Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 137
  1. #41
    MINI-galning loops avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Förnamn
    Johan
    Ort
    Avesta, Sweden
    Län
    Dalarna
    Inlägg
    566
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg
    Jag tränger mig före Daniel i första kurvan och svarar på frågan omgående :
    Det beror på om man har segrat i föregående race eller ej - har man placerat sig bra så får man "straff", i det här fallet extravikter - exakt hur fördelningen med vikter är kan nog Haglöf eller Lestrup svara på
    Vad taskigt, så är man bäst så skall man ha extravikt, hmm så om den som ligger ett i allsvenska och de som ligger sitts möter varnadra så skall den som ligger sist få ett extra mål.
    //Johan
    Lycklig ägare av MCS:en Skrållan och El Diablo "Contryman S Laddhybrid"
    Bilens Sida

  2. #42
    Citat Ursprungligen postat av Ruggige Ragge Visa inlägg
    Kvalet i MINI Challenge på Hockenheim har just avslutats.

    Lestrup står i 4:e ruta i Race nr 1 i morgon. Haglöf står i 5:e ruta.

    Här finns som sagt live-timing från Hockenheim:

    http://masters.wige-livetiming.de/index.php

    Race 1 körs i morgon kl 15.50 - 16.20.

    Race 2 körs på söndag kl 09.35 - 10.05.

    Mossning!
    /Ruggige Ragge
    Tack Ragge för inlägget - kul att du också skriver om sonens eskapader här, du får hänga med oss ut på en run vid något tillfälle.

    Lestrup 4:a och Haglöf 5:a i kvalet - ja, de är duktiga våra svenska MINIpiloter i MINI Challenge
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

  3. #43
    Hedersmedlem maverick37s avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Borlänge
    Län
    Dalarna
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av loop Visa inlägg
    Vad taskigt, så är man bäst så skall man ha extravikt, hmm så om den som ligger ett i allsvenska och de som ligger sitts möter varnadra så skall den som ligger sist få ett extra mål.
    Om man vinner race så får man 25kg i straffvikt, 2:a= 15kg, 3:a 10kg, 4:a 5kg. 50 kg är max.
    Om man placerar sig sämre än 11 får man börja plocka ur vikt.

    Det är ganska vanligt förekommande för att jämna ut serier. Däremot så är det ganska ovanligt att man har detta system i en enhetsklass. Alla har ju lika förutsättningar från början. Men det är ett bra sätt att jämna ut klassen om man nu vill det.

    Vikter i helgen:

    Jag har 50 kg
    Vieth 25kg
    Jäger 25kg
    Kielwitz 15kg
    sen några till.

    Våra bilar är inte lika känsliga för vikt som tex stcc bilarna där säger man 10kg= 1 tiondel. Men det är klart att det gör en del.
    www.haglof.com

  4. #44
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Personligen tycker jag det är löjligt med straffvikter, speciellt i en enhetsklass som du skriver.
    Föraren ska väl kunna få en möjlighet att avgöra kan tyckas.
    Måste ni ha straffvikt så borde ni få montera en passagerarstol, och ta med någon glad frivillig i stället för mindre sällskapliga vikter

    Lycka till i morgon!
    Senast redigerat av Hobbe den 2009-06-05 klockan 22:56.
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  5. #45
    MINI-galning powernaps avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Jonas
    Ort
    Santa Pola, Alicante, Spain
    Län
    Halland
    Inlägg
    6 799
    Citat Ursprungligen postat av Hobbe Visa inlägg
    Personligen tycker jag det är löjligt med straffvikter, speciellt i en enhetsklass som du skriver.
    Föraren ska väl kunna få en möjlighet att avgöra kan tyckas.
    Måste ni ha straffvikt så borde ni få montera en passagerarstol, och ta med någon glad frivillig i stället för mindre sällskapliga vikter

    Lycka till i morgon!
    kan tänka mig sitta i nämnd stol
    HÄR ÄR BILENS TRÅD
    RACING!!!
    Ladda ner flyers :: Hjälp oss att bli större som club

    ---------------------------------------------------------
    reg. datum på forumet 2005-04-07
    Snart 7 år ung här!

  6. #46
    Citat Ursprungligen postat av maverick37 Visa inlägg
    Om man vinner race så får man 25kg i straffvikt, 2:a= 15kg, 3:a 10kg, 4:a 5kg. 50 kg är max.
    Om man placerar sig sämre än 11 får man börja plocka ur vikt.

    Det är ganska vanligt förekommande för att jämna ut serier. Däremot så är det ganska ovanligt att man har detta system i en enhetsklass. Alla har ju lika förutsättningar från början. Men det är ett bra sätt att jämna ut klassen om man nu vill det.

    Vikter i helgen:

    Jag har 50 kg
    Vieth 25kg
    Jäger 25kg
    Kielwitz 15kg
    sen några till.

    Våra bilar är inte lika känsliga för vikt som tex stcc bilarna där säger man 10kg= 1 tiondel. Men det är klart att det gör en del.
    Tack för klargörandet Daniel.
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

  7. #47
    Hedersmedlem maverick37s avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Förnamn
    Daniel
    Ort
    Borlänge
    Län
    Dalarna
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Hobbe Visa inlägg
    Personligen tycker jag det är löjligt med straffvikter, speciellt i en enhetsklass som du skriver.
    Föraren ska väl kunna få en möjlighet att avgöra kan tyckas.
    Måste ni ha straffvikt så borde ni få montera en passagerarstol, och ta med någon glad frivillig i stället för mindre sällskapliga vikter

    Lycka till i morgon!
    det vore roligt att ha olika kändisar som straffvikt, tex den som leder skulle kunna få + Nikolaj Valujev på sin sidoruta. (150kg tungvikts boxare)
    www.haglof.com

  8. #48
    MINI-galning
    Reg.datum
    jun 2008
    Förnamn
    Ragnar
    Ort
    Nöttesta
    Län
    Stockholms län
    Inlägg
    131
    Nu har MINI Challenge Race 1 på Hockenheim just körts.

    Lestrup låg länge på 2:a plats i vad som måste ha varit hällande regn. Han måste säkert ha gjort upprepade försök att ta täten, eftersom det bara skiljde 0,3 sek till ledande bil. Varvtiderna var till en början nästan 50% längre än vid torrt väder, men minskade efterhand som racet fortgick. Haglöf hängde så småningom bra med på 3:e plats.

    På 9:e varvet var Lestrup plötsligt borta, men jag vet f n inte vad som hände. Påkörning, avåkning, snurrning, jag vet inte. Haglöf kämpade på, men några varv senare föll han plötsligt ned till 18:e plats, som sedan stod sig i mål. Kanske en snurrning eller avåkning?

    I Race 2 i morgon står Lestrup i ruta 22 och Haglöf i ruta 18, såvida inte domarna bestämt att några andra skall utgå. Det måste ha varit stökigt i starten bl a, eftersom några i täten försvann direkt.

    Nu väntar jag på ätteläggens direktrapport per telefon, så kanske jag lämnar mera fakta här senare.

    /Ruggige Ragge

  9. #49
    MINI-galning
    Reg.datum
    jun 2008
    Förnamn
    Ragnar
    Ort
    Nöttesta
    Län
    Stockholms län
    Inlägg
    131
    Nu vet jag mer om vad som hände Lestrup i dagens Race 1. I motsats till vad jag tidigare trodde, så var det inte hällande regn, bara nyupptorkad bana. De långa varvtiderna i början berodde i stället på att det belv ett rejält carambolage vid starten, vilket medförde att Safety-Car var ute på banan flera varv. 3 kvaddade bilar måste tas om hand.

    På 9:e varvet gjorde ätteläggen ett av flera försök att ta ledningen. Han hade en snabb bil och var säker på att kunna behålla ledningen, bara han lyckades passera ledande Veith. På 9:e varvet gjorde han ett nytt försök, men då stängde Veith dörren så bryskt att det blev en påkörning bakifrån. Då gick kylaren åt h-e och eftersom det återstod 4 varav att köra, så var det bara att åka åt sidan och parkera. Motorras var liksom inget att satsa på!

    /Ruggige Ragge

  10. #50
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Någon gång måste oturen släppa.
    Vi får hoppas på svensk framgång i nästa race.
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  11. #51
    Rackarns också

    Det är bara att komma igen Fredrik!
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

  12. #52
    MINI-galning
    Reg.datum
    jun 2008
    Förnamn
    Ragnar
    Ort
    Nöttesta
    Län
    Stockholms län
    Inlägg
    131
    Jag har följt live-timingen från Hockenheim, där MINI Challenge Race 2 just körts.

    Haglöf slutade på 6:e plats och Lestrup på 11:e. Efter resultatet från gårdagens race skulle Haglöf ha startat som nr 20 i dag och Lestrup som nr 22. Av någon anledning så fattades det minst 9 bilar vid starten enligt live-timingen, så utgångsläget för H var vad jag minns nr 12 och för L nr 14, men jag är inte säker.

    Av allt att döma var det en stökig tillställning, eftersom tiderna i början var sådana att Safety Car säkert var ute. Så småningom minskade tiderna till tider som motsvarar tider på regndäck, så jag gissar på regn.

    Normalt blir det 13 eller 14 varv på Hockenheim, men nu körde man bara 9 varv enligt live-timingen.

    Så småningom får jag veta mer och då återkommer jag.

    /Ruggige Ragge

  13. #53
    Teknikansvarig Scitz0s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Förnamn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 005
    Tack för uppdateringen, kul att följa dina rapporter även om resultaten denna helg kanske var lite mindre roliga
    Scizze 2.0 (F56 JCW) i NMCS Garaget

    Scizze (R56 Cooper S) *SÅLD* i NMCS Garaget

    Bli betalande medlem du med:
    Betala via Paypal = bäst

  14. #54
    MINI-galning
    Reg.datum
    jun 2008
    Förnamn
    Ragnar
    Ort
    Nöttesta
    Län
    Stockholms län
    Inlägg
    131
    Mer om Race 2 i MINI Challenge i dag

    Vid starten inträffade det en masskrasch som slog ut ett 10-tal bilar. Haglöf tråcklade sig igenom bråten och även Lestrup, även om den senare fick ta vägen genom en sandfålla för att inte dras in i kraschen. I sandfållan, som han nätt och jämnt lyckades komma ur, kom det en bil farandes baklänges förbi på utsidan och träffade höger fram på Lestrups bil så att ett styrstag kroknade.

    Väl ute på banan igen så blev det att sitta med ratten 45 grader ur mittläget och försöka hålla tempo med de övriga efter det att man gjort omstart av racet. Det gick hyggligt trots allt, eftersom det blev 11:e plats i det från början 28 bilar starka startfältet.

    Jag börjar nu tycka att tyska MINI Challenge alltmer går mot folkrace. Det kraschas alldeles för mycket. Dags för organisatörerna att ta olycksfåglarna i örat! Det behövs tuffare domslut. Det är inte kul för topp-10-förarna att behöva köra race bland en massa tokgasanade stolpskott! Och både Haglöf och Lestrup hör till topp-10 skiktet.

    /Ruggige Ragge

  15. #55
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Ja, det låter som om MINI Challenge har blivit en folkracetävling.
    Precis som STCC.
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  16. #56
    Citat Ursprungligen postat av Ruggige Ragge Visa inlägg
    Mer om Race 2 i MINI Challenge i dag

    Vid starten inträffade det en masskrasch som slog ut ett 10-tal bilar. Haglöf tråcklade sig igenom bråten och även Lestrup, även om den senare fick ta vägen genom en sandfålla för att inte dras in i kraschen. I sandfållan, som han nätt och jämnt lyckades komma ur, kom det en bil farandes baklänges förbi på utsidan och träffade höger fram på Lestrups bil så att ett styrstag kroknade.

    Väl ute på banan igen så blev det att sitta med ratten 45 grader ur mittläget och försöka hålla tempo med de övriga efter det att man gjort omstart av racet. Det gick hyggligt trots allt, eftersom det blev 11:e plats i det från början 28 bilar starka startfältet.

    Jag börjar nu tycka att tyska MINI Challenge alltmer går mot folkrace. Det kraschas alldeles för mycket. Dags för organisatörerna att ta olycksfåglarna i örat! Det behövs tuffare domslut. Det är inte kul för topp-10-förarna att behöva köra race bland en massa tokgasanade stolpskott! Och både Haglöf och Lestrup hör till topp-10 skiktet.

    /Ruggige Ragge
    Håller helt med dig Ragge - Lestrup och Haglöf är helt klart bland de tio bästa förarna!

    Om nu domarna bara kunde göra vad de ska också skulle det nog bli lite bättre och di svenske placera sig bättre, men det är ju svårt när man som Fredrik får sitta och gasa runt med defekt styrstag - ändå en kämpainsats av Fredrik, och bra kört av Haglöf.
    Senast redigerat av Fredrik den 2009-06-07 klockan 15:21.
    MINI Cooper JCW F56 2020, British Racing Green IV/Red

    F.D. MINI Cooper JCW F56 2018, Lapisluxury Blue/Red
    F.D. MINI Countryman SE 2021, British Racing Green IV/White
    F.D. MINI Cooper Clubman S R55 2012, Eclipse Grey/Black
    F.D. MINI Cooper S R56 2007, Laser Blue/White, nedlackerad
    F.D. MINI Cooper R50 2002, Chili Red/White

  17. #57
    MINI-galning
    Reg.datum
    jun 2008
    Förnamn
    Ragnar
    Ort
    Nöttesta
    Län
    Stockholms län
    Inlägg
    131
    Nu kommer det nya fakta efter MINI Challenge Race 2 på Hockenheim i söndags 7/6.

    Det hela blev ju en ganska turbulent tillställning och innan söndagen kommit till sitt slut, så offentliggjordes det en justerad resultatlista för racet efter det att domarna haft överläggningar. Jag går inte in på vad som ligger bakom justeringarna, men det som först officiellt angivits som 6:e plats för Haglöf och 18:e plats för Lestrup är nu i stället till slut 8:e plats för Lestrup (han gick i mål som 11:e bil) och 16:e plats för Haglöf (han gick i mål som 6:e bil).

    Hoppas att racen i MINI Challenge blir litet mer justa tillställningar i fortsättningen!

    /Ruggige Ragge

  18. #58
    MINI-galning Christians avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Förnamn
    Christian
    Ort
    Vinslöv
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 175
    OJ, hur gick det här till ??

    Har vi nån Dalmas som kan/får yttra sig i frågan ??
    Annonsansvarig
    FD: MINI Cooper S Works

  19. #59
    MINI-galning loops avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Förnamn
    Johan
    Ort
    Avesta, Sweden
    Län
    Dalarna
    Inlägg
    566
    Ni kan höra vad haglöf säger om det hela på hans hemsida.

    http://www.haglof.com/index.php/web-tv/

    Kolla videobloggen. 2009-06-09
    Han är inte helt överens med domen
    //Johan
    Lycklig ägare av MCS:en Skrållan och El Diablo "Contryman S Laddhybrid"
    Bilens Sida

  20. #60
    MINI-galning
    Reg.datum
    jun 2008
    Förnamn
    Ragnar
    Ort
    Nöttesta
    Län
    Stockholms län
    Inlägg
    131
    Nej, det är aldrig kul när det händer saker, där någon känner sig förfördelad!

    Grunden till allt strul som var på Hockenheim, och under ett par tidigare race för den delen också, verkar vara att det finns ett gäng MINI-förare som mera kör folkrace än banracing och då blir det plåtmos både här och där längs banan.

    Förare som de båda svenska, vilka båda t ex kört STCC, och vilka av tidigare erfarenhet vet vad som menas med s k clean racing, drabbas då av alla onödiga gul- och rödflaggor, körande efter Safety Car, långsamma servicefordon på banan, omstarter osv och får då inte den riktiga chansen att dra ifrån i täten och köra på det sätt som dom annars kan.

    Skärpning bland de oerfarna om jag får be!

    /Ruggige Ragge

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 10:51
  2. Fredrik Lestrup i MINI Challenge 2008!
    Av Fredrik i forum Allmänt
    Svar: 84
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 14:28
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-12, 17:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •