Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Punktering....igen

    Jahaja, då man var ute och for någonstans lyckades jag ånyo med att få in en byggskruv (en sådan däringa som ser ut som en mutter i ena änden och en skruv i andra) i ett av däcken

    Förra gången var i mina utjänta runflats i september -09 vilket inte gjorde så mycket då jag ändå skulle skaffa nya sulor till årets säsong. Mina dubbfria vinterdäck fick då påbörja sin tjänstgöring lite tidigare än beräknat förra året.
    Nu i år var det lite annorlunda då däcken (Pirelli P Zero Nero 205/45-17) var sprojtans nya, så jag begav mig till Däckia i Bro för att höra vad de kunde göra.

    Det hela gick till så att däcket monterades av, en slipmaskin togs fram för att kunna fräsa till och jämna ut det lite på insidan och sedan ha på en svart klibbig trögflytande massa på insidan, men då Pirellis däck är rätt mjuka krävdes det även en patch.
    Patchen såg ut som en mindre isdubb (med metallspets), och den stacks helt enkelt igenom hålet i däcket - metalldelen bröts bort och fram kom en gummispets som däckkillen drog hårt i för att fylla i punkahålet. När den väl satt som den skulle klipptes den överflödiga spetsbiten av och mer av den svarta trögflytande massan ("Tire repair..." någonting) fylldes på över patchen.
    -"Nu kan du köra precis som vanligt och du kommer inte att känna någon skillnad - det här kommer hålla längre än däcket", sade däckskillen till mig, och det lät ju lugnande - ca 270 kr fick jag betala för allt, och det är ju betydligt billigare än ett nytt däck

    Nu vet ni hur det går till att reparera ett vanligt däck.

    Jag körde en hel del igår och allt kändes precis som det ska, återkommer senare om något skulle börja kännas fishy
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

  2. #2
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Kanon Fredrik!

    Härligt att det gick att laga. Gjorde själv samma sak med ett r-däck nyligen. Det verkade fungera fint

  3. #3
    Ja, först var jag lite skeptisk när en granne surrade lite om hur de lagar däcket, men enligt däckkillen ska det inte vara några problem.
    Allt ska kännas precis som vanligt och det är bara att tuta och köra utan restriktioner
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

  4. #4
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg
    Allt ska kännas precis som vanligt..
    Japp, långsamt och trögt fast med en orubblig förhoppning om en snabbare framtid med ett polerat grenrör...

    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Hobbe Visa inlägg
    Japp, långsamt och trögt fast med en orubblig förhoppning om en snabbare framtid med ett polerat grenrör...

    Just det, ungefär samma känsla som när man bara står i en depå och står, och står, och står (dock utan det polerade grenröret)
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Punktering
    Av Edde i forum Teknik
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 22:32
  2. Punktering…
    Av Sebbor i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 13:02
  3. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 15:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •