Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Tobias
    Ort
    Växjö
    Län
    Kronoberg
    Inlägg
    7

    mini frågor angående motor!!

    Hejsan
    Har en mini cooper S gått ca 7000 mil, och har lite frågor!
    haft bilen 1 år ungefär och nu börjar det hända lite saker.

    Kylarvätskan försvinner spårlöst, har kollat men hittar inget läckage, kan glykolen försvinna på något annat sätt nu när det inte finns något läckage (in i motorn el. liknande)

    Ska en mini av 03 modell dricka mycket olja?

    Har ett fel på en kylfläkt till en elhydralmotor antar att den har något med servon att göra, någon som vet om det är dyrt att byta denna?

    Vad gör man vid 7000 mils servicen? är det en större service eller en vanlig mellanservice, verkstan jag pratade med tyckte att bilen behövde en större service vad innebär det i arbete och kostnad på ett ungefär?


    Tacksam för snabba svar!!!

  2. #2
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Hur ser avgasvärdena ut från besiktningen?

    Ingen motor som gått 7000 mil ska dra mycket olja. I värsta fall så är kolvringarna slitna, men då ryker bilen en del och avgasvärdena blir dåliga. Så varför är väldigt svårt att säga.

    Min motor drog t.ex mycket olja när min topp var igenkoksad (ett fel som din bil knappast borde ha), så det kan bero på flera olika saker. När bytte du olja senast?

    Glykol kan läcka genom motorn, t.ex genom en trasig topplockspackning. Men det borde du märkt. Avgaserna brukar bli vita då, lite som när bilen är kall på vintern och man får kondens i avgassystemet. Läckaget kanske sitter någonstans där du inte ser det. Droppar bilen något när du ställer den ett tag)
    Varv på Nürburgring: 78

    8:35,9 BTG

  3. #3
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Tobias
    Ort
    Växjö
    Län
    Kronoberg
    Inlägg
    7
    avgasvärdena ligger på noll på CO och på CO2500 och på HC ligger dom på 008.

    Har inte sett någon konstig rök eller något läckage överhuvudtaget när bilen har stått still ett längre tag, så jag tycker det är lite märkligt, bytt kylare för några månader sedan, så det sitter en ny där, och då kollade dom också igenom systemet, har haft en kille på en verkstad som har letat efter läckage på kylsystemet utan att hitta något, det ända han sa va att jag skulle fylla på behållaren och hålla koll på det.

    Vad kan man hälla på för olja på en mini S, står inget annat i instukrionsboken än BMW orginal, och det låter lite dyrt och onödigt

  4. #4

    läckage

    Har en 2006:a Cooper. Den uppvisar samma symtom som din. Den läcker också kylvätska.Hittar inte heller varifrån.Motorn har gått ca 7000 mil. Inget inre läckage.Bilen med motor har varit helt felfria i övrigt. Åtgärd: fyller på med kylarvätska med allt kortare intervall.Tids nog hittar jag väl felet! Övrigt:Min bil rör sig mycket i Växjö.Har haft en likadan Cooper, en 2001:a. Den ökade på märkesverkstadens vinst påtagligt.Bytte pga växellådsras. Servicar sköts numera inte på märkesverkstaden till 1/4 av deras priser.

  5. #5
    MINI-galning Stephands avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Förnamn
    Stephan
    Ort
    Vänersborg
    Län
    Västra götaland
    Inlägg
    344
    Kylvattenläckaget låter konstigt, den gråter inte i en frostplugg?, brukar gå å se om det är vit runt pluggen, då brukar det läcka obemärkt för det dunstar mot det varma blocket och upphör när systemet blir trycklöst.

    Annars så kanske din topp packning som håller på att ge sig, läcker lite så att du inte ser det på avgaserna.

    Lite OT men ju mer jag läser om knäppa fel som dessa bilar har så funderar jag på hur länge vågar man äga en mini innan den ruinerar en, skulle då alldrig våga ha en efter motorförsäkringen gått ut, premium bil
    Senast redigerat av Stephand den 2011-02-15 klockan 10:14.

  6. #6
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Gällande R53:
    Vattennivån i kylaren eller rättare sagt i expansionkärlet ska kollas när motorn är varm.
    När motorn är kall sjunker nämligen nivån drastiskt.
    Kolla nu för jösses inte genom att lossa locket på expansionskärlet när motorn och kylarvattnet är hett utan låt motorn kylas av en stund.
    Det är lätt att bli lurad av vattennivån och fylla på mer och mer med resultatet att allt rinner ut ur överflödsslangen när motorn blir varm.
    Äldre R53 hade också ett expansionskärl i vit plast. Detta kärl hade en tendens att spricka så MINI bytte ut expansionskärlet till en ett nytt i gul/brun färg.

    Likaså ska oljenivån kollas när motorn är varm.

    Jo, en liten överladdad gjutjärnsfyra dricker en del motorolja.
    Hur mycket beror på många saker (körsätt, motorkondition m.m.), men ligger du på ca 0,5 L varannan/var tredje månad så ligger du inte galet.

    Vad det gäller val av motorolja så finns olika fabrikat, men se till att det är rätt sort.
    Läs förarmanualen så framgår det klart vad du behöver (viskositet m.m.).
    Varför snåla med kvalitén på motoroljan?
    Senast redigerat av Hobbe den 2011-02-15 klockan 14:19.
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  7. #7
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Citat Ursprungligen postat av Hobbe Visa inlägg
    Gällande R53:
    Vattennivån i kylaren eller rättare sagt i expansionkärlet ska kollas när motorn är varm.
    När motorn är kall sjunker nämligen nivån drastiskt.
    Kolla nu för jösses inte genom att lossa locket på expansionskärlet när motorn och kylarvattnet är hett utan låt motorn kylas av en stund.
    Det är lätt att bli lurad av vattennivån och fylla på mer och mer med resultatet att allt rinner ut ur överflödsslangen när motorn blir varm.
    Äldre R53 hade också ett expansionskärl i vit plast. Detta kärl hade en tendens att spricka så MINI bytte ut expansionskärlet till en ett nytt i gul/brun färg.

    Likaså ska oljenivån kollas när motorn är varm.

    Jo, en liten överladdad gjutjärnsfyra dricker en del motorolja.
    Hur mycket beror på många saker (körsätt, motorkondition m.m.), men ligger du på ca 0,5 L varannan/var tredje månad så ligger du inte galet.

    Vad det gäller val av motorolja så finns olika fabrikat, men se till att det är rätt sort.
    Läs förarmanualen så framgår det klart vad du behöver (viskositet m.m.).
    Varför snåla med kvalitén på motoroljan?
    Very good post
    Varv på Nürburgring: 78

    8:35,9 BTG

  8. #8
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Tobias
    Ort
    Växjö
    Län
    Kronoberg
    Inlägg
    7
    okey, jag har alltid fått lära mig att man ska kolla både olja och kylarvätska när motorn är kall, för att vätskan expanderar när det är varmt, men detta kanske inte gäller mini.

    Detta med motoroljan var inte menat att jag skulle köpa något billigt på biltema, utan att jag bara ville veta lite vad för typ av olja man kan hälla på, ska starta bilen och se om det händer något med oljenivån men som det är just nu så visar den inget på stickan, tror att en tidigare ägare har bytt stickan, för den ser inte ut som stickan gör på bilden i instruktionsboken, stickan i bilen är nämligen gul längs ner, och har erfarenhet av att verkstäder ibland lyckas med att slarva bort stickor och sedan sätta i en annan så kunden inte ska märka något, och ibland sätter dom i en för kort sticka....(kom lite från ämnet här kändes det som)

    Är tacksam för all info jag får, är det möjligtvis någon som vet något om denna lilla kylfläkten till elhydralmotorn som tydligen har något med servon att göra vad det kan kosta att byta den???

  9. #9
    Betalande Medlem Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009
    0,5/L varannan var tredje månad!!! Jag vet!
    Mitt tips är att besöka http://www.mapodo.de om man inte vill ruinera sig och köpa oljan på BMW.
    Mapodo tar 7,48 Euro per liter + frakt för Castrol Edge Longlife 04
    Senast redigerat av Ace den 2011-02-15 klockan 19:29.
    Medlem #16
    HÄR ÄR BILENS TRÅD!

    MCS WORKS -05 HB/W
    MCS -04 EB/B (Såld)
    FD. MC -02 CB (Såld)




  10. #10
    MINI-entusiast LAHs avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Förnamn
    Ludvig
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götalandslän
    Inlägg
    81

    Cool

    instämmer precis med hobbe när det gäller kylarvätskan. Jag har en r53 S -05 och var lite orolig över min kylarvätska nivå också (Detta för att jag kollade när den var kall). Kollar du den när den är varm kommer det nog vara lugnt. Eftersom behållaren är riktigt svår att se nivån i pga sin färg rekomenderar jag att du tar hjälp av en ficklampa så ser du exakt nivå.

    // Peace
    MINI Cooper S - R53 - 2005


  11. #11
    MINI-galning
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Nina
    Ort
    Sthlm
    Län
    Sthlm
    Inlägg
    484
    Citat Ursprungligen postat av mininovis Visa inlägg
    okey, jag har alltid fått lära mig att man ska kolla både olja och kylarvätska när motorn är kall, för att vätskan expanderar när det är varmt, men detta kanske inte gäller mini.
    Det gäller de flesta bilar, man kollar aldrig när vätskorna är kalla, likaså automatlådor kollas aldrig med motorn avstängd. Inte med fel växel i heller.
    Ett bra förfarande jag har är att ungefär varannan, var tredje tankning kolla allt under huven, finns det samma mängd bromsvätska, finns kylarvätska, hur ser oljan ut med mera. Allt detta medan bilen står och blir tankad så passar jag på att kolla annat under tiden.
    Mvh Nina


    Tidigare:
    Cooper S -05, Chili Red/White, "Wobblan
    Cooper D -08, Midnight Fire Red/Black, ”Diesel-Doris
    JCW -10 med 2011 års facelift, Midnight Black/Chili Red & gröna (!) lädersäten,Black Magic with a twist
    JCW -20, Melting Silver/Chili Red, Mad Max



  12. #12
    MINI-galning Hans-Gs avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Förnamn
    Hans-G
    Ort
    Reimersholme, Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 112
    Fläkten till styrservon byttes på min 05:a för ett gäng år sen och det kostade mindre än en tusenlapp med arbetskostnad om jag minns rätt. (Kvittot åkte med bland bilpapperen när jag sålde kärran förra året, så jag kan inte kolla.)
    Senast redigerat av Hans-G den 2011-02-16 klockan 06:07.

    MINI nr 5: "Silverpilen" Cooper S Roadster White Silver/Black Inköpt i september 2012 på Novation i Uppsala. MINI Sverige första regstrerade ägare. Påställd efter vinterförvaring 29 mars 2015
    Historik: MINI nr 1: Cooper -02 Curry Red/Black våren 2002 - hösten 2003 MINI nr 2: Cooper S -04 Electric Blue/Black våren 2004 - sommaren 2005. MINI nr 3: Cooper S Cab -05 Hyper Blue/Blue våren 2005 - sommaren 2010. MINI nr 4: Cooper S Cab -09 Midnight Black/Black.Ttillverkad mars/april, levererad 6 maj -09, såld 9 juli -14.
    Långt tillbaka: Old MINI Morris Cooper S 1964 [1071 cc] British Racing Green white i min ägo -68.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Fråga angående backen på gammla mini
    Av w_ille i forum Teknik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 17:05
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 13:06
  3. 2 frågor om mini cooper s -07
    Av Cacke i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-06-23, 17:10
  4. Frågor om Mini Cooper S
    Av Onebuying i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 17:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •