilket jag tycker är trist då flera andra bilar har marginaler kvar ........

  6. #6
    MINI-galning Mange249s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Förnamn
    Magnus
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    394
    Nu har jag kört trimmat både R53 och R56 och skulle inte vilja köra original efter det. Det känns lite trist när man kan hålla stumt hela tiden... Sen är jag av åsikten att trimmade bilar är bland det roligaste som finns, så jag är väl inte medianägaren direkt.

    Minins chassie tål ökad effekt helt ok jämfört med andra bilar jag kört. Visst drar det lite i ratten, men det tycker jag snarare hör till när man trimmar småbilar

    Pröva att köra trimmad Saab, där kan vi prata om att det är svår att få ner effekten. I min vassaste fick man hålla i ratten så knogarna vitnade när man drog på
    Chiliröd/Black Mini Cooper S -10 Aut

    Pepperwhite/Black MINI Cooper S -09 med JCW Aerokit - Såld -

  7. #7
    MINI-galning Mange249s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Förnamn
    Magnus
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    394
    Nya MCS har visat över 250hk med enbart chip, så finns det inga oanade svagheter bör 270-280 kunna gå utan att byta allt för mycket... JCW kan nog nå 300 gissar/hoppas jag på
    Chiliröd/Black Mini Cooper S -10 Aut

    Pepperwhite/Black MINI Cooper S -09 med JCW Aerokit - Såld -

  8. #8
    Jag trivdes väldigt bra med RS3.an får jag säga.

    De kan ju bygga med fyrhjulsdrift för att få ner kraften. Focus RS har ju lyckats med 300-350HK och lyckas få ner kraften bra.

    Jag hade en JCW med 230hk tidigare och det räcker inte idag, jag behöver mer om jag skall vara nöjd

    Finns en del tips här så det tål att funderas på, tack för tipsen.

  9. #9
    MINI-galning GPHelenas avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Förnamn
    Helena
    Ort
    Lerum
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av greven Visa inlägg
    Jag trivdes väldigt bra med RS3.an får jag säga.

    De kan ju bygga med fyrhjulsdrift för att få ner kraften. Focus RS har ju lyckats med 300-350HK och lyckas få ner kraften bra.

    Jag hade en JCW med 230hk tidigare och det räcker inte idag, jag behöver mer om jag skall vara nöjd

    Finns en del tips här så det tål att funderas på, tack för tipsen.
    Som sagt. Hästkrafter är inte allt.

    Googla på "evo mini gp ford rs"

    MINI John Cooper Works GP #1345 -13

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av GPHelena Visa inlägg
    Som sagt. Hästkrafter är inte allt.

    Googla på "evo mini gp ford rs"

    Jo har sett det och den gör bra ifrån sig men hade kunnat bli ännu bättre

    Hade en JCW tidigare och tyckte inte det var lika roligt som RS3.an när man stod på ordentligt.

  11. #11
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    maj 2013
    Förnamn
    oskar
    Ort
    johanneshov
    Län
    stockholm
    Inlägg
    18
    Jag UPPLEVER RS3 som tråkig och inte så snabb jämfört med Mini. Men alla är ju olika Tycker du RS3 är roligare än JCW tror jag inte du kommer ändra dig efter att ha kört nya Minin. Kanske nya Golf R kan vara något för dig?

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av minikonsum Visa inlägg
    Jag UPPLEVER RS3 som tråkig och inte så snabb jämfört med Mini. Men alla är ju olika Tycker du RS3 är roligare än JCW tror jag inte du kommer ändra dig efter att ha kört nya Minin. Kanske nya Golf R kan vara något för dig?
    Tycker golf r ser för tråkig ut men det ryktas ju om någon 400HK version, det kanske blir intressant.

    Smaken är som baken

  13. #13
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    MINI kommer att "tvingas" släppa en modell med mer än 300 PS.
    Se bara vad konkurrenterna håller på att trycka ur sig effektmässigt numera.
    Effektstinna konkurrerande framhjulsdrivna "hothatch" ligger redan i dag på över 300 PS från fabrik.

    218 PS som MINI som värst ha klämt ur sig (R53 GP) är sååååååååååååå "yesterday news".

    Själv hoppade jag från FWD och 231 PS/300 Nm (trimmad R53 GP) till RWD och 414 PS/636 Nm (trimmad E82 1M).
    Skillnaden effektmässigt är skräckfullt märkbar.... och ruskigt kul

    Skulle jag köpa en ny MINI igen så skulle den se ut som R53:an, och ha minst 300 PS original, samt marginal kvar för att trimma till minst 350 PS.
    Det lär mao dröja innan jag kör MINI igen, vilket är synd då MINI R53 absolut var en av mina roligaste bilar någonsin.
    Senast redigerat av Hobbe den 2014-06-10 klockan 16:07.
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  14. #14
    MINI-galning GPHelenas avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Förnamn
    Helena
    Ort
    Lerum
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    315
    Jag vidhåller att körglädje är så mycket mer än effekt... Frågan är ju hur körbar en Mini med framhjulsdrift blir med +300 hk? Som sagt, se Evos test där ju den problematiken belyses tämligen väl.

    En MINI med fyrhjulsdrift och +300 hk blir säkert bra rakt fram men min högst personliga uppfattning är att fyrhjulsdrift förtar lite av körglädjen. Jag har bara erfarenheter av A 45 AMG, RS3, RS4, RS5 och RS6. BMW M5 F10 och MB E63 (utan 4wd) är ju alla roligare att köra än nya RS6. Därmed inte sagt att de nödvändigtvis är snabbare på alla grenar

    BMW M3, C63 och RS4... Ni som också testat dessa bilar vet vad jag pratar om.

    För mig är det viktigare att hela bilen harmonierar. Chassi, motor, låda m.m.

    Se bara på BMW m135i, den är ju ganska klen i chassiet och kränger ganska ordentligt om man pressar bilen vilket jag upplever förstör en annars fantastisk bil (bortsett från utseendet).

    Så jag önskar inget hellre än att MINI släpper en +300 hk bil men att man först anpassar hela bilen till det, så att det inte blir en BMW m135i som man bara spinner bort effekten och när man har fäste får lyfta av för chassiet inte hänger med.

    Som jag nog var inne på tidigare så tror jag att kommande GP3 ligger runt 250-280 hk och GP4 ligger över 300 hk.

    Vild gissning... Den som lever får se
    MINI John Cooper Works GP #1345 -13

  15. #15
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Fyrhjulsdrift är bara för personer som inte kan köra bil

    Undermotoriserade lätta svängglada bilar har sin charm, men charmen slutar där raksträckan börjar.
    Har man blivit tillräckligt omkörd av mer effekstinna bilar på rakan efter att ha kämpat sig förbi samma bilar i kurvorna så tröttnar man till slut.
    Övermotoriserade lätta svängglada bilar är en annan femma. Torque steer har också sin charm
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  16. Gilla Mange249 gillade detta inlägg
  17. #16
    Medlemsansvarig Hagatorpets avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Förnamn
    Owe
    Ort
    Svenljunga
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    3 293
    jag kanske skulle ha en fyrhjulsdriven....
    //Owe Ericson
    "Johnny" Mini Cooper JCW
    "Lilla Blå" Mini Cooper S -04 Såld
    "Viking" Mini Clubman D -10 gett bort till dottern

  18. #17
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Haga,

    absolut!
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  19. Gilla Hagatorpet gillade detta inlägg
  20. #18
    Betalande Medlem Fräsens avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Förnamn
    D
    Ort
    I stan
    Län
    I stan
    Inlägg
    342

  21. #19
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Nja, jag brukar undvika tester utförda av amerikanska tidningar/program.
    Dessa brukar mest fokusera på rakt-fram-körning och antal kopphållare.

    Vill man veta om en bil är bra eller inte så tittar man på/läser EVO
    http://www.youtube.com/watch?v=bPnAtNbrygk
    Senast redigerat av Hobbe den 2014-06-16 klockan 17:45.
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Funderar på att köpa en R50 i Frankrike
    Av dvorak i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-04-16, 14:14
  2. Funderar på en Cooper S - igen!
    Av CooperStefan i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-01-24, 15:50
  3. Funderar på ny vinge
    Av Red cooper i forum Teknik
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 08:31
  4. Funderar på att köpa en Mini
    Av Mikey1 i forum Teknik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 12:54
  5. Funderar på att köpa gammal Mini.
    Av AndyKidden i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-03, 05:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •