Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1
    MINI-galning Gustav2000s avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Gustav
    Ort
    Stockholm
    Län
    Sockholm
    Inlägg
    930

    Olje diskution

    Jag borde byta olja i Minin. Enligt min pappa borde jag ha bytt för 1000 mil sedan. Sen sitter han och babblar om ACEA A3/B3/B4. Han tycker jag ska byta olja två gånger om året. Sen sitter han och garvar åt mig när jag vill köpa Castrol. Han tycker att den är bra men för dyr om jag ska byta två gånger om året. Så jag ska köpa en billig olja med rätt specefikation enligt instruktionsboken. Så då tycker han att biltema duger fint om den har rätt spec... Är det någon som vet varför jag måste ha Castrol, eller är det bara ett avtal mellan Castrol och Mini/BMW?
    Vi syns på raserbanan!
    "I love his MINI, we motor."
    50% BMW & 50% love

  2. #2
    MINI-galning
    Reg.datum
    sep 2009
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Eskilstuna
    Län
    Södermanland
    Inlägg
    112
    Du behöver inte ha Castrol. ska du byta 2 gånger om året funkar Biltema fint. Det viktiga är att det är rätt specifikation på oljan.

    Har dessutom hört att Biltema oljan kommer från statoil, så den måste väl ha skaplig kvalitet.

  3. #3
    MINI-galning Gustav2000s avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Gustav
    Ort
    Stockholm
    Län
    Sockholm
    Inlägg
    930
    Jag vet inte om jag ska byta två gånger per år. Men det blir billigare att byta olja och filter två gånger per år om jag köper Biltemas olja. Jämfört med att byta en gång med Castrol. Sunt förnuft säger att det är bättre att byta två än en gång. Men sen är ju problemet med vehusventilationen och koksade toppar. Där kanske oljan spelar roll. Eller så kopplar jag bort ventilationen. Eller så instalerar jag en oil catch tank.
    Vi syns på raserbanan!
    "I love his MINI, we motor."
    50% BMW & 50% love

  4. #4
    Hangaround
    Reg.datum
    jan 2008
    Förnamn
    Christopher
    Ort
    Örebro
    Län
    Örebro
    Inlägg
    780
    Tänk på värdeminskningen innan du börjar hälla i oljor själv och skriva signaturer i serviceboken. Iofs kanske du inte tänkt jobba så utan bara tänkt byta själv en gång mellan de riktiga servicearna och då är det ju bara hälla i en olja med rätt klassning

    förstår inte att folk är oroliga för vilken tillverkare det står på oljedunken, det är ju totalt oväsentligt då oljerna är noggrant testade och det framgår på dunken vilken test/kvalité de uppfyller.

    Och biltemas oljor blandas hos OKQ8 nu för tiden, det var Statoil förut, om det nu spelar roll för er


    Edit. Dehär har jag hört gott om: www.mapodo.de
    Senast redigerat av Kongo den 2011-04-09 klockan 07:31.
    //Motvallskärringen Konny

  5. #5
    Betalande Medlem Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009
    Om man går ihop några stycken så kan man köra med Castrol beställt via Mapodo.de. Då blir det inte mycket dyrare än Biltema´s oljor.
    Medlem #16
    HÄR ÄR BILENS TRÅD!

    MCS WORKS -05 HB/W
    MCS -04 EB/B (Såld)
    FD. MC -02 CB (Såld)




Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Grått klägg i olje locket
    Av miffaren i forum Teknik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-24, 12:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •