Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Mini oskuld

  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    sep 2017
    Förnamn
    Rickard
    Ort
    Staffanstorp
    Län
    Skåne
    Inlägg
    1

    Mini oskuld

    Hej,

    Som rubriken lyder så är jag ännu inte ägare till någon mini cooper men jag har ögona på en
    Det är en Countryman S All4 , diesel, automat, av 2013-års modell som har gått strax över 6000 mil.
    Vad är där att tänka på? Hur är serviceintervaller och servicekostnader? Kända fel? Nån dyr service inom det närmaste?
    Bomba mej med åsikter!!

    Tack på förhand

    Hälsningar Rickard ( Förhoppningsvis snart en stolt Mini ägare)
    Senast redigerat av Rickarddahlberg den 2017-09-23 klockan 20:50.

  2. #2
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    sep 2017
    Förnamn
    Tom
    Ort
    Alunda
    Län
    Uppsala
    Inlägg
    4
    Generellt är serviceintervallerna (oljebyte) för långa. Så om du planerar att använda verkstad för att serva, så försök ordna ett oljebyte med filter och olja mitt emellan om du ska ha kvar bilen lite längre tid. Kostnaden för en service är som med de flesta andra märken - hyfsat dyrt på märkesverkstad, billigare hos andra och nästan gratis om man gör det själv (bortsett från reservdelar).

    6000 mil är knappt inkört för en diesel och det är en bit kvar till någon större service (om jag inte missat något specifikt för den modellen). Kan rekommendera att låta byta växellådsolja och filter. Många bilmärken körs idag hela livslängden med samma olja och det är riktigt galet. Vill man undvika dyra ras och få en mjukare växling mm, så är det väl investerade slantar.

  3. Tack MR HT tackade för detta inlägg

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •