Jag hade precis inne min Cooper D 2008 på min favoritverkstad för:
1. Det var dags för service enligt bilen
2. Bilen varnade för slitna bromsbelägg

Verkstaden kollade på bilen och konstaterade att det var ca 3 mm kvar på beläggen bak och lite mer fram. Det var bak som varnade. Verkstaden säger att det som bör göras är byte av belägg och skivor både bak och fram.

Övriga saker att göra om drygt 500 mil är oljebyte och vad de kallade AC-filterbyte, jag antar att det är kupéfilter?

Hur som helst, det var mycket pengar det handlade om och då jag bytt bromsbelägg, skivor, olja, oljefilter och kupéfilter på andra bilar (Volvo S40 -99, Passat -03) så funderar jag på att göra det själv.

Min fråga är nu om det är några "konstigheter" att ta hänsyn till på en Mini från 2008? Jag vet att vissa bilar kräver rätt datorutrustning för nånting när man har loss vissa bromsdetaljer (tror det kan vara t.ex. nåt med parkeringsbromsen som behöver nollställas eller nåt). Hur är det med Mini? Bara att ha loss grejerna utan diverse specialverktyg? (Jag har dock nåt universalverktyg från Biltema för att pressa in kolvarna vid byte av belägg.)

Byte av olja/filter och kupéfilter? Inga konstigheter?

Angående bromsskivor + belägg, vad ska man satsa på om man vill ha kvalitetsgrejer (dock ej racing, bilen körs inte hårt)?