Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    2

    MINI - det smartaste ekonomiska valet?

    Missförstå mig rätt; Mini kör man förmodligen för att man gillar att köra bil och uppskattar härlig design. Men...

    ... det blir väldigt intressant om man gör en noggrann kalkyl (exempelvis på www.bilkalkyl.be som jag brukar göra) och räknar på en snikutrustad Mini One D.

    På grund av ett väldigt fint andrahandsvärde står den sig väldigt väl mot urtrista "förnuftiga" bilar som Yaris med flera. Lätt val!

    Får bli en Mini av nya modellen och med minsta dieseln när det är dags att köpa andrabil igen!

  2. #2
    MINI-galning fj0s avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Förnamn
    Mario
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    906
    MINI'n är väl dyrare än andra bilar i samma klass men som du säger den håller sitt värde väldigt bra! Den är väl inte alltför dyr att äga heller.

    Lycka till med bilköpet och välkommen!


    MCS '03 JB/B - Black, LOUD and loow!

    Alta CAI | 3" Custom cat-back | Checkered Roof | H&R Coilovers | 20% Tint all-around | Hawk HPS Pads
    Alta 15% | Rota Sub Zero 18x7.5"(ET45) Royal Gunmetal | Alpine CDA-9853R & KCA-420i | iPod 60GB
    "Bodykit", grill and headlight rings painted bodycolor | Debadged | Tinted Rearlights and front indicators

    Såld.

  3. #3
    MINI-galning
    Reg.datum
    aug 2004
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    674
    precis ganska billig att serva, och väldigt billig att försäkra. Jämför me tex en Civic type-r eller Golf GTI..då är det grym skillnad i förs. Va betalar ni för era förresten? själv betalar jag 6300:-/helår.
    //Fredrik Unogård #21

    Mini Countryman S -13 R60 Brilliant copper/black
    ex Coopers:
    Mini Cooper S R53 EB/W -02
    Mini Cooper R56 AB/AB -07
    Mini Clubman D R55 PW/B - 08

  4. #4
    MINI-galning
    Reg.datum
    aug 2004
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    674
    Citat Ursprungligen postat av KalleB Visa inlägg
    Får bli en Mini av nya modellen och med minsta dieseln när det är dags att köpa andrabil igen!
    Kommer den komma med flera dieselalternativ?
    //Fredrik Unogård #21

    Mini Countryman S -13 R60 Brilliant copper/black
    ex Coopers:
    Mini Cooper S R53 EB/W -02
    Mini Cooper R56 AB/AB -07
    Mini Clubman D R55 PW/B - 08

  5. #5
    MINI-galning Marcuss avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Södermalm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    2 371
    Finns många småbilar som kostar mindre än våra, men ingen som har samma känsla och klass. Om du kör in på en parkering med bara nya bmw, mercedes osv och ett antal sportbilar så känns din bil väldigt fel ifall du kör in med en Yaris, även dyraste Mercedes A-klass skulle nog sticka ut på fel sätt.
    Men med en MINI så fungerar det. Inte många billiga småbilar som "pulls that off"

  6. #6
    MINI-galning Christians avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Förnamn
    Christian
    Ort
    Vinslöv
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 175
    Citat Ursprungligen postat av Freddo Visa inlägg
    precis ganska billig att serva, och väldigt billig att försäkra. Jämför me tex en Civic type-r eller Golf GTI..då är det grym skillnad i förs. Va betalar ni för era förresten? själv betalar jag 6300:-/helår.

    Ny 06-a MCS+Works.

    22 år gammal, inga skador sen tidigare och körkort i 2 år.
    Halvförsäkring.
    Bor i villa.
    1500 mil/år.

    Betalar: 3584:-/år.



    Är det billigt eller inte??
    Någon som har något liknande att jämföra med?

    ps..inga djur i bilen heller...ds

  7. #7
    MINI-galning
    Reg.datum
    aug 2004
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    674
    Jo det är rätt billigt måste jag säga.

    Får väl tillägga att jag är 25, haft körkort i 6,5år, bor i bostadsrätt, parkering ute. Så 6300helår/helförs 1500mil tycker jag är riktigt bra.
    //Fredrik Unogård #21

    Mini Countryman S -13 R60 Brilliant copper/black
    ex Coopers:
    Mini Cooper S R53 EB/W -02
    Mini Cooper R56 AB/AB -07
    Mini Clubman D R55 PW/B - 08

  8. #8
    Jag betalar 4200: för helår, helförsäkring 1500 mil.

    36 år, bor i villa i storStockholm, haft kortet i ca 15 år, skadefri.

  9. #9
    MINI-galning David Ss avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Förnamn
    David
    Ort
    Lund
    Län
    Skåne
    Inlägg
    204
    700 pix första halvåret. Bara det gör att köp hos bilhandlare vs. privat i princip blev lika billigt/dyrt. Sedan har jag fått quote på runt 6500:-/år 1500 mil.
    Vet ni förresten om försäkringspremien höjs för alla former av användning av försäkringen? Jag har fått en rejäl spricka i vindrutan som går nedifrån mitten av ruten och vidare vänster 3 cm ovanför vindrutetorkaren. 1500 i självrisk, men riskerar jag höjning av premien för detta? Inget stenskott eller dyl, bara självspricka.

  10. #10
    Nej, jag bytte själv vindruta när jag just köpt bilen. Någon premiehöjning ska inte utgå.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •