Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34
  1. #1
    MINI-galning
    Reg.datum
    aug 2004
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    674

    Ni som rattar diesel, va har ni för rekord på en tank?

    Ja som sagt.. Min clubman har rullat 1250 mil nu sen juni.. och förbrukningen har väl kommit till den nivån man ville nu.

    Kör rätt mycke stadskörning. Men rekordet på en tank är hittills 81 mil..

    Va har ni andra för siffror.
    //Fredrik Unogård #21

    Mini Countryman S -13 R60 Brilliant copper/black
    ex Coopers:
    Mini Cooper S R53 EB/W -02
    Mini Cooper R56 AB/AB -07
    Mini Clubman D R55 PW/B - 08

  2. #2
    MINI-galning powernaps avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Santa Pola, Alicante, Spain
    Län
    Halland
    Inlägg
    6 799
    http://www.blocket.se/vi/17931250.htm?ca=20_s

    128 mil skulle det bli om den matematiken stämmer......

    tillåt mig tvivla
    HÄR ÄR BILENS TRÅD
    RACING!!!
    Ladda ner flyers :: Hjälp oss att bli större som club

    ---------------------------------------------------------
    reg. datum på forumet 2005-04-07
    Snart 7 år ung här!

  3. #3
    MINI-galning
    Reg.datum
    aug 2004
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    674
    Jag tvivlar med dig!
    ska man köra på 0,39 ska man ju ligga i ständiga 85km/h hela tiden ju.. men som sagt mitt rekord har vart 0,47 blandad.. så då vart det 81mil på 40liter.
    //Fredrik Unogård #21

    Mini Countryman S -13 R60 Brilliant copper/black
    ex Coopers:
    Mini Cooper S R53 EB/W -02
    Mini Cooper R56 AB/AB -07
    Mini Clubman D R55 PW/B - 08

  4. #4
    MINI-galning rogerabergs avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Roger
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    234
    Någon här som har nya versionen med start/stop?

  5. #5
    MINI-galning FEED MEs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Förnamn
    Erik
    Ort
    Ekerö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 089
    Bränsleförbrukningen är extremt beroende av hastigheten. För att man ska komma ner i de 0,41 l/mil som min bil (Clubman) ska dra enligt fabriken, så får man inte köra snabbare än 80 km/h. Höjer man hastigheten till motorvägstempo (=140 km/h) så stiger genast förbrukningen till runt 0,6 l/mil. (Vilket ju procentuellt sett är väldigt mycket...)

    När jag kör hemifrån mig på Ekerö till kontoret inne på Söder, så har jag enligt färddatorn varit nere i 0,42 l/mil som bäst. Då har jag först 10 km 70-väg och sedan 8 km stadskörning.

    En normal blandad körning för min del med mestadels motorväg blandat med lite stadskörning brukar landa på runt 0,55 l/mil enligt färddatorn.

    Men värt att notera att om man kontrollerar mängd tankat bränsle och körd vägsträcka, så brukar färddatorn visa unger fär 1 dl/mil mindre än vad den verkliga förbrukningen är...

    Bredvid mig på skrivbordet just nu ligger kvittona från de 12 tankningar som jag gjorde på min semester i Österrike och Tyskland. Bland dessa så varierar den körda sträckan mellan 40-50 mil. Vilket innebär en verklig förbrukning på runt 0,7 l/mil. Men då är det å andra sidan mycket autobahnkörning då jag legat konstant mellan 150-200 km/h.

    Värt att notera är att bränsleförbrukningen enligt färddatorn låg på 1,2 l/mil när jag körde på Nürburgring. (Vilket får anses väldigt snålt eftersom mina andra bilar där brukar dra mellan 4-6 l/mil... Fast de går å andra sidan lite snabbare också...)
    I was there! Öbergs Kafé, 2010.

    GRC - Gentlemen Racing Club

    Min nya kärlek: Elin (Cooper SE Maximise F56)
    Saknar mina små killar: Johnny (JCW++ R56) & Clabbe (Cooper D Clubman R55)!
    I bilfamiljen finns även en BMW M140i xDrive, en Porsche Boxster GTS 981 samt en Westfalia husbil byggd på VW Crafter...

  6. #6
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2007
    Förnamn
    Mikael
    Ort
    Boden
    Län
    Norrbotten
    Inlägg
    174
    Ja, jag har det. Start och stop funktionen alltså. Men det blir inte så stor skillnad eftersom den bara fungerar mellan vissa temperaturer. Det får inte vara varmare än typ +25 grader och inte kallare än +5 grader. Jag är inte säker på graderna exakt. Jag får återkomma till det. Sedan kör jag ju mycket landsvägskörning så man använder den inte så mycket. Jag tror att vi har varit ner i 0.43 som lägst under en tank, men mestadels ligger den på runt 0.47 enligt färddatorn men jag skall räkna ut det mer exakt nästa gång jag tankar. Erik hur drar den efter trimningen då? Jag har för mig att du skrev att den drog mindre efter trimningen, men visar den lika mycket fel på färddatorn efter det som före? Varför jag undrar, är för att jag har läst att en del chiptrim även ställer om färddatorn så att det skall se ut som att den drar mindre än vad den egentligen gör. Jag undrar om det verkligen kan stämma? Är det någon fler än jag som har läst det?
    Senast redigerat av Bergen den 2008-09-04 klockan 08:11.
    Pepperwhite Mini Cooper D -08 ,BMW Alpina B3S-03

  7. #7
    MINI-galning HF-Björns avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Förslöv
    Län
    Skåne
    Inlägg
    340
    Har skrivit upp några tankningar på trippmätaren och tankat fullt och blandad körning ligger jag på mellan 0,58-0,62 har den med start stopp.
    Trodde att den skall dra mindre innan jag köpte den. Men kör inte mer än 100 mil i månaden så det blir inte så mycket bränslepengar ändå
    MINI Cooper R53 2004
    SÅLD Mini Cooper D - 08 Chilli Red med svart tak, speglar, och stipes.
    Lancia Delta HF Integrale CAT - 91 med diverse trim 201m@8,88/127km/h

  8. #8
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2007
    Förnamn
    Mikael
    Ort
    Boden
    Län
    Norrbotten
    Inlägg
    174
    Ja, jag trodde också att den skulle dra mindre än vad den gör.
    Pepperwhite Mini Cooper D -08 ,BMW Alpina B3S-03

  9. #9
    MINI-galning andreasss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Förnamn
    Andreas
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götalands län
    Inlägg
    291
    Min har rullat runt 700 mil nu, och som folk här säger beror förbrukningen väldigt mycket på hur man kör. Snittet nu är väl omkring 0.47 på färddatorn. Sparar alla kvitton så jag skall se vad verklig förbrukning är. Hoppas förbrukningen går ner ytterligare. äsch, spelar ingen roll - det är ju så jäkla kul i alla fall. Får se om min drar samma som erik, en resa till Ringen planeras om ett par veckor!
    Nissan GT-R MY2011

  10. #10
    MINI-galning
    Reg.datum
    aug 2004
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    674
    Jag är faktiskt helnöjd.. Trode nästan den skulle dra mer än den gör ja. Efter att ha haft en R56 vanlig cooper som lågt högt över dom angivna förbrukningssiffrorna så att dieseln ligger mer ganska nära angivna siffror tog jag som en bonus.

    Och som sagt 0,5l milen tycker jag är helt ok ändå.. jag kör trots allt ca 200-300 mil i månaden.
    //Fredrik Unogård #21

    Mini Countryman S -13 R60 Brilliant copper/black
    ex Coopers:
    Mini Cooper S R53 EB/W -02
    Mini Cooper R56 AB/AB -07
    Mini Clubman D R55 PW/B - 08

  11. #11
    MINI-galning FEED MEs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Förnamn
    Erik
    Ort
    Ekerö
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 089
    Citat Ursprungligen postat av Bergen Visa inlägg
    Ja, jag har det. Start och stop funktionen alltså. Men det blir inte så stor skillnad eftersom den bara fungerar mellan vissa temperaturer. Det får inte vara varmare än typ +25 grader och inte kallare än +5 grader. Jag är inte säker på graderna exakt. Jag får återkomma till det. Sedan kör jag ju mycket landsvägskörning så man använder den inte så mycket. Jag tror att vi har varit ner i 0.43 som lägst under en tank, men mestadels ligger den på runt 0.47 enligt färddatorn men jag skall räkna ut det mer exakt nästa gång jag tankar. Erik hur drar den efter trimningen då? Jag har för mig att du skrev att den drog mindre efter trimningen, men visar den lika mycket fel på färddatorn efter det som före? Varför jag undrar, är för att jag har läst att en del chiptrim även ställer om färddatorn så att det skall se ut som att den drar mindre än vad den egentligen gör. Jag undrar om det verkligen kan stämma? Är det någon fler än jag som har läst det?
    Jag har för övrigt också auto-start-stopp på min bil. Men den har man ju bara nytta av när man kör i sta'n...

    Felvisningen på färddatorn jämfört med verklig förbrukning är på min bil ungefär densamma före och efter jag chippade den.
    Om man chippar bilen genom att programmera om styrboxen, så ökar man effekten genom att höja laddtrycket bl.a. Då har bilen fortfarande koll på hur mycket bränsle som används och därför kan färddatorn fortfarande visa rätt värden.
    Om man däremot trimmar bilen genom att sätta dit en "powerbox" (t.ex. KCR) så ökar den effekten genom att öka mängden bränsle som sprutas in i motorn. Den lurar motorn att ge mer bränsle än vad styrboxen tror att den får. Av den anledningen visar även färddatorn mindre bränsleförbrukning än verkligheten.
    I was there! Öbergs Kafé, 2010.

    GRC - Gentlemen Racing Club

    Min nya kärlek: Elin (Cooper SE Maximise F56)
    Saknar mina små killar: Johnny (JCW++ R56) & Clabbe (Cooper D Clubman R55)!
    I bilfamiljen finns även en BMW M140i xDrive, en Porsche Boxster GTS 981 samt en Westfalia husbil byggd på VW Crafter...

  12. #12
    MINI-galning
    Reg.datum
    aug 2004
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    674
    ok.. nu kom jag ganska precis 83mil på en tank.. 0,48 enligt färddatorn.
    //Fredrik Unogård #21

    Mini Countryman S -13 R60 Brilliant copper/black
    ex Coopers:
    Mini Cooper S R53 EB/W -02
    Mini Cooper R56 AB/AB -07
    Mini Clubman D R55 PW/B - 08

  13. #13
    MINI-entusiast Bayerleiners avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Förnamn
    Joachim
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    55
    Mitt bästa är 77,23 mil på 36,24 liter. 0,47 l/milen eller 0,44 enligt färddatorn. Är det någon som har ett bra svar på varför den inte stämmer?

    Totalt ligger jag nu på 0,5 i snitt efter 1000 mils körning. Rekordet är 0,36 enligt färddatorn hem från Örebro helt enligt hastighetsgränserna.
    --------------------------------------------
    Fd Mini Clubman D - 08
    Pepperwhite med svart tak och bonnetstripes

    Numera VW Typ2 -78, VW 1303S -73 och familjebilen: VW Passat 2,0 TDI -11

    Längtar dock efter en Mini!

  14. #14
    Forum-nybörjare Mikael Ws avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Förnamn
    Mikael
    Ort
    Skaftö
    Län
    Bohuslän
    Inlägg
    24

    Ca 97 mil

    Har skrivit det i annan tråd, men enligt färddatorn snittar jag ca 0,41 vilket ger ca 97 mil på en tank. Har inte start/stopp och geeratorladdning med broms mm. Kör ca 14 mil om dan t o r jobbet Skaftö-Trollhättan. Lite blandat 70/90/110-väg och lite stadskörning på slutet. Kräver dock att jag kör väldigt lagligt och mjukt.
    Mikael W

  15. #15
    MINI-entusiast taskmörts avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Förnamn
    Ann
    Ort
    Grödinge
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    77

    Thumbs up Grödinge - Åmål t.o.r

    + lite utsvävningar, sisådör en 90 mil.
    Fulllastat och airconditionen på för fullt hela vägen. (Det var de där varma dagarna som råkade passera i somras.)
    Helt OK, men den där färddatorn tror jag vad jag vill på. Den tycks vara inprogrammerad på att ge 0,47l/mil.
    Spelar ingen kvitt om jag kör som värsta gubben, eller som värsta biltjuven, den säger 0,47 i allafall.

    Vad är det för förbrukning den skall visa, sista milen, sista 10 milen eller vad?
    Bara döda fiskar följer med strömmen.....

  16. #16
    MINI-galning Christians avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Förnamn
    Christian
    Ort
    Vinslöv
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 175
    Nollställer Ni färddatorn när ni tankar då??????
    Annonsansvarig
    FD: MINI Cooper S Works

  17. #17
    MINI-galning
    Reg.datum
    aug 2004
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    674
    Citat Ursprungligen postat av Christian Visa inlägg
    Nollställer Ni färddatorn när ni tankar då??????
    Ja absolut.. eller ja iaf jag.
    //Fredrik Unogård #21

    Mini Countryman S -13 R60 Brilliant copper/black
    ex Coopers:
    Mini Cooper S R53 EB/W -02
    Mini Cooper R56 AB/AB -07
    Mini Clubman D R55 PW/B - 08

  18. #18
    MINI-galning
    Reg.datum
    aug 2004
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    674
    Citat Ursprungligen postat av Mikael W Visa inlägg
    Har skrivit det i annan tråd, men enligt färddatorn snittar jag ca 0,41 vilket ger ca 97 mil på en tank. Har inte start/stopp och geeratorladdning med broms mm. Kör ca 14 mil om dan t o r jobbet Skaftö-Trollhättan. Lite blandat 70/90/110-väg och lite stadskörning på slutet. Kräver dock att jag kör väldigt lagligt och mjukt.
    Jo enligt färddatorn, men har du verkligen kommit 97mil på en tank?
    Låter sjukt bra..
    //Fredrik Unogård #21

    Mini Countryman S -13 R60 Brilliant copper/black
    ex Coopers:
    Mini Cooper S R53 EB/W -02
    Mini Cooper R56 AB/AB -07
    Mini Clubman D R55 PW/B - 08

  19. #19
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2007
    Förnamn
    Mikael
    Ort
    Boden
    Län
    Norrbotten
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av FEED ME Visa inlägg
    Jag har för övrigt också auto-start-stopp på min bil. Men den har man ju bara nytta av när man kör i sta'n...

    Felvisningen på färddatorn jämfört med verklig förbrukning är på min bil ungefär densamma före och efter jag chippade den.
    Om man chippar bilen genom att programmera om styrboxen, så ökar man effekten genom att höja laddtrycket bl.a. Då har bilen fortfarande koll på hur mycket bränsle som används och därför kan färddatorn fortfarande visa rätt värden.
    Om man däremot trimmar bilen genom att sätta dit en "powerbox" (t.ex. KCR) så ökar den effekten genom att öka mängden bränsle som sprutas in i motorn. Den lurar motorn att ge mer bränsle än vad styrboxen tror att den får. Av den anledningen visar även färddatorn mindre bränsleförbrukning än verkligheten.
    Aha, så det är därför. Det har jag undrat över länge. Mycket intressant. Nu lutar det åt verkligen åt chiptrimning från Motor Nord för mig också.
    Pepperwhite Mini Cooper D -08 ,BMW Alpina B3S-03

  20. #20
    Forum-nybörjare Mikael Ws avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Förnamn
    Mikael
    Ort
    Skaftö
    Län
    Bohuslän
    Inlägg
    24
    Citat Ursprungligen postat av Freddo Visa inlägg
    Jo enligt färddatorn, men har du verkligen kommit 97mil på en tank?
    Låter sjukt bra..
    Vågar inte det, så jobbigt att få bränslestopp med en diesel.. Men jag kan ju testa och bedöma hur mycket som är kvar till jag tankar nästa gång.

    Testade idag att köra samma sträcka med tung gasfot och maxhastighet men kunna behålla körkortet. Blev 0,53!
    Mikael W

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Diesel eller bensinare?
    Av jangel i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-06-03, 19:39
  2. Sugen på att slå rekord?
    Av Helan i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-17, 05:22
  3. Nya MINI Cooper Diesel
    Av Onebuying i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 10:17
  4. Nya Cooper Diesel
    Av podracer i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 16:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •