Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    maj 2010
    Förnamn
    Erik
    Ort
    Kalmar
    Län
    Kalmar Län
    Inlägg
    5

    Bromsproblem - Blir jag blåst av verkstan?

    Hej kära miniägare!

    Jag har hamnat i en irriterande situation och eftersom jag inte är speciellt haj på meka så vet jag inte om det som mekanikern säger stämmer. Därför tänkte jag kika lite med er som säkert har mer koll.

    Jag har har en mini cooper -07 vilken jag bytte bromsskivor och bromsbelägg bak på för en och en halv månad sen. På besiktningen två veckor efter så bromsade de lite ojämt 1.4 på vänster och 1.1 på höger. Besiktningsmannen sa också att ja skulle hålla koll på höger sida som enligt honom inte var monterad så bra.

    I förrgår åkte jag från mina föräldrar i småland ner till lund där jag servat bilen. På vägen började den högra bromsen tjuta när jag bromsade och när jag gick ut och kände på den var den jättevarm. Mycket varmare än den andra sidan. Jag hörde av mig till verkstan och var där och förklarade min situation och vi testbromsade bilen. De sa att de inte var något att oroa sig för. På väg hem idag började bromsen tjuta även när jag inte bromsade. När jag bromsade så försvann ljudet för några sekunder innan den började låta igen. Riktigt irriterad ringde jag till verkstaden som då givetvis menade på att de inte hade något alls med att de bytt skivor o belägg utan att de nu var bromsoket som var påväg o lägga av(!).

    Talar karln sanning eller är det bara ett sätt att slippa erkänna att de monterat fel? Hade ju varit spännande o höra vad ni tror...

    Tack på förhand!!

  2. #2
    MINI-galning Deemans avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Förnamn
    Martin
    Ort
    Uppsala
    Län
    Uppsala
    Inlägg
    429
    Tycker han borde märkt om oket kärvade när han bytte dom övriga bromsdetaljerna och skulle ha upplyst dig om det samt att det är dag att byta oket så småningom isf.

  3. #3
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    sep 2011
    Förnamn
    Anders
    Ort
    Grästorp
    Län
    västra götaland
    Inlägg
    9
    Inte ovanligt att oken kärvar efter ett bromsbyte på en bil som gått några mil
    Kolvarna kan vara både rostiga och smutsiga även om damasken ser hel ut
    När kolvarna trycks i bott för att de nya tjocka beläggen skall få plats kan de bli så att de börjar kärva.

  4. #4
    MINI-galning Deemans avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Förnamn
    Martin
    Ort
    Uppsala
    Län
    Uppsala
    Inlägg
    429
    mm och om oken kärvar ligger beläggen åt och värmer skivan så den slår sig och i värsta fall så blir det så varmt att slitytan separerar från beläggen oxå....
    Extremfall!? (pensionär som bytt själv och tyckte bilen blev slö) Javisst men tycker att det ska löpa med minimal friktion mellan skiva och belägg när man inte bromsar. Viss inslitning och motionering under ett par mil är väl acceptabelt eller?

  5. #5
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    sep 2011
    Förnamn
    Anders
    Ort
    Grästorp
    Län
    västra götaland
    Inlägg
    9
    Ibland går det att "motionera" oken så de ledas upp. Ev spruta lite 5-56 under damaskerna. Tyvärr hjälper det oftast bara ett tag varför det kan vara en bra ide att planera för att renovera dem. BMW vill säkert sälja nya ok. Moderna bilverkstäder kan inte laga bilar , bara montera nya grejer. Men om du är händig eller känner en riktig gammaldags bilmek kan de ta isär och göra rent oken och sätta i nya tätningar.

  6. Gilla Deeman gillade detta inlägg
  7. #6
    Betalande Medlem Luc!fears avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Påskallavik
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    2 469
    Ett tips för att förebygga snedfördelning av bromsar är att regelbundet innan eller efter man kört är att trycka hårt på bromsen vid stillastående. Anledningen är att vid normal användning så efterspänns inte dom bakre oken och då får man ojämnt slitage på klossar och skivor.
    BESTÄLLD: MINI Cooper Clubman JCW All4 LCI -2020 Enigma Black Metallic, rött tak & speglar.
    NUVARANDE: MINI Cooper Clubman S JCW -2016 Chilli Red, tak & sidospeglar i svart.
    SÅLD: MINI Cooper Clubman S JCW -2013, White silver metallic,tak, sidospeglar, c-stolpe & fäljar i
    svart.
    SÅLD MINI Cooper Countryman SD All4 - 2012, Absolute black metallic & även tak.
    SÅLD: Mini Cooper S JCW, -05, Hyper blue med svart tak.


    Life's too short not to

    MIN gamla BILTRÅD: här

  8. Gilla Deeman, Hagatorpet gillade detta inlägg
  9. #7
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    maj 2010
    Förnamn
    Erik
    Ort
    Kalmar
    Län
    Kalmar Län
    Inlägg
    5
    Hej igen! Tack för all feedback. Låt mig berätta om fortsättningen på skadehelvetet.

    Jag fick lägga ner mina konspiratoriska tankar när jag lämnade in bilen på en lokal verkstad där de sa att det var oket som var dåligt. Dock slutade inte mina problem där. Väl hemma igen med nytt ok tog det en kvart innan exakt samma problem dök upp igen. Det gnisslade om bromsen och den blev riktigt varmt. Tillbaka till verkstaden som sa att detta var extremt ovanligt och skulle kika på bilen igen.
    Efter två dagar var den klar och jag åkte och hämtade den. Då hade de bytt bromsslangen vilket de sa var lite trasigt. 1000 spänn fattigare körde jag iväg med min mini. Idag har jag kört med bilen i kanske en halvtimme i sträck och hör knappt något gnissel men bromsen blir fortfarande mycket varmare än den på vänster sida. Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare. Ska jag va nöjd med som det är nu? Det känns fortfarande som den bromsen ligger på. Känner att jag betalt 4000 för en lagning som känns allt annat än bra men om jag lämnar in den där igen kommer det bara bli dyrare utan att något bli bättre. Killen på verkstaden sa att om den senaste lagningen inte hjälper kan de vara någon fabrikationsfel på hela bilen.

    Hur skulle ni göra? Är det någon som stött på något liknande problem? Har lagt ut 8000 sammanlagt på bromsarna och är inte så sugen på att betala för sånt som inte hjälper ändå.

  10. #8
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    apr 2009
    Förnamn
    Hasse
    Ort
    Vadstena
    Län
    Östergötland
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av Ekke Fixie Visa inlägg
    Hej igen! Tack för all feedback. Låt mig berätta om fortsättningen på skadehelvetet.

    Jag fick lägga ner mina konspiratoriska tankar när jag lämnade in bilen på en lokal verkstad där de sa att det var oket som var dåligt. Dock slutade inte mina problem där. Väl hemma igen med nytt ok tog det en kvart innan exakt samma problem dök upp igen. Det gnisslade om bromsen och den blev riktigt varmt. Tillbaka till verkstaden som sa att detta var extremt ovanligt och skulle kika på bilen igen.
    Efter två dagar var den klar och jag åkte och hämtade den. Då hade de bytt bromsslangen vilket de sa var lite trasigt. 1000 spänn fattigare körde jag iväg med min mini. Idag har jag kört med bilen i kanske en halvtimme i sträck och hör knappt något gnissel men bromsen blir fortfarande mycket varmare än den på vänster sida. Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare. Ska jag va nöjd med som det är nu? Det känns fortfarande som den bromsen ligger på. Känner att jag betalt 4000 för en lagning som känns allt annat än bra men om jag lämnar in den där igen kommer det bara bli dyrare utan att något bli bättre. Killen på verkstaden sa att om den senaste lagningen inte hjälper kan de vara någon fabrikationsfel på hela bilen.

    Hur skulle ni göra? Är det någon som stött på något liknande problem? Har lagt ut 8000 sammanlagt på bromsarna och är inte så sugen på att betala för sånt som inte hjälper ändå.
    Har någon undersökt handbromskabeln?
    Om vajern kärvar i höljet p.g.a. rost och smuts kan handbromsen ligga an med reducerad kraft hela tiden trots att den är "släppt" med spaken. Vet inte hur känsliga MINI är men har upplevt problemet flera ggr. med andra bilar. Ger exakt de symtom du beskriver.

  11. #9
    MINI-galning mopacks avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Förnamn
    Alexander
    Ort
    Lomma
    Län
    Skåne
    Inlägg
    264
    Citat Ursprungligen postat av Ekke Fixie Visa inlägg
    Hej igen! Tack för all feedback. Låt mig berätta om fortsättningen på skadehelvetet.

    Jag fick lägga ner mina konspiratoriska tankar när jag lämnade in bilen på en lokal verkstad där de sa att det var oket som var dåligt. Dock slutade inte mina problem där. Väl hemma igen med nytt ok tog det en kvart innan exakt samma problem dök upp igen. Det gnisslade om bromsen och den blev riktigt varmt. Tillbaka till verkstaden som sa att detta var extremt ovanligt och skulle kika på bilen igen.
    Efter två dagar var den klar och jag åkte och hämtade den. Då hade de bytt bromsslangen vilket de sa var lite trasigt. 1000 spänn fattigare körde jag iväg med min mini. Idag har jag kört med bilen i kanske en halvtimme i sträck och hör knappt något gnissel men bromsen blir fortfarande mycket varmare än den på vänster sida. Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare. Ska jag va nöjd med som det är nu? Det känns fortfarande som den bromsen ligger på. Känner att jag betalt 4000 för en lagning som känns allt annat än bra men om jag lämnar in den där igen kommer det bara bli dyrare utan att något bli bättre. Killen på verkstaden sa att om den senaste lagningen inte hjälper kan de vara någon fabrikationsfel på hela bilen.

    Hur skulle ni göra? Är det någon som stött på något liknande problem? Har lagt ut 8000 sammanlagt på bromsarna och är inte så sugen på att betala för sånt som inte hjälper ändå.
    Hej Erik,

    Hur har det gått med bilen? Vilken årsmodell är det på bilen? Det är nämligen så att ibland kan man få strul med ABS/tractioncontrol som gör att bilen hela tiden ligger och försöker bromsa lite. Har du kollar runt skivan så det inte är något som ligger emot? Hur känns bilen när du krö, känns det som om oket/något annat ligger emot? Lycka till och hoppas att det löser sig,

    Mvh/ Alex

    P.S. Om du kör ner till Lundtrakten från Kalmar så ligger Häggenäs på vägen. Häggenäs har en hel del erfarenhet om Mini reperationer.
    Alex S
    2003 Mini Cooper S

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Jag blir med mini 25/10!
    Av Minid i forum Vi och Våra Bilar!
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-18, 13:58
  2. Z4 - hur sugen blir måns???
    Av powernap i forum Off-topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-28, 14:34
  3. Bättre än så här blir det inte
    Av Morris99 i forum Racing
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-08, 07:02
  4. Bromsproblem
    Av Ante i forum Teknik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-22, 22:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •