Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jul 2012
    Förnamn
    Sinisa
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    4

    Question Mini Cooper 1.6D 2008 (R56) partikelfilter ?

    Hej alla entusiaster !

    Som rubriken lyder har jag en fundering kring partikelfiltret som sitter i dessa rackare, då jag troligtvis ska inhandla en bättre begagnad redan imorgon.

    Fråga: Vad är livslängden på ett partikelfilter i en Mini enligt topic? Måste den bytas eller räcker det med rengöring? Samt ungefärlig prisuppskattning på jobbet?

    Har fått olika svar ifrån olika källor, vissa hävdar att man inte ska byta medan andra anser att man visst gör det.
    Dessa källor är både oberoende verkstäder samt märkesverkstäder.. Skulle vara skönt med lite klarhet..

    När jag ändå är inne på dessa vatten och simmar, passa på att fråga ifall det är någon som haft eller känner till ett problem där man har rengjort patrikelfilter och luftfilter men att varningslampan ändå tänds vid start av bil, för att sedan slockna?

    /Hjelten

  2. #2
    MINI-galning
    Reg.datum
    jun 2012
    Förnamn
    Michel
    Ort
    Halmstad
    Län
    Halland
    Inlägg
    104
    Du får 2 olika svar antagligen för att med partikelfilter menar de flest de som sitter på avgasysytemet på en dieselbil.
    Dessa byts ej utan är ungefär som en katalysator.
    Jag antar att du menar kupeluftfiltret vilket egentligen heter partikelfilter. Dessa byts på servicar. Troligen ungefär varannan service.
    Mini Cooper S - 03
    www.garaget.org/MicEE

  3. #3
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jul 2012
    Förnamn
    Sinisa
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Tack för svar MicEE, det låter rimligt det du säger såhär i efterhand . Inte så lätt när man själv inte är instatt, hehe..
    Då antar jag att det ska vara lungt med mitt köp, då kupeluftfiltret är bytt !

    Dags att börja snegla på roligare utgifter istället, som ett par schysta vinterhjul

  4. #4
    MINI-galning Flameboys avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Förnamn
    Ante
    Ort
    Knivsöder
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Om kupéluftfiltret inte är bytt kostar det ungefär en hundring och byts på typ 5 minuter...
    "Drive it like you stole it."
    "If you´re in control, you´re driving too slow"
    Mini Cooper R50 2002 ChiliRed/Black med Challenge stripes

  5. #5
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    jul 2012
    Förnamn
    Sinisa
    Ort
    Sundbyberg
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Flameboy skönt att höra Tack för hjälpen !

  6. #6
    Hangaround
    Reg.datum
    jan 2008
    Förnamn
    Christopher
    Ort
    Örebro
    Län
    Örebro
    Inlägg
    780
    Just till dessa dieslar så finns det något hockuspockosmedel till partikelfiltret som man behöver fylla på någon gång under livstiden. Du kan gå in i menyn och kolla hur många mil du har kvar, uppskattningsvis
    //Motvallskärringen Konny

  7. #7
    Styrelseledamot MrCoopers avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Förnamn
    Noel
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    2 933
    "Hokuspokusmedlet" är dieseladditiv.
    Min 1.6 D läckte dieseladditiv och jag fick det fixat på garantin. Då sade servicekillen att partickelfiltret (det som sitter på avgassystemet) byts ihop med dieseladditivpåsen (som rymmer 5 liter) vid ca 20k mil, frågan är bara om det stämmer.
    Vet att man på Volvo V50 fyller på dieseladditiv var 6k mil, men på Clubman skall det räcka i ca 20k mil. Går att se i servicemenyn hur långt det är kvar.
    /Noel
    - Det är inte de höga farterna som dödar utan de snabba stoppen. Så full fart spar tid! -




    Jaxon: F56 Works 2020
    Steve: R52 Works
    SÅLD: Zeke: Countryman SD All4 2017
    SÅLD: Grinchen: Countryman SD
    SÅLD: Morris: Clubman Works
    SÅLD: Blåmesens tråd:
    MINI Clubman D
    SÅLD: MCS '03 DS/W, Bonnet Stripes, Aerogrill, ALTA 15%, MTH tunerfile

  8. #8
    Betalande Medlem Luc!fears avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Påskallavik
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    2 469
    Citat Ursprungligen postat av Noel Visa inlägg
    "Hokuspokusmedlet" är dieseladditiv.
    Min 1.6 D läckte dieseladditiv och jag fick det fixat på garantin. Då sade servicekillen att partickelfiltret (det som sitter på avgassystemet) byts ihop med dieseladditivpåsen (som rymmer 5 liter) vid ca 20k mil, frågan är bara om det stämmer.
    Vet att man på Volvo V50 fyller på dieseladditiv var 6k mil, men på Clubman skall det räcka i ca 20k mil. Går att se i servicemenyn hur långt det är kvar.
    Själv har fått tips om att kasta i någon dl 2-takt olja per full tank. Detta för att dagens dieselolja är uttorkande & inte lika fet som förr. Är det någon som hör något liknande?

    Skickat via Tapatalk 2
    BESTÄLLD: MINI Cooper Clubman JCW All4 LCI -2020 Enigma Black Metallic, rött tak & speglar.
    NUVARANDE: MINI Cooper Clubman S JCW -2016 Chilli Red, tak & sidospeglar i svart.
    SÅLD: MINI Cooper Clubman S JCW -2013, White silver metallic,tak, sidospeglar, c-stolpe & fäljar i
    svart.
    SÅLD MINI Cooper Countryman SD All4 - 2012, Absolute black metallic & även tak.
    SÅLD: Mini Cooper S JCW, -05, Hyper blue med svart tak.


    Life's too short not to

    MIN gamla BILTRÅD: här

  9. #9
    Hangaround
    Reg.datum
    jan 2008
    Förnamn
    Christopher
    Ort
    Örebro
    Län
    Örebro
    Inlägg
    780
    Dan jag har hört att det absolut inte gäller våra hypermoderna dieslar utan enbart de gamla liken

    De nya motorerna lär liksom ha designats med denna "torra" diesel
    //Motvallskärringen Konny

  10. #10
    Betalande Medlem Luc!fears avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Påskallavik
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    2 469
    Fler som "Hört" något i frågan?
    BESTÄLLD: MINI Cooper Clubman JCW All4 LCI -2020 Enigma Black Metallic, rött tak & speglar.
    NUVARANDE: MINI Cooper Clubman S JCW -2016 Chilli Red, tak & sidospeglar i svart.
    SÅLD: MINI Cooper Clubman S JCW -2013, White silver metallic,tak, sidospeglar, c-stolpe & fäljar i
    svart.
    SÅLD MINI Cooper Countryman SD All4 - 2012, Absolute black metallic & även tak.
    SÅLD: Mini Cooper S JCW, -05, Hyper blue med svart tak.


    Life's too short not to

    MIN gamla BILTRÅD: här

  11. #11
    MINI-galning
    Reg.datum
    sep 2008
    Förnamn
    Nina
    Ort
    Sthlm
    Län
    Sthlm
    Inlägg
    484
    Citat Ursprungligen postat av Luc!fear Visa inlägg
    Själv har fått tips om att kasta i någon dl 2-takt olja per full tank. Detta för att dagens dieselolja är uttorkande & inte lika fet som förr. Är det någon som hör något liknande?

    Skickat via Tapatalk 2
    Jo jag. Jag skvätte alltid i lite dieseltillsats i min gamla Cooper D -08 varannan tankning för att hålla spridare rena bl a. Svägerskan gör det inte på sin diesel VW och undrar sen varför den går så dåligt.
    Mvh Nina


    Tidigare:
    Cooper S -05, Chili Red/White, "Wobblan
    Cooper D -08, Midnight Fire Red/Black, ”Diesel-Doris
    JCW -10 med 2011 års facelift, Midnight Black/Chili Red & gröna (!) lädersäten,Black Magic with a twist
    JCW -20, Melting Silver/Chili Red, Mad Max



Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Winston :: 2008 MINI Cooper S
    Av DTOadmin i forum Garage
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-07, 22:18
  2. Cooper D R.I.P :: 2008 MINI
    Av DTOadmin i forum Garage
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-07, 22:18
  3. Partikelfilter
    Av k-son i forum Teknik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-03, 00:05
  4. Andreass - MINI Cooper D 2008
    Av andreass i forum Vi och Våra Bilar!
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2009-06-28, 21:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •