Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26
  1. #1
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142

    Flytta produktionen från England - NU!!!!

    Det har bevisligen blivit sämre med åren.

    http://www.motoringfile.com/2009/06/...uality-survey/

    R50/52/53 var enligt uppgift dyr att tillverka, och detta var med all säkerhet med i beräkningarna när R55/56/57 designades.
    R50/52/53 hade sina "egenheter", vilket uppfattades som charmigt, men nu har det tydligen gått åt skogen totalt med R55/56/57.

    England kan inte kan bygga bilar - inte bilar som håller.
    Har vi undantag? Möjligen RR-damen på kylaren.

    Hur många fler chanser ska England få?
    Har inte historien tidigare bekräftat vad vi ännu en gång upplever?

    Det måste bli extremt dyrt för BMW/MINI att fixa alla fel på nyproducerade MINI:sar.
    För att inte tala om vilken prestigeförlust det innebär.
    Varför betala 300000-400000 Kr för en MINI?
    Vad finns det för mervärde som upphäver den premiumkostnaden när resultatet blir så här?
    Visst, statistiken baseras på en ny modell (R55/56/57) och en ny motor (Prince), nya modeller och motorer har barnsjukdomar, men det finns något som heter Quality Control - damn it!

    Dessutom minskas antalet auktoriserade verkstäder i Sverige.
    Fler fabrikations/designfel, men färre ställen att få felen åtgärdade.

    Från intervjun:
    "New owners are not used to drive the MINI..."
    Detta är den sämsta ursäkt jag hört.
    Att däremot MINI-ägare rekommenderar MINI mer förekommande än något annat bilmärke (Porsche exkluderat) är inte pga av bilens produktkvalité, utan pga dess attraktiva design och köregenskaper.
    Vi MINI-ägare är förlåtande, men det finns en smärtgräns.

    Ska vi försöka tänja på smärtgränsen mer, eller är det dags att göra något åt problemet innan någon undrar varför MINI:s försäljningssiffror börjar att störtdyka?

    Historiken och det engelska arvet, vilka båda var ingredienser för den framgång som MINI har haft sedan 2002, börjar nu tydlighen att bli en belastning.
    MINI: Made in Japan? Inte mig emot.

    Eller är det möjligen så att jag är oförskämd, och felaktigt ger England skulden?
    Är den önskade sänkta tillverkningskostnaden på en nivå som bara kan uppfyllas genom att använda undermåliga komponenter, och produktion med sänkta kvalitetskrav?
    Är resultatet värt den förbättrade vinstmarginalen?
    MINI-ägarna verkar inte tycka det.
    MINI: New and improved. More for us - less for you. Nej tack.

    Gör om - gör rätt
    Senast redigerat av Hobbe den 2009-06-24 klockan 21:40.
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  2. #2
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 005
    Kan hålla med till viss del, nu har inte jag någon större erfarenhet med andra märken men det är en del saker man stör sig på med tanke på att det är en helt ny bil man köpt.

    Jag har iof en kompis som köpt en A5'a ny som han även haft en del problem med, dörrar som inte går att stänga på vintern för att rutan fryser fast osv.
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  3. #3
    Föredetting RobertHs avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    5 357
    Otroligt bra skrivet Hobbe. Håller med dig 100%!
    Rädd om lacken på din MINI?
    Välkommen till www.stenskottsfilm.se ››

  4. #4
    MINI-galning Rasmuss avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Förnamn
    Rasmus
    Ort
    Visby och Åre
    Län
    Gotland och Jämtland
    Inlägg
    1 506
    Väl rutet, Hobbe!

    Jag har precis hämtat min MINI från Novation. Dom har bytt ut glastakluckan vars mekanik gick i bitar för ett tag sen. Kostnad: 30.000 kr inkl. glastak och arbete. Som tur är så gick det sönder 2 dagar (!!!!) innan garantin gick ut, så den här gången löste det sig utan mer kostnader än fyra förlorade arbetsdagar och resekostnader med båt och 25 mil i bil...

    Jag uppskattar att min bil har varit inne på reparationer och åtgärder av BMW/MINI till ett värde av mellan 75.000 - 100.000 kr. På två år!
    Nya bilens tråd »
    Gamla bilens tråd »
    • Bli medlem i gruppen Vi som kör snabbare än RobertH du också!


    MINI Cooper S -11
    Volvo XC60 R-design Polestar -13
    VW "Surfbussen" Transporter -96

  5. #5
    Bronto
    Guest
    Tycker det är många konstiga fel på Mini II generation. Min har varit inne säkert ett 10-tal gånger på BMW för garantiärenden. Det ska ju inte vara så på nya bilar! Fine om den är 3-4 år gammal kanske, men detta är något som kommer ligga till stor grund när jag ska byta bil.

  6. #6
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Det är inte roligt när det strular.

    Men jag måste säga att min bil har varit kanon, nu har den rullat över 3000 mil och bara ett löjligt fel, fönsterrutorna. Men det är ingen fara, jag väntar på tid hos BMW och det är egentligen inget riktigt problem.

  7. #7
    Peppar peppar, jag har klarat mig bra (hittills) också som Dvorak, men min garanti går ut idag så vi får hoppas på det bästa

    Trist med alla fel, men även R50/53 hade ju sina brister - en hel del växellådor strulade väl på R50, och allas vår Robban (RobertH) med alla de felen som var på hans f.d. R53 är ju tyvärr saker som dykt upp även på generation ett.

    Även om jag är en ivrig påhejare av märket MINI är det ju tyvärr så att det har sina fel och brister, och jag hoppas för deras (och alla MINIsters) skull att de löser problemen snart - inte bra om MINI blir känt som ett superstrulmärke.
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

  8. #8
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Det värsta brukar vara att köpa första årsmodellen av en ny bilmodell. Fabrikanterna brukar ju alltid fixa en massa grejer till år två eller tre. Detta gäller alla bilar och är en bra grej att tänka på ifall man är orolig för ett måndagsex.

  9. #9
    Hehe, min R56 S var en av de allra första som kom till Sverige i början av november 2006 - den borde vara belamrad med barnsjukdomar men som sagt, hittills har jag klarat mig.
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

  10. #10
    MINI-galning olas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Stockholm
    Län
    STOCKHOLM
    Inlägg
    1 933
    Engelska bilar! gott mos..
    tyska bilar - surkål...
    fd MINI John Cooper Works F56- 2015
    Jeep Grand Cherokee V8 -1999
    fd MINI Cooper Clubvan R55 -2013
    Alfa Romeo 159 1750 Ti - 2011
    fd MINI Countryman SD All4 R60 - 2012
    fd MINI John Cooper Works Clubman R55 - 2009
    fd MINI Cooper Checkmate R50 - 2007


  11. #11
    MINI-galning Emely&Roberts avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Malmö
    Län
    Skåne
    Inlägg
    645
    Tysk bil, byggd i England med franska delar. Resultatet måste ha varit uppenbart redan innan
    #090

  12. #12
    MINI-galning Rasmuss avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Förnamn
    Rasmus
    Ort
    Visby och Åre
    Län
    Gotland och Jämtland
    Inlägg
    1 506
    Citat Ursprungligen postat av Emely&Robert Visa inlägg
    Tysk bil, byggd i England med franska delar. Resultatet måste ha varit uppenbart redan innan
    Ja, frågan är om det inte hade varit bättre om MINI stannade i Tyskland till 100%. I alla fall om man ska välja bland ovanstående tre länder…
    Nya bilens tråd »
    Gamla bilens tråd »
    • Bli medlem i gruppen Vi som kör snabbare än RobertH du också!


    MINI Cooper S -11
    Volvo XC60 R-design Polestar -13
    VW "Surfbussen" Transporter -96

  13. #13
    Jag hade till viss del förträngt dom problemen jag hade med min R53, larmet som började spöka, ruta som åkte ner av sig självt, lås som frös så att man fick klättra ut genom bakluckan hos handlaren m.m.
    Nån varningslampa som började lysa och slutade lika plötsligt osv.
    Man blundade dock lite för strulen med tanke på att man hade garantin kvar, vill inte veta vad det t.ex. kostade att byta låskistor runt om till exempel.

    Har kört BMW ett tag och dom kanske inte är lika roliga men har fungerat som man har förväntat sig, 1 garantiärende på drygt 7000 mil
    F60 JCW

  14. #14
    MINI-entusiast taskmörts avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Förnamn
    Ann
    Ort
    Grödinge
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    77
    En liten korrigering
    Kvalitet kontrolleras och sorteras inte fram,
    Den skall styras och säkras i alla led från projekt , prototyp, konstruktion till produktion, inköp och försäljning.

    Detta är Japanerna oerhört duktiga på, där har europeisk bilindustri mycket att lära sig, även om det bliivt bättre.

    För övrig har min Clubma´m rullat 3500 mil snart och inte så mycket som antydan till krångel med bilen. Så jag är helnöjd, och förstår inte vad ni pratar om. Fel? Låg kvalitet?
    Bara döda fiskar följer med strömmen.....

  15. #15
    MINI-galning Emely&Roberts avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Malmö
    Län
    Skåne
    Inlägg
    645
    ...du vet hur det är, även blinda bilbyggare kan hitta ett litet frö ibland.
    #090

  16. #16
    MINI-galning Rasmuss avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Förnamn
    Rasmus
    Ort
    Visby och Åre
    Län
    Gotland och Jämtland
    Inlägg
    1 506
    Citat Ursprungligen postat av Emely&Robert Visa inlägg
    ...du vet hur det är, även blinda bilbyggare kan hitta ett litet frö ibland.
    När dom dessutom verkar vara blinda, fulla och engelsmän så ska man ha stor tur för att få ett felfritt exemplar
    Nya bilens tråd »
    Gamla bilens tråd »
    • Bli medlem i gruppen Vi som kör snabbare än RobertH du också!


    MINI Cooper S -11
    Volvo XC60 R-design Polestar -13
    VW "Surfbussen" Transporter -96

  17. #17
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Är det inte lite väl mycket gnäll nu, eller har alla utom jag (och morsan) bilar som går sönder titt som tätt?

    Har inte haft ett enda signifikant fel på min bil. Spökande fönsterhissar, visst. Bakhögtalare som skorrar (när man drar på för kung och fosterland, vilket jag förvisso gör jämt). Men det är trivialiteter och alla bilar har liknande fel, särskilt i första generationen av en ny modell. Dessutom har de åtgärdats snabbt, gratis, utan gnäll och med fri lånebil.

    Morsan, som köpte en R55 nästan samtidigt med mig, har exakt samma erfarenhet. Även hon har haft bråkiga fönsterhissar så det torde vara ett typfel. Men slumpvisa fel orsakade av genomgående dålig kvalitet, vilket verkar vara vad som påstås? Noll, nada, zilch.

    Visserligen har jag fått punka, men det är svårt att lasta BMW för det...
    Senast redigerat av W2k den 2009-06-29 klockan 09:44.
    Wilhelm Svenselius

  18. #18
    MINI-galning Rasmuss avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Förnamn
    Rasmus
    Ort
    Visby och Åre
    Län
    Gotland och Jämtland
    Inlägg
    1 506
    Citat Ursprungligen postat av W2k Visa inlägg
    Är det inte lite väl mycket gnäll nu, eller har alla utom jag (och morsan) bilar som går sönder titt som tätt?
    Gnället är befogat!
    Vi är många som har haft många små och stora fel på våra bilar!

    Och MINI hamnar längst ner i kvalitetsundersökningarna, långt efter erkänt struliga bilar!
    Låt mig citera senaste undersökningen, om du inte kollat Hobbes länk:

    Problems per 100 vehicles: MINI = 165

    På 100 bilar går det alltså 165 verkstadsärenden. Vad säger det dig om kvalitén?!

    Skillnaden mellan MINI och andra struliga bilar är att MINI stänger ner sina serviceverkstäder runt om i Sverige. Det - om något - är helt sjukt!

    Jag kan leva med en bil som strular så länge den har goda sidor som överväger det struliga. Och det har MINI:n.
    Men att behöva resa till Stockholm eller Uppsala i 3 dagar per servicetillfälle, för att få sina fel fixade av BMW, är helt orimligt!
    Nya bilens tråd »
    Gamla bilens tråd »
    • Bli medlem i gruppen Vi som kör snabbare än RobertH du också!


    MINI Cooper S -11
    Volvo XC60 R-design Polestar -13
    VW "Surfbussen" Transporter -96

  19. #19
    MINI-galning W2ks avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Wilhelm
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    164
    Citat Ursprungligen postat av R.E Visa inlägg
    På 100 bilar går det alltså 165 verkstadsärenden. Vad säger det dig om kvalitén?!
    Knappt någonting. Om det har smugit sig in något tillverkningsfel (typ spökande fönsterhissar) som drabbar i princip alla tillverkade bilar, blir det ju ett ärende per bil bara på en sådan trivial sak. Det säger ingenting om hur felet uppkom (bristande ingenjörsmässighet i konstruktionen eller bara en bugg i mjukvaran från en underleverantör - skillnaden är milsvid) eller hur allvarligt det är. Bara att någon, någonstans, av något skäl behövde uppsöka en verkstad.

    Visst, ett lägre värde vore att föredra. Helst vill man ju slippa ta bilen till verkstaden öht. Men en sådan trubbig statistik som "antal verkstadsärenden per bil" är helt enkelt inte särskilt intressant om man är intresserad av övergripande kvalitet, eller hur bra en viss fabrik är jämfört med en annan.

    Då skulle jag hellre vilja se statistiken formulerad i termer av hur allvarliga felen är och hur lång tid respektive bilägare fick vara utan sin bil under tiden det lagades.

    Håller med om att det är allvarligt att man lägger ned serviceverkstäder. Men det är ett helt annat problem som inte löses av att man flyttar fabriken.
    Wilhelm Svenselius

  20. #20
    MINI-galning HF-Björns avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Förslöv
    Län
    Skåne
    Inlägg
    340
    Va skönt att man sålde sin tysk/britt för att köpa en helbritt men det är tråkigt att ni har så mycket fel på era bilar, jag var ialla fall nöjd med mitt MINI ägande. Skojiga bilar brukar iof behöva mycket kärlek.
    MINI Cooper R53 2004
    SÅLD Mini Cooper D - 08 Chilli Red med svart tak, speglar, och stipes.
    Lancia Delta HF Integrale CAT - 91 med diverse trim 201m@8,88/127km/h

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Resa till England T&R
    Av Rausner i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 21:13
  2. England VS Tyskland
    Av Fredrik i forum Off-topic
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2008-12-17, 11:12
  3. Produktionen för R52 har upphört
    Av Fredrik i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-11, 09:00
  4. Film på R53 samt R56 JCW i England
    Av Fredrik i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-23, 14:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •