Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41
  1. #1

    Knakande ljud från styrning

    Jag har ett litet knakande ljud när jag vrider ratten lite mer i lägre farter. Jag upplever att det befinner sig mellan ratten och styrstången, eller längre ner på styrstången. Någon som har upplevt detta, eller har tips?

  2. #2
    MINI-galning Marcuss avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Södermalm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    2 371
    Tror att Mikael som körde en röd MCS (den med klistermärken, bla No Fear), hade nått liknande problem.
    Vill du ringa honom och fråga? Har tyvär bara mobilnr och han verkar inte vara här på forumet.

  3. #3
    Marcus, kan du Pm:a Mikaels nummer så får jag höra om han vet något mer.

  4. #4
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    28
    BMW säger att man behöver byta ut rattstången. Visst ett vanligt fel.

  5. #5
    MINI-galning
    Reg.datum
    maj 2006
    Förnamn
    Alexander
    Ort
    Växjö, Småland
    Inlägg
    263
    Knakande ljud, är det så att det känns som det rör sig i rattstången ? ... Byta ut rattstången, går det på garantin ?
    ------------------
    Ex-coopers:
    2 x Cooper S -04 (Div. mod)
    Cooper -03

  6. #6
    MINI-galning Christians avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Förnamn
    Christian
    Ort
    Vinslöv
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 175

    Knakande ljud i ratten???

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg
    Jag har ett litet knakande ljud när jag vrider ratten lite mer i lägre farter. Jag upplever att det befinner sig mellan ratten och styrstången, eller längre ner på styrstången. Någon som har upplevt detta, eller har tips?
    Tja!
    Jag läste detta igår och var nyss ute i -2 och körde och det stämmer ibland faktiskt att det "knakar" eller gnider någonstans inne vid ratten.

    Är det bara vid minus eller även på sommaren??

    Vad kom forumet fram till vad man skulle göra??

  7. #7
    MINI-galning
    Reg.datum
    maj 2006
    Förnamn
    Alexander
    Ort
    Växjö, Småland
    Inlägg
    263
    Citat Ursprungligen postat av chrille_nr6 Visa inlägg
    Tja!
    Jag läste detta igår och var nyss ute i -2 och körde och det stämmer ibland faktiskt att det "knakar" eller gnider någonstans inne vid ratten.

    Är det bara vid minus eller även på sommaren??

    Vad kom forumet fram till vad man skulle göra??

    Har med funderat på detta med minusgrader, upplevde inte detta när det var lite varmare men nu runt 0:an och neråt så kommer det mer och mer känns det som ... hmm?
    ------------------
    Ex-coopers:
    2 x Cooper S -04 (Div. mod)
    Cooper -03

  8. #8
    MINI-galning Christians avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Förnamn
    Christian
    Ort
    Vinslöv
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 175
    Citat Ursprungligen postat av alxndr Visa inlägg
    Har med funderat på detta med minusgrader, upplevde inte detta när det var lite varmare men nu runt 0:an och neråt så kommer det mer och mer känns det som ... hmm?
    Fortfarande plusgrader här i söder så jag har inte märkt något under de senaste dagarna..

  9. #9
    Har samma problem på frugans Cooper -02. Har haft av "knäskyddet" som döljer rattstången och sprutat på WD40 men tyckte inte att det blev så mycket bättre. Kollade också att alla bultar satt fast, och det gjorde dem. Upptäckte dock att det blev bättre om styrstången inte var justerad till sina ändlägen. När jag sänkte ratten en aning så hördes knakandet bara ibland istället för alltid när man svängde. Tydligen är detta ett vanligt problem på Coopern enligt engelska och amerkanska forum, och vissa har tydligen fått byta rattstången på garantin. Men det är inte alltid som knakandet försvunnit direkt. Läste om någon som fick byta två ggr innan han fick bort oljudet. Skulle vara intressant att veta vad knakandet egentligen kommer ifrån och vad man kan göra själv utan att byta rattstången.

  10. #10
    MINI-galning
    Reg.datum
    maj 2006
    Förnamn
    Alexander
    Ort
    Växjö, Småland
    Inlägg
    263
    Plusgrader här i VÄxjö med men jag har faktiskt problemet ändå, dock är det så att det är mer "oljud" på morgonen när jag åker till jobbet än när jag är ute på middagen eller efter jobbet... konstigt ... önskar med vet avad som kan göras, pratade med BMW/MINI här i växjö men de sa att de inte hört talas om problemet innan vilket jag tycker är konstigt... ska in på lite hjulinställning här i veckan så får se om de popekar något, inte för att jag tror det menmen ...
    ------------------
    Ex-coopers:
    2 x Cooper S -04 (Div. mod)
    Cooper -03

  11. #11
    När BMW säger att de inte känner till problemet så stämmer det inte. De är pinsamt medvetna om problemet, men erkänner det inte.
    Som sagt så finns det en massa skrivet om det här problemet.
    Se tex

    http://www.mini2.com/forum/faults-fi...teering+column

    Där finns finns också ett intressant svar som tyder på att det kanske går att fixa själv. Skall testa i helgen. Klipper in texten.

    "I had this problem on mine. Having read all of the scare stories about replacement steering columns, I was expecting to have to have one.

    Took the Cooper into Ocean BMW at Falmouth and they sorted it permanently in about 30 minutes. It turns out that one of the universal joints in the steering column was left under compression when the steering column was bolted down. The compression meant that the "knuckles" in the universal joint could meet up and knock, normally when turning at full lock.

    Simply by undoing the bolts on the column (and thereby releasing the compression on the UJ) the problem was cured. Permanently.

    It makes me wonder how many steering columns may have been replaced unnecessarily So, don't panic. It may be nothing too serious.

    Tigger."

  12. #12
    MINI-galning KPKalles avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Förnamn
    Karl
    Ort
    Midhurst
    Län
    West Sussex, UK
    Inlägg
    1 846
    Well good lock dasf!

  13. #13
    MINI-galning
    Reg.datum
    maj 2006
    Förnamn
    Alexander
    Ort
    Växjö, Småland
    Inlägg
    263
    Ska också göra ett litet försök, hoppas det lyckas...sålänge, tack för hjälpen dasf !
    ------------------
    Ex-coopers:
    2 x Cooper S -04 (Div. mod)
    Cooper -03

  14. #14

    Nu är det fixat. Undrar för hur länge...

    Skruvade av plastbaljan under ratten. Sitter med två torx och sen är det bara snäppfäste längre ner på styrstången. Lyfte och pallade upp framvagnen så att hjulen hängde fritt. Vred ratten fram och tillbaka för att hitta varifrån ljudet kom och det verkade komma från övre plastlagret men hörde inget från nedre knuten. Lossade de fyra bultarna (två torx och två sexkant) som håller lättmetallsramen som i sin tur håller övre plastlagret. Justerade ramen så att lagret inte belastades och drog fast skruvarna. Knakandet minskade helt klart men helt tyst var det inte. Sprayade WD40 på lagret, nedre knuten och in vid rattinfästningen. Nu blev det helt tyst. Sänkte ned bilen och testkörde. Fortfarande tyst. Jobbet tog ca 30 min.
    Nu får vi se hur länge det håller.

  15. #15
    MINI-galning Christians avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Förnamn
    Christian
    Ort
    Vinslöv
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 175
    Citat Ursprungligen postat av dasf Visa inlägg
    Skruvade av plastbaljan under ratten. Sitter med två torx och sen är det bara snäppfäste längre ner på styrstången. Lyfte och pallade upp framvagnen så att hjulen hängde fritt. Vred ratten fram och tillbaka för att hitta varifrån ljudet kom och det verkade komma från övre plastlagret men hörde inget från nedre knuten. Lossade de fyra bultarna (två torx och två sexkant) som håller lättmetallsramen som i sin tur håller övre plastlagret. Justerade ramen så att lagret inte belastades och drog fast skruvarna. Knakandet minskade helt klart men helt tyst var det inte. Sprayade WD40 på lagret, nedre knuten och in vid rattinfästningen. Nu blev det helt tyst. Sänkte ned bilen och testkörde. Fortfarande tyst. Jobbet tog ca 30 min.
    Nu får vi se hur länge det håller.

    Keep us posted!!!

  16. #16
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1

    knakande ljud

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg
    Jag har ett litet knakande ljud när jag vrider ratten lite mer i lägre farter. Jag upplever att det befinner sig mellan ratten och styrstången, eller längre ner på styrstången. Någon som har upplevt detta, eller har tips?
    Hej, Fredrik! Har haft samma problem. Var styrväxeln, som fick bytas efter endast några hundra mil. Upplevt fenomenet igen för nåra veckor sedan, men försvann efter jag hade bilen på rostskyddsbehandling. Antagligen för att rostsyddsgeggan smörjt upp något, eller för att det var skit eller liknande som spolades bort när bilen tvättades extremt noggrant undertill...

    Hälsningar,

    /Mikael

  17. #17
    Tack för tipset, Mikael. Min -02 har gått drygt 5000 mil, men jag tyckte det blev lite bättre efter jag ändrade positionen på stången något (var maximalt uppåt). Vi får se om det fortsätter.

  18. #18
    MINI-galning
    Reg.datum
    maj 2006
    Förnamn
    Alexander
    Ort
    Växjö, Småland
    Inlägg
    263
    Citat Ursprungligen postat av dasf Visa inlägg
    Skruvade av plastbaljan under ratten. Sitter med två torx och sen är det bara snäppfäste längre ner på styrstången. Lyfte och pallade upp framvagnen så att hjulen hängde fritt. Vred ratten fram och tillbaka för att hitta varifrån ljudet kom och det verkade komma från övre plastlagret men hörde inget från nedre knuten. Lossade de fyra bultarna (två torx och två sexkant) som håller lättmetallsramen som i sin tur håller övre plastlagret. Justerade ramen så att lagret inte belastades och drog fast skruvarna. Knakandet minskade helt klart men helt tyst var det inte. Sprayade WD40 på lagret, nedre knuten och in vid rattinfästningen. Nu blev det helt tyst. Sänkte ned bilen och testkörde. Fortfarande tyst. Jobbet tog ca 30 min.
    Nu får vi se hur länge det håller.
    HUr går det, är det fortfarande bra eller har det kommit tillbaka?! .. Tänkte ge mig på samma projekt om det är felfritt än =)

    ------------------
    Ex-coopers:
    2 x Cooper S -04 (Div. mod)
    Cooper -03

  19. #19
    Fungerar perfekt ännu.
    Fick låna bilen av frugan (det är hennes bil och hon lånar ogärna ut den...) i går kväll och körde ca 2 mil. Ratten går mjukt och fint och inget knakande ännu i alla fall. Stannade även på en parkeringsplats och testade fulla rattutslag och hörde inget konstigt. Tycker absolut du bör göra ett försök. Hör av dig och berätta hur det gick.

  20. #20
    Betalande Medlem Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009
    Hade det problemet på min MC-02 när jag köpte den i April-05. Dom bytte styrväxel på garantin men nu i veckan så kom ljudet tillbaka. Det kanske inte är styrväxeln då eller så är det dålig kvalitet på dom?
    Medlem #16
    HÄR ÄR BILENS TRÅD!

    MCS WORKS -05 HB/W
    MCS -04 EB/B (Såld)
    FD. MC -02 CB (Såld)




Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Skramel från bakluckan, nån mer som har?
    Av Freddo i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-05-24, 18:39
  2. Chippning/remskivebyte Från vem?
    Av Frejkan i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 21:26
  3. ..luktar surt från AC:n
    Av Stoffe72 i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-07, 21:53
  4. Rapport från GotlandRing
    Av J©KE i forum Evenemang
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-10-20, 09:53
  5. Knarr från framvagn !!
    Av PeeGee i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-09-16, 14:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •