Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Skumt Fel

  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    feb 2010
    Förnamn
    Linus
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    7

    Skumt Fel

    Hej alla,

    Är (stolt) ägare av en Mini Copper S Cab -05.

    Nu till mitt problem: för en vecka sedan upptäckte jag bilen inte gick att låsa upp med fjärrkontrollen (nyckeln). När jag tittade närmare såg jag att larmet dessutom var av. Jag öppnade bilen med nyckeln direkt i dörren och startade den, men av någon anledning fungerade inte följande funktioner: innerlampor, elhissar, torkare, blinkers, fläkt, centrallås m.m. Däremot fungerade det perfekt att köra i övrigt. Bilen stod då i ett varmt garage och efter att motorn varit i gång ca 30 sec (körde runt lite i garaget) så "hoppade" alla funktioner igång. Jag körde sedan dit jag skulle, ca 2 mil bort, stod 1 timme i utomhus (kallt) och körde sedan till min bostad utan problem. Vid bostaden nattpakerade jag utomhus och när jag skulle ta bilen dagen efter var problemet tillbaks. Inget larm på, torkar, blinker, fläkt mm fungerande inte. Däremot gick bilen att köra helt ok. Jag körde ned bilen i ett varmgarage ca 20 minuter bort och på hela färden dit kvarstod problemen. När bilen stått ett par timmar i garaget gick jag ned och kollade den och först var felet kvar, men vipps(!) helt plötsligt "hoppade" allt igång igen... denna gång utan att jag körde något alls.

    Jag blir halvt tokig på ovanstående. Antagligen blir det dyr felsökning och utbyte av ngt styrsystem, men jag tänkte att jag hör här först. Således; TIPS Önskas!

    Känns spontant som att det är glapp någonstans... men det hjälper ju föga.

    Tack på förhand!!!

  2. #2
    MINI-galning loops avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Förnamn
    Johan
    Ort
    Avesta, Sweden
    Län
    Dalarna
    Inlägg
    566
    Hur är batteriet i bilen? dåligt batteri brukar ge skumma fel.
    Koppla i en batteri laddare och se om problemet finns kvar.
    //Johan
    Lycklig ägare av MCS:en Skrållan och El Diablo "Contryman S Laddhybrid"
    Bilens Sida

  3. #3
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    feb 2010
    Förnamn
    Linus
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Hmm, kanske kan vara ngt. Men bilen starar ju faktiskt, borde inte det tyda på att batteriet är okej? (det orkar dra runt startmotorn)

  4. #4
    Föredetting RobertHs avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    5 357
    Minis tycker inte om kyla...

    Tyvärr är det nog felsökning som gäller.
    Rädd om lacken på din MINI?
    Välkommen till www.stenskottsfilm.se ››

  5. #5
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    feb 2010
    Förnamn
    Linus
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Kollade batteriet med en voltmeter efter att bilen stått ca 3 timmar; visade precis 12.0 volt. Med motorn igång visade den 14,1 volt. Batteriet är ju snart fem år så det tyder på att det kan vara dåligt. Ngt tips på hur man kollar om batteriet är slut?

  6. #6
    MINI-galning loops avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Förnamn
    Johan
    Ort
    Avesta, Sweden
    Län
    Dalarna
    Inlägg
    566
    Jag har märkt att tex klockan slutar fungera när det är ordentligt kallt och batteriet börjar bli dåligt,men direkt jag startat bilen och den börjat ladda hoppar klockan i gång. Men så fort jag slår på rumpvärman slocknar den igen man då är det bara att varva mer så laddar den på så funkar klockan igen.
    //Johan
    Lycklig ägare av MCS:en Skrållan och El Diablo "Contryman S Laddhybrid"
    Bilens Sida

  7. #7
    MINI-entusiast dizapears avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Förnamn
    Kristian
    Ort
    Mölndal
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av linusni Visa inlägg
    Kollade batteriet med en voltmeter efter att bilen stått ca 3 timmar; visade precis 12.0 volt. Med motorn igång visade den 14,1 volt. Batteriet är ju snart fem år så det tyder på att det kan vara dåligt. Ngt tips på hur man kollar om batteriet är slut?
    Om du har 14,1 volt med motorn igång, så laddar generatorn i alla fall. Men det är lite oroväckande att batteriet efter 3 timmar har sjunkit till 12,0 volt. Tycker du satsa på nytt batteri. Det skall hålla spänningen längre än 3 timmar. Men du kan ju kolla batterispänningen efter en natt. har den sjunkit ännu längre ner, så är det batteripaj...
    Lycka till!
    Mvh
    Kristian Falkenberg
    0739-830304
    http://www.varstingen.se

  8. #8
    MINI-galning loops avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Förnamn
    Johan
    Ort
    Avesta, Sweden
    Län
    Dalarna
    Inlägg
    566
    Köp ett nytt, nytt batteri kan aldrig skada.
    //Johan
    Lycklig ägare av MCS:en Skrållan och El Diablo "Contryman S Laddhybrid"
    Bilens Sida

  9. #9
    Betalande Medlem Luc!fears avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Påskallavik
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    2 469
    Jag har också en -05:a med batteriproblem...
    (har bara inte tagit tag i byte ännu)
    Däremot hade jag en C-tech laddare liggande som jag kopplat in...
    Min fel var dock anerlunda...
    Vid start hördes det att startmotorn inte riktig ville dra runt samtidigt som alla lampor nästan slocknade, samtidigt nollställdes trippmätaren & klockan.
    Har alltid få igång bilen men knapp ett par gånger...
    Får väl byta batteri innan nästa vinter om inte jag byter hela bilen...
    /Dan
    BESTÄLLD: MINI Cooper Clubman JCW All4 LCI -2020 Enigma Black Metallic, rött tak & speglar.
    NUVARANDE: MINI Cooper Clubman S JCW -2016 Chilli Red, tak & sidospeglar i svart.
    SÅLD: MINI Cooper Clubman S JCW -2013, White silver metallic,tak, sidospeglar, c-stolpe & fäljar i
    svart.
    SÅLD MINI Cooper Countryman SD All4 - 2012, Absolute black metallic & även tak.
    SÅLD: Mini Cooper S JCW, -05, Hyper blue med svart tak.


    Life's too short not to

    MIN gamla BILTRÅD: här

  10. #10
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    feb 2010
    Förnamn
    Linus
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    7

    Cool

    Hmm... Det blir ett rejält test av batteriet imorgon och eventuellt ett byte. Sen hoppas vi på att det löser problemet Svårlokaliserade elproblem är bland det drygaste som finns.

    Ngt bra tips på var man bör köpa ett nytt batteri till cooper s föresten?

  11. #11
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    feb 2010
    Förnamn
    Linus
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Snabb uppdatering:

    Har skaffat ett nytt batteri och det hjälpte tyvärr inte. Den senaste veckan har felet ovan kommit och gått. Oftast är det dock bara att larmet är av när bilen stått ett tag, och det tar upp till en minut innan den reagerar på fjärrkontrollen. Sen "hoppar" den oftast igång.

    Har sökt runt på olika forum och kommit fram till att den kan vara Body Control modulen (BC-1). Antingen så falerar modulen stundtals eller så sviker helt enkelt strömförsörjningen till den när bilen har stått ett tag (larmet stängs av). Har läst att flera haft problem med inläckande vatten i modulen på tidiga modeller, innan ett speciellt skydd designades för att avhjälpa det. Min MINI är dock en 05 och har således det skyddet. Ngn här som har haft problem med sin Body Control modul?

    BAA.... har bara haft bilen en dryg månad och efter ca 3 veckor började det här

    Är verkligen supertacksam för tips och hjälp!!!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Många fel på Mini
    Av Bluejeans i forum Teknik
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2010-12-17, 12:30
  2. Yttertempgivare visar FEL!
    Av Elias i forum Teknik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-30, 20:04
  3. mini hjälp! den låter skumt
    Av nems i forum Teknik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-29, 22:41
  4. El-taklucka i tyg? Stolarna??? Skumt.
    Av Ace i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 17:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •