Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1
    MINI-galning susannes avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Förnamn
    susanne
    Ort
    Skövde
    Län
    skaraborg
    Inlägg
    100

    Skärmbreddare

    Hej!

    Hur tar man loss den svarta listen på framskärmen? Den som sitter på motorhuven.
    Har fått "glapp" på den & skaffat nya clips.
    "Slår" man bara på dom ( piggarna på clipsen) inifrån då man öppnat motorhuven?

    Susanne

  2. #2
    MINI-galning Minids avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Kungälv
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    1 241
    Har för mig att man bänder upp den svarta listen försiktigt så kommer de vita klippen under att spricka och listan lossnar.
    Mini Paceman JCW 2014
    Såld : Mini Cooper D 2012

  3. #3
    MINI-galning susannes avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Förnamn
    susanne
    Ort
    Skövde
    Län
    skaraborg
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av Minid Visa inlägg
    Har för mig att man bänder upp den svarta listen försiktigt så kommer de vita klippen under att spricka och listan lossnar.


    image-945285159.jpg

    Tänkte mer att man "slår" bak på dessa?

  4. #4
    Medlemsansvarig Hagatorpets avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Förnamn
    Owe
    Ort
    Svenljunga
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    3 293
    Citat Ursprungligen postat av susanne Visa inlägg
    image-945285159.jpg

    Tänkte mer att man "slår" bak på dessa?
    hade jag varit dig så hade jag kapat av dom bara, du har ju nya som du skall montera...
    //Owe Ericson
    "Johnny" Mini Cooper JCW
    "Lilla Blå" Mini Cooper S -04 Såld
    "Viking" Mini Clubman D -10 gett bort till dottern

  5. #5
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2013
    Förnamn
    Patrik
    Ort
    Sollefteå
    Län
    Västernorrland
    Inlägg
    127
    Du kan väl prova knacka på dom med någon liten gummihammare eller dylikt iaf så märks det ju om det funkar. Som sagt, gör ju inget om de går sönder då du har nya..

  6. #6
    Susanne, jag bytte ena främre plastskärmen när jag ägde din bil. 2006/2007 kostade en komplett skärm med clips 115 kr så det är ingen dyr reservdel som tur är.
    Minns inte om jag bara ryckte loss den, men var försiktig så inte något av fästena till clipsen skadas på plastskärmen. Om något av dessa går sönder bör du skaffa en ny skärm då jag tror det blir svårt att få den att sitta ordentligt, man kanske inte vill köra Loctite (superlimmet som faktiskt används till racerbilar bl.a) över ytan.
    Lycka till, kul att höra att du har kvar pärlan. Saknar den litegrand faktiskt!
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

  7. #7
    MINI-galning Mange249s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Förnamn
    Magnus
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    394
    Är inte dessa av den vanliga sorten som man klämmer ihop lite lätt, så glider de snällt ut genom hålet?

    Mycket prat om slita, kapa mm. Man ska vara snäll mot bilen
    Chiliröd/Black Mini Cooper S -10 Aut

    Pepperwhite/Black MINI Cooper S -09 med JCW Aerokit - Såld -

  8. #8
    MINI-galning susannes avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Förnamn
    susanne
    Ort
    Skövde
    Län
    skaraborg
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg
    Susanne, jag bytte ena främre plastskärmen när jag ägde din bil. 2006/2007 kostade en komplett skärm med clips 115 kr så det är ingen dyr reservdel som tur är. Minns inte om jag bara ryckte loss den, men var försiktig så inte något av fästena till clipsen skadas på plastskärmen. Om något av dessa går sönder bör du skaffa en ny skärm då jag tror det blir svårt att få den att sitta ordentligt, man kanske inte vill köra Loctite (superlimmet som faktiskt används till racerbilar bl.a) över ytan. Lycka till, kul att höra att du har kvar pärlan. Saknar den litegrand faktiskt!
    Kommer du ihåg om det var höger eller vänster sida? Ser på höger sida att det hålet längst fram på skrämen inte har plastclips som de andra utan en mer "rejäl sak" ser ut att vara i metall. Är vänster som är problemet. Är dock lagat lite provisoriskt där nu av en billakerare, kollade inte så noga hur det såg ut innan det, trodde inte han skulle ge sig på problemet då han inte skulle röra skärmen alls för att lacka. Så undrar om det skall vara plastclips på alla eller inte den längst fram? Någon som har en 02:a eller liknande modell som kan kolla.

    Har fått loss listen & satt dit nya clips men den längs fram får jag inte tätt, kan bara själva fästet i listen som är skev. Blir kanske en nu list ändå. Ska pilla lite till innan jag ger upp.

  9. #9
    MINI-galning susannes avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Förnamn
    susanne
    Ort
    Skövde
    Län
    skaraborg
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av Mange249 Visa inlägg
    Är inte dessa av den vanliga sorten som man klämmer ihop lite lätt, så glider de snällt ut genom hålet? Mycket prat om slita, kapa mm. Man ska vara snäll mot bilen
    Stämmer 😊 får dock det inte riktigt tätt trots nya clips, tror själva listen behöver bytas då det verkar vara något "vajsing"med några av fästena på den.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av susanne Visa inlägg
    Kommer du ihåg om det var höger eller vänster sida? Ser på höger sida att det hålet längst fram på skrämen inte har plastclips som de andra utan en mer "rejäl sak" ser ut att vara i metall. Är vänster som är problemet. Är dock lagat lite provisoriskt där nu av en billakerare, kollade inte så noga hur det såg ut innan det, trodde inte han skulle ge sig på problemet då han inte skulle röra skärmen alls för att lacka. Så undrar om det skall vara plastclips på alla eller inte den längst fram? Någon som har en 02:a eller liknande modell som kan kolla.

    Har fått loss listen & satt dit nya clips men den längs fram får jag inte tätt, kan bara själva fästet i listen som är skev. Blir kanske en nu list ändå. Ska pilla lite till innan jag ger upp.
    Det var på höger sida (i fordonets färdriktning förutsatt att fordonet färdas framåt, alltså åt det håll motorhuven pekar ). Fick hjälp av en granne då det trilskades lite och minns inte om han hade någon skruv som passade och vi fick fast den så. Blir det för knepigt införskaffa omedelbums en st plastskärm då du ju har färska clips tillgängliga. Kostade som sagt 115 kr för ett antal år sedan (inkl. clips) men borde knappast sprungit iväg för mycket i pris.
    Senast redigerat av Fredrik den 2014-11-02 klockan 15:25.
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

  11. #11
    MINI-galning susannes avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Förnamn
    susanne
    Ort
    Skövde
    Län
    skaraborg
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg
    Det var på höger sida (i fordonets färdriktning förutsatt att fordonet färdas framåt, alltså åt det håll motorhuven pekar ). Fick hjälp av en granne då det trilskades lite och minns inte om han hade någon skruv som passade och vi fick fast den så. Blir det för knepigt införskaffa omedelbums en st plastskärm då du ju har färska clips tillgängliga. Kostade som sagt 115 kr för ett antal år sedan (inkl. clips) men borde knappast sprungit iväg för mycket i pris.
    Alltså på passagerarsidan? 😊Kan stämma då att det är något slags "hemmabygge" där 😜

    Ska kolla i veckan, är ganska säker på efter att ha pillat med detta i dag att problemet sitter i listens fästen & då ffa den i det längst fram, så behöver nog en ny.
    Så störigt att ha ett glapp lixom 😊

  12. #12
    Yes, på passagerarsidan. Den listen jag tog bort hade också defekta fästen i listen, men då det inte är en kostsam del bytte jag utan att stirra för djupt i min malätna plånbok.
    Skruvdelen ("hemmabygget" ) håller väl bra
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

  13. #13
    MINI-galning susannes avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Förnamn
    susanne
    Ort
    Skövde
    Län
    skaraborg
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg
    Yes, på passagerarsidan. Den listen jag tog bort hade också defekta fästen i listen, men då det inte är en kostsam del bytte jag utan att stirra för djupt i min malätna plånbok. Skruvdelen ("hemmabygget" ) håller väl bra
    Hemmabygget funkar bra 😊
    325 kostar listen med clips i dag

    Ang reservdelar osv, var har vi rabbat? Är det bara att fråga på stället? I detta fallet Holmgrens i Jönköping eller Björkmans i Skövde. Holmgrens är återförsäljare av mini vet jag men inte Björkmans, men de tar fram delar.

  14. #14
    Enligt uppgift från personal på Bavaria Stockholm ska vi åtnjuta samma rabatt som BMW Club Schweden och det ska gälla hos samtliga MINI ÅF (exempelvis Holmgrens). Samtliga ÅF är dock fria att sätta egna rabatter och priser trots rekommendationen.
    Kolla med dem vad som gäller exakt men du borde få rabatt utan problem, men kolla med båda ställena. Ett av dem kanske bjuckar på ytterligare "pocent"
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

  15. #15
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    maj 2017
    Förnamn
    Emmelina
    Ort
    Lindesberg
    Län
    Örebro
    Inlägg
    1
    Var får jag tag på nya skärmbreddare?

  16. #16
    Emmes, om du menar de svarta plastskärmarna vid hjulhusen är det nog närmaste MINI ÅF som gäller, alternativt eBay om bilen är lite äldre (ÅF kanske inte längre kan erbjuda delen).
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. "Skärmbreddare"
    Av susanne i forum Medlemsforum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-11-01, 11:10
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-15, 13:23
  3. Art.nr. skärmbreddare huv
    Av cyprus i forum Teknik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 08:48
  4. Nya skärmbreddare till R50/52/53
    Av Hobbe i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 14:18
  5. Skärmbreddare lackade + rutor tonade!
    Av kakan i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 19:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •