Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    aug 2011
    Förnamn
    Johan
    Ort
    Jönköping
    Län
    Jönköping
    Inlägg
    6

    Väghållning/sänksats/ET

    Tjena!

    Har en S-07a helt orginal som jag nu ska sänka och fixa nya fälgar till, är mkt nöjd med väghållning och styrresponsen som den är idag så det är en rent estetiskt operation!

    Jag har 17*7tums Spoke idag med et48 och är intresserad av en 18*7tums et38 med ett 215/35-18 däck, att den blir stötig kan jag stå ut med!Men frågan är kommer bilen att få andra otrevliga egenskaper som gör att jag ångrar mig (läs mindre rolig)?

    Mvh Johan

  2. #2
    MINI-galning KITs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Förnamn
    Gunnar
    Ort
    Solna
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 157
    Det blir bara bättre! Har själv hr sänkfjädrar och 18 tums fälgar och den sköter sig fint när det kommer till väghållning
    ______________________________
    MINI Cup mästare 2010

  3. #3
    MINI-galning KITs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Förnamn
    Gunnar
    Ort
    Solna
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 157
    Har även ett par sänkfjädrar till salu inom kort!
    ______________________________
    MINI Cup mästare 2010

  4. #4
    MINI-galning olas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Stockholm
    Län
    STOCKHOLM
    Inlägg
    1 933
    bara ett par ? jag har 4..
    Citat Ursprungligen postat av KIT Visa inlägg
    Har även ett par sänkfjädrar till salu inom kort!
    fd MINI John Cooper Works F56- 2015
    Jeep Grand Cherokee V8 -1999
    fd MINI Cooper Clubvan R55 -2013
    Alfa Romeo 159 1750 Ti - 2011
    fd MINI Countryman SD All4 R60 - 2012
    fd MINI John Cooper Works Clubman R55 - 2009
    fd MINI Cooper Checkmate R50 - 2007


  5. #5
    MINI-galning KITs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Förnamn
    Gunnar
    Ort
    Solna
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 157
    du ska alltid vara värst
    ______________________________
    MINI Cup mästare 2010

  6. #6
    Betalande Medlem Fräsens avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Förnamn
    D
    Ort
    I stan
    Län
    I stan
    Inlägg
    342
    Hej!
    Kapar tråden lite då även jag går i sänkningens tankar. Men jag hittade denna tråd om problem med missljud efter en sänkning. Vilket gjorde mig lite fundersam.

    Vad har ni för erfarenheter?

    http://www.miniclub.se/showthread.ph...lem-med-HazzeB

  7. #7
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Jag rekommenderar inte att sänka bilen utan att byta dämpare. Min bil tappade den fina balansen som den hade original. Dessutom bottnade dämparna ut ofta, och det är inte så kul. Problemet är att dämparna inte att matchade till den kortare fjädringsvägen och hjulvinklarna blir fel. Du får ganska mycket negativ camber bak och fortfarande neutral camber fram.

    Min bil upplevde jag som sämre efter säkning och originalfjädrar. Efter byte av dämpare och camberplattor fram däremot, då börjar det likna något
    Varv på Nürburgring: 78

    8:35,9 BTG

  8. #8
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    aug 2011
    Förnamn
    Johan
    Ort
    Jönköping
    Län
    Jönköping
    Inlägg
    6
    Det har alltså ingen större betydelse att spårvidden ökar med 20mm?
    Ni som sänkt era bilar har ni gjort hjulinställning efteråt?

    Mvh Johan

  9. #9
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    aug 2011
    Förnamn
    Sebastian
    Ort
    Sundsvall
    Län
    Västernorrland
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av KIT Visa inlägg
    Har även ett par sänkfjädrar till salu inom kort!
    Låter intressant även för min del

    Dock har jag en Clubman, kan dessa passa ändå? Någon som har koll?

  10. #10
    MINI-galning olas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Stockholm
    Län
    STOCKHOLM
    Inlägg
    1 933
    Inte samma till R55 och R56.. Upplever inte de problemen Dvorak pratar om, men jag kanske är ouppmärksam.
    fd MINI John Cooper Works F56- 2015
    Jeep Grand Cherokee V8 -1999
    fd MINI Cooper Clubvan R55 -2013
    Alfa Romeo 159 1750 Ti - 2011
    fd MINI Countryman SD All4 R60 - 2012
    fd MINI John Cooper Works Clubman R55 - 2009
    fd MINI Cooper Checkmate R50 - 2007


  11. #11
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2011
    Förnamn
    Jill
    Ort
    ...
    Län
    ...
    Inlägg
    118
    Citat Ursprungligen postat av Il Biscione Visa inlägg
    Det har alltså ingen större betydelse att spårvidden ökar med 20mm?
    Ni som sänkt era bilar har ni gjort hjulinställning efteråt?

    Mvh Johan
    undrar jag med... samt vilka fjädrar som använts när man vart mindre nöjd?

  12. #12
    MINI-galning
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Nina
    Ort
    Sthlm
    Län
    Sthlm
    Inlägg
    484
    Jag bollade länge mellan MINI original sportfjädringskit och KW, jag valde KW och då jag inte är i behov av att justera returen så valde jag KW Variant 1 och köpte till grövre krängningshämmare. Samtidigt vill jag också ha lite åkkomfort på bilen men ändå gärna ligga som ett strykjärn på vägen, jag hoppas få till den känslan i alla fall med det kit jag köpt. Jag kommer låta hjulen bli justerade men chassit får sätta sig lite först efter montering. Min logik säger mig att det är bra att justera hjulen om man pillat på chassit.
    Mvh Nina


    Tidigare:
    Cooper S -05, Chili Red/White, "Wobblan
    Cooper D -08, Midnight Fire Red/Black, ”Diesel-Doris
    JCW -10 med 2011 års facelift, Midnight Black/Chili Red & gröna (!) lädersäten,Black Magic with a twist
    JCW -20, Melting Silver/Chili Red, Mad Max



  13. #13
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Jag har ett par H&R-fjädrar till salu inom kort till R55. Men som sagt så rekommenderar inte jag att köpa dem utan att byta dämpare och topplager, alt camber stag bak istället ifall man inte vill ha mycket negativ camber runt om.

    Dämparna ökar komforten och väghållningen avsevärt efter man bytt fjädrar. Det jag märkte med originaldämparna ihop med sänkfjädrar vad att den som sagt bottnade ut vid ojämn väg. Sen på ringen när det går fort så var returen kass och man märkte att de inte hängde med när det är ojämnt underlag. Även vid lastväxlingar kände jag att dämparna inte hade kraft att hänga med underlaget. Ett par gula konis gjorde underverk, även krängningen vid kurvtagning försvann efter det bytet.

    Det jag märkte med hjulvinklarna efter sänkning var att bilen blev ganska markant understyrd. Då skaffade jag en styvare krängningshämmare bak för att balansera ut det. Det som hände då var att bilen fortsatte vara understyrd fast jag fick snap oversteer när fronten väl fick grepp Då kände jag att det var dags att göra det ordentligt och skaffade camberplattor fram, ihop med dämparna gav det ett riktigt grymt grepp och fin balans i bilen. Bilen har nu bättre balans än någonsin, stänger man av esp så kan man få släpp på alla fyra hjul samtidigt på räserbanan. Det är en underbar känsla att köra en välbalanserad bil. Bilen med bara sänkfjädrar var kass!
    Varv på Nürburgring: 78

    8:35,9 BTG

  14. #14
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Här är precis vad som händer med minin när man bara byter fjädrar:
    http://www.youtube.com/watch?feature...&v=kinqDwA-TiM

    Kolla 2 minuter in i filmen, Dale har en klockren kommentar
    Varv på Nürburgring: 78

    8:35,9 BTG

  15. #15
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Citat Ursprungligen postat av Jill Visa inlägg
    undrar jag med... samt vilka fjädrar som använts när man vart mindre nöjd?
    Jag ökade min spårrvidd ungerfär likadant. Jag har inte märkt stor skillnad
    Varv på Nürburgring: 78

    8:35,9 BTG

  16. #16
    Betalande Medlem Fräsens avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Förnamn
    D
    Ort
    I stan
    Län
    I stan
    Inlägg
    342
    Hej!

    Tack för bra input. Intressant detta ämne då det verkar som flera fått i deras " tycke" bra resultat med bara H/R fjädrar och orginalfjädrar. Antar att det beror lite på hur och vart man kör bilen och på vilken nivå man befinner sig. Jag blir då väldigt rådvill * skratt*

    -D

  17. #17
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2011
    Förnamn
    Jill
    Ort
    ...
    Län
    ...
    Inlägg
    118
    Väldigt bra inlägg.
    Det är ju ren fakta, sen det som tillkommer är hur känslig man är och vilka krav man har. jag får på mina HR idag, så det ska bli kul och testa bilen sen... Blir man lite för gnällig så är de bara att åka en sväng i vår volvo240 med tok-kapade sänkfjädrar, så känns allt annat som en dröm!


    Citat Ursprungligen postat av dvorak Visa inlägg
    Jag har ett par H&R-fjädrar till salu inom kort till R55. Men som sagt så rekommenderar inte jag att köpa dem utan att byta dämpare och topplager, alt camber stag bak istället ifall man inte vill ha mycket negativ camber runt om.

    Dämparna ökar komforten och väghållningen avsevärt efter man bytt fjädrar. Det jag märkte med originaldämparna ihop med sänkfjädrar vad att den som sagt bottnade ut vid ojämn väg. Sen på ringen när det går fort så var returen kass och man märkte att de inte hängde med när det är ojämnt underlag. Även vid lastväxlingar kände jag att dämparna inte hade kraft att hänga med underlaget. Ett par gula konis gjorde underverk, även krängningen vid kurvtagning försvann efter det bytet.

    Det jag märkte med hjulvinklarna efter sänkning var att bilen blev ganska markant understyrd. Då skaffade jag en styvare krängningshämmare bak för att balansera ut det. Det som hände då var att bilen fortsatte vara understyrd fast jag fick snap oversteer när fronten väl fick grepp Då kände jag att det var dags att göra det ordentligt och skaffade camberplattor fram, ihop med dämparna gav det ett riktigt grymt grepp och fin balans i bilen. Bilen har nu bättre balans än någonsin, stänger man av esp så kan man få släpp på alla fyra hjul samtidigt på räserbanan. Det är en underbar känsla att köra en välbalanserad bil. Bilen med bara sänkfjädrar var kass!

  18. #18
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Visst är det så att man har olika kriterier beroende på vad man använder bilen till.

    Egentligen så spelar inte understyrningen jätteroll ifall man inte kör på bana, då man aldrig kör på gränsen på vanlig väg ändå. Gör man nu det så borde man inte ha körkort.

    Det som jag verkligen avskydde med originaldämparna och sänkfjädrar vad den ständiga urbottningen på landsvägar som inte är jämna. Jag kör ganska långt och en hel del till Sälen. Vägarna genom Norge till Olso gick att köra i 60km/h, ändå smällde dämparna i botten regelbundet. Jag körde efter min pappa en gång som hade sin SUV, och jag kunde inte hänga med trots att han bara körde lite snabbare

    Kombinationen originaldämpare och originalfjädrar är dock inga problem, de fungerar fint ihop
    Varv på Nürburgring: 78

    8:35,9 BTG

  19. #19
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2011
    Förnamn
    Jill
    Ort
    ...
    Län
    ...
    Inlägg
    118
    Låter inte friskt om dom bottnar på landsväg ... låter som dämparna var slut redan innan? Hur långt hade den bilen gått?

    Citat Ursprungligen postat av dvorak Visa inlägg
    Visst är det så att man har olika kriterier beroende på vad man använder bilen till.

    Egentligen så spelar inte understyrningen jätteroll ifall man inte kör på bana, då man aldrig kör på gränsen på vanlig väg ändå. Gör man nu det så borde man inte ha körkort.

    Det som jag verkligen avskydde med originaldämparna och sänkfjädrar vad den ständiga urbottningen på landsvägar som inte är jämna. Jag kör ganska långt och en hel del till Sälen. Vägarna genom Norge till Olso gick att köra i 60km/h, ändå smällde dämparna i botten regelbundet. Jag körde efter min pappa en gång som hade sin SUV, och jag kunde inte hänga med trots att han bara körde lite snabbare

    Kombinationen originaldämpare och originalfjädrar är dock inga problem, de fungerar fint ihop

  20. #20
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Knappt 3000 mil.

    Dämparna var friska. Problemet är egntligen inte att dämparna bottnar ur, utan att de slår i bumpstoppet. När man sänker bilen är fjädringsvägen nästan är noll innan man slår i bumpstoppet. Vissa skär ner det för att slippa det, men då arbetar verkligen dämparna utanför sin normala omfång. Dessutom finns det stor risk att dämparna skadas då bumpstoppet är till för att skydda stötdämparen från att gå i botten.

    Detta visar bara tydligare att originaldämparna inte är designade för att hantera kortare fjädrar.

    Jag poängterar igen: Sänk bilen ifall ni vill med sänkfjädrar, det är bara det att jag inte rekommenderar det. Flera människor gav mig samma råd innan, jag lyssnade inte. Så istället för att köpa sak efter sak efter sak för att rätta till problemen, borde jag köpt ett riktigt komplett chassie från början. Eller helt enkelt behållt allt original.
    Dock så är chassien jag har på bilen nu riktigt trevligt, men det var mycket som skulle till för att få det.

    Hade jag bara kört gata med min bil så hade jag behållt original sportchassie, alt köpt ett JCW-chassie.
    Varv på Nürburgring: 78

    8:35,9 BTG

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Erfarenhet av Eibach sänksats?
    Av Frejkan i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 22:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •