Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1

    Köpråd -trimråd

    Jag har ännu inte browsat igenom hela forumet och kanske hittar jag svar på mina frågor när jag gör det, men jag ställer dem ändå och hoppas på er hjälp.

    Jag funderar på att köpa en Mini Cooper. Huvudskälet till att Mini kommer i fråga är att jag har sett den göra bra ifrån sig på bana (jag kör själv gärna på bana) och ser samtidigt ut att kunna erbjuda rimlig komfort för fyra. Också i övrigt verkar det vara en bra vardagsbil.

    Jag inser dock snabbt att bilarna jag sett köra på bana är trimmade och uppstyvade. Så det vill jag också att min Mini ska vara. Cooper Works trimmet verkar bra MEN det går inte att beställa bilar med det trimmet nu. I slutet av året kommer Minin med en ny turbomatad motor istf den kompressormatade och till den nya motorn finns inget cooper-trim!

    BMW-återförsäljaren jag talat med kan dock erbjuda mig en Cooper S för ett bra pris och till den kan jag få motortrimmet som ingår i Cooper Works-paketet. Återstår i så fall att hitta någon lämpligt uppstyvningslösning. Fjäderbensstag, hårdare stötdämpare (cooper-lösningen ser ut att vara något slag coilover?), Större bromsar i fram. Den stol som sitter i Cooper S verkar inte har riktigt det sidostöd man skulle önska när man är "ute och svänger".

    Har hört talas om en Mini-mekare i Nynäshamn som trimmar Cooper S. Någon som vet vem det är (du kanske finns på detta forum?) och vad han gör, om det är bra och vad det kostar osv.

    Har också förstått att det finnd ett företag i Tyskland som trimmar upp till 230 Hk. Någon med förstahandserfarenhet av dem. Har de något chassiekit också?

    Ett alternativ är förstås att köpa en begagnad Cooper med cooper works tuning. Jag är inte främmande för det men BMW finans har också ett fint erbjdudande som gör att en begagnad faktiskt kan bli dyrare än en ny! (om inte säljaren har ett mycket bra pris och eller en fin finansieringslösning.)

    Spännande också att stifta bekantskap med ett nytt forum. Blir det en Mini för min del kommer ni nog att se mycket av mig här.

  2. #2
    Hej!
    Låter som ett bra val Körde själv en Cooper S med runt 220hk och den skämdes inte för sig på varken bana eller på gatan.
    Dålig på vilja företag som är duktiga på MINI är i svedala, jag hade inte heller nån Works men jag åkte ner till Kelleners Sport i tyskland där jag köpte deras motorkit, avgasystem samt coilovers. Detta betingade ett pris på 3000euro ink montering av allt = c:a 25000 nånting.
    Chassit var av KW variant 2 (ställbara i höjd samt hårdhet). Tyckte det var prisvärt och så fick man dynopapper innan och efter samt motorföräkring.
    Körde med detta i drygt 4500mil på bana och annat utan problem.
    Satte också i ett par Cobra Suzuka för bättre grepp och mindre vikt, men sånt är lite jobbigt om man har den som vardagsbil också .
    Orginalchassit är faktiskt inte så illa, kan vara värt att köra på i början tills man känner vad som behövs (bilen ser dock mkt trevligare ut sänkt )

    Finns fler företag i tyskland (och england) som sysslar med tuning till MINI med det är bara ovanstående jag har erfarenhet av.

    Marcus här på forumet har använt PM Recond och bilservice med gott resultat, kolla med honom för mer info
    Ligger i nynäshamn så det kan nog vara det du hört talas om
    Senast redigerat av Johan W den 2006-10-15 klockan 14:11.
    F60 JCW

  3. #3
    Hej tack för ett snabbt svar.

    Kellner sport i Tyskland låter som ett klart prisvärt alternativ. Både motor- och chassietrim för 25' -30' + Tysklandsresa jämfört med 56' för bara motortrim som återförsäljaren kan erbjuda.

    Var i Tyskland håller Kellner till? Är det görligt att kombinera med ett besök på Ringen efter uppgraderingen?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Robert H Visa inlägg
    Hej tack för ett snabbt svar.

    Kellner sport i Tyskland låter som ett klart prisvärt alternativ. Både motor- och chassietrim för 25' -30' + Tysklandsresa jämfört med 56' för bara motortrim som återförsäljaren kan erbjuda.

    Var i Tyskland håller Kellner till? Är det görligt att kombinera med ett besök på Ringen efter uppgraderingen?
    Dom håller till i Dinslaken, ungefär 140mil från Sthlm. Ligger också bara drygt 10mil från ringen så det är helt klart en trevlig kombination
    Det roliga är att en Kellener-Mini är snäppet snabbare än en Works också, dom har också en trimkam men det ger inte så mkt effekt, runt 5-10hk, dock blir bilen lite mer varv-villig.
    F60 JCW

  5. #5
    MINI-galning Frejkans avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    402
    Själv valde jag It´s fun vilka sköter omprogrammering och byte till -19% remskiva från Alta för 9.900:-. Har också öppet luftfilter från Alta. Chassimässigt har jag bara bytt till Eibach sänkningssats. Bilen går som ett skållat troll. Du har alldelles rätt om stolen, den greppar inte tillräckligt på bana, jag har ett par gånger kommit hem med träningsvärk i ryggen efter en bankörningsdag.
    Har haft: Mini Cooper S -04
    Austin Cooper -67
    Jeep Cherokee -95

    www.klassiker.nu

    kolla in mina bilar på www.garaget.org/FredrikNyblad

  6. #6
    MINI-galning Marcuss avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Södermalm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    2 371
    Matte på PM i nynäshamn är mkt duktig och ordentlig bilmekaniker.
    Han har bla byggt en 700hk S2 som uppmärsammades för några år sedan, samt Utopia S4an som var snabbast i Bilsport Tunertest för 3 (tror jag) år sedan, samt näst snabbast iår (kom tvåa efter en 800hk viper, trots att den bara har 450hk).

    Matte hade inte byggt nått på MINI tidigare, så min bil var första (kanske tar lite längre tid första bilen man är på, men nu har han nog fått in snitsen)
    Han har gjort följande på min;
    Nytt oljetråg (trasigt från bmw)
    Nytt svänghjul.
    19% skiva
    Giac programvara (går att ställa i olika lägen, snålkörning, gatkörning på 98, och racebränsle).
    Nya spridare.
    (Med 19% riskerar man att övervarva kompressorn, nya spridare är att rekommendera enligt de stora firmorna i USA iaf).
    Bilstein PSS9 (deras bästa gatgrejer om jag förstått rätt)
    Supersprint Grenrör
    Avgassystem i rostfritt med racekattar (bättre värden än orginal märkte vi när vi testa).

    Sen skedde det en olycka i början av sept därav;
    Istortsätt allt som har med höger fram var tvunget att bytas.

    Mao har han från att inte meckat med MINI innan fått sig en del tid med bilen.

    Mina grejer var dyrare än kelleners, men det går att välja billigare saker.
    Han ska plocka ihop paket och pressentera på sin hemsida...
    Men all tid går till att mecka så hemsidan kommer nog inte på ett tag verkar det som
    Men jag kan fråga vad man kan få för motsvarade kelleners kostnaden.

  7. #7
    Tack för intressanta upplysningar.

    Jag noterar att ingen av er har nämnt bromsuppgradering. Betyder det att ni kör med originalbromsarna och är nöjda med det? Har ni inte "ens" bytt till stålomspunna bromsslangar? (Era bilar är ju också ganska nya så, gummislangarna kanske är tillräckligt fräscha för att den uppgraderingen inte ska ge så mycket).
    Är det för övrigt lätt att byta bromsvätska och lufta bromsarna eller är det problem med luft i systemet efter bromsvätskebyten? (Kanske inte det viktigaste vid valet av bil men...) Tydligen krävs specialverktyg för att byta beläggen. Det känns ju lite onödigt kan man tycka. (Särskilt om man har en uppsättning racebelägg och en uppsättning vanliga -sniklösning- och byter när man ska köra bana.)

  8. #8
    Körde Ferodo-belägg (ds2500 har jag för mig, dvs lite mer gat än banorienterat belägg) i kombination med stålomspunna fram. Hade fått fel bak så där var det orginal, hade även tänkt byta vätskan till Motul.
    Han dock inte med allt innan bilen tyvärr såldes.
    Längre planer än så hade jag inte, vissa vet jag har bytt ok och skivor fram, dom jag vet om körde då Wilwood.
    F60 JCW

  9. #9
    Ferodo ds 2500 är min favorit. "Långsloppsbelägg" Bra värmetålighet, slitstarka och bra grepp.

  10. #10
    MINI-galning Marcuss avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Södermalm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    2 371
    Ska byta till våren, ställer av min bil inom en månad... Och har knappt kört med den sen i maj pga massa krångel fram och tillbaka med bmw m.m.

  11. #11
    Du ska inte sälja den då ? (till mig . Fast då får jag hoppas att krånglet har varit med BMW och inte med bilen i sig?)

  12. #12
    MINI-galning Marcuss avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Södermalm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    2 371
    Jag lägger på inköpspriset på alla delarna + bilens inköpsvärde - värdeminskning... Så får du ett paketpris. :P

    Bilen krånglade ju på sätt och vis, oljetråget var ju trasigt och svänghjulet defekt. Dessa är ju bytta nu.
    Krånglet med bmw fram och tillbaka var att få dem att ta det på garanti, eller åtminstonne erkänna att sakerna var trasiga när jag köpte bilen, vilket självklart inte gick.
    Sen saknades det en o-ring till oljetråget och jag fick vänta i 1.5 månad på den, för att den inte fanns i lager i tyskland (enligt bmw Sverige) när den i själva verkat hade funnits hela tiden.

  13. #13
    MINI-galning Frejkans avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    402
    Citat Ursprungligen postat av Robert H Visa inlägg
    Tack för intressanta upplysningar.

    Jag noterar att ingen av er har nämnt bromsuppgradering. Betyder det att ni kör med originalbromsarna och är nöjda med det? Har ni inte "ens" bytt till stålomspunna bromsslangar? (Era bilar är ju också ganska nya så, gummislangarna kanske är tillräckligt fräscha för att den uppgraderingen inte ska ge så mycket).
    Är det för övrigt lätt att byta bromsvätska och lufta bromsarna eller är det problem med luft i systemet efter bromsvätskebyten? (Kanske inte det viktigaste vid valet av bil men...) Tydligen krävs specialverktyg för att byta beläggen. Det känns ju lite onödigt kan man tycka. (Särskilt om man har en uppsättning racebelägg och en uppsättning vanliga -sniklösning- och byter när man ska köra bana.)

    Jag hade nog gärna uppgraderat. Körde en Porsche 944 turbo från -86 tidigare, en bil med bromsar utan ABS, men som enligt dåtidens tester i t ex Teknikens Värld var lika bra som bromsar med ABS. Jämfört med den så är bromsarna klena. Det var mer drama när man bromsade med porschen, rök och skrik . Men det tog stopp fort.
    Har haft: Mini Cooper S -04
    Austin Cooper -67
    Jeep Cherokee -95

    www.klassiker.nu

    kolla in mina bilar på www.garaget.org/FredrikNyblad

  14. #14
    MINI-galning David Ss avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Förnamn
    David
    Ort
    Lund
    Län
    Skåne
    Inlägg
    204
    Vad har ni för åsikter om Digi-Techs trim till Copper S?
    Är det bra eller ska man hellre lägga på en slant och köpa Kelleners? (Det skiljer väl ca 10k?)

  15. #15

  16. #16
    MINI-galning David Ss avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Förnamn
    David
    Ort
    Lund
    Län
    Skåne
    Inlägg
    204
    Citat Ursprungligen postat av Johan W Visa inlägg
    10K hur menar du då?
    Det vette fan
    Hade för mig att det var mkt dyrare än vad det var. €1200 vs ca samma slant för Digi-Tec. Så vilket är bäst?

  17. #17
    Nog hårfint, ingår dynotest hos Digi-tec
    Vet faktiskt inte, fått för mej att Digi-tec är ju rätt stora med ett antal verkstäder.
    Är lite BMW-tok och där är Kelleners stora (dom tunar försig bara BMW/Mini vad jag vet ) därav mitt val

    Tror det är 3 ink mej som kört Kelleners, en fjärde på väg ner den 31:a. Hobbe har lämnat in sin Z4:a. Var nån som kört på Digi-tec också har jag för mej, den gick minst lika bra så det är nog smaksak vilken man väljer.
    Jag överväger att åka ner med min nya bil också helt klart.
    Jag tycker Kelleners andas mer race helt enkelt
    F60 JCW

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •