Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1
    Betalande Medlem Luc!fears avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Påskallavik
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    2 469

    175 eller 184hk i S

    Ser när jag kolla annonser att dom nyaste bilarna av S har 184hk...
    När kom dessa?
    Vet att dom tidigare låg på 175hk, eller hur?
    Skall jag köpa en S vill jag ju ha den senaste tekningen med mindre Co-utsläpp & därmed lägre skatt/mindre förbrukning.
    Går det att få äldre "uppdaterade" på BMW/MINI & få dom bättre värdena?
    Om svaret är ja, kan man då får det registreart på bilbesiktningen & därmen få den lägre skatten?
    Nyfiken...
    BESTÄLLD: MINI Cooper Clubman JCW All4 LCI -2020 Enigma Black Metallic, rött tak & speglar.
    NUVARANDE: MINI Cooper Clubman S JCW -2016 Chilli Red, tak & sidospeglar i svart.
    SÅLD: MINI Cooper Clubman S JCW -2013, White silver metallic,tak, sidospeglar, c-stolpe & fäljar i
    svart.
    SÅLD MINI Cooper Countryman SD All4 - 2012, Absolute black metallic & även tak.
    SÅLD: Mini Cooper S JCW, -05, Hyper blue med svart tak.


    Life's too short not to

    MIN gamla BILTRÅD: här

  2. #2
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Shit vad du är sugen på en mini igen
    Varv på Nürburgring: 78

    8:35,9 BTG

  3. #3
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Och för att svara på din fråga så är jag 99% säker på att det inte går att uppgradera och regga in modifikationerna.
    Varv på Nürburgring: 78

    8:35,9 BTG

  4. #4
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Nja....

    Om du vet vilka delar och mjukvara som skiljer i motorerna (om några), om du kan köpa och montera dessa, om du kan få ett intyg från BMW AG på att delarna är monterade, EU-testade, och EU-godkända, samt om du sedan gör en nyregistrering med alla nödvändiga dokument så kanske.

    Det gick tidigare att uppgradera och nyregistrera en R53 till en R53 Works enligt ovanstående fast då med ett färdigt paket med nödvändig dokumentation från BMW AG.
    Jag gjorde det, och fick senare nya regpapper.
    I "hinsight" något onödigt då dokumenten var skrivna på tyska, och besiktningsmannen måste få förklarat av mig vad han behövde göra
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  5. #5
    Betalande Medlem Luc!fears avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Påskallavik
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    2 469
    Citat Ursprungligen postat av dvorak Visa inlägg
    Shit vad du är sugen på en mini igen
    Jo men visst är jag sugen...
    Countyrmanen är helt ok, men faktum är att den är inte lika kul att köra...& det är inte bara för att den är en diesel.
    Växellådan bestämmer lite mer än vad jag vill, bilen är tyngre, högre & allmänt större.
    Jag säger inte att jag inte är nöjd, men jag saknar en del egenskaper från min förra MINI.

    Sneglar på en Clubman S med manuell låda så att barnen kan övningsköra... (kanske inte bara därför)
    & vill då ha den med 184hk & lägre skatt. (även om just det är liten skillnad)
    Att "uppgradera en äldre är alltså inte aktuellet om den skall vara så jobbigt...

    Ni som har erfarenhet hur är en "vanlig" Cooper s i jämförelse med en Clubman S (om man nu har samma årsmodell, fjädring & motor/växellåda)
    Clubmanen är ju dock längre, lite tyngre & har några cm längre hjulbas (hur mycket har jag glömt)
    Men hur mycket påverkar det köregenskaperna?
    Vill gärna ha 5säte & lite bättre plats än en "vanlig" cooper, sen gillar jag clubmanens dörrar...
    Senast redigerat av Luc!fear den 2012-06-07 klockan 18:25.
    BESTÄLLD: MINI Cooper Clubman JCW All4 LCI -2020 Enigma Black Metallic, rött tak & speglar.
    NUVARANDE: MINI Cooper Clubman S JCW -2016 Chilli Red, tak & sidospeglar i svart.
    SÅLD: MINI Cooper Clubman S JCW -2013, White silver metallic,tak, sidospeglar, c-stolpe & fäljar i
    svart.
    SÅLD MINI Cooper Countryman SD All4 - 2012, Absolute black metallic & även tak.
    SÅLD: Mini Cooper S JCW, -05, Hyper blue med svart tak.


    Life's too short not to

    MIN gamla BILTRÅD: här

  6. #6
    MINI-galning Mange249s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Förnamn
    Magnus
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    394
    Om skatten inte är skillnaden, utan förbrukningen. Varför inte bara chippa? Du kan ju be om en mapp som är snällare på effekten(om du inte skulle vilja ha den men är lagd för att spara bränsle. Min erfarenhet av chipp är god när det gäller förbrukning. Alla bilar jag har haft med chip har gått snålare än orginal.

  7. #7
    Betalande Medlem Luc!fears avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Påskallavik
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    2 469
    Citat Ursprungligen postat av Mange249 Visa inlägg
    Om skatten inte är skillnaden, utan förbrukningen. Varför inte bara chippa? Du kan ju be om en mapp som är snällare på effekten(om du inte skulle vilja ha den men är lagd för att spara bränsle. Min erfarenhet av chipp är god när det gäller förbrukning. Alla bilar jag har haft med chip har gått snålare än orginal.
    Visst det skulle nog vara ok.
    frågan kavrstå dock när kom den nyare & vad är skillnaden är det kanske rent av enbart bättre programering eller är det även några delar som Hobbe var inne på...
    Tänkt att någon säljare eller annan kunnig person kund tala om det.
    BESTÄLLD: MINI Cooper Clubman JCW All4 LCI -2020 Enigma Black Metallic, rött tak & speglar.
    NUVARANDE: MINI Cooper Clubman S JCW -2016 Chilli Red, tak & sidospeglar i svart.
    SÅLD: MINI Cooper Clubman S JCW -2013, White silver metallic,tak, sidospeglar, c-stolpe & fäljar i
    svart.
    SÅLD MINI Cooper Countryman SD All4 - 2012, Absolute black metallic & även tak.
    SÅLD: Mini Cooper S JCW, -05, Hyper blue med svart tak.


    Life's too short not to

    MIN gamla BILTRÅD: här

  8. #8
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    sep 2011
    Förnamn
    David
    Ort
    Örebro
    Län
    Örebro
    Inlägg
    74
    Citat Ursprungligen postat av Luc!fear Visa inlägg
    Visst det skulle nog vara ok.
    frågan kavrstå dock när kom den nyare & vad är skillnaden är det kanske rent av enbart bättre programering eller är det även några delar som Hobbe var inne på...
    Tänkt att någon säljare eller annan kunnig person kund tala om det.
    184hk kom april 2010 (eller från faceliften brukar man säga) kallas för N18 och 175hk kallas för n14. Största skillnaden mellan de båda är att man har ändrat designen på PCV och satt in värme skydd för röret till turbon.
    Så egentligen så är valet ganska lätt, har du råd köp en faceliftad S så slipper du koksning för väljer du N14 så lär du åka på det.

  9. #9
    MINI-galning Mange249s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Förnamn
    Magnus
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    394
    Som jag har fattat det tidigare kom det olika versioner av vevhusventilationen. Bland annat kom det enligt utsago en uppdatering till -09. Som jag förstår det på dig är det däremot först -10 när 185hk kom som de löste problemen med vevhusventilationen?

  10. #10
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    sep 2011
    Förnamn
    David
    Ort
    Örebro
    Län
    Örebro
    Inlägg
    74
    Citat Ursprungligen postat av Mange249 Visa inlägg
    Som jag har fattat det tidigare kom det olika versioner av vevhusventilationen. Bland annat kom det enligt utsago en uppdatering till -09. Som jag förstår det på dig är det däremot först -10 när 185hk kom som de löste problemen med vevhusventilationen?
    Om det finns olika versioner av vevhusventilationen från -09 och framåt vet jag inte. Däremot vet jag att man på n18 motorn har ändrat så man istället för en extern slang på passagerarsidan så har man dragit denna inuti ventilkåpan, huruvida detta hjälper eller inte vet jag inte (antar att de flesta med faceliften inte hunnit köra så långt än). Men som jag har förstått det så har man gjort en hel del förändringar i och med faceliften, läste nånstans att man hade gjort om toppen.
    Jag kan vara ute på djupt vatten, som den glada amatör man är (experterna får gärna rätta om jag har fel), jag har bara gjort en del forskning sedan jag åkte på koksning själv.

  11. #11
    MINI-galning Mange249s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Förnamn
    Magnus
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    394
    Citat Ursprungligen postat av David Visa inlägg
    Om det finns olika versioner av vevhusventilationen från -09 och framåt vet jag inte. Däremot vet jag att man på n18 motorn har ändrat så man istället för en extern slang på passagerarsidan så har man dragit denna inuti ventilkåpan, huruvida detta hjälper eller inte vet jag inte (antar att de flesta med faceliften inte hunnit köra så långt än). Men som jag har förstått det så har man gjort en hel del förändringar i och med faceliften, läste nånstans att man hade gjort om toppen.
    Jag kan vara ute på djupt vatten, som den glada amatör man är (experterna får gärna rätta om jag har fel), jag har bara gjort en del forskning sedan jag åkte på koksning själv.
    Anledningen att jag frågar är för att försöka få reda på om min -09 har stor risk att drabbas. Utan att bli för OT, så är jag intresserad av vad du kommit fram till angående detta. PMa gärna om det inte passar i tråden.

  12. #12
    Betalande Medlem Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009
    Kommer aldrig att bli som R53 igen! Vem skall nu hålla fanan med mig när du, Powernap och Hobbe har lämnat "The Darkside"?
    Medlem #16
    HÄR ÄR BILENS TRÅD!

    MCS WORKS -05 HB/W
    MCS -04 EB/B (Såld)
    FD. MC -02 CB (Såld)




  13. #13
    Medlemsansvarig Hagatorpets avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Förnamn
    Owe
    Ort
    Svenljunga
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    3 293
    Citat Ursprungligen postat av Ace Visa inlägg
    Kommer aldrig att bli som R53 igen! Vem skall nu hålla fanan med mig när du, Powernap och Hobbe har lämnat "The Darkside"?
    kanske dags att växa upp och gå vidare
    //Owe Ericson
    "Johnny" Mini Cooper JCW
    "Lilla Blå" Mini Cooper S -04 Såld
    "Viking" Mini Clubman D -10 gett bort till dottern

  14. #14
    Betalande Medlem Luc!fears avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Påskallavik
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    2 469
    Citat Ursprungligen postat av Ace Visa inlägg
    Kommer aldrig att bli som R53 igen! Vem skall nu hålla fanan med mig när du, Powernap och Hobbe har lämnat "The Darkside"?
    Ja, det är frågan... Du är ju kvar på den mörka sidan... fast som du märker i mina inlägg så saknar jag det, är bara att erkänna. Fick ett pm igår av en som "varnade" mig för dom nuvarande bensinmotororna & att dom kommer att få problem i framtiden, det är ju inget man vill ha när garantin gått ut, så nu överväger jag en till SD fast med manuell låda, det är dock en BMW motor i SDn...

    Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2
    BESTÄLLD: MINI Cooper Clubman JCW All4 LCI -2020 Enigma Black Metallic, rött tak & speglar.
    NUVARANDE: MINI Cooper Clubman S JCW -2016 Chilli Red, tak & sidospeglar i svart.
    SÅLD: MINI Cooper Clubman S JCW -2013, White silver metallic,tak, sidospeglar, c-stolpe & fäljar i
    svart.
    SÅLD MINI Cooper Countryman SD All4 - 2012, Absolute black metallic & även tak.
    SÅLD: Mini Cooper S JCW, -05, Hyper blue med svart tak.


    Life's too short not to

    MIN gamla BILTRÅD: här

  15. #15
    MINI-galning filipps avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Förnamn
    filip
    Ort
    Norrköping
    Län
    östergötland
    Inlägg
    158
    Citat Ursprungligen postat av Luc!fear Visa inlägg
    så nu överväger jag en till SD fast med manuell låda, det är dock en BMW motor i SDn...

    Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

    Är det inte BMW motorn i vanliga dieseln också?
    har för mig jag läste det någonstans

    typ från och med 2011?

    Rätta mig gärna om jag har fel
    Mini Cooper D '12 "Stabbe" "Såld"

    Renault Megane R.S 265 -12

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. R50/53 eller R55/56
    Av ola i forum Teknik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 09:54
  2. Tankar ni 95 eller 98 oktan? Eller etanol?
    Av rogeraberg i forum Teknik
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 17:27
  3. 16`eller 17`?
    Av Fredrik i forum Teknik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-03, 06:39
  4. EDIT: Kelleners...eller ESS...eller ?
    Av Hobbe i forum Off-topic
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2004-07-21, 00:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •