Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32
  1. #1
    Forum-nybörjare Moddes avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Förnamn
    Mark
    Ort
    Malmö
    Län
    Skåne
    Inlägg
    20

    Unhappy MINI Fri Service eller?

    Hallå alla,

    Jag kör en MCS -11 och blev instruerad av bilens intervallsystem att det var dags att byta ut bromsklossarna bak. Då jag blev informerad vid bilköpet att all service relaterad till bilen betalas av BMW dem första 3 åren/6000mil så åkte jag gladeligen in till FörenadeBil i Malmö för att få detta utfört.

    Inga konstigheter, dem tog in den och byte klossarna och efter en timme var jag på väg hem igen. Härligt och smidigt, tänkte jag fram till idag då det trillade ner en faktura på ca. 2400kr för bytet. Blev lite paff då ingen nämnde för mig om kostnaden varken före eller efter bytet.

    Efter att ha pratat med FörenadeBils verkstad idag fick jag höra att slitagedelar inte täcks in av den fria servicen, vilket i mina öron låter märkligt. Oljebyte görs för att den slitits och inte ger samma smörjande effekt på motor och det täcks in av den fria servicen så varför skulle inte detta göra det?!

    Är det någon som har erfarenhet av detta? Skall klossarna täckas in av den "fria servicen"?

    Så här står det på mini.se:
    BEKYMMERSFRITT BILÄGANDE.

    Med MINI Fri Service behöver du inte längre oroa dig för underhållskostnader. Din nya MINI har nämligen MINI Fri Service de 3 första åren upp till 6 000 mil (gäller endast svensksålda bilar). Det innebär att du kostnadsfritt får ordinarie service, i enlighet med bilens intervallsystem, utförd hos din auktoriserade MINI-återförsäljare eller serviceverkstad i Sverige. På så vis slipper du oroa dig för servicekostnader de första åren och kan helt och hållet ägna dig åt att köra!
    Eat my dust!

  2. #2
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 005
    Läser man den beskrivning så hade jag helt klart tolkat det som du gjorde.
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  3. #3
    MINI-galning Minids avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Kungälv
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    1 241
    håller med , ska lämna in min bil i dagarna också, får se vad dom hittar på!
    Mini Paceman JCW 2014
    Såld : Mini Cooper D 2012

  4. #4
    Forum-nybörjare Moddes avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Förnamn
    Mark
    Ort
    Malmö
    Län
    Skåne
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av Minid Visa inlägg
    håller med , ska lämna in min bil i dagarna också, får se vad dom hittar på!
    Meddela gärna hur det gick.
    Eat my dust!

  5. #5
    MINI-galning GPHelenas avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Förnamn
    Helena
    Ort
    Lerum
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    315
    Tyvärr är det så att slitdelar som just bromsklotsar inte ingår. Det som ingår är service, sen kan man tycka att man kanske skulle vara tydligare med vad man menar.

    Kan du påvisa att materialfel eller liknande föreligger går det på garantin.

    Bytte själv bromklotsar runt om på min Jaguar ifjol när den var knapot två år gammal och gått 2000 mil!

    Hur långt har din bil gått?
    MINI John Cooper Works GP #1345 -13

  6. #6
    Urban Mini
    Guest
    Enligt lagen så skall det vara klart och tydligt och lätt att förstå för kunden vad säljaren menar. Du kan ha stor framgång med detta hos KO om du väljer att dra det vidare. Men man skall ju ha ork till det med. Nyfiken på hur det går.

  7. #7
    MINI-galning
    Reg.datum
    sep 2009
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Eskilstuna
    Län
    Södermanland
    Inlägg
    112
    Står väl ganska tydligt vad som gäller:
    " Det innebär att du kostnadsfritt får ordinarie service, i enlighet med bilens intervallsystem, utförd hos din auktoriserade MINI-återförsäljare eller serviceverkstad i Sverige."

    Kolla i service boken vad som inkluderas i en service, så ser du vad som gäller. Dock så är det inget intervall system gällande beläggen, bara en varnare som indikerar att dom är slitna.

  8. #8
    Urban Mini
    Guest
    Men det står också att du inte behöver oroa dig för underhållskostnader. Jag fattar hur du tänker Jonz men ser även bristerna i deras reklam kontra vad som står i lagen. Bromsar är nog att anse som underhållskostnad. Tror att MINI gjort en liten luring här men om någon skulle protestera är jag nästan säker på att KO skulle gå på linjen om vilseledande marknadsföring.

    De borde haft en asterix eller annat kanske som hänvisar till vad som ÄR service i deras mening kan ju jag tycka lite spontant.

  9. #9
    MINI-galning
    Reg.datum
    sep 2009
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Eskilstuna
    Län
    Södermanland
    Inlägg
    112
    Sorry, läste inte så noga, men nu ser jag vad du menar.
    I början skriver dom "Med MINI Fri Service behöver du inte längre oroa dig för underhållskostnader", sen i slutet så står det ju " På så vis slipper du oroa dig för servicekostnader de första åren och kan helt och hållet ägna dig åt att köra!"

    Tycker nog att det är en stor skillnad på vad som klassas som underhåll alt service. Bromsklossar är definitivt underhåll och deras marknadsföring är helt klart vilseledande om dom kräver pengar för nya klossar.

  10. #10
    Styrelseledamot MrCoopers avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Förnamn
    Noel
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 933
    Inte bara det utan även verkstaden som inte ens nämner att de skall ha betalt för jobbet utan bara skickar hem en faktura.
    /Noel
    - Det är inte de höga farterna som dödar utan de snabba stoppen. Så full fart spar tid! -




    Jaxon: F56 Works 2020
    Steve: R52 Works
    SÅLD: Zeke: Countryman SD All4 2017
    SÅLD: Grinchen: Countryman SD
    SÅLD: Morris: Clubman Works
    SÅLD: Blåmesens tråd:
    MINI Clubman D
    SÅLD: MCS '03 DS/W, Bonnet Stripes, Aerogrill, ALTA 15%, MTH tunerfile

  11. #11
    Forum-nybörjare Moddes avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Förnamn
    Mark
    Ort
    Malmö
    Län
    Skåne
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av DanielGBG Visa inlägg
    Tyvärr är det så att slitdelar som just bromsklotsar inte ingår. Det som ingår är service, sen kan man tycka att man kanske skulle vara tydligare med vad man menar.

    Kan du påvisa att materialfel eller liknande föreligger går det på garantin.

    Bytte själv bromklotsar runt om på min Jaguar ifjol när den var knapot två år gammal och gått 2000 mil!

    Hur långt har din bil gått?
    Självfallet, dock så är det inte den bilden jag fick av den fria servicen när jag köpte bilen eller nu när jag läser på mini.se om vad som skall ingå i den fria servicen.

    Bilen är strax under två år gammal och har gått mestadels av dem 3700 milen på motorväg.

    Jag är lite förvånad att det var klossarna bak som behövde bytas och inte fram då alla mina andra bilar har slitaget mest varit fram.
    Eat my dust!

  12. #12
    Forum-nybörjare Moddes avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Förnamn
    Mark
    Ort
    Malmö
    Län
    Skåne
    Inlägg
    20
    Jag har nu mailat fram och tillbaka med en medarbetare från mini.se som bekräftat att bromsklossar och skivor skall ingå i den fria servicen om bilen indikerar att det är dags för byte vilket var i detta fallet.
    Det blir en tur till FörenadeBil för att diskutera vidare om detta.
    Eat my dust!

  13. Gilla GPHelena gillade detta inlägg
  14. #13
    MINI-galning GPHelenas avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Förnamn
    Helena
    Ort
    Lerum
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Modde Visa inlägg
    Jag har nu mailat fram och tillbaka med en medarbetare från mini.se som bekräftat att bromsklossar och skivor skall ingå i den fria servicen om bilen indikerar att det är dags för byte vilket var i detta fallet.
    Det blir en tur till FörenadeBil för att diskutera vidare om detta.
    What!??! Här blev jag positivt förvånad

    Det är väl inte en alldeles för vild gissning att MINI kommer nu omgående att förändra sina marknadsföring kring detta

    Kanske jag skall gnälla mer om mina däck då! Mina framdäck höll bara 236 mil!!!!
    MINI John Cooper Works GP #1345 -13

  15. #14
    MINI-galning Minids avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Kungälv
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    1 241
    Låter grymt !
    Mini Paceman JCW 2014
    Såld : Mini Cooper D 2012

  16. #15
    Styrelseledamot MrCoopers avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Förnamn
    Noel
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 933
    Intressant, vad gäller mer i så fall? Spolarvätska?
    /Noel
    - Det är inte de höga farterna som dödar utan de snabba stoppen. Så full fart spar tid! -




    Jaxon: F56 Works 2020
    Steve: R52 Works
    SÅLD: Zeke: Countryman SD All4 2017
    SÅLD: Grinchen: Countryman SD
    SÅLD: Morris: Clubman Works
    SÅLD: Blåmesens tråd:
    MINI Clubman D
    SÅLD: MCS '03 DS/W, Bonnet Stripes, Aerogrill, ALTA 15%, MTH tunerfile

  17. #16
    Styrelseledamot MrCoopers avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Förnamn
    Noel
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 933
    Intressant, vad gäller mer i så fall? Spolarvätska?
    /Noel
    - Det är inte de höga farterna som dödar utan de snabba stoppen. Så full fart spar tid! -




    Jaxon: F56 Works 2020
    Steve: R52 Works
    SÅLD: Zeke: Countryman SD All4 2017
    SÅLD: Grinchen: Countryman SD
    SÅLD: Morris: Clubman Works
    SÅLD: Blåmesens tråd:
    MINI Clubman D
    SÅLD: MCS '03 DS/W, Bonnet Stripes, Aerogrill, ALTA 15%, MTH tunerfile

  18. #17
    Forum-nybörjare Moddes avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Förnamn
    Mark
    Ort
    Malmö
    Län
    Skåne
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av DanielGBG Visa inlägg
    What!??! Här blev jag positivt förvånad

    Det är väl inte en alldeles för vild gissning att MINI kommer nu omgående att förändra sina marknadsföring kring detta

    Kanske jag skall gnälla mer om mina däck då! Mina framdäck höll bara 236 mil!!!!
    GL, försök motivera att däcken slitits ut pga. allmän fjuttkörning med en GP2
    Eat my dust!

  19. Gilla GPHelena gillade detta inlägg
  20. #18
    Forum-nybörjare Moddes avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Förnamn
    Mark
    Ort
    Malmö
    Län
    Skåne
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av Noel Visa inlägg
    Intressant, vad gäller mer i så fall? Spolarvätska?
    Haha! Lagom bitter jämförelse att jämföra bromsbelägg med spolarvätska. Du borde dragit parallelen att du som förare borde få en Ramlösa varje gång du tankar på en mack istället, det låter nog mindre bittert
    Eat my dust!

  21. #19
    Styrelseledamot, Kassör pmanssons avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Lerum
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av DanielGBG Visa inlägg
    What!??! Här blev jag positivt förvånad

    Det är väl inte en alldeles för vild gissning att MINI kommer nu omgående att förändra sina marknadsföring kring detta

    Kanske jag skall gnälla mer om mina däck då! Mina framdäck höll bara 236 mil!!!!
    Jag har tidigare haft fast månadskostnad på service (fast ett annat bilmärke). Då var det specificerat att "allt" utom däck ingick, vilket kanske inte är så konstigt. Slitaget kan ju bero väldigt på körstil...

    Hur som helst vore det på sin plats att det är tydligt, så det inte blir en tolkningsfråga!
    Hälsningar Peter Månsson

    MC JCW 2017 (F56)
    fd MCS 2017 (F56)
    fd MCS - JCW 2013 (R56)
    fd MC Clubman D 2010 (R55)

    fd MC Kawa H1F

  22. #20
    Forum-nybörjare Moddes avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Förnamn
    Mark
    Ort
    Malmö
    Län
    Skåne
    Inlägg
    20
    Allt gott iaf, hon i kassan på FörenadeBil skall höra av sig till MINI/BMW och få ett slutgiltigt besked om vad som gäller.


    Lite off topic, kan annars meddela att FörenadeBil monterade på MINIs nya orginal LED och dem är så jäkla snygga!!!
    Eat my dust!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Service på Mini Cooper GP
    Av Flipper i forum Teknik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-30, 16:52
  2. Service av Mini
    Av gabban i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-11-08, 19:13
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-03, 15:23
  4. Service på Mini?
    Av Llindaa i forum Allmänt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-08-18, 08:24
  5. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 23:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •