Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    feb 2006
    Förnamn
    Henrik
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    28

    Nya MINI Cooper Diesel

    Hej allihopa!

    Nu när jag bytt jobb och ska börja pendla så känns det aktuellt att kanske byta bort sin kära Cooper S mot ett bränslesnålare alternativ. Eftersom jag fortfarande är kär i designen på MINI:n så har jag börjat snegla på nya MINI Cooper D, alltså dieselmodellen.

    Från augusti utrustas ju alla MINI med BMW:s bränslebesparande system med bland annat automatiskt start och stopp av motorn vid rödljus, och växelindikator för lägre förbrukning. Det ska göra att bilen endast drar 3,9 liter/10 mil i blandad körning! Dessutom klassas den ju som miljöbil och då får man ju 10.000 kr i rabatt av staten. Tror även att en partikelfilterrabatt på 6.000 kr kan komma som bonus.

    Så, vad tror ni om ett köp av en ny Cooper D? Är det vettigt eller vansinne?
    Jag är såklart medveten om att bilen knappast blir lika skojig som min Cooper S, men å andra sidan lär ju dieseln ha bra segdragning och man kan skratta hela vägen till macken...

    Är det någon som vet om det finns prislista på utrustningen till nya MINI:n på Nätet, eller ska man höra med återförsäljaren? Jag körde nya Cooper D förra veckan och tyckte att den gick mycket bra förutom att motorn lät lite väl högt.

    Tar tacksamt emot alla kommentarer om det här. Tack på förhand!

    MVH Henrik

  2. #2
    Föredetting RobertHs avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Bromma
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    5 357
    Jag tror det är det klockrent modernt bilval. Vridmomentet gör nog att den är riktigt skoj att köra ändå.
    Rädd om lacken på din MINI?
    Välkommen till www.stenskottsfilm.se ››

  3. #3
    MINI-galning andreasss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Förnamn
    Andreas
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götalands län
    Inlägg
    291
    Jag är inne på precis samma linje... men jag vill ha en mörkgrå och det finns ju fan inte..

  4. #4
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Henrik Sundset
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1
    Äntligen en tråd jag letat efter, registrerade mig precis här av den anledningen att jag tänkte införskaffa mig min alldeles första mini cooper, och det blir nog en diesel för mig oxå.. Bara ett plus ni inte tagit upp är att man även slipper trängselavgiften i sthlm med denna bil.

    Var på BMW i solna igår och fick prislista på tillbehör och allt sådant, blev inte provkörning då jag tog hojen dit, att provköra en bil med "pjäxor" ger en ju inte så mycket.

    Tydligen ska Mini Cooper D komma i en "ny" version med det bränslesparande alternativet i september sa han till mig och tyckte jag skulle vänta tills dess vilket jag planerar.

    Om ni behöver kolla på försäkringar osv. fick jag ett regnr av försäljaren som jag gissar är okey att jag ger ut här oxå. FDB872

    Måste även få fråga lite generella frågor angående mini då varken jag eller något jag känner är eller har varit ägare. Hur fungerar om? alltså, mycket problem? några speciella saker som ofta uppkommer osv. ?

  5. #5
    MINI-galning HF-Björns avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Förslöv
    Län
    Skåne
    Inlägg
    340
    Kom precis hem från BMW i Göteborg och provkört en cooper D Grymt vrid men blir rätt trött vid 4000 varv ++ men man måste ju anpassa min körstil efter motorn vilket är lite svårt när man annars kör Lancia Integrale Kvalitén känndes jätte bra inne i kupén och bilen var kul att svänga med! Växellådan på 6 växlar känndes bra och exakt.
    Billig i skatt blir den nya modellen också ca 1400kr / år efter 3 år (första åren gratis) vilket ger bra andrahandsvärde. Det som var mindre kul var kupéljudet men man kan inte få allt i en liten bil. Försäljaren sa att den nya modellen skulle dyka upp i Augusti till mig. Humm detta tåls att tänka på är grymt sugen!

  6. #6
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    feb 2006
    Förnamn
    Henrik
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    28
    Aha, så bilen är till och med befriad från skatt i tre år? Riktigt bra faktiskt och ytterligare ett argument!

    Jag begärde en offert på en Cooper D med följande utrustning:

    - Cooper Diesel
    - Chili-paket
    - Xenon
    - HiFi-ljud
    - Larm
    - Metallic

    Har säkert glömt något nu, men detta kalas skulle gå på 224.000 kronor. Svettigt, men när man väl köpt bilen så blir väl driftskostnaderna väldigt låga? Ingen skatt, låg förbrukning och 10.000 kr tillbaka från staten. Visserligen är servicen inte gratis som hos BMW, men å andra sidan är motsvarande BMW (1-serien är väl närmast) mycket dyrare så det är väl inget riktigt argument.

    Är det någon som har HiFi-systemet i sin nya MINI och kan ge en recension? Jag har Harman/Kardon i min Cooper S idag och är mycket nöjd. Vore ju trist om det var sämre ljud i den nya... Särskilt eftersom jag nog hellre lyssnar på musik än dieselknatter.

    Tycker ni att jag glömt någon utrustning? USB-uttag för iPod har jag funderat på, och motor/kupévärmare. Och farthållare vore väl bra också.

    MVH Henrik

  7. #7
    Får en 120d med M-sport + klima o lite annat för 256.000:- listpris, ingen våldsam skillnad tycker jag

    Dock är nog driftkostnaderna snäppet under för Minin
    F60 JCW

  8. #8
    MINI-galning HF-Björns avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Förslöv
    Län
    Skåne
    Inlägg
    340
    Posta gärna vad du fick för pris på det paketet!
    Citat Ursprungligen postat av Onebuying Visa inlägg
    Aha, så bilen är till och med befriad från skatt i tre år? Riktigt bra faktiskt och ytterligare ett argument!

    Jag begärde en offert på en Cooper D med följande utrustning:

    - Cooper Diesel
    - Chili-paket
    - Xenon
    - HiFi-ljud
    - Larm
    - Metallic


    MVH Henrik

  9. #9
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    feb 2006
    Förnamn
    Henrik
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av HF-Björn Visa inlägg
    Posta gärna vad du fick för pris på det paketet!
    Hej Björn!
    Som jag skrev så fick jag ett pris på 224.000 kronor, men det är säkert lite prutbart. Sen som sagt så får man ju 10.000 kronor av staten också som inte är inräknat i priset ovan. Hur går det för dig, blir det nån "Dooper"?



    Johan W: Precis, skillnaden kanske inte är så jättestor mellan bilarna. Men är det kampanjen du syftar på, med M-paketet? För jag har sett att de säljer 120d med M-paketet till kampanjpris nu, men då måste man lägga till larm och Xenon. 1-serien är ju "mer bil" samtidigt som MINI:n ju har charm som ingen annan. Svårt...

    Hur går det för er andra, kommit fram till nåt?

  10. #10
    MINI-galning
    Reg.datum
    aug 2004
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    674
    Citat Ursprungligen postat av Onebuying Visa inlägg
    Är det någon som har HiFi-systemet i sin nya MINI och kan ge en recension? Jag har Harman/Kardon i min Cooper S idag och är mycket nöjd. Vore ju trist om det var sämre ljud i den nya... Särskilt eftersom jag nog hellre lyssnar på musik än dieselknatter.

    MVH Henrik
    Jag har Hi-fi paketet i min, men det är ingen jättehöjdare så är du van med ditt nuvarande h/k kommer du bli besviken. Det är ungefär som gamla boost.

    Ja du ska välja till klima helt klart, sen rekomenderar jag starkt antracite innertak å taklucka.
    //Fredrik Unogård #21

    Mini Countryman S -13 R60 Brilliant copper/black
    ex Coopers:
    Mini Cooper S R53 EB/W -02
    Mini Cooper R56 AB/AB -07
    Mini Clubman D R55 PW/B - 08

  11. #11
    MINI-galning HF-Björns avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Förslöv
    Län
    Skåne
    Inlägg
    340
    Yes!
    Beställde en igår! Blev en röd med svart tak och svarta stripes med en massa lull lull :P leverans i mitten av Sep.. fan orkar inte vänta :P Vill skaffa mig en svart grill något tipps på vart man hittar det? Tänkte även fixa svarta 17 tumare med röd kant till våren tror det blir grymt snyggt!?
    Någon som vet om orginaltoningen är bra för dom bakre rutorna? vill ha dom rätt mörka.
    //Björn
    Citat Ursprungligen postat av Onebuying Visa inlägg
    Hej Björn!
    Som jag skrev så fick jag ett pris på 224.000 kronor, men det är säkert lite prutbart. Sen som sagt så får man ju 10.000 kronor av staten också som inte är inräknat i priset ovan. Hur går det för dig, blir det nån "Dooper"?



    Johan W: Precis, skillnaden kanske inte är så jättestor mellan bilarna. Men är det kampanjen du syftar på, med M-paketet? För jag har sett att de säljer 120d med M-paketet till kampanjpris nu, men då måste man lägga till larm och Xenon. 1-serien är ju "mer bil" samtidigt som MINI:n ju har charm som ingen annan. Svårt...

    Hur går det för er andra, kommit fram till nåt?

  12. #12
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    feb 2006
    Förnamn
    Henrik
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av HF-Björn Visa inlägg
    Yes!
    Beställde en igår!
    //Björn
    Grattis till bilen! Du kommer helt säkert att bli nöjd! Jag går fortfarande och funderar hur jag ska göra. Men visst kommer du att få den "nya" bilen med Auto start/stop osv? Beställde du HiFi-paketet?

    Trevlig helg!

  13. #13
    MINI-galning HF-Björns avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Förslöv
    Län
    Skåne
    Inlägg
    340
    Tack! Jo det blir med start stopp men det går att koppla bort om man vill. Japp HiFi-paketet blir det!
    Citat Ursprungligen postat av Onebuying Visa inlägg
    Grattis till bilen! Du kommer helt säkert att bli nöjd! Jag går fortfarande och funderar hur jag ska göra. Men visst kommer du att få den "nya" bilen med Auto start/stop osv? Beställde du HiFi-paketet?

    Trevlig helg!

  14. #14
    Kul Björn, då är du snart en i gänget
    Onebuying, vi inväntar ditt nästa drag med spänning

  15. #15
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    feb 2006
    Förnamn
    Henrik
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg
    Kul Björn, då är du snart en i gänget
    Onebuying, vi inväntar ditt nästa drag med spänning
    Haha, ni gör det?
    Har kikat i broschyrer i helgen och givetvis blir man sugen. Men ack vad extrautrustningen är dyyyr. Det finns alldeles för mycket man vill ha, men priset sticker iväg läskigt fort då.

    När jag dessutom läser t.ex. att högtalarsystemet BMW HiFi är sämre än mitt nuvarande Harman/Kardon så blir man också lite skeptisk... En liten detalj visserligen. Så jag går och funderar på följande alternativ:

    1. Köpa Cooper D enligt specifikationen ovan (plus något mer... )
    2. Behålla min nuvarande Cooper S som jag egentligen är grymt nöjd med förutom förbrukningen
    3. Köpa BMW 1-serien. Mer bil, men mer pengar. Och inte lika mycket karisma.

    Riktiga I-landsproblem är det ju... Är det någon som kan ge mig en otroligt bra anledning till att jag ska byta till en "Dooper"? Alla anledningar tas emot med värme! Allt för att övertyga mig själv...!

    Ha en trevlig vecka!
    Henrik

  16. #16
    MINI-galning HF-Björns avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Förslöv
    Län
    Skåne
    Inlägg
    340
    Kan la tilläggas att jag fick 4% rabbat på allt utom pepper paketet.
    Angående orginal toningen för bakrutorna hur mörkt är det? Skall nog lägga till det

  17. #17
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jun 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av Onebuying Visa inlägg
    ... jag skrev så fick jag ett pris på 224.000 kronor, ...

    ... kampanjen du syftar på, med M-paketet? För jag har sett att de säljer 120d med M-paketet till kampanjpris nu ...
    Hej!
    Jag är också på gång att köpa en diesel, men tänkte vänta på ny med lägre CO2-utsläpp.

    Var köpte du din? Jag har bara kollat med en firma och de ville ha ungeför 10 000:- mer för ungefär samma paket.

    Vad ingår i M-paketet? Vilka har kampanj nu?

    //Dan

  18. #18
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    feb 2006
    Förnamn
    Henrik
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av rosenwall Visa inlägg
    Hej!
    Jag är också på gång att köpa en diesel, men tänkte vänta på ny med lägre CO2-utsläpp.

    Var köpte du din? Jag har bara kollat med en firma och de ville ha ungeför 10 000:- mer för ungefär samma paket.

    Vad ingår i M-paketet? Vilka har kampanj nu?

    //Dan
    Menar du att du väntar på den nya MINI-dieseln med 102 g i utsläpp? För den kan man ju beställa redan nu för leverans i september. Så var det i alla fall för HF-Björn här på forumet som beställde en Cooper Diesel häromdagen. Och han får den "nya" motorn med lägre utsläpp.

    Jag har inte köpt någon bil än, utan har 1-serien och Cooper Diesel som alternativ. Eller så behåller jag min Cooper S. Men om jag byter så lutar det åt Coopern, det är en härlig bil.

    Kampanjen med M-sport som finns på 1-serien, tror jag att alla BMW-handlare har. Här är en länk till BMW Stockholms kampanjsida:

    http://www.stockholm.bmw.se/nyheter/...el.asp?id=1427


    Henrik

  19. #19
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    feb 2006
    Förnamn
    Henrik
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av HF-Björn Visa inlägg
    Japp HiFi-paketet blir det!
    Björn, har du lyssnat på HiFi-paketet innan du slog till? "Freddo" beskrev tidigare att han inte tycker att HiFi är lika bra som det gamla Harman/Kardon. Fick du någon uppfattning om det, om du provlyssnade?

  20. #20
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jun 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av Onebuying Visa inlägg
    Menar du att du väntar på den nya MINI-dieseln med 102 g i utsläpp? För den kan man ju beställa redan nu för leverans i september.


    Kampanjen med M-sport som finns på 1-serien, tror jag att alla BMW-handlare har. Här är en länk till BMW Stockholms kampanjsida:

    Henrik
    OK, min handlare menade att man skulle beställa under hösten!

    Beträffande M-kampanjen så missuppfattade jag det

    Ska skicka några mail till lite olika handlare för att kolla priserna.
    Tack så länge
    //Dan

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Nya Cooper Diesel
    Av podracer i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 16:51
  2. Mini Cooper S (John Cooper Works) -03
    Av Jocke i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-15, 08:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •