Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40
  1. #1
    MINI-galning rogerabergs avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Roger
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    234

    Mini vs Fiat 500



    Jag har lånat en Fiat 500, otroligt söt liten bil som tyvärr har blivit helt skevt prissatt här i Sverige. Inte alls lika rolig att köra som en Mini så klart men trevlig bekantskap.
    http://bil.feber.se/art/54004/febergaraget_fiat_500/

    Är det någon här som har stått i valet mellan 500 och Mini?

    Och är den våran vän eller fiende?
    Senast redigerat av rogeraberg den 2008-06-03 klockan 15:19.

  2. #2
    Ordet söt får mig att tänka på en annan kundgrupp än den som MINI inriktar sig på kanske, möjligtvis med undantag för Abarth-modellen som kommer senare
    Visst är den skojig, men många tycker ju att den helt saknar det MINI har, främst körglädje

    Vän eller fiende, hmm, beror på - framtiden får utvisa detta
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

  3. #3
    MINI-galning rogerabergs avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Roger
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    234
    Jag tror att andelen Mini-ägare som tycker att deras bilar är söta är större än de som tycker att de är tuffa...

  4. #4
    Bronto
    Guest
    Har provkört den 'sportiga' modellen av Fiat 500 med 100hp och den var inte alls så sportig som Minin! Kopplingen är ju så mjuk och sladdrig att jag trodde de var något fel på den Testade lite att trycka på på tvåan och trean men det spelade ingen större roll hur mycket gaspådrag man hade, gick inte så fort ändå.

    Visst är den lite busig att köra men det är inte heller jämförbart med en Mini. Jag ser den som en direkt konkurrent till Mini Cooper och antar att abarthen ska bli 'S'ens lekkamrat.

    Klart att interiören är lite ball och funkig, men det känns att den är billigare byggd (vilket är förväntat) fast använder man den bara i stan och gör kortare turer utanför är den väldigt trevlig. Var väldigt inne på att köpa en sådan förra året när jag letade bil, dock fanns den inte i Sverige vid det tillfället. Miljöbilen (dieseln) är nog det bästa motoralternativet om man ska ha en Fiat 500.

    Jag är iallafall grymt nöjd att det blev Mini istället

  5. #5
    MINI-galning arcamones avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Förnamn
    David
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    233

    Retrobilsträff?

    Hmm, får mig osökt att tänka på att vi kanske borde ordna en gemensam tur för retrobilar? Tänker främst på Fiat 500 (ingen klubb än?), VW Beetle och kanske PT Cruiser. Den har ju trots allt "samma" motor Eller svor jag nu? Hissa eller dissa idén! Kanske rent av är någon som är med i någon klubb för små, excentriska italienska bilar eller dylikt.

    /arcamone
    Mini Cooper Brg/W 2004 *såld* - 2 x Volvo V70 2.0F MY09 & MY10 - 45 kvm garage

  6. #6
    MINI-galning JockeOs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Förnamn
    Joakim
    Ort
    Solna
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    568
    Citat Ursprungligen postat av rogeraberg Visa inlägg
    Jag har lånat en Fiat 500, otroligt söt liten bil som tyvärr har blivit helt skevt prissatt här i Sverige. Inte alls lika rolig att köra som en Mini så klart men trevlig bekantskap.
    http://bil.feber.se/art/54004/febergaraget_fiat_500/

    Är det någon här som har stått i valet mellan 500 och Mini?

    Och är den våran vän eller fiende?
    Hmm... Vad menas med "skevt prissatt"? (...frågar en som inte har en aning om pris på 500:an). Är den dyr eller billig i sin klass, i Sverige?

    Hos mig får den nog betraktas som en trevlig vän, p g a att det är geniet som designade R53:an år 1998, som lagt slutdesignen på nya Fiat 500. (Frank Stephenson)

    Även om jag tycker att karossformen blivit alldeles för anonym och vid snabb anblick live lätt kan tas för en Nissan Micra i de flesta vinklar.

    /M v h, JockeO

  7. #7
    MINI-galning rogerabergs avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Roger
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    234
    Citat Ursprungligen postat av JockeO Visa inlägg
    Hmm... Vad menas med "skevt prissatt"? (...frågar en som inte har en aning om pris på 500:an). Är den dyr eller billig i sin klass, i Sverige?
    Om man tittar på dieslarna så kostar Fiaten 149 000 kronor i grundpris i Sverige, 12 900 euro i Tyskland - alltså 26 000 kr mer i Sverige med ett euro-pris enligt Forex. 26 000 spänn är väldigt mycket i det här sammanhanget.

    Mini Cooper D kostar 185 000 kr i Sverige, 19 900 euro i Tyskland - alltså 3000 kr mindre i Sverige än i Tyskland.

    Importören (inte Fiat) är känd för att sätta överpriser på bilarna, det är därför vi inte ser några Alfa Romeo 159or på vägarna. En grymt vacker bil men ingen köper den för att den kostar mer än en jämförbar BMW (och har ett andrahandsvärde som absolut inte är som en BMW).

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av arcamone Visa inlägg
    Hmm, får mig osökt att tänka på att vi kanske borde ordna en gemensam tur för retrobilar? Tänker främst på Fiat 500 (ingen klubb än?), VW Beetle och kanske PT Cruiser. Den har ju trots allt "samma" motor Eller svor jag nu? Hissa eller dissa idén! Kanske rent av är någon som är med i någon klubb för små, excentriska italienska bilar eller dylikt.
    Otroligt, jag hade samma tanke för ett tag sedan, ingen dum idé, Arcamone

    Kan du ta som uppgift att kolla upp om det finns speciella klubbar för just de bilar du nämner?
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

  9. #9
    MINI-galning rogerabergs avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Roger
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    234
    Citat Ursprungligen postat av arcamone Visa inlägg
    Hmm, får mig osökt att tänka på att vi kanske borde ordna en gemensam tur för retrobilar? Tänker främst på Fiat 500 (ingen klubb än?), VW Beetle och kanske PT Cruiser. Den har ju trots allt "samma" motor Eller svor jag nu? Hissa eller dissa idén! Kanske rent av är någon som är med i någon klubb för små, excentriska italienska bilar eller dylikt.
    PT Cruiser och Beetle är inte direkt några skönheter

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av rogeraberg Visa inlägg
    Jag tror att andelen Mini-ägare som tycker att deras bilar är söta är större än de som tycker att de är tuffa...
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

  11. #11
    MINI-galning KPKalles avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Förnamn
    Karl
    Ort
    Midhurst
    Län
    West Sussex, UK
    Inlägg
    1 846
    Citat Ursprungligen postat av arcamone Visa inlägg
    Tänker främst på Fiat 500 (ingen klubb än?)
    http://nf500.com/ run by the same guy who started MINI2

  12. #12
    MINI-galning Green Meanies avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Förnamn
    Stephen
    Ort
    Haninge
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    325
    Actually owned a Fiat 500 in 1979 that was lhd, imported from Italy. Had a "lawn mower" engine and no real heating but a blast gunning it around Surreys twisty roads.

  13. #13
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Citat Ursprungligen postat av JockeO Visa inlägg

    Hos mig får den nog betraktas som en trevlig vän, p g a att det är geniet som designade R53:an år 1998, som lagt slutdesignen på nya Fiat 500. (Frank Stephenson)
    Att Frank har varit involverad framgår tydligt.
    Både interiört och exteriört handlar det om närmast "plagiat".

    Att sedan FIAT knappast kommer att kunna erbjuda motorer, växellådor etc av samma yppersta kvalité som BMW är också givet.

    Bilen kommer främst att hitta köpare bland damer, och vara en fluga som snart blåst förbi typ Beetle.
    Sockersöt först, men efter ett tag både sliskig, och dålig för din hälsa.
    Enda undantaget blir Italien som gillar just feminina bilar, sockersött, smått, och egentillverkat i landet.
    Senast redigerat av Hobbe den 2008-06-03 klockan 16:07.
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  14. #14
    MINI-galning rogerabergs avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Roger
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    234
    Citat Ursprungligen postat av Hobbe Visa inlägg
    Att sedan FIAT knappast kommer att kunna erbjuda motorer, växellådor etc av samma yppersta kvalité som BMW är också givet.
    Fiat är inte så dåliga som vi vill tro här i Norden.
    Och Abarth-versionen kommer nog att kunna bli riktigt rolig!

    Citat Ursprungligen postat av Hobbe Visa inlägg
    Bilen kommer främst att hitta köpare bland damer, och vara en fluga som snart blåst förbi typ Beetle.
    Sockersöt först, men efter ett tag både sliskig, och dålig för din hälsa.
    Enda undantaget blir Italien som gillar just feminina bilar, sockersött, smått, och egentillverkat i landet.
    Fiat 500 är redan en succé, inte bara i Italien.
    www.teknikensvarld.se
    Den har knappt kommit till Sverige ännu men ett helt gäng verkar ha importerats redan - bla av Autoropa
    autoropa.se

    Med tanke på prissättningen så tror jag tyvärr att den inte kommer att bli en stor succé här.

    Och vad är det med denna övertro på att Mini är värsta machobilen? Minis största marknad tror jag är som andrabil främst med kvinnliga förare och hos "reklamare" - precis som med Fiat 500. Och de som har stannat och kollat på bilen utanför mitt fönster har alla varit män...

  15. #15
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    mar 2008
    Förnamn
    Anders
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    9
    Håller helt med dig. Känns som det finns en aning skev bild här inne om vad för typ av bil en Mini är. Vet iallafall att i STHLM så är Mini i större utsträckning en tjej/shoppingbil än någon typ av machobil. Missförstå mig inte, jag älskar min Mini, men jag är högst medveten om att det inte är nån Porsche heller.

    Eller så är det så enkelt att Mini har lyckats skapa en bil som är precis så som varje enskild ägare tycker att den är. Det är stort om något.
    Senast redigerat av FX-Traider den 2008-06-03 klockan 16:46. Anledning: fel citat

  16. #16
    MINI-galning rogerabergs avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Roger
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    234
    Citat Ursprungligen postat av FX-Traider Visa inlägg
    Eller så är det så enkelt att Mini har lyckats skapa en bil som är precis så som varje enskild ägare tycker att den är. Det är stort om något.
    Yes! Både Mini och Fiat 500 är riktigt bra där, samma grundmodell kan få väldigt olika skepnader. Svart med rätt fälgar är Fiaten rätt arg.



    Ok, inte ARG men inte puttenuttig.

  17. #17
    MINI-galning Rasmuss avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Förnamn
    Rasmus
    Ort
    Visby och Åre
    Län
    Gotland och Jämtland
    Inlägg
    1 506
    Citat Ursprungligen postat av rogeraberg Visa inlägg
    Och vad är det med denna övertro på att Mini är värsta machobilen?
    Jag tror att man som MINI-förare får en annan bild av bilen än vad de som bara ser bilen har. Vi vet ju att det är ett litet krutpaket som smiskar vägarna rätt gött, men om man lyssnar på vad andra säger när de ser bilen så uppfattas den ju knappast som någon machobil direkt...

    Folk ser på våra MINI:s ungefär som vi ser på Fiaten, skulle jag gissa
    Nya bilens tråd »
    Gamla bilens tråd »
    • Bli medlem i gruppen Vi som kör snabbare än RobertH du också!


    MINI Cooper S -11
    Volvo XC60 R-design Polestar -13
    VW "Surfbussen" Transporter -96

  18. #18
    Betalande Medlem Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009
    Citat Ursprungligen postat av rogeraberg Visa inlägg
    Jag tror att andelen Mini-ägare som tycker att deras bilar är söta är större än de som tycker att de är tuffa...
    Beror nog på kön.
    Tycker att det är bra många tjejer som kommer fram och komenterar våra MINI och säger att dom är söta!
    Medlem #16
    HÄR ÄR BILENS TRÅD!

    MCS WORKS -05 HB/W
    MCS -04 EB/B (Såld)
    FD. MC -02 CB (Såld)




  19. #19
    MINI-galning RandyPipers avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Förnamn
    Andreas
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 393
    Är inte MINI macho ?
    Kanske dags att byta till den där begagnade Dodge RAM:en som jag funderat på ett tag nu så alla fattar hur manlig man egentligen är

    Nä men seriöst, Fiat500 är väl mycket puttinuttigare än MINI:n.

    Dessutom är det som någon sa att motor , växellåda och våghållningen på en MINI får en att tro att man kör porsche, så man kanske har lite skev bild av vad andra tycker. Men nån renodlad tjejbil är det absolut inte det tror jag däremot fiaten kommer bli.
    – Nej, det heter inte minigolf, det heter bangolf.

    Bättre bangolf utan droger.

    Rover Mini Cooper 97

    Slowest M***erf***** in town !

  20. #20
    MINI-galning JockeOs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Förnamn
    Joakim
    Ort
    Solna
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    568
    Citat Ursprungligen postat av rogeraberg Visa inlägg
    Yes! Både Mini och Fiat 500 är riktigt bra där, samma grundmodell kan få väldigt olika skepnader. Svart med rätt fälgar är Fiaten rätt arg.



    Ok, inte ARG men inte puttenuttig.
    Det är skillnad på bilstyling och bildesign. Om vi nu pratar utseendet...

    Även en Ford Ka kan stå där i hagen och se arg ut... med rätt styling.


    Var går gränsen för att kallas "retrodesign"?
    Ford Mustang? Ford GT/GT40?

    /M v h, JockeO

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Fiat 500
    Av RobertH i forum Off-topic
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-09-18, 22:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •