Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 005

    Installation av racing stol

    Hej!

    Jag installera en Sparco EVO stol för några veckor sedan och nu lyser bilen upp som en julgran i instrumentpanelen när varken airbag, bältessträckare, bälteshållare eller stolsvärme är inkopplat.

    För att enkelt kunna montera tillbaka allt till orginal så har jag inte rört något på orginalstolen utan jag plocka på skroten från en merca en bälteshållare utan någon anslutning. Så inget är inkopplat just nu.

    Stolsvärmen är ju skit samma, tror inte den varnar för det ens. Utan det är isf de andra tre som är av intresse, vet inte om bältessträckaren varnar heller.
    Jag pratade lite med servicekillarna på förenade bil i malmö men de sa att de inte kunde avaktivera airbag på förarsidan för att bli av med larmet på det sättet.

    Så alternativen jag har är att försöka mäta vad airbagen har för motstånd och bygla denna. Sen på samma sätt försöka bygla bäteshållaren(bältessträckaren om det behövs).
    Det andra alternativet är att skita i julgransbelysningen och köra på som inget är fel ... då får jag aldrig upp hastigheten digitalt i "stora" rutan däremot pga av larmen.

    Hur har ni andra gjort som monterat racingstol?
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  2. #2
    MINI-galning powernaps avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Santa Pola, Alicante, Spain
    Län
    Halland
    Inlägg
    6 799
    min är ju en 2005, så jag har inte lika många larm...bara 2 st....låter det lysa lite lätt
    HÄR ÄR BILENS TRÅD
    RACING!!!
    Ladda ner flyers :: Hjälp oss att bli större som club

    ---------------------------------------------------------
    reg. datum på forumet 2005-04-07
    Snart 7 år ung här!

  3. #3
    Hangaround
    Reg.datum
    jan 2008
    Förnamn
    Christopher
    Ort
    Örebro
    Län
    Örebro
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Scitz0 Visa inlägg
    Hej!

    Jag installera en Sparco EVO stol för några veckor sedan och nu lyser bilen upp som en julgran i instrumentpanelen när varken airbag, bältessträckare, bälteshållare eller stolsvärme är inkopplat.

    För att enkelt kunna montera tillbaka allt till orginal så har jag inte rört något på orginalstolen utan jag plocka på skroten från en merca en bälteshållare utan någon anslutning. Så inget är inkopplat just nu.

    Stolsvärmen är ju skit samma, tror inte den varnar för det ens. Utan det är isf de andra tre som är av intresse, vet inte om bältessträckaren varnar heller.
    Jag pratade lite med servicekillarna på förenade bil i malmö men de sa att de inte kunde avaktivera airbag på förarsidan för att bli av med larmet på det sättet.

    Så alternativen jag har är att försöka mäta vad airbagen har för motstånd och bygla denna. Sen på samma sätt försöka bygla bäteshållaren(bältessträckaren om det behövs).
    Det andra alternativet är att skita i julgransbelysningen och köra på som inget är fel ... då får jag aldrig upp hastigheten digitalt i "stora" rutan däremot pga av larmen.

    Hur har ni andra gjort som monterat racingstol?
    Det jobbiga är väl inte julgransbelysningen utan att airbagen förmodligen inte fungerar när du behöver den?
    //Motvallskärringen Konny

  4. #4
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 005
    Citat Ursprungligen postat av Kongo Visa inlägg
    Det jobbiga är väl inte julgransbelysningen utan att airbagen förmodligen inte fungerar när du behöver den?
    Just detta fundera jag lite på. När jag prata med bmw sa de att airbagen satt i stolen, vet ej om detta stämmer eller om det finns mer än en airbag. Finns kanske både en i stolen och en i ratten. Om det finns en i stolen kanske denna är till för sidokrock?

    Någon som vet?

    Isf borde ju den i ratten(om det finns) fortfarande fungera, eller?
    Finns ju ingen vits att airbagen i ratten skulle kräva någon sensor från förarstolen, sitter ju alltid någon bakom ratten vid ev krock .
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  5. #5
    MINI-galning Rasmuss avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Förnamn
    Rasmus
    Ort
    Visby och Åre
    Län
    Gotland och Jämtland
    Inlägg
    1 506
    Mig veterligen finns det ingen airbag inbyggd i stolen. Jag har för mig att den sitter i sidostolpen bredvid sätet, i ratten framför föraren och i panelen framför passagerarsätet samt i stolparna bakom respektive baksäte?
    Nya bilens tråd »
    Gamla bilens tråd »
    • Bli medlem i gruppen Vi som kör snabbare än RobertH du också!


    MINI Cooper S -11
    Volvo XC60 R-design Polestar -13
    VW "Surfbussen" Transporter -96

  6. #6
    Hangaround
    Reg.datum
    jan 2008
    Förnamn
    Christopher
    Ort
    Örebro
    Län
    Örebro
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Scitz0 Visa inlägg
    Just detta fundera jag lite på. När jag prata med bmw sa de att airbagen satt i stolen, vet ej om detta stämmer eller om det finns mer än en airbag. Finns kanske både en i stolen och en i ratten. Om det finns en i stolen kanske denna är till för sidokrock?

    Någon som vet?

    Isf borde ju den i ratten(om det finns) fortfarande fungera, eller?
    Finns ju ingen vits att airbagen i ratten skulle kräva någon sensor från förarstolen, sitter ju alltid någon bakom ratten vid ev krock .
    Jag har fått för mig att på min fd. 528 så skulle inte airbagen fungera om varningslampan lös. Så jag tänkte om det var så, inte var airbags sitter
    //Motvallskärringen Konny

  7. #7
    MINI-entusiast Morris99s avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Förnamn
    Eva & Björn
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    74
    Bilens airbagsystem är mycket känsligt och kan bara återställas av BMW/Mini, dock måste originalstolen återmonteras. Bilprovningen godkänner ej heller bil med felaktig lampfunktion, så när det är dax för SBP, i med originalstolen och åk till BMW/Mini för återställning. Du måste dock ha en bra förklaring varför, tror att det är ngn typ av lagkrav. Så fort airbagkretsen har brutits el aktiverats så måste bilen till verkstad.

    Mvh/ Björn
    co-driver

  8. #8
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 005
    Citat Ursprungligen postat av Morris99 Visa inlägg
    Bilens airbagsystem är mycket känsligt och kan bara återställas av BMW/Mini, dock måste originalstolen återmonteras. Bilprovningen godkänner ej heller bil med felaktig lampfunktion, så när det är dax för SBP, i med originalstolen och åk till BMW/Mini för återställning. Du måste dock ha en bra förklaring varför, tror att det är ngn typ av lagkrav. Så fort airbagkretsen har brutits el aktiverats så måste bilen till verkstad.

    Mvh/ Björn
    co-driver
    Hmm, låter jobbigt
    Antar att bmw inte nollställer sånt här pro bono.
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  9. #9
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Går det inte att nollställa med en egen flasher/felkodsläsare för ODB2?

  10. #10
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 005
    Citat Ursprungligen postat av dvorak Visa inlägg
    Går det inte att nollställa med en egen flasher/felkodsläsare för ODB2?
    Jag har en odb2 wifi läsare som jag kan ansluta till via min iphone för att utläsa odb2 data. Den har bland annat en avdelning för att utläsa/nollställa motorkoder men den klarar inte utläsa något. Fungerar bara med generella motorkoder.
    Måste nog vara något verktyg speciellt framtaget till bmw då.
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  11. #11
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 005
    Hitta denna guide på motoringalliance som beskriver hela flödet.

    http://www.motoringalliance.com/foru...exclusive.html

    Han använder i princip allt från orginalstolen vilket jag inte tänkt göra. Vill inte klippa av några kablar osv som han gör. Men nu vet jag mycket bättre vad som behöver göras och hur allt ser ut.

    Får väl fundera på hur jag går vidare härifrån.
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  12. #12
    MINI-galning powernaps avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Santa Pola, Alicante, Spain
    Län
    Halland
    Inlägg
    6 799
    på mina numera ståendes i källaren, framstolar, sitter en liten lapp, med texten "airbag" men dessa lappar kanske menar att det finns airbag någonstans i bilen fågel-fisk-eller mittimellan?
    HÄR ÄR BILENS TRÅD
    RACING!!!
    Ladda ner flyers :: Hjälp oss att bli större som club

    ---------------------------------------------------------
    reg. datum på forumet 2005-04-07
    Snart 7 år ung här!

  13. #13
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 005
    Har läst en jäkla massa på olika forum nu och det verkar vara en massa strul med att montera något icke orginal. Nästan så man är sugen på att punga upp med överpriset på JCW stolarna för att slippa allt klydd och sälja Sparco EVO stolen igen fast jag inte ägt den mer än några veckor. Känns väldigt synd för man sitter verkligen som en gud i den, kan ratta hur man vill utan att man rubbas.
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  14. #14
    Styrelsemedlem Anderssons avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    670
    Citat Ursprungligen postat av Scitz0 Visa inlägg
    Har läst en jäkla massa på olika forum nu och det verkar vara en massa strul med att montera något icke orginal. Nästan så man är sugen på att punga upp med överpriset på JCW stolarna för att slippa allt klydd och sälja Sparco EVO stolen igen fast jag inte ägt den mer än några veckor. Känns väldigt synd för man sitter verkligen som en gud i den, kan ratta hur man vill utan att man rubbas.
    Det är nog tyvärr det lättaste...

    Det är bara att gilla den verklighet vi lever i med dagens moderna bilar, det går inte att ändra på speciellt mycket när det gäller elektroniken om man inte håller sig till bilmärkets egna prylar...

  15. #15
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 005
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Visa inlägg
    Det är nog tyvärr det lättaste...

    Det är bara att gilla den verklighet vi lever i med dagens moderna bilar, det går inte att ändra på speciellt mycket när det gäller elektroniken om man inte håller sig till bilmärkets egna prylar...
    Jo så är det tyvärr.

    Tror jag hittat den lösning jag kommer köra på. Förenade bil har två gånger per år en "happening" där man kan snacka skit och köpa prylar lite billigare(20% på reservdelar tror jag). Så till vårens träff tänkte jag att skaffa jcw stolarna. Då har jag vintern på mig att tigga massa julklappspengar, sälja jultidningar och till vårkanten när solen tittar fram öppna ett saftstånd för att samla ihop de pengar som krävs. Min bror tänkte ta licens med sin bmw m3 cab nästa år och fundera då på att köpa loss min sparco stol så det hela löser sig nog till slut ändå
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  16. #16
    Styrelsemedlem Anderssons avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    670
    Haha låter strålande. Även jag är grymt sugen på dom stolarna ska jag säga dig. Funderar på samma upplägg. Tycker originalsportstolarna suger ganska hårt om jag ska vara ärlig...

    BMW/MINI Solna brukar ha något liknande så jag får väl också börja spara, Har för mig att dom går loss på runt 14k styck vid ord. pris?!?!

  17. #17
    MINI-galning Rasmuss avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Förnamn
    Rasmus
    Ort
    Visby och Åre
    Län
    Gotland och Jämtland
    Inlägg
    1 506
    Citat Ursprungligen postat av Scitz0 Visa inlägg
    Känns väldigt synd för man sitter verkligen som en gud i den, kan ratta hur man vill utan att man rubbas.
    Det gör man i originalstolen också, förutsatt att man är stor och stark som en oxe
    Nya bilens tråd »
    Gamla bilens tråd »
    • Bli medlem i gruppen Vi som kör snabbare än RobertH du också!


    MINI Cooper S -11
    Volvo XC60 R-design Polestar -13
    VW "Surfbussen" Transporter -96

  18. #18
    Styrelsemedlem Anderssons avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    670
    Citat Ursprungligen postat av R.E Visa inlägg
    Det gör man i originalstolen också, förutsatt att man är stor och stark som en oxe
    Upp till bevis på lördag.

  19. #19
    Hangaround
    Reg.datum
    jan 2008
    Förnamn
    Christopher
    Ort
    Örebro
    Län
    Örebro
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Visa inlägg
    Haha låter strålande. Även jag är grymt sugen på dom stolarna ska jag säga dig. Funderar på samma upplägg. Tycker originalsportstolarna suger ganska hårt om jag ska vara ärlig...

    BMW/MINI Solna brukar ha något liknande så jag får väl också börja spara, Har för mig att dom går loss på runt 14k styck vid ord. pris?!?!
    29 oktober är det, beställning ska vara inne innan 23e okt
    //Motvallskärringen Konny

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Montera ur stol?
    Av Scitz0 i forum Teknik
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-08-07, 14:36
  2. ban-racing......bar-racing :-)
    Av powernap i forum Racing
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 05:52
  3. Installation av kupévärmare till Mini Cooper D -07
    Av Mini Dooper -07 i forum Teknik
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 08:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •