Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32
  1. #21
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2011
    Förnamn
    Jill
    Ort
    ...
    Län
    ...
    Inlägg
    118
    Hmmm... okay!

    Får nog min i morrn, så jag får köra o bilda mig en egen uppfattning helt enkelt!

    Citat Ursprungligen postat av dvorak Visa inlägg
    Knappt 3000 mil.

    Dämparna var friska. Problemet är egntligen inte att dämparna bottnar ur, utan att de slår i bumpstoppet. När man sänker bilen är fjädringsvägen nästan är noll innan man slår i bumpstoppet. Vissa skär ner det för att slippa det, men då arbetar verkligen dämparna utanför sin normala omfång. Dessutom finns det stor risk att dämparna skadas då bumpstoppet är till för att skydda stötdämparen från att gå i botten.

    Detta visar bara tydligare att originaldämparna inte är designade för att hantera kortare fjädrar.

    Jag poängterar igen: Sänk bilen ifall ni vill med sänkfjädrar, det är bara det att jag inte rekommenderar det. Flera människor gav mig samma råd innan, jag lyssnade inte. Så istället för att köpa sak efter sak efter sak för att rätta till problemen, borde jag köpt ett riktigt komplett chassie från början. Eller helt enkelt behållt allt original.
    Dock så är chassien jag har på bilen nu riktigt trevligt, men det var mycket som skulle till för att få det.

    Hade jag bara kört gata med min bil så hade jag behållt original sportchassie, alt köpt ett JCW-chassie.

  2. #22
    MINI-galning Panerais avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Förnamn
     
    Ort
     
    Län
     
    Inlägg
    488
    Tänkte precis börja planera inför sommaren men CSN satte stopp för det genom ett återkrav på 50k

    Tänkte köpa AP Coils och sälja mina sänkfjädrar men nu verkar det bli att tuffa runt på sänkfjädrarna ytterligare en säsong

  3. #23
    Betalande Medlem Fräsens avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Förnamn
    D
    Ort
    I stan
    Län
    I stan
    Inlägg
    342
    Hallå!

    Har du provat med nya fjädrarna ?? Jag är väldigt nyfiken ....

    -D

  4. #24
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2011
    Förnamn
    Jill
    Ort
    ...
    Län
    ...
    Inlägg
    118
    Citat Ursprungligen postat av Daniel@styraupp.nu Visa inlägg
    Hallå!

    Har du provat med nya fjädrarna ?? Jag är väldigt nyfiken ....

    -D
    Lämna bilen igår o ska hämta den ida när dom är klara med motoroptimeringen

  5. #25
    MINI-galning
    Reg.datum
    okt 2011
    Förnamn
    Jill
    Ort
    ...
    Län
    ...
    Inlägg
    118
    Har prövat o testat i ett par timmar nu.. körde i en grop och "bottna dämparen"... WELL... Hade jag haft råd så klart coilisar hade vart mitt val, men nu är jag as-kalas-nöjd med HR sänkfjädrarna

  6. #26
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    apr 2012
    Förnamn
    Mikael
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    10
    Väcker tråden igen då jag går i tankarna att sänka + styva upp bilen lite. Har en MINI Cooper D med orginal-fjädring och 17" 205/45/17 JCW hjul..

    Vad jag förstått innan är att om man skaffar sänkfjädrar så minskar utrymmet stötdämparna har att arbeta på. Om man då sänker så mycket att de nästan bottnar från börjar så blir det oerhört mycket stötigare och det är lätt att de bottnar för minsta lilla. Dessutom ökar slitaget på stötdämparna? Korrekt?

    Samtidigt har jag hört många som tycker de har goda resultat och vissa företag påstår att de styvare fjädrarna gör att stötdämparna lever längre! Gemensam nämnare tycker jag verkar vara att de som sänker lite och använder ett bra märke på fjädrarna är nöjda även med orginal-stötdämpare (inte för att köra på bana eller så då) medan de som sänker tok-mycket självklart bottnar stötdämparna direkt.

    Frågan är då hur mycket man kan sänka och hur mycket en liten sänkning + bytet till styvare fädrar gör för kör-känslan?
    I dagsläget har jag inga planer på att lägga ut pengar på coil-overs och vill inte göra bilen sämre, men hade gärna velat få den lite styvare och sänka den något för utseendets skull.

    Jag funderar på att 1) Köpa orginal JCW-fjädrar som av vad jag förstått sänker bilen med 1 cm (kanske 1 cm från orginal MCS och isf eventuellt mer än 1 cm från Mini Cooper D?). Framförallt skulle väl detta bidra med styvare fjädrar?
    2) Köpa Eibach/HR eller annat väl omtalat märke med sänkning på 20, 25 eller 30 mm Beroende på vad som är vettigast?

    Vad tror ni?

  7. #27
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Jag har sagt det tidigare och säger det igen. Byt inte fjädrar utan att byta dämpare.

    Vill du skaffa ett par H&R ändå så har jag ett set till Clubman till salu billigt.

    Hade jag varit dig så hade jag köpt JCW-kittet
    Varv på Nürburgring: 78

    8:35,9 BTG

  8. #28
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    apr 2012
    Förnamn
    Mikael
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av dvorak Visa inlägg
    Jag har sagt det tidigare och säger det igen. Byt inte fjädrar utan att byta dämpare.

    Vill du skaffa ett par H&R ändå så har jag ett set till Clubman till salu billigt.

    Hade jag varit dig så hade jag köpt JCW-kittet
    Nu är ju det också bara fjädrarna och alltså inte dämpare. Dvs det var det jag tittade på.
    Vad jag sett ska det sänka med 1 cm och isf borde det ju inte göra jätte-mycket negativt. Samtidigt antar jag att de är bra mycket styvare än standard och isf ger mig mycket uppsida.

    Tror du samma sak där att man behöver nya dämpare eller funkar det med standarddämparna och 1 cm sänkning i form av JCW fjädrar?

  9. #29
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Oj, missade denna tråden.

    Nej, jag tror att JCW-fjädrarna fungerar helt ok med original sportdämparna. Men jag hade inte gått lägre än så.

    Liten rolig grej, när jag körde min Mini med originalfjädrar ihop med gula konis så vad bilen perfekt för vardaglig och sportig körning. Inga hårda stötar som sänkningen förde med sig, men bilen krängde inte alls. Jag tycker att minis originalchassie är balanserat och fint, men lite "gungigt". Men fortfarande föredrar jag det framför bara ett par sänkfjädrar. Jag vågar till och med påstå att det var det sämsta jag gjorde med min bil. När väl dämparna kom på så blev det det bästa Så stor skillnad är det för mig.
    Varv på Nürburgring: 78

    8:35,9 BTG

  10. #30
    Betalande Medlem Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009
    Citat Ursprungligen postat av dvorak Visa inlägg
    Jag har sagt det tidigare och säger det igen. Byt inte fjädrar utan att byta dämpare.
    Du skall alltid få mig på dumma tankar!

    Frågan är om KONI FSD funkar med H&R-sänkfjädrar eller om dom också är mer lämpliga till original?

    Edit:
    Bilstein B12 någon??? Läste på ett forum att FSD bara var en gimmik. Att Bilstein var minst lika bra och då får man Eilbach-fjädrar på köpet.
    http://www.europerformance.co.uk/pag...sub_category=1
    Senast redigerat av Ace den 2012-06-06 klockan 22:30.
    Medlem #16
    HÄR ÄR BILENS TRÅD!

    MCS WORKS -05 HB/W
    MCS -04 EB/B (Såld)
    FD. MC -02 CB (Såld)




  11. #31
    MINI-galning dvoraks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Peter
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 489
    Säger bara en sak: Gula Koni med H&r!!

    Helt ok i mjukaste läget ändå, och riktigt hårda och fina i hårdare lägena
    Varv på Nürburgring: 78

    8:35,9 BTG

  12. #32
    MINI-galning Stephands avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Förnamn
    Stephan
    Ort
    Vänersborg
    Län
    Västra götaland
    Inlägg
    344
    Blir inte ET 38 väldigt brett, är det inte risk att bilen blästrar sig själv?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Erfarenhet av Eibach sänksats?
    Av Frejkan i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 22:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •