Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1
    MINI-galning TheEngineers avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Magnus
    Ort
    Stockholms Innerstad
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    338

    Transportsäkring kvar efter 500 mil OCH punktering!

    Tjenare här följer en trist historia...

    Efter en mycket lyckad dag med rundtur och sightseeing i Stockholm med den ryska MINI konvojen som är på väg till Oxford lämnade jag och min kompis gruppen vid Fåfängan/Danvikstull. Mer om den historien här:
    http://www.coopersweden.se/phpbb2/viewtopic.php?t=1027

    Men nu upphör det roliga... Strax efter att vi börjat köra och lämnat gruppen så tändes däckstryckslampan! Jag stannade till och vi diskuterade vad det kunde vara. Kanske en kraftig acceleration kunde få systemet att bli lite förvirrat... Rekalibrerade systemet - för punktering kunde det ju inte vara på min två månader gamla Mini Cooper S.

    Vi körde sedan till Hammarby Sjöstad och där kollade vi på alla däck. Vi konstaterade att det fanns en tendens till en liten bula (dvs lågt lufttryck) på höger framdäck, något som inte kunde ses på övriga däck. Inte alls stor, bara som om det var lite lägre tryck i det däcket. Ok, jag åkte till Statoil i Hammarby Sjöstad för att kolla trycket men där var naturligtvis luftmaskinen ur funktion. Jag åkte hemåt och tyckte att bilen drog till höger vid acceleration och till vänster vid inbromsning. Åkte till Shell på Lindhagensplan där jag inte kunde tro mina ögon när jag konstaterade att däcket var helt tomt på luft! I detta läge var det ju onekligen ganska praktiskt att ha run flat-däck.

    Jag ringde Mini Service och fick prata med en tekniker som tyckte jag skulle pumpa däcket, åka hem och parkera bilen och åka till BMW på måndag. Sagt och gjort, jag fyllde på luft och ökade trycket från 0,5 till 2,4 bar och åkte sedan hem till Vasastan där jag parkerade. Lyfte upp bilen med domkraften för att hitta nåt fel på däcket och mycket riktigt hittade jag ett hål som det pyste luft ur... Se bild nedan! Nåja, tur i oturen att det var ett så tydligt fel.

    Men samtidigt som jag hissade upp bilen gjorde jag en makalös upptäckt! Runt stötdömparna och inuti fjädern sitter det ju en gummidamask som ska skydda stötdämparens hydraulstång. Den damasken var helt sprucken och trasig och innanför den hittade jag några vita och blåa plastdetaljer som låg där och skramlade. Se bilder nedan... Ojojoj!!! Kan detta vara transportsäkringen som sitter kvar tänkte jag. Det kan ju inte vara möjligt! För tusan jag har ju kört över 500 mil! Och bilen är ju köpt av en Mini-återförsäljare. Ringde Mini Service och fick tala med teknikern igen som bekräftade att det var en transportsäkring. Detta är ju inte klokt! Likadant på båda sidor! Sprucken damask och lösa plastdelar innanför...

    Jag har nu några funderingar och hoppas på lite synpunkter...

    a) Reparerar man enkelt ett sånt här däck? Är det struligare att reparera för att det är run flat-modell? Bör jag göra det på BMW eller lika gärna någon annanstans med tanke på priset?

    b) Synpunkter på att transportsäkringarna har suttit kvar i 500 mil!? Kan nåt mer än damaskerna vara skadat? Det ser inte så ut. Vad innebär det att byta damaskerna? Måste hela hjulupphängningen tas loss? Jäklar vad jobbigt isåfall...

    c) Byta damasker måste ju vara en garantiåtgärd eftersom jag har papper på att "leveranskontrollen" har genomförts... Tror ni det blir strul att få BMW i Solna att göra detta pga att bilen är köpt av BMW i Karlstad?


    /Magnus

    Här kommer lite bilder:

    Spikhål?


    Sprucken damask och transportsäkring innuti


    Ser inte helt friskt ut...





    Resterna av transportsäkringen

  2. #2
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jul 2006
    Förnamn
    Josefina
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    58
    oh shit vilken otur!!

    Karl vet säkert mkt om det men vi har liten fest här hemma just nu, men "folket" på Mini2 är ju duktiga på det mesta, har du lagt inläg där också?? Deras klocka går dessutom en timme efter oss??

    Annars kanske Karl kan göra några efterforskningar i morgon...dag
    Lilla Gurkan kallades KPKalles och min bil 2004."Gurkin" på engelska är korta och tjocka, inte så bra som svenskt namn, men så var det i alla fall.:rolleyes:

  3. #3
    MINI-galning Frejkans avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    402
    Vad tråkigt! Och märkligt! Men det här måste de väl ta på försäkringen, med en ordentlig ursäkt? Repareras verkligen bildäck nuförtiden? Har hört att det kan vara svårt att få ett nytt runflat-däck snabbt då de är ganska ovanliga.
    Har haft: Mini Cooper S -04
    Austin Cooper -67
    Jeep Cherokee -95

    www.klassiker.nu

    kolla in mina bilar på www.garaget.org/FredrikNyblad

  4. #4
    MINI-galning TheEngineers avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Magnus
    Ort
    Stockholms Innerstad
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av Frejkan
    Vad tråkigt! Och märkligt! Men det här måste de väl ta på försäkringen, med en ordentlig ursäkt? Repareras verkligen bildäck nuförtiden? Har hört att det kan vara svårt att få ett nytt runflat-däck snabbt då de är ganska ovanliga.
    Jo tråkigt är bara förnamnet... Enligt BMW Originalförsäkring så finns inget försäkringsskydd mot punktering. Inte ens med någon tilläggsförsäkring. Som vanligt med försäkringar täcker dom aldrig sånt som verkligen händer... Men du kanske syftade på damaskerna som jag också tycker måste vara en garantiåtgärd... Tror du det går att fixa enkelt hos BMW i Solna?

    Jag vet inte heller om man kan reparera eller byta ut... tråkigt om man ska behöva vänta länge på ett nytt däck.

  5. #5
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm, Åkersberga
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    85
    Däcket kan bli svårt att få garanti på då man ser att det inte är en "självgående" skada. Man ser tydligt att det har varit yttre påverkan och det ligger utanför garantierna - speciellt på däck.
    Men man kan ju alltid fråga? - Utytesdäck bör finns i sverige tycker man. Annars kan de säkert tas hem utan en alltför lång väntetid.

    Transportskyddet och damaskerna kommer du säkerligen att få nya av MINI sverige, och det här med garantier gäller så vitt jag vet hos alla märkes MINI verkstäder, Solna fixar säkert det här för dig. Man blir ju inte bunden till en specifik handlare utan det är MINI sverige som tar hand om ärendet.
    Samma här, ring Solna och fråga.

    Men jag måste säga att du hade en väldans otur, nu kanske man var glad att man inte köpte den bilen ;P

    Ne, skämt åsido, det e någon har har klantat till det ordentligt, och det måste de stå för.

    Lycka till, skriv gärna hur allt gick så att vi kan få erfarenheter på hur väl MINI tar hand om kunder.

  6. #6
    MINI-galning Marcuss avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Marcus
    Ort
    Södermalm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    2 371
    Rejält klantigt av nån i kedjan hoss BMW/Mini.

    Eftersom dom klantat sig borde dom iaf se till att fixa det åt dig asap.

    Om dom säger att det är lång leveranstid på nått, ring til bmw i tyskland eller UK och fråga hur lång tid det tar att få samma delar.
    Har av mina erfarenheter lärt mig att man inte kan lita på BMW sverige när det kommer till det där

    (Skulle isåf vänta ytterligare 3v på en o-ring som enligt sverige inte finns i lager i tyskland utan måste nytillverkas) När den i själva verket finns i lager både i tyskland, england och usa.

  7. #7
    MINI-galning TheEngineers avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Magnus
    Ort
    Stockholms Innerstad
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Jag har tyckt att bilen varit lite stötig men tänkt att det är väl sån fjädringen är... Man ska lite på sin intuition när nått känns fel. Känner också på mig att att det kommer att bli väntan... om inte annat så på en verkstadstid. Jag vill ju ut och köra - inte vänta! Fast jag måste få prioritet eftersom det är dom som klantat till det. Bra tips att höra med England och/eller Tyskland!

    Det borde dock vara ok att köra med bilen så länge det inte är skruttväder eller?

    /Magnus

  8. #8
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm, Åkersberga
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    85
    Det borde vara okej att köra, du har ju kört 500 mil redan.

    Men samtidigt står det i garantierna att man skall göra allt för att INTE förvärra skadan. Så i realiteten skall den stå om du vet med dig att det kan skadas mer, tex rost pga avatten innanför dammaskerna och liknande.

    Men vet du att det inte kan bli värre eller större skada när du kör kanb du lugnt köra vidare.

  9. #9
    MINI-galning Frejkans avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    402
    Ja det var förstås de andra skadorna, inte skadorna på däcket jag menade. Lite otydlig där.
    Har haft: Mini Cooper S -04
    Austin Cooper -67
    Jeep Cherokee -95

    www.klassiker.nu

    kolla in mina bilar på www.garaget.org/FredrikNyblad

  10. #10
    MINI-galning TheEngineers avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Magnus
    Ort
    Stockholms Innerstad
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Punkteringen lagad. Kostade 150 spänn och de satte i en plugg i hålet. Får se hur länge det håller när man klöser loss...

    Pratade med BMW som också såg ut som frågetecken när jag sa att transportsäkringarna satt kvar. Fick tid för byte av damasker nästa måndag. Ska ringa och snacka med återförsäljaren i Karlstad efter lunch. Får se vad de har att säga till sitt försvar.

  11. #11
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm, Åkersberga
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    85
    Skriv gärna va de sa, vi på forumet behöver erfaranheter när det gäller garantiärenden hos BMW =)

  12. #12
    MINI-galning TheEngineers avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Magnus
    Ort
    Stockholms Innerstad
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av Rafael
    Skriv gärna va de sa, vi på forumet behöver erfaranheter när det gäller garantiärenden hos BMW =)
    Fick precis tag på säljaren i Karlstad och han har alltid varit bra att ha att göra med. Han tyckte bara att jag skulle be "verkmästaren" ringa honom i samband med att bilen tas in på verkstaden nästa måndag så skulle han lösa betalningen.

    Det kändes bra!

    BMW i Solna tyckte inte heller att det var ett problem att köra med de där trasiga damaskerna. Så nu är vi nästan uppe på banan igen!

    /Magnus

  13. #13
    MINI-galning TheEngineers avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Magnus
    Ort
    Stockholms Innerstad
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Så nu är det case closed på detta ärende!

    Dom plockade ner stötdämparna kollade om något hade skadats förutom damaskerna. Så var inte fallet som väl var. På med nya damasker och ihop med allt igen. Materialkostnad 50 spänn arbete 3150... (dyrt!) men inga problem, BMW i Karlstad stod för fiolerna!

    Skönt att ha sin bil i helt skick igen!

    /Magnus

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •