Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 46 av 46
  1. #41
    MINI-galning RandyPipers avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Förnamn
    Andreas
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 393
    Citat Ursprungligen postat av Dan Visa inlägg
    Lyfter den här lite och hoppas på lite svar.

    Tror att jag är sugen på ett Alta CAI filter, jag vill framförallt åt ett ylande kompressorljud Sen är det ju en fördel att det är avskärmat från motorvärmen också. Finns det fler öppna filter, t ex. Pipercross som lyfter fram kompressorljudet? Läste någonstans att MINI Challenge körde med just Pipercross.

    Någon som har en 02:a som jag? Frågar, därför att jag läste i ALTA:s monteringsinstruktion att man behövde borra ett hål i plåten någonstans (innanför huven givetvis..) om man hade en tidig Cooper S för att fästa ALTA CAI-kitet. Bara undrar om det verkligen behövs, inte så kul att borra i bilen ju, med tanke på rostskydd etc. Någon som monterat på just en 02:a och kan bekräfta eller dementera?

    Priser ja, Alta är ju inte billigt. Man åker på 25% moms till Sverige från USA väl, hur mycket är själva tullavgiften? Lägger sedan det kära (nåja) postverket också på en införselavgift? Inte handlat delar från USA tidigare, bara från Storbritannien och Tyskland vilket brukar vara smidigt, dock är ju dollarkursen väldigt låg nu.

    /Daniel Cooper S 2002


    Jag har en 03:a och det borde väl inte vara nån skillnad, faceliften kom 04.

    Köpte Alta Ver 2.0 CAI och det behövdes inget borrande.

    Har man tummen långt upp i arslet som jag har så tar det sin lilla tid att sätta dit det iaf men det är det värt. Ljudet får det att kännas som minst 20 hk + , viner på rätt bra över 3000 rpm.

    Hör med RobertH på forumet om priser, han håller i sidan minimania.se därifrån köpte jag min.

    /Randy
    – Nej, det heter inte minigolf, det heter bangolf.

    Bättre bangolf utan droger.

    Rover Mini Cooper 97

    Slowest M***erf***** in town !

  2. #42
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jun 2007
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    13
    Hej Randy!

    Tack för ditt svar, jag hittade instruktionstexten igen, där dem pratar om att borra.

    "Install supplied bolt/nut through hole on drivers side shroud. NOTE: Early 2003 and older cars will require a 3/16” hole to be drilled prior to bolt
    installation. Use shroud to locate. Use touch-up paint after drilling to prevent rust!"

    Vet inte riktigt vad dem menar, tydligen vid förarsidan som det handlar om. Har du en tidig 03:a? Min är byggd augusti 2002.

    Nåja, det kanske inte är så farligt, jag är bra sugen på att köpa ett filter. Vet du vad som skiljer ALTA CAI version 2.0 gentemot deras första? Jag kan bara se att den gamla har silverfärgad box och att den nya är svart.

    /Dan

  3. #43
    MINI-galning RandyPipers avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Förnamn
    Andreas
    Ort
    Stockholm
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    1 393
    Citat Ursprungligen postat av Dan Visa inlägg
    Hej Randy!

    Tack för ditt svar, jag hittade instruktionstexten igen, där dem pratar om att borra.

    "Install supplied bolt/nut through hole on drivers side shroud. NOTE: Early 2003 and older cars will require a 3/16” hole to be drilled prior to bolt
    installation. Use shroud to locate. Use touch-up paint after drilling to prevent rust!"

    Vet inte riktigt vad dem menar, tydligen vid förarsidan som det handlar om. Har du en tidig 03:a? Min är byggd augusti 2002.

    Nåja, det kanske inte är så farligt, jag är bra sugen på att köpa ett filter. Vet du vad som skiljer ALTA CAI version 2.0 gentemot deras första? Jag kan bara se att den gamla har silverfärgad box och att den nya är svart.

    /Dan
    Min kanske är en senare 03:a då.

    Tror både gamla och nya ALtA finns i lite olika färger på slangarna som man kan bestämma när man beställer.

    Tror inte det är någon större skillnad på ver 1 och ver 2, men man får väl anta att någon liten förfining skett annars skulle de väl inte ge sig på en ver 2.

    I mina installationsintruktioner stod ingenting om att borra , inte ens på äldre modellerna så du kanske borde satsa på den.
    – Nej, det heter inte minigolf, det heter bangolf.

    Bättre bangolf utan droger.

    Rover Mini Cooper 97

    Slowest M***erf***** in town !

  4. #44
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jun 2007
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    13
    Tjena Randy,

    Kollade upp det hela och en kille i USA menade på att det gick att fästa med dubbelhäftande tejp också om man inte villa borra, det löser sig säkert. Jag kunde inte hålla mig längre utan har beställt en ALTA Silver med röd slang, har man lite att pyssla med senare under semestern. Längtar efter vinandet redan, fint om det kunde hamna i klass med en SSK Merca, där snackar vi kompressortjut

    /Daniel
    Senast redigerat av Dan den 2007-08-02 klockan 17:28.

  5. #45
    Betalande Medlem Luc!fears avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Påskallavik
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    2 469

    K&N CAI 69-2021TR någon?

    Någon med detta Cool Air Intake från K&N?
    Finns var?
    Pris någon?
    Värt pengarna?
    Alternativ som är bättre?

    YouTube - MINI ONE with Batuck + K&N + MTH
    /Dan
    Senast redigerat av Luc!fear den 2009-03-13 klockan 08:48.
    BESTÄLLD: MINI Cooper Clubman JCW All4 LCI -2020 Enigma Black Metallic, rött tak & speglar.
    NUVARANDE: MINI Cooper Clubman S JCW -2016 Chilli Red, tak & sidospeglar i svart.
    SÅLD: MINI Cooper Clubman S JCW -2013, White silver metallic,tak, sidospeglar, c-stolpe & fäljar i
    svart.
    SÅLD MINI Cooper Countryman SD All4 - 2012, Absolute black metallic & även tak.
    SÅLD: Mini Cooper S JCW, -05, Hyper blue med svart tak.


    Life's too short not to

    MIN gamla BILTRÅD: här

  6. #46
    MINI-galning olas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Stockholm
    Län
    STOCKHOLM
    Inlägg
    1 933
    Citat Ursprungligen postat av Luc!fear Visa inlägg
    Någon med detta Cool Air Intake från K&N?
    Finns var?
    Pris någon?
    Värt pengarna?
    Alternativ som är bättre?

    Låter bra...på Youtube..
    /Dan
    jag hade det på min förra bil, billigast i USA - men finns tex hos Micro bildelar som tar hem det , kommer´inte ihåg vad de skulle ha för det..
    fd MINI John Cooper Works F56- 2015
    Jeep Grand Cherokee V8 -1999
    fd MINI Cooper Clubvan R55 -2013
    Alfa Romeo 159 1750 Ti - 2011
    fd MINI Countryman SD All4 R60 - 2012
    fd MINI John Cooper Works Clubman R55 - 2009
    fd MINI Cooper Checkmate R50 - 2007


Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Alta Adjustable rear anti-roll bar - 22mm
    Av powernap i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-06-13, 15:48
  2. Alta short shifter.
    Av Martin i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-12-14, 15:59
  3. Alta 15% pulley/remhjul ?
    Av magohl i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-18, 09:43
  4. Alta Air intake
    Av Martin i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-11-04, 15:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •