Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1
    MINI-galning MiKEs avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Förnamn
    Mikael
    Ort
    Oskarström
    Län
    Halland
    Inlägg
    150

    Countryman = Clubman!?

    Hur kommer det sig att BMW/MINI tog "Clubman" som modellbeteckning på en Design som härstammar ifrån en "Countryman" ???

    En gammal Clubman ser ju helt "galen" ut, och har ju inga som helst drag av dagens Clubman.

    En Countryman:

    http://se.altavista.com/image/result...=all&miwxh=all

    och en Clubman:

    http://www.blocket.se/vi/16076185.htm?ca=20_s


    O Lite kul länkar:

    http://www.automobilemag.com/auto_sh...ler/index.html


    http://tanakatire.web.infoseek.co.jp/kp/505_ENG.html

    http://www.oldwoodies.com/gallery-shootingbrakes6.htm

    //MiKE
    Senast redigerat av MiKE den 2008-06-11 klockan 11:49.

  2. #2
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    För att Clubman låter mycket coolare såklart.

    Ska man vara petnoga så heter ju den moderna bilen "MINI Cooper Clubman", dvs det är inte en separat modell utan bara en variant av Cooper. Jfr med MINI One som heter just så, inget "Cooper" i namnet.

    Kollar man på en modern Clubman står det ju faktiskt inte Clubman på någon yttre modellbeteckning, man måste titta in under clubdörren för att hitta det, med liiiten text... Det är min uppfattning att MINI inte avsåg att göra en ny version av gamla Clubman utan snarare en förlängd Cooper, och så valde man namnet "Clubman" för att det är coolt.
    Wilhelm Svenselius

  3. #3
    MINI-galning Frejkans avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    402
    Citat Ursprungligen postat av W2k Visa inlägg
    För att Clubman låter mycket coolare såklart.

    Ska man vara petnoga så heter ju den moderna bilen "MINI Cooper Clubman", dvs det är inte en separat modell utan bara en variant av Cooper. Jfr med MINI One som heter just så, inget "Cooper" i namnet.

    Kollar man på en modern Clubman står det ju faktiskt inte Clubman på någon yttre modellbeteckning, man måste titta in under clubdörren för att hitta det, med liiiten text... Det är min uppfattning att MINI inte avsåg att göra en ny version av gamla Clubman utan snarare en förlängd Cooper, och så valde man namnet "Clubman" för att det är coolt.
    Jag frågade en del ansvariga inom BMW/Mini på den officiella provkörningen av Clubman och ett av svaren var att Countryman är ett namn som inte går att skydda. Det är ju lite ohistoriskt. Åtminstone en journalist i gänget förstod inte problemet utan trodde att Clubman var namnet på herrgårdsvagnen. Glöm inte att de förr inte bara hette Countryman, Austinvarianten hette Countryman och Morris hette Traveller.
    Har haft: Mini Cooper S -04
    Austin Cooper -67
    Jeep Cherokee -95

    www.klassiker.nu

    kolla in mina bilar på www.garaget.org/FredrikNyblad

  4. #4
    MINI-galning Rasmuss avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Förnamn
    Rasmus
    Ort
    Visby och Åre
    Län
    Gotland och Jämtland
    Inlägg
    1 506
    Vem som helst ser ju designkopplingen mellan nya Clubman och gamla Countryman. Tror inte ett dugg på att MINI valde "Clubman" för att det "lät coolare". Tror då snarare på Frejkans förklaring här ovanför.
    Nya bilens tråd »
    Gamla bilens tråd »
    • Bli medlem i gruppen Vi som kör snabbare än RobertH du också!


    MINI Cooper S -11
    Volvo XC60 R-design Polestar -13
    VW "Surfbussen" Transporter -96

  5. #5
    MINI-galning Frejkans avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    402
    Citat Ursprungligen postat av R.E Visa inlägg
    Vem som helst ser ju designkopplingen mellan nya Clubman och gamla Countryman. Tror inte ett dugg på att MINI valde "Clubman" för att det "lät coolare". Tror då snarare på Frejkans förklaring här ovanför.
    Kopplingen som BMW/Mini gör är ju förstås mot Countryman/Traveller. Anledningen till att den har delar i bakpartiet i kontrasterande färg är förstås för att anknyta till de Countryman/Traveller som hade trädekor. På Austin Countryman/Morris Traveller var ju träet bara av dekorativt slag, på Morris Minor Traveller däremot så var faktiskt träet en del av den bärande strukturen i karossen (fanns mellan 1953-1971.)
    Min provkörning från Automobil finns på nätet och där skriver jag lite mer om de historiska kopplingarna till Clubman:

    http://www.automobil.se/zino.aspx?articleID=11346
    Senast redigerat av Frejkan den 2008-06-11 klockan 18:29. Anledning: Glömde en länk
    Har haft: Mini Cooper S -04
    Austin Cooper -67
    Jeep Cherokee -95

    www.klassiker.nu

    kolla in mina bilar på www.garaget.org/FredrikNyblad

  6. #6
    MINI-galning rogerabergs avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Roger
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    234
    Citat Ursprungligen postat av R.E Visa inlägg
    Vem som helst ser ju designkopplingen mellan nya Clubman och gamla Countryman. Tror inte ett dugg på att MINI valde "Clubman" för att det "lät coolare". Tror då snarare på Frejkans förklaring här ovanför.
    Det är helt enkelt så enkelt att BMW bara har rätt att använda varumärket Clubman, de köpte inte Countryman/Traveller. Klantar.

  7. #7
    MINI Clubman ligger bättre i munnen än MINI Countryman, möjligen hade MINI Traveller passat, men jag tänker lite på en 60-talshippiebuss á la´VW när jag hör Traveller
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Clubman-SUV
    Av Ace i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 23:08
  2. Clubman
    Av minipower i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 09:56
  3. Clubman
    Av MrCooper i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-07, 13:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •