Att byta pulley verkar onekligen vara det enklaste sättet att få ännu lite mer knuff i bitarna. Så långt är det glasklart och en no-brainer.
När man sedan börjar läsa mer går meningarna isär kraftigt. Är en 15% eller 17% ”rätt”, behöver det mappas om, behövs en större IC, vilket värmetal ska tändstiften ha osv.
Finns flera bra tråda både här och på bla mini2.com om just den här frågan som inte verkar ha ett svar.
Att det inte finns något generellt svar är vettigt. Vi använder ju bilarna på olika sätt. Förvirringen tror jag uppstår då det ofta är en novis normalanvändare som frågar och en erfaren banåkare/trimmare som svarar.
Jag som till 95% kör i normal hastighet men då och då får för mig att det är kul att gasa iväg vid något rödljus eller ut på någon motorvägspåfart. Vad gäller för mig?
Känns som lite andra förutsättningar på en bana då bilen i princip ska går fullt mellan 4500 och varvstopp i 10-15 min.
Tanken är att montera ett Alta CAI, 15 eller 17 pulley samt byta stift men i övrigt lämna resten original.
Men... Kan jag köra en 17% pulley utan att mappa om under förutsättningarna ovan eller ska jag köra på en 15%?