Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 66

Ämne: MINI i snön!

  1. #1
    MINI-entusiast LAHs avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Förnamn
    Ludvig
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götalandslän
    Inlägg
    81

    MINI i snön!

    Tjenare!

    Hur går det för alla att ta sig fram med sina coopers i denna snörika tid? Jag önskade häromdagen när jag skulle köra från Göteborg till Karlstad att jag hade en Countryman.
    Det var så sjukt mycket snö och lilla minin var som en plog på vägen. De hade plogat men det var liksom "räffligt" å skakade ngt fruktansvärt inne i bilen + att det var halt. Det slutade med att jag fick lämna bilen hemma i garaget och hoppa på tåget.

    Känns ju inte bra för bilen när man plöjer upp snö med den.

    // en som längtar till våren!!
    MINI Cooper S - R53 - 2005


  2. #2
    MINI-galning Gustav2000s avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Gustav
    Ort
    Stockholm
    Län
    Sockholm
    Inlägg
    930
    Jag skulle tycka att det är mer olustigt att åka tåg. Tåg är djävulen påfund och borde förädlas till något konstruktivt. Att försena stackars naiva tågtrafikanter kan ju knappast vara något annat än destruktivt.
    Vi syns på raserbanan!
    "I love his MINI, we motor."
    50% BMW & 50% love

  3. #3
    Styrelseledamot MrCoopers avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Förnamn
    Noel
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 933
    Citat Ursprungligen postat av LAH Visa inlägg
    De hade plogat men det var liksom "räffligt" å skakade ngt fruktansvärt inne i bilen + att det var halt.
    Så var det på vägen här med. Kändes som man körde på den räfflade målade markeringen på vägrenen fast värre. Det är som om de hällt på något som smält ner bitar av snön så att det skapat detta. Helt kasst!
    /Noel
    - Det är inte de höga farterna som dödar utan de snabba stoppen. Så full fart spar tid! -




    Jaxon: F56 Works 2020
    Steve: R52 Works
    SÅLD: Zeke: Countryman SD All4 2017
    SÅLD: Grinchen: Countryman SD
    SÅLD: Morris: Clubman Works
    SÅLD: Blåmesens tråd:
    MINI Clubman D
    SÅLD: MCS '03 DS/W, Bonnet Stripes, Aerogrill, ALTA 15%, MTH tunerfile

  4. #4
    Visst det plogar en del (med 30mm sänkning runt om) Mest plastbitarna undertill som tar i mest...
    F60 JCW

  5. #5
    Medlemsansvarig Hagatorpets avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Förnamn
    Owe
    Ort
    Svenljunga
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    3 293
    Förstår inte vad ni gnäller om
    jag åkte till Göteborg idag med min Viking
    otroligt fin att köra med i snömodden
    även om det var dåligt plogat
    enda problemet var den knaggliga isen som gjorde att ljudnivån i bilen inte var trevlig
    Kör på NOKIAN Hakkapelitta dubbfria däck
    //Owe Ericson
    "Johnny" Mini Cooper JCW
    "Lilla Blå" Mini Cooper S -04 Såld
    "Viking" Mini Clubman D -10 gett bort till dottern

  6. #6
    MINI-galning PÄRONs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Förnamn
    Pär
    Ort
    Lund
    Län
    Skåne
    Inlägg
    216
    Mini är ju den ultimata vinterbilen. Min Winston står dock på översta våningen i ett garage där delar av taket rasade in idag, inga personer eller bilar är skadade i alla fall, vilket känns skönt. Hoppas hämta ut lilla hjärtat imorgon. Wish me luck!

  7. #7
    MINI-entusiast Arnels avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Förnamn
    Arnel
    Ort
    eksjö
    Län
    jönköping
    Inlägg
    76
    Aldrig haft problem med min Mini på vintern!

  8. #8
    MINI-galning Rasmuss avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Förnamn
    Rasmus
    Ort
    Visby och Åre
    Län
    Gotland och Jämtland
    Inlägg
    1 506
    På den här ön går det inte att köra MINI just nu. Tur man har en riktig bil också
    Nya bilens tråd »
    Gamla bilens tråd »
    • Bli medlem i gruppen Vi som kör snabbare än RobertH du också!


    MINI Cooper S -11
    Volvo XC60 R-design Polestar -13
    VW "Surfbussen" Transporter -96

  9. #9
    MINI-galning stroys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    130
    Takskottarna använde min lilla pärla för att dämpa fallet för snön som annars skulle slagit sig så hårt mot vägen. Väldigt omtänksamt av dem!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  10. #10
    MINI-galning Erik Börnstedts avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Förnamn
    Erik
    Ort
    Solna
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    411
    ALL4 Countryman tar sig fram överallt jag ska!
    Helt underbart.

    MVH Erik

  11. #11
    Styrelseledamot MrCoopers avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Förnamn
    Noel
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 933
    Citat Ursprungligen postat av stroy Visa inlägg
    Takskottarna använde min lilla pärla för att dämpa fallet för snön som annars skulle slagit sig så hårt mot vägen. Väldigt omtänksamt av dem!
    Ajdå, hur lång tid tog det att få ut den på vägen igen???
    /Noel
    - Det är inte de höga farterna som dödar utan de snabba stoppen. Så full fart spar tid! -




    Jaxon: F56 Works 2020
    Steve: R52 Works
    SÅLD: Zeke: Countryman SD All4 2017
    SÅLD: Grinchen: Countryman SD
    SÅLD: Morris: Clubman Works
    SÅLD: Blåmesens tråd:
    MINI Clubman D
    SÅLD: MCS '03 DS/W, Bonnet Stripes, Aerogrill, ALTA 15%, MTH tunerfile

  12. #12
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Johan
    Ort
    Solna
    Län
    Solna
    Inlägg
    46
    Köpte min MCS i Februari förra året, så den fick rulla under vintern trots att jag tänkt ha den som sommarbil. Tyckte inte alls den funkade som vinterbil faktiskt, spann varhelst jag än åkte och jag var livrädd för att fronten skulle skrapa i vid dålig snöröjning. Vilket hände några gånger, men jag klarade mig från allvarliga incidenter.

    Det sämsta däremot inträffade under en resa från Jämtland till Stockholm. Körde i ca 100 på dubbelfilig motorväg som är någorlunda väl skottad och skrapad. I Gävletrakten dök det helt plötsligt upp ett parti på några hundra meter där ingen av körbanorna är skottade, låg ett snölager på ca 1 dm. Hann börja bromsa ned lite till kanske 70-80 för jag insåg att det kunde bli problem, men hann inte bromsa tillräckligt så bilen började slingra sig och bakvagnen åkte fram och tillbaks så jag fick trycka in kopplingen och parera. Tänkte hela tiden att det var kört, att jag skulle hamna i diket eller i mittwiren och förstöra bilen, men det gick bra till slut. Tur i oturen att det inte var någon bil i närheten, för jag använde båda körbanorna under mitt sladdande.

    Några mil senare fick jag nästa chockupplevelse då bilen började släppa i en kurva trots att jag körde i 80. Samma sak hände i kurvan därefter, och då hade jag sänkt farten ännu mer. Till slut var jag tvungen att stanna och då såg jag att det byggts upp en massa snö och is i hjulhuset fram, så varje gång jag svängde så låstes framhjulet fast mot den massiva klumpen innan hjulen lyckas gräva sig loss, vilket tydligen räckte för att bilen skulle börja släppa. Sparkade bort ismassan och därefter betedde sig bilen normalt igen.

    Största anledningen till att jag har bilen avställd under vintern är dock för att jag vill behålla dess skick. Behöver dessutom inte bil, så den får vara en leksak under sommaren. Funderar på att skaffa någon fyrhjulsdriven rolig vinterbil som man inte behöver vara rädd om också, men än så länge har det inte behövts tillräckligt.

  13. #13
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Jag tycker att Minin fungerar riktigt bra i snön. Jag har kört många mil nu i snö dessa vintrar och bilen är riktigt stabil. Den tar sig fram bra med tanke på att den bara är framhjulsdriven, jag har faktiskt inte kört fast än. Jag är förvånad över Minins egenskaper på vintern, jag trodde inte den skulle vara så smidig.

    Med tanke på att bilen är ganska lätt, så beter den sig stabilt utan lastväxlingar som vill pressa fram bilen i kurvorna.

    Visst är det lite hårt ibland, speciellt då min bil är sänkt och dämparna bottnar ut HELA tiden (sänk aldrig en Mini utan att byta dämpare). Nu har jag nya kortare sportdämpare i garaget, de kommer att hjälpa komforten en hel del.

    Det låter lite konstigt att bilen ska börja svaja när man kör i snön, det ska den inte göra. Jag hade definitivt kollat skicket på däcken! När gjorde du en hjulinställning senast. Hur mår dina stötdämpare?
    Varv på Nürburgring: 78

    8:35,9 BTG

  14. #14
    MINI-galning Gustav2000s avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Gustav
    Ort
    Stockholm
    Län
    Sockholm
    Inlägg
    930
    Citat Ursprungligen postat av MiniJohan Visa inlägg
    Köpte min MCS i Februari förra året, så den fick rulla under vintern trots att jag tänkt ha den som sommarbil. Tyckte inte alls den funkade som vinterbil faktiskt, spann varhelst jag än åkte och jag var livrädd för att fronten skulle skrapa i vid dålig snöröjning. Vilket hände några gånger, men jag klarade mig från allvarliga incidenter.

    Det sämsta däremot inträffade under en resa från Jämtland till Stockholm. Körde i ca 100 på dubbelfilig motorväg som är någorlunda väl skottad och skrapad. I Gävletrakten dök det helt plötsligt upp ett parti på några hundra meter där ingen av körbanorna är skottade, låg ett snölager på ca 1 dm. Hann börja bromsa ned lite till kanske 70-80 för jag insåg att det kunde bli problem, men hann inte bromsa tillräckligt så bilen började slingra sig och bakvagnen åkte fram och tillbaks så jag fick trycka in kopplingen och parera. Tänkte hela tiden att det var kört, att jag skulle hamna i diket eller i mittwiren och förstöra bilen, men det gick bra till slut. Tur i oturen att det inte var någon bil i närheten, för jag använde båda körbanorna under mitt sladdande.

    Några mil senare fick jag nästa chockupplevelse då bilen började släppa i en kurva trots att jag körde i 80. Samma sak hände i kurvan därefter, och då hade jag sänkt farten ännu mer. Till slut var jag tvungen att stanna och då såg jag att det byggts upp en massa snö och is i hjulhuset fram, så varje gång jag svängde så låstes framhjulet fast mot den massiva klumpen innan hjulen lyckas gräva sig loss, vilket tydligen räckte för att bilen skulle börja släppa. Sparkade bort ismassan och därefter betedde sig bilen normalt igen.

    Största anledningen till att jag har bilen avställd under vintern är dock för att jag vill behålla dess skick. Behöver dessutom inte bil, så den får vara en leksak under sommaren. Funderar på att skaffa någon fyrhjulsdriven rolig vinterbil som man inte behöver vara rädd om också, men än så länge har det inte behövts tillräckligt.
    Fy fan vad otäckt! Bilen är ju ganska 50/50 över viktfördelningen. Bromsar du så har du ju mer vikt över framhjulen då kastar bakvagnen ut. Så det kan ju bli lite farligt i dessa situationer. Skönt att det gick bra.
    Vi syns på raserbanan!
    "I love his MINI, we motor."
    50% BMW & 50% love

  15. #15
    MINIn fungerar alldeles utmärkt som vinterbil!
    Jag tar mig fram bekymmersfritt på odubbade Michelin X-Ice, men en sak jag är glad över när vädret är som det är är att min R56 S inte är sänkt.
    Jag har förvisso sportchassie på den (sänker 15 mm mot originalchassie), men att sänka den ytterligare med H&R (som jag tidigare funderat på) tror jag får vänta lite då jag använder min pärla som både nyttofordon samt hobbybil (det bästa av två världar ) för att underlätta framkomligheten på vintern.

    Jag har testat några MINIkompisars sänkta MINIs och visst ger det en extra körkänsla (under sommarhalvåret), men som sagt behöver jag ha funktionaliteten också, och de extra ca 2 cm som man tjänar med osänkt bil kan i vissa extrema fall vara skillnad på framkomlighet på vintern.

    Vi får se hur jag gör längre fram, man ska aldrig säga aldrig
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

  16. #16
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg
    Jag har förvisso sportchassie på den (sänker 15 mm mot originalchassie), men att sänka den ytterligare med H&R (som jag tidigare funderat på) tror jag får vänta lite då jag använder min pärla som både nyttofordon samt hobbybil (det bästa av två världar ) för att underlätta framkomligheten på vintern.

    Jag har testat några MINIkompisars sänkta MINIs och visst ger det en extra körkänsla (under sommarhalvåret), men som sagt behöver jag ha funktionaliteten också, och de extra ca 2 cm som man tjänar med osänkt bil kan i vissa extrema fall vara skillnad på framkomlighet på vintern.

    Vi får se hur jag gör längre fram, man ska aldrig säga aldrig
    Jag hade inte rekommendrat det (som nu är trött på säkningen efter 4000 mil med den). Minin har inte mycket rörelse i dämparna original. När du sänker bilen 30mm så har du knappt 5 mm kvar innan dämparna bottnar. Min bil står på bussningarna på dämparna. Jag vågar nog påstå att man försämrar väghållningen med H&R-fjädrar (ojojoj nu kommer jag bli sågad ). Varför kanske ni undrar, jo för: Hjulupphängningen får inte jobba utan bara stannar upp när dämparna bottnar ur. Med sämre komfort och väghålling som resultat.

    Jag kände detta speciellt mycket senaste gången på ringen där chassiet får jobba lite mer (förutom på vintern där man också märker det mycket). Alla hästarna var inte i stallet så att säga.

    Jag hade rekommenderat ett coiloverkit eller att du byter dämpare till tex gula Koni tillsammans med fjäderbytet.
    Varv på Nürburgring: 78

    8:35,9 BTG

  17. #17
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Johan
    Ort
    Solna
    Län
    Solna
    Inlägg
    46
    Däcken var nya för säsongen, hade rullat 100 mil eller nåt, dubbarna satt kvar och mönstret fullgott

    Däremot dämparna har jag mindre koll på, dock har jag aldrig känt av några andra problem med dem. Hade en Audi för några år sedan där dämparna började ta slut, märktes rätt rejält på den iaf innan jag bytte och några sådana tendenser har jag inte upplevt annars på Minin. Var inte så att den svajade utan greppet släppte. Kan iofs ha haft att göra med uppbyggnaden av snö och is som jag upptäckte senare också. Läskigt var det iaf!

  18. #18
    Betalande Medlem Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009
    Citat Ursprungligen postat av dvorak Visa inlägg
    Jag vågar nog påstå att man försämrar väghållningen med H&R-fjädrar (ojojoj nu kommer jag bli sågad ). Varför kanske ni undrar, jo för: Hjulupphängningen får inte jobba utan bara stannar upp när dämparna bottnar ur. Med sämre komfort och väghålling som resultat.

    SÅGA SÅGA SÅGA!


    Jag kan meddela att en MINI inte får sämre väghållning med H&R-fjädrar! Visst blir den stötigare men att man får sämre väghållning det är inte sant!
    Folk med bruna bilar??? Ja vad skall man säga!???
    Medlem #16
    HÄR ÄR BILENS TRÅD!

    MCS WORKS -05 HB/W
    MCS -04 EB/B (Såld)
    FD. MC -02 CB (Såld)




  19. #19
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Citat Ursprungligen postat av Ace Visa inlägg
    SÅGA SÅGA SÅGA!


    Jag kan meddela att en MINI inte får sämre väghållning med H&R-fjädrar! Visst blir den stötigare men att man får sämre väghållning det är inte sant!
    Folk med bruna bilar??? Ja vad skall man säga!???
    Jag vågar påstå det. Problemet är att fjädrarna bottnar ut och stoppar rörelsen av hjulupphängningen. Det gör att greppet inte kan maximeras. Problemet är alltså inte fjädrarna, utan dämparna.

    Mina dämpare är 5mm från botten när den står på hjulen, och hjulupphängningen vill röra sig mer än så. Efter jag bytte till stumma topplager blev detta problemet ännu mer markant eftersom jag förlorade ännu en gummibussning som absorberade stötar. Det var efter detta jag började tänka på det.

    En Mini sänkt 30mm på originaldämpare känns roligare att köra, men jag tvivlar starkt på att det totala greppet är större.
    Varv på Nürburgring: 78

    8:35,9 BTG

  20. #20
    MINI-galning stroys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    130
    Citat Ursprungligen postat av Noel Visa inlägg
    Ajdå, hur lång tid tog det att få ut den på vägen igen???
    Det tog ca 3 timmar.. (är ju jobbigt för en kontorsråtta att skotta vettu). Problemet är dessutom att jag inte har vinterdäck på. Min bil är inte vinterkörd och blev "fångad" av snön. Har inte kunnat köra på ett tag. Så när jag väl lyckats skotta bort eländet så skulle jag köra på det också (snön alltså). Vilket tog bra mycket tid och förnöjde både en och annan åskådare. Lyckades parkera ur vägen för eventuella takskottare denna gången.

    Nu får det bannemej tina...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Mot snön!
    Av rogeraberg i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-03, 15:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •