Resultat 1 till 2 av 2
  1. #1
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2011
    Förnamn
    Thomas
    Ort
    Lund
    Län
    Skåne
    Inlägg
    92

    Cooper S R53: Det är lätt att byta styrenheten till xenonlampan

    Jag hade bytt ut en xenonlampa på min Cooper S R53 för några veckor sedan. Det var lätt gjort men besiktningsmannen tyckte att ljusbilden var diffus och bilen blev inte godkänd (hade även ojämnbromsverkan bak). Några dagar efter när vi kom hem från Degeberga luktade det rutten ägg och vänsterstrålkastaren var död. Satt dit den friska lampan från högerstrålkastaren men inget ljus.

    Sökte runt på nätet och fattade att det var nog vänster styrenheten som var problemet eftersom säkringen var ok. Sökte på styrenhetens reservdelsnummer på nätet och det visade sig att R53s styrenhet används även på flera modeller av BMW, Mercedes, Land Rover, Ford, VW m.m. Hittade en helt ny styrenhet som hade suttit på en BMW M46 på www.bildelsbasen.se för 2150:- inkl. frakt. Beställde och fick den nästa dag.

    Lossnade kablarna från batteriet och det tog 20 minuter att byta. Jag fattade inte först varför den gamla styrenheten inte gick att plocka bort när jag hade lossnat de 5 skruvar som håll fast styrenheten till baksidan av strålkastarehuset. Skulle vara plug & play, men jag upptäckte att styrenheten var dessutom limmad på plats. Det var inte lätt att se, trodde att det kanske fanns en hemlig skruv nånstans. Fick av den till slut och den nya på plats. Allt funkade som det ska men jag köpte för säkerhets skull en ny Philips xenonlampa och satte dit den för att undvika strul vid kontroll besiktning som ägde rum imorse. Coopern blev godkänd.
    Senast redigerat av Steampacket den 2012-07-17 klockan 19:22. Anledning: stavfel

  2. #2
    Medlemsansvarig Hagatorpets avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Förnamn
    Owe
    Ort
    Svenljunga
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    3 293
    Gott
    //Owe Ericson
    "Johnny" Mini Cooper JCW
    "Lilla Blå" Mini Cooper S -04 Såld
    "Viking" Mini Clubman D -10 gett bort till dottern

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Byta till visual boost
    Av Hayesnine i forum Teknik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-06-18, 13:27
  2. Byta till multifunktionsratt
    Av MrPlow i forum Teknik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-22, 19:16
  3. lätt tvekande på låga varv?
    Av Mangepat i forum Teknik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-19, 20:02
  4. Byta standardstol till sportstol i R50?
    Av bobster i forum Teknik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 20:00
  5. Byta Cooper till Cooper S ?
    Av Lennart i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-12-29, 20:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •