Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1
    Limited Edition
    Guest

    Byte av bromskivor och belägg

    Har uppmärksammat att skivorna är ganska slitna på min bil och att det snart är dags att byta dom. Tycker det är lika bra att byta skiten då.
    Så min fråga är således: Vad har ni för tips på bromsskivor och belägg?

    Pratade med robban om stålomspunna slangar igår och menade på att trycket blev hårdare och att effektev kom snabbare och jag tror på honom men idag sa en polare till mig att de slits typ 10 ggr snabbare och att de inte alls var så effektiva. Vad ska jag tro på?

  2. #2
    MINI-galning Christians avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Förnamn
    Christian
    Ort
    Vinslöv
    Län
    Skåne
    Inlägg
    3 175
    Kontakta Per Stacke på PEAN-Sweden.
    Annonsansvarig
    FD: MINI Cooper S Works

  3. #3
    MINI-galning ersks avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Förnamn
    Erik
    Ort
    Trollhättan
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    268
    Principen är ganska enkel. Stålomspunna slangar vidgar sig inte som vanliga "gummislangar" gör vid högt tryck, varför trycket inte förlorar någon kraft.

    Detta gör då att bromsverkan dels kommer snabbare och blir således även starkare, då den inte förlorar någon kraft, vilket i sin tur av naturliga skäl sliter mer på dina belägg.

    Allt som gör att din bil bromsar in fortare kommer av naturliga skäl slitas fortare, vare sig det gäller stålomspunna slangar eller slitsade bromsskivor.

    Valet är ditt.

    Jag ska själv byta bromsbelägg snart och kommer då välja ett par som inte dammar så mycket, vilket kommer spara in på tvätten av mina vita fälgar
    Senast redigerat av ersk den 2008-04-27 klockan 11:08.
    Volvo V70 D5 Polisbil - 08 - Blå, gul, vit.
    FD. BMW Mini Cooper S - 03 - BRG
    FD. ST205 Toyota Celica GT-FOUR - 95 - Black
    FD. ST185 Toyota Celica GT4 - 90 - Red
    FD. ST182 Toyota Celica Gti 2.0 - 93 - Black

  4. #4
    Limited Edition
    Guest
    Tack för informationen, ska helklart tänka över det. Dock tror jag att min kompis menade att själva slangarna slets snabbare...

    mvh

    Citat Ursprungligen postat av ersk Visa inlägg
    Principen är ganska enkel. Stålomspunna slangar vidgar sig inte som vanliga "gummislangar" gör vid högt tryck, varför trycket inte förlorar någon kraft.

    Detta gör då att bromsverkan dels kommer snabbare och blir således även starkare, då den inte förlorar någon kraft, vilket i sin tur av naturliga skäl sliter mer på dina belägg.

    Allt som gör att din bil bromsar in fortare kommer av naturliga skäl slitas fortare, vare sig det gäller stålomspunna slangar eller slitsade bromsskivor.

    Valet är ditt.

    Jag ska själv byta bromsbelägg snart och kommer då välja ett par som inte dammar så mycket, vilket kommer spara in på tvätten av mina vita fälgar

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Byte av bakskivor och belägg.
    Av numberone i forum Teknik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 14:39
  2. byte av avgassystem...
    Av Jonas_84 i forum Teknik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 19:46
  3. Byte av org. stereo
    Av klass1 i forum Teknik
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 21:39
  4. Nya belägg?
    Av magohl i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 18:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •