Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25
  1. #21
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    apr 2008
    Förnamn
    Eric
    Ort
    Sthlm
    Län
    Sthlm
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av andreass Visa inlägg
    Bildatorer kalibreras enligt förutbestämda parametrar och dessa tar mer hänsyn till marknadsfördelar(försäljningsargument) än till motorns mekaniska skick. Byt olja o filter oftare än föreskrifterna. Ett tips...
    Borde inte bilförsäljaren vilja serva din bil så ofta som möjligt då det är där pengarna tjänas. Prata om att skjuta sig själv i foten? Vill inte säga att du har fel men alla mynt har en baksida.

  2. #22
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    hmmmm.... jag ställer mig lite skeptisk till dina påståenden. Visst motorerna har blivit bättre, men med det så skall man tänka effektivitet.. Med detta så innebär det förbränningscyklerna == ventilstyrning (OHC/DOHC från OHV), insprutning och sedan till viss del toleranser. Detta är vad tillverkarna fokuserat mest på.

    Det är fortfarande en bensinmotor vi pratar om: Vevaxel, stakar och kolvar. Som för 40 år sedan behöver fortfarande smörjas och det med så ren och fin olja som möjligt för att den inte skall slitas i onödan. En motor som regelbundet får ny och ren olja och ett nytt filter är jag övertygad håller mycket längre än som inte får det. Man märker nog inte så stor skillnad på 10k mil, men efter 20-30k så spelar det större roll.

  3. #23
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Citat Ursprungligen postat av thoren Visa inlägg
    Borde inte bilförsäljaren vilja serva din bil så ofta som möjligt då det är där pengarna tjänas. Prata om att skjuta sig själv i foten? Vill inte säga att du har fel men alla mynt har en baksida.
    Men ingen vill köpa en bil av praktiska och ekonomiska skäl ifall de måste lämna in den på service hela tiden...

    Biltillverkarna gör en avvägning här, en kompromiss som inte är optimal för bilen/motorn men som däremot gör bilägandet mer attraktivt

  4. #24
    MINI-entusiast Arnels avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Förnamn
    Arnel
    Ort
    eksjö
    Län
    jönköping
    Inlägg
    76
    Jag bara undrar varför bmw skulle sätta in en dator som chansar om du ska byta olja eller ej? Dom borde väl veta om det är bra eller dåligt för motorn o när man ska byta, jag tror verkligen inte att deras tekniker skulle tänka att kanske håller den att byta varje 3000 mil? eller?

  5. #25
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Jo, men 3000 min är troligtvis en ganska bra avvägning...

    Det är helt klart inte optimalt, men då skulle man få byta varje 50 mil (tänk räserbil), vilket inte är särskilt praktiskt eller ekonomiskt försvarbart.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Service
    Av Arnel i forum Teknik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 21:29
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 23:59
  3. Service
    Av Mr_Varre i forum Teknik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 14:00
  4. MCS - service
    Av simppe i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 11:00
  5. Fri service?
    Av PeeGee i forum Allmänt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2004-09-10, 18:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •