Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1
    MINI-entusiast pawels avatar
    Reg.datum
    jul 2014
    Förnamn
    Pawel
    Ort
    Kävlinge
    Län
    Skåne
    Inlägg
    48

    Cooper S R53 koppling. Hård, men sliten?

    Har accepterat sen jag köpte min R53:a att kopplingen är tung att trycka ner. Läst mycket om det sen första gången jag testade bilen och har förstått att detta är mer eller mindre standard och gillar man inte det så ska man köpa en annan bil.

    Kopplingen har aldrig slirat, jag hör inga missljud från urtrampningslagret när jag släpper upp och växlingarna går mjukt. Dock har jag de senaste två dagarna tyckt att jag hört ett "missljud" när bilen varit kall.

    Jag är inte helt 100% säker men tror det kommer från kopplingen:
    Efter start lägger jag i backen och kör ut, ettan och kommer lugnt ut från parkeringen och efter en växling till kommer jag ut mot en huvudgata. Där släpper jag upp kopplingen lite snabbare ör att komma ut i trafik och hör ett nästan metalliskt ljud som bäst beskrivs som "whooo".

    Lite förvånad första gången det hände tryckte jag ner kopplingen på nytt och släppte upp utan missljud. Dagen efter exakt samma sak. Endast första "hårdare" greppen när bilen är kall.

    Bilen har snart gått 18k mil och jag vet inte när kopplingen är bytt senast så visst, jag får väl kanske göra det någon gång men vill inte göra det i onödan. Någon som känner igen sig?

    Finns det en inspektionsplåt kanske på någon sida man kan skruva av runt sprängkåpan för att lysa in och se något?

  2. #2
    Betalande Medlem
    Reg.datum
    okt 2011
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Norrland
    Län
    X
    Inlägg
    83
    Det tycker jag låter konstigt. Kopplingen ska inte vara hård. R53rna är förbannat roliga men de är inga italienska sportbilar.
    Hur långt har du kört med bilen?

    Slitet urtrampningslager eller slavcylinder låter rimligt men efter 18 000 mil kan det nog kärva varsomhelst i kopplingspaketet.

  3. #3
    MINI-galning mopacks avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Förnamn
    Alexander
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    264
    Tjena Pawel,
    Ljudet du hör, det är inte det kända Chewbacca ljudet? Googla det eller YouTuba det ifall du inte vet hur det låter,

    Mvh / Alex
    Alex S
    2003 Mini Cooper S

  4. #4
    MINI-entusiast pawels avatar
    Reg.datum
    jul 2014
    Förnamn
    Pawel
    Ort
    Kävlinge
    Län
    Skåne
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av mopack Visa inlägg
    Tjena Pawel,
    Ljudet du hör, det är inte det kända Chewbacca ljudet? Googla det eller YouTuba det ifall du inte vet hur det låter,

    Mvh / Alex
    Chewbacca - det var verkligen världens bästa beskrivning på ljudet
    Hittade en, så här låter min med fast mycket mindre och kortare och endast en eller kanske två gånger när den är kall:


    I vilket fall som helst. Blir inte mycket klokare. Vad orsakar det och behöver man åtgärda? Läser i kommentarerna att det inte är något att bry sig om men det låter ju konstigt.

  5. #5
    MINI-galning mopacks avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Förnamn
    Alexander
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    264
    Tjena Pawel,
    Yeap, det är Chewbacca ljudet Ljudet verkar komma ifrån att det är dual mass flywheelen som är glazed. Det ska inte vara något farligt, utan istället bara irriterande. Om du får för dig att byta koppling någon gång så byta flywheel så försvinner ljudet, men verkar återkomma om man får tro vad som skrivs på nätet.
    Mvh / Alex
    Alex S
    2003 Mini Cooper S

  6. #6
    MINI-entusiast pawels avatar
    Reg.datum
    jul 2014
    Förnamn
    Pawel
    Ort
    Kävlinge
    Län
    Skåne
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av mopack Visa inlägg
    Tjena Pawel,
    Yeap, det är Chewbacca ljudet Ljudet verkar komma ifrån att det är dual mass flywheelen som är glazed. Det ska inte vara något farligt, utan istället bara irriterande. Om du får för dig att byta koppling någon gång så byta flywheel så försvinner ljudet, men verkar återkomma om man får tro vad som skrivs på nätet.
    Mvh / Alex
    Hmm, har nog kommit fram till samma slutsats av det jag läst. Dock kanske man skulle passa på och byta bort dual mass mot ett "vanligt" svänghjul som vissa gör? Vad är fördelarna med Dual Mass egentligen? Mer lättkörd fast svänghjulet ändå håller tot låg vikt eller?

  7. #7
    MINI-galning mopacks avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Förnamn
    Alexander
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    264
    Tjena Pawel!

    Vad jar har förstått så är Dual Mass Flywheel för att minska ljud/oljud samt göra en behagligare körning. Att släga på ett Single Mass Flywheel gör körning mer ryckig och inte lika konfortable. Däremot så kan man slipa till en Single Mass FLywheel samt dessa är betydligt billigare än vad Dual Mass är. Dual Mass heter Dual Mass just på grund av att man har två olika flywheel som koppas samman med fjädrar. Dessa fjädrar upptar kraften som i sin tur gör en mjukare gång. Om du ska pendla med bilen så tror jag att du ska stanna med en Dual Mass, men om du bara ska ha bilen till bana och kanske lite helgbil, Single Mass for the win! Notera dock att detta är min uppfattning och jag rekomenderar att du kollar med andra först samt läser på innan du bestämmer dig för att slänga på ett Single Mass Flywheel.

    Mvh
    Alex
    Alex S
    2003 Mini Cooper S

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hård servo
    Av Addde i forum Teknik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-30, 16:37
  2. Mini Cooper S dimljus(bak) koppling
    Av Panerai i forum Teknik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-13, 20:21
  3. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-11-15, 19:25
  4. Vi har en hård bil
    Av rogeraberg i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-22, 14:22
  5. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 12:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •