Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22
  1. #1
    MINI-galning mopacks avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Förnamn
    Alexander
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    264

    Delar till Mini för att gära den mer banduglig?

    Hej alla bankörande Miniåkare!

    Har införskaffat en 2003 MCS R53. Målet är att jag ska köra lite bana med denna bil. Ingen klubbräser, men ändå något att leka runt med på Sveriges banor och även Nürburgring. Men nu till min fråga. Det verkar finnas en uppsjö av delar man kan köpa för att göra sin Mini mer banduglig, men hur vet man vad som är bra? Ni som kör bana med er Mini, vad har NI gjort med era bilar för att förbättra bilen på bana? Har ni slängt på sänkfjädrar, sänkfjädrar och stötdämpare, eller kanske coilovers? Byt bromsklossar, skivor, stålomspunnit bromslangar? Har ni byt länkarmar? Vilka däck kör ni? Har ni någon sorts shortshift? Helt enkelt, vad har ni gjort som ni känner har gjort nytta och vad har ni gjort som ni inte känner gjorde så mycket? Tanken med denna tråd är att vi ska kunna samla på våra erfarenheter för att kunna lära av varandra. Tackar för svar,
    Mvh / Alex

    Alex S
    2003 Mini Cooper S

  2. #2
    MINI-galning olas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Stockholm
    Län
    STOCKHOLM
    Inlägg
    1 933
    Till Mini baserat på vad vi säljer mest med mest nöjda kunder är ; coilovers, bromsar och kraftigare kränghämmare bak och sist men inte minst R-däck (brukar vara vanligast med Toyo 888 eller Yokohama A04 shortshift är inte speciellt vanligt - inte hört någon som skrikit efter det direkt..
    /Ola, Britalian Racing
    fd MINI John Cooper Works F56- 2015
    Jeep Grand Cherokee V8 -1999
    fd MINI Cooper Clubvan R55 -2013
    Alfa Romeo 159 1750 Ti - 2011
    fd MINI Countryman SD All4 R60 - 2012
    fd MINI John Cooper Works Clubman R55 - 2009
    fd MINI Cooper Checkmate R50 - 2007


  3. #3
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Allt beror på din ambition.
    Planerar du att köra på bana någon enstaka gång per år?
    Gör inget mer än serva bilen med fräsch olja, fräsch bromsvätska, och fräscha bromsbelägg.
    Planerar du att köra frekvent på bana?
    The sky is the limit (eller snarare din plånbok).
    Fräsch olja, fräsch bromsvätska med hög kokpunkt, racebelägg, och r-däck anser jag är ett minimum.
    Chassit på MINI är redan bra, men på en R53 rekommenderas av egen erfarenhet KW Competition (MINI Challenge) om ambitionen är hög.
    En ordentlig skalstol och fyrpunktsbälte gör också en stor skillnad körmässigt.
    Mer effekt? 15% pulley med mappning, och ett anpassat avgassystem med sportkat (200 cell eller 100 cell).
    En oljekylare och en GP-intercooler (eller motsvarande) gör också nytta om motoreffekten ökar.
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  4. #4
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Sänkfjädrar och shortshift är bara bling. Inget nödvändigt för bankörning.
    Krängningshämmare byter man sist om man misslyckas med att få till en bra balans med coilovers och fjäderhårdhet.
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  5. #5
    MINI-galning Björn Ps avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholms län
    Inlägg
    2 478
    Och om man inte har råd med coilovers kan man köpa camberplattor fram och camberstag bak för att få bättre hjulvinklar som är ack så viktiga.

    Vad gäller bromsar tror jag man kommer långt (he he) med rejsigare bromsbelägg och bromsvätska.

    Näst största skillnaden: R-däck. Ni minns väl hur nära kocken var att slå oss alla med sin standard R56 Cooper med R-däck.

    Största skillanden: föraren. Lägg hellre pengarna på banmöten och förarutveckling än trim. Refererar återigen till kocken.
    56 svettiga varv på Nürburgring
    9.12 BTG (med hyrswift)

    Bli betalande medlem i NMCS du med:
    Betala via Paypal = bäst

  6. #6
    MINI-galning Panerais avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Förnamn
     
    Ort
     
    Län
     
    Inlägg
    488
    Citat Ursprungligen postat av Björn P Visa inlägg
    Och om man inte har råd med coilovers kan man köpa camberplattor fram och camberstag bak för att få bättre hjulvinklar som är ack så viktiga.

    Vad gäller bromsar tror jag man kommer långt (he he) med rejsigare bromsbelägg och bromsvätska.

    Näst största skillnaden: R-däck. Ni minns väl hur nära kocken var att slå oss alla med sin standard R56 Cooper med R-däck.

    Största skillanden: föraren. Lägg hellre pengarna på banmöten och förarutveckling än trim. Refererar återigen till kocken.
    Hur mycket camber bör man ha fram?

  7. #7
    MINI-galning mopacks avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Förnamn
    Alexander
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    264
    Hej alla som svarat!

    Jättestort tack för att ni skrivit och tippsat. Personligen så kommer jag köra kanske 5 banträffar om året, har nämligen inte mycket tid över nuförtiden. Blir nog någon resa ner till ringen också.

    Först och främst så kan jag inget anant än att hålla med om att förarutveckling är jätteviktigt. SJälv har jag gått BMW M3 Förarutveckling samt även gjort ett antal PCA (Porsche Club Of American) clinics. Dessa är ovärderliga.

    Men angående Minin i sig, så har jag förstått det rätt om att coilovers, skalstol, 4/5/6 punktsbälte, nya bromsskivor och belägg samt bromsvätska, sedan ett par schyssta däck/helst R-Däck då så är man med i leken?

    Vilka hjulinställningar använder ni er av/rekomenderar ni för en bil som rullar till vardags och lite på bana, camber alltså?
    Vad använder ni för 4/5/6 punktsbälte och sätter ni dessa i ett stag bakom (som Cup bilarna) eller har ni en annan lösning? Ber om ursäkt för dumma frågor men jag har ebart haft stag innan i Porscharna/BMW.

    Mvh / Alex
    Alex S
    2003 Mini Cooper S

  8. #8
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    -3,5 grader camber fram och -2,5 grader camber bak körde jag med om jag minns rätt (med camberplattor), vilket mer eller mindre var maxvärden.
    Toe-out fram och toe-in bak.

    Plocka ur baksätet och skruva fast bältesöglorna i balken som delar baksätet och bagaget.
    Ett bättre alternativ är givetvis en halvbur med bältesfäste.

    Sedan kan du gå med i www.bmwsc.com, och vara med och köra med oss andra på Sveriges motorbanor
    Senast redigerat av Hobbe den 2012-06-12 klockan 11:51.
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  9. #9
    MINI-galning Björn Ps avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholms län
    Inlägg
    2 478
    Citat Ursprungligen postat av Panerai Visa inlägg
    Hur mycket camber bör man ha fram?
    Jag har -2.5 grader fram. En bra kompromiss mellan gata och bana, dvs inget onormalt slitage på gatudäcken och jämnt slitage på r-däcken.
    56 svettiga varv på Nürburgring
    9.12 BTG (med hyrswift)

    Bli betalande medlem i NMCS du med:
    Betala via Paypal = bäst

  10. #10
    MINI-galning Panerais avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Förnamn
     
    Ort
     
    Län
     
    Inlägg
    488
    Citat Ursprungligen postat av Björn P Visa inlägg
    Jag har -2.5 grader fram. En bra kompromiss mellan gata och bana, dvs inget onormalt slitage på gatudäcken och jämnt slitage på r-däcken.
    Sitter och väntar svar på ett jobb jag sökt, det första som händer om jag får jobbet är en order på ett par AP coils och sen en hjulinställning. Försöker fiska lite på inställingar som funkar bra. Även om jag pendlar 70% av milen så får den lilla Dooper jäveln lida såfort jag kommer av motorvägen

  11. #11
    MINI-galning Flameboys avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Ante
    Ort
    Knivsöder
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Nordqvist har ett set riktigt grymma H&R clubsport-coilovers till salu, kolla Sälj-tråden. Du kan nog få ett bra pris på dem. Jag har varit sugen på dem själv, men de blir nog lite väl hårda på min pendlarbil...
    "Drive it like you stole it."
    "If you´re in control, you´re driving too slow"
    Mini Cooper R50 2002 ChiliRed/Black med Challenge stripes

  12. #12
    MINI-galning Panerais avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Förnamn
     
    Ort
     
    Län
     
    Inlägg
    488
    Citat Ursprungligen postat av Flameboy Visa inlägg
    Nordqvist har ett set riktigt grymma H&R clubsport-coilovers till salu, kolla Sälj-tråden. Du kan nog få ett bra pris på dem. Jag har varit sugen på dem själv, men de blir nog lite väl hårda på min pendlarbil...
    Var? Det är till en R56 jag behöver. Vet att det finns ett R53 kit för helt galna pengar.

  13. #13
    MINI-galning Flameboys avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Ante
    Ort
    Knivsöder
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Citat Ursprungligen postat av Panerai Visa inlägg
    Var? Det är till en R56 jag behöver. Vet att det finns ett R53 kit för helt galna pengar.
    Ja, det är samma kit vi pratar om. Tipset var ämnat till trådstartaren, sorry.
    "Drive it like you stole it."
    "If you´re in control, you´re driving too slow"
    Mini Cooper R50 2002 ChiliRed/Black med Challenge stripes

  14. #14
    MINI-galning Panerais avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Förnamn
     
    Ort
     
    Län
     
    Inlägg
    488
    Citat Ursprungligen postat av Flameboy Visa inlägg
    Ja, det är samma kit vi pratar om. Tipset var ämnat till trådstartaren, sorry.
    Haha, där fick jag för att jag hoppades på ett mirakel.

  15. #15
    MINI-galning KITs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Förnamn
    Gunnar
    Ort
    Solna
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 157
    3.0 grader camber fram och bak
    Toe neutral fram
    Toe in bak
    På mitt nya Öhlinschassi som blir testat på kullen i helgen
    Tack björn för the complenents, du är inte så illa heller
    ______________________________
    MINI Cup mästare 2010

  16. #16
    MINI-entusiast Scoopers avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Förnamn
    Simon
    Ort
    Malmö
    Län
    Skåne
    Inlägg
    45
    Lånar tråden lite för att få råd från de vise männen om effektuppgradering...

    Funderar på att uppgradera med lite godis i JCW:n, och undrar om MSD coilpack + Magnecor kablar gör någon skillnad alls mot original?
    Jag har redan bytt till Denso IK22 pluggar om det påverkar.

    Min tänkta inköpskorg ser annars ut som såhär:
    * Lohen Cooper S Starter pack (Alta 15% pulley)
    * CravenSpeed Dipstick
    * GRS Motorsport Intercooler (Motorsport version)
    * Mocal Oil cooler kit

    Jag kör rätt aktivt till vardags, och hinner väl med att rasta den på bana 1-2 ggr per år, så min andra fråga är om något är helt onödigt i min korg ovan?

  17. #17
    MINI-galning mopacks avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Förnamn
    Alexander
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    264
    Flameboy - Tack för tipset, jo jag har funderat på detta kit då jag såg det i köp delen. Jag är bara lite rädd att min vardagskörning till/från jobb kommer bli för jobbigt då (farthinderna). Funderingar krestar lite mot Koni dämpare och orginal fädrar eller möjligtvis även Koni dämpare och sänkfjädrar. Nu undrar ni kanske varför jag fegar? Jo, redan orginal så tar bilen i i vissa farthinder här i denna bil-fientliga stad (Lund). Då vågar jag inte sänka den allt för mycket mer. Visserligen är det fronten som tar i, men ändå. Men som sagt, tack för tipset,
    Mvh / Alex
    Alex S
    2003 Mini Cooper S

  18. #18
    MINI-galning Panerais avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Förnamn
     
    Ort
     
    Län
     
    Inlägg
    488
    Citat Ursprungligen postat av mopack Visa inlägg
    Flameboy - Tack för tipset, jo jag har funderat på detta kit då jag såg det i köp delen. Jag är bara lite rädd att min vardagskörning till/från jobb kommer bli för jobbigt då (farthinderna). Funderingar krestar lite mot Koni dämpare och orginal fädrar eller möjligtvis även Koni dämpare och sänkfjädrar. Nu undrar ni kanske varför jag fegar? Jo, redan orginal så tar bilen i i vissa farthinder här i denna bil-fientliga stad (Lund). Då vågar jag inte sänka den allt för mycket mer. Visserligen är det fronten som tar i, men ändå. Men som sagt, tack för tipset,
    Mvh / Alex
    Efter att ha åkt i en kompis 360 challenge i lund så inser jag att det är bara till att sänka. Slår det i lite här och var så gör det inget

  19. #19
    MINI-galning Björn Ps avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholms län
    Inlägg
    2 478
    Citat Ursprungligen postat av mopack Visa inlägg
    Jo, redan orginal så tar bilen i i vissa farthinder här i denna bil-fientliga stad (Lund).
    Ja, underbara Lund är minsann cyklisternas stad (och Malmö parkernas stad )! När jag pluggade i Lund såg jag där en gång en Lotus Esprit som var tvungen att backa över ett farthinder på Karl XI gata.
    Senast redigerat av Björn P den 2012-06-14 klockan 13:28. Anledning: bör ju alltid tillägga att Malmö är parkernas stad
    56 svettiga varv på Nürburgring
    9.12 BTG (med hyrswift)

    Bli betalande medlem i NMCS du med:
    Betala via Paypal = bäst

  20. #20
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Är det säker på att det var pga farthindret, och inte pga av att bara backväxeln fungerade?
    Lotusbilar (som övriga engelska bilar...) är inte kända för sin kvalité
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Delar till mini
    Av Lars i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-02, 05:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •