Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    aug 2009
    Förnamn
    Peter Ryner
    Ort
    Älta
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1

    Vad lossa för att byta stereo i Mini Cooper -04?

    Hej!
    Tänker byta bilstereon i min 2004 års Mini Cooper.
    Vilka skruvar och plastdetaljer måste jag ta bort?
    Försvinner möjligheten till styrning av stereon från ratten om jag byter?

  2. #2
    MINI-galning David Ss avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Förnamn
    David
    Ort
    Lund
    Län
    Skåne
    Inlägg
    204
    Från Mini2's how to:

    Removing the old head unit and replacing with a new or aftermarket one looks difficult, but is quite simple - if a little time consuming.

    Follow these instructions:

    :

    1. Remove dash downtubes

    2. Remove screws holding in stereo
    Remove the four screws that hold in the standard head unit. Pull the head unit out, and remove the wires from the back.

    #


    # Insert fascia adapter
    Assuming you are replacing the unit with an aftermarket DIN sized one, you will need a fascia adapter available from Autoleads (pn FP-06-05). Insert this into the slot.
    # Attach wiring adapter
    Attach the appropriate wiring adapter for the year of MINI you have and the head unit you are using. The store that sold you your new unit should be able to assist with what adapter you need.
    # Slide in the cage
    Slide in the cage for your head unit. Push the metal pins out to secure it in.
    # Insert new head unit
    Attach the wires to your new head unit and insert it into the cage. Bend the pins on the cage if the fit is not as secure as it could be.
    # Refit dash downtubes

    http://www.mini2.com/forum/faq.php?f..._faq_head_unit

  3. #3
    MINI-galning fireons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Förnamn
    Filip
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götalands län
    Inlägg
    182
    Här har du en annan bra sida:
    http://www.newministuff.com/new/inde...ion=13&diyid=6

    Rattstyrning fungerar om stereon du sätter in har stöd för det och du köper rätt adaptrar.
    Jag skulle byta stereo nyligen men la ner det mest pga av att jag inte kände för att lägga ut 2500 kr för att få in en ny huvudenhet för tillfället...får se om det blir gjort senare.
    Jag var på väg att köpa en JVC som hette KDR601 eller liknande på pixmania för 1400 kr ink frakt. Fördelen med den var att den har Ipod stöd samt att det går att helt manuellt välja färg på displayen så att den matchar minin.
    Sen så skulle jag köpa monteringstillbehör på mds.se, dem var billigare än blr och har ingen fraktkostnad heller. Kolla under BMW och sedan MINI så hittar du alla grejor...
    Utan rattstyrning behöver du: monteringsram, antennadapter och isokablage/adapter, kostnad typ 550 kr kommer inte ihåg exakt + stereo

    Med rattstyrning: monteringsram, antennadapter, rätt rattstyrningskablage samt rätt multistalkkabel till din stereo så att stereon kan ta emot knapparnas signaler. Kostnad ca 1250 kr + stereo

    Lycka till! Lägg gärna in en bild här när du är klar med monteringen!
    -Filip #132
    Mini Cooper PS/AB 2003, Kia Ceed 1,6 CRD Ex 2008, Mercedes C Sportcoupe 180 Kompressor 2007Här är bilens tråd!

    Några av bilarna man kört: Nissan GTR -09 | Corvette Z06 -08 | Corvette C6 -09 | Porsche Boxter -03 | Honda NSX 380hk banmod -99 | Mercedes E55 AMG -06 | Mercedes C32 AMG -00 | Mercedes CL600 -02 | Mercedes SLK320 -06 | Mercedes SL500 -04 | Hummer H2 -09 | Hummer H3 -08 | Mitsubishi EVO VIII | Jaguar XJR -98 | Ford Mustang -05 |

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur lossa backspegelkåpor?
    Av Tobie i forum Teknik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-15, 22:50
  2. Bygga värsting-stereo i MINI?
    Av Rafael i forum Teknik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-23, 22:15
  3. Byta Cooper till Cooper S ?
    Av Lennart i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-12-29, 20:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •