Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 72
  1. #41
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    apr 2009
    Förnamn
    Hasse
    Ort
    Vadstena
    Län
    Östergötland
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av Scitz0 Visa inlägg
    Du verkar sitta inne med mycket kunskap så jag tackar för alla dina råd, får man aldrig nog av .

    Som du var inne på så är det av utrymmesskäl elementet måste vara slimmat. Slängde ihop en ritning i sketchup över hur jag tänkt att det ska se ut, som ni kan se så kommer det likna IA's väldigt mycket. Lådan kommer att med de mått jag tänkt mig få en lådvolym på 15,8L(0,56 cu.ft) minus vad elementet tar upp. Täcklocket kommer att vila på distanser och kläs så att det smälter in fint med resten av bilen. Designen på täcklocket på bilden är inte uppmätt utan bara i idéstadiet och hålet kommer ha ett galler för att skydda elementet och sedan tyg över så det inte syns.
    Bifogad fil 10477
    När det gäller element funderar jag fortfarande över vilket jag tror skulle passa bäst vad gäller drivning, djup och rekommendation på lådvolym. JBL MS-10SD2 elementet har en rekommendation på 14,3L(0,5 cu.ft) vilket nästan är som gjort för min låda.

    Även JL Audio
    10TW3-D4 som jag skrev om ovan har en rekommendation på 0,5 cu.ft.

    Båda dessa klarar även djupet, om än precis . Får max ha ett monteringsdjup på typ 85-90mm. Så även den lilla 6,5" basen du länka till går bort.

    Jag har stort intresse, klara åsikter och en del kunskap och erfarenhet. Skapade tråden för att ge tips om vettiga alternativ till originalstereons usla högtalare. Det här är ingen ”bransch” med absoluta sanningar. Menar faktiskt att en bra högtalare kan låta bra i olika slutna lådstorlekar, det är en fråga om tycke och smak vilket som är ”bäst”.
    Jag tror att SB Acoustics 10" är en mycket bra högtalare, är övertygad om att JL Audio,10TW3-D4 också är mycket bra, de har nästan identiska parametrar enl. tillverkarna. Med ”traditionell” beräkning passar de i slutna lådor om ca 40 liter. En minskning till ca 15 liter ger mer ”punch”, mera ”modern” bas, ingen märkbar ändring av ljudnivån i något register. Det låter med all säkerhet mycket bra.
    Ditt tredje alternativ JBL MS-10SD2 är jag mera tveksam till. Enligt tillverkarens egna parametrar verkar den kunna ge begreppet ”fläskbas” en ny dimension. En 15-liters sluten låda ger en mycket kraftig förstärkning av området runt 100 Hertz, samtidigt försvinner med all säkerhet allt som kan kallas klart och distinkt. Här hjälper heller ingen förändring av lådstorlek, elementet kommer att ge förvrängt ljud i alla konstruktioner. Inget fel i att föredra ”fläskbas” men den har absolut ingenting med musikåtergivning att göra. Passar nog bäst i ”vedbodtrimmad” Volvo framförd av finnig yngling som vill väcka uppmärksamhet.

  2. #42
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 005
    Hehe, ja fläskbas är inget jag vill ha så då tar jag bort JBL basen som ett alternativ.
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  3. #43
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 005
    Jaha, det var inte så enkelt att få tag i ARC steget visar det sig. Finns ingen återförsäljare i Europa och ska du beställa från USA så tillåter de bara försäljning från deras egen shop. MEN de säljer inte internationellt via denna shop .
    http://www.arcaudio.com/unauthorizeddealers.html

    Så alternativen är att beställa från någon av dessa ogiltiga webbshoppar och därmed förlorar jag all garanti eller så kan man beställa från deras riktiga shop fast genom typ http://www.international-orders.com/. Frågan är om garantin gäller i detta fall? Någon som beställt via någon sådan här tjänst?

    Annars får man väl ge sig ut och leta efter annat steg igen :/
    Frågan är hur stort steg som får plats under passagerarstolen, någon som vet?

    *Uppdatering*
    Spenderade lite tid på nätet och hittade ett intressant alternativ.
    Hertz HDP 4, verkar väldigt kraftfullt men även litet. Har även så kallad "Automatic Remote Turn-On" om man använder högtalaringång istället för RCA vilket är smidigt av tidigare nämnd anledning.
    Finns tom på netonnet för 3000kr, ganska mycket billigare än caraudiosecurity faktiskt.
    Vad tror du hscn?
    Senast redigerat av Scitz0 den 2013-04-05 klockan 23:44.
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  4. #44
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    apr 2009
    Förnamn
    Hasse
    Ort
    Vadstena
    Län
    Östergötland
    Inlägg
    66
    Verkar vara ett bra steg. Lite svårt att ha en åsikt om ljudkaraktären utan att ha lyssnat. Ljudstudion i Växjö säljer också billigt http://www.ljudstudion.se/hertz-hdp4...378-c-564.aspx de har även ett något enklare Hertz som verkar intressant http://www.ljudstudion.se/hertz-hcp4...384-c-106.aspx Skulle nog hellre handla där. Bättre supportoch enklare vid ev. reklamation än NetonNet.
    En "budgetvariant" jag gillar är Kenwood KAC-8405 http://www.ljudstudion.se/kenwood-23...016-c-564.aspx Samma steg som newministuff använder i sina paket (eller möjligen använde de har tagit bort bilden). Mycket billigare på Caraudiosecurity.

  5. #45
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 005
    Har i princip bestämt mig för Hertz steget nu, antingen HDP 4 eller det lite billigare du länka till. Blir helt enkelt bättre än att försöka jaga fatt i ARC steget.

    Hade i princip bestämt mig för Focal 165A3 när jag läste lite mer om det. Ska tydligen ha en ganska vass ljudbild, inget jag direkt föredrar. Har därför sneglat på andra 3-vägs system som Hertz ESK163L(alt. HSK serien) och DLS Reference 6.3. Lite dyrare men jag kan tänka mig att gå någon prisklass för att få det att låta riktigt bra.

    Någon som har erfarenhet av ljudbilden från Hertz och DLS högtalare?

    Ska försöka ta mig in till tex BRC och lyssna lite också, så klart det bästa men sällan de har de man vill köpa att uppe att lyssna på.

    *Uppdatering*
    Läste lite mer om Focal och det väl främst instegsmodellen(Access) som hade ganska vass diskant.
    Caraudiosecurity har väldigt bra priser på focal jämfört med Sverige. Tex så säljer de Focals värsting 165KRX3 för 5500kr, ca hälften av vad svenska butiker tar.
    Vattnas i munnen när man tittar på den
    Ett mer realistiskt alternativ är P165V33, £250... verkar riktigt bra. Problemet är om man får plats med den lite större diskanten men det ska nog gå
    Senast redigerat av Scitz0 den 2013-04-07 klockan 02:10.
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  6. #46
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 005
    Efter mycket forskning på högtalare och slutsteg har jag kommit fram till vad jag kommer att inhandla.
    3-vägs system till fronten: Focal P165 V33, £250
    6x9" bak: Focal PC690, £85
    Baselement till baslåda: JL Audio 10TW3-D4, pris okänt(kommer i mitten på april).
    Slutsteg: Hertz HDP 4

    Så nu har jag skiftat fokus i mitt förarbete till ljuddämpning. hscn, du skrev en del i första tråden om det. Jag hittade även tråden nedan med en hel del information i ämnet. Inlägg 24 beskriver vad som ger störst effekt, enligt den användarens personliga tycke. Frågan är hur långt man ska dra det. Men om man ändå ska ner med inredning så kanske man ska göra det ordentligt från början och köra dämpmatta på de flesta ställen.

    http://www.northamericanmotoring.com...-worth-it.html
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  7. #47
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    apr 2009
    Förnamn
    Hasse
    Ort
    Vadstena
    Län
    Östergötland
    Inlägg
    66
    Dämpning är viktigt, framförallt för att få bort resonansljud, ger också "kassaskåpskänsla" vid dörrstängning. En mycket trevlig bieffekt.
    Jag instämmer med åsikterna i länken. Har dock inte dämpat främre hjulhusen. Förmodligen inte helt riskfritt att dämpa från utsidan, skulle det rosta i närheten av mattan, gäller nog inte garantin
    Att lite dämpmatta bakom dörrarnas högtalare gör så stor nytta beror på att det ger mycket bättre effekt om dämpningen placeras asymetriskt på en större plåt. Samma mindre mattbit som är möjlig att limma genom högtalarhålet istället placerad mitt på dörrplåten ger förmodligen nästan ingen effekt.
    Om du dämpar hela ytor, lägg dubbel matta (asymetriskt) på en mindre del.

  8. #48
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 005
    Ok, tack för tipsen... ska försöka tänka på att lägga dubbel matta på några ställen.
    Kan vara riskabelt med dämpning i hjulhus som du sa, kan ju komma en del vatten dit och då vet man inte riktigt hur det reagerar.
    Får se om jag ändå försöker mig på detta.
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  9. #49
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 005
    hscn, tänkte höra om lite mer råd, framförallt angående baslådan.

    Vad jag förstått så skippar många dämpull i slutna lådor för att få en rappare mer exakt basåtergivning, låter vettigt enligt mig. Vad är din syn på detta?

    Sen när det gäller JL basen jag tänkt köpa, den är på dubbla 4Ω vilket kan kopplas antingen som 2Ω eller 8Ω. Hertz steget lämnar något av detta:
    • 150 W x 4 (4ohms) RMS
    • 250 W x 4 (2ohms) RMS
    • 150 W x 2 (4ohms) + 500 W x 1 (4ohms) RMS
    • 250 W x 2 (2ohms) + 500 W x 1 (4ohms) RMS
    • 500 W x 2 (4ohms) RMS
    Min första tanke var att koppla som nummer tre i listan ovan. Men kör man bryggat verkar steget vilja ha 4Ω. Hur kopplar jag bäst?
    Man kanske ska skicka två kanaler bak och köra 150W x 4 istället?
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  10. #50
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    apr 2009
    Förnamn
    Hasse
    Ort
    Vadstena
    Län
    Östergötland
    Inlägg
    66
    Du har två möjliga alternativ att koppla bashögtalaren. Bryggat med elementet kopplat för 8 ohms motstånd, eller två kanaler med 4 ohm. Resultatet bör bli det samma. Jag skulle nog välja bryggalternativet, "känns" på något vis bättre att ha elementet drivet av en kanal.
    I en mindre sluten baslåda gör nog dämpull varken till eller från under förutsättning att man använder lowpass filter (max ca 150 Hertz)

  11. #51
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 005
    Ok tack, hittade denna sida nu precis när jag sökte.
    http://www.docentdecibel.se/faq/bill...r-/prod_8.html

    Får bli som kopplingen längst ner.

    Fast nu när jag tittar närmre blir jag bara mer fundersam. Har ju inte fyra anslutningar per spole.

    Läst lite mer nu och det går inte att koppla som 4ohm, får bli serie(8ohm) och halverad effekt(250w istället för 500). Måste väl bli bäst.
    Senast redigerat av Scitz0 den 2013-04-13 klockan 10:16.
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  12. #52
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    apr 2009
    Förnamn
    Hasse
    Ort
    Vadstena
    Län
    Östergötland
    Inlägg
    66
    Ja där ser man, känslan var rätt.
    Hoppas du menar tredje alternativet, med det sista är risken stor för slutsteget, om du inte ska ha två element förstås.

  13. #53
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 005
    Nya bilder på mitt bygge finns nu att beskåda i albumet.
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  14. Gilla GPHelena gillade detta inlägg
  15. #54
    MINI-galning Minids avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Kungälv
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    1 241
    Väldigt roligt att se !
    Hoppas du kommer på en möjlig hagatorpet träff så man får beskåda och lyssna framförallt!

    ( Ditt avgassystem gör sig kanon på en Dooper btw! )
    Mini Paceman JCW 2014
    Såld : Mini Cooper D 2012

  16. #55
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    sep 2011
    Förnamn
    David
    Ort
    Örebro
    Län
    Örebro
    Inlägg
    74
    Kollegan bygger ljud i sin r56 image.jpg

    Ska försöka få in honom hit och berätta om sitt projekt.

  17. Gilla Minid gillade detta inlägg
  18. #56
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 005
    Citat Ursprungligen postat av Minid Visa inlägg
    Väldigt roligt att se !
    Hoppas du kommer på en möjlig hagatorpet träff så man får beskåda och lyssna framförallt!

    ( Ditt avgassystem gör sig kanon på en Dooper btw! )
    Som sagt så blir det nog först klart efter v28 men jag kommer gärna och visar upp det vid tillfälle om allt klaffar med schemat.

    Kul att höra att avgassystemet blev bra
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  19. #57
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 005
    Citat Ursprungligen postat av David Visa inlägg
    Kollegan bygger ljud i sin r56 image.jpg

    Ska försöka få in honom hit och berätta om sitt projekt.
    Gör gärna så, kul att läsa och höra om andras projekt, finns alltid lärdomar att ta.
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  20. #58
    Betalande Medlem Luc!fears avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Påskallavik
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    2 469
    Citat Ursprungligen postat av David Visa inlägg
    Kollegan bygger ljud i sin r56 image.jpg

    Ska försöka få in honom hit och berätta om sitt projekt.
    Va! Känner du någon som har en MINI och som inte är här, skäms på dig...
    BESTÄLLD: MINI Cooper Clubman JCW All4 LCI -2020 Enigma Black Metallic, rött tak & speglar.
    NUVARANDE: MINI Cooper Clubman S JCW -2016 Chilli Red, tak & sidospeglar i svart.
    SÅLD: MINI Cooper Clubman S JCW -2013, White silver metallic,tak, sidospeglar, c-stolpe & fäljar i
    svart.
    SÅLD MINI Cooper Countryman SD All4 - 2012, Absolute black metallic & även tak.
    SÅLD: Mini Cooper S JCW, -05, Hyper blue med svart tak.


    Life's too short not to

    MIN gamla BILTRÅD: här

  21. #59
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 005
    Då har man börjat arbetet med att riva ut all inredning och dämpa/ljudisolera.
    Får ta det lite då och då när man har tid. V27 drar jag igång på allvar med installationen av ljudanläggningen.
    IMG_0288.jpgIMG_0289.jpg
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  22. Gilla Deeman gillade detta inlägg
  23. #60
    MINI-galning Minids avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Förnamn
    Björn
    Ort
    Kungälv
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    1 241
    Äntligen ! Har väntat på att följa bygget!
    Mini Paceman JCW 2014
    Såld : Mini Cooper D 2012

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. något att göra mörka vinterkvällar??
    Av powernap i forum Off-topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-25, 13:11
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 17:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •