Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    feb 2012
    Förnamn
    Ben
    Ort
    Skövde
    Län
    VG
    Inlägg
    8

    Den ständiga Pulley-frågan

    Att byta pulley verkar onekligen vara det enklaste sättet att få ännu lite mer knuff i bitarna. Så långt är det glasklart och en no-brainer.

    När man sedan börjar läsa mer går meningarna isär kraftigt. Är en 15% eller 17% ”rätt”, behöver det mappas om, behövs en större IC, vilket värmetal ska tändstiften ha osv.

    Finns flera bra tråda både här och på bla mini2.com om just den här frågan som inte verkar ha ett svar.

    Att det inte finns något generellt svar är vettigt. Vi använder ju bilarna på olika sätt. Förvirringen tror jag uppstår då det ofta är en novis normalanvändare som frågar och en erfaren banåkare/trimmare som svarar.

    Jag som till 95% kör i normal hastighet men då och då får för mig att det är kul att gasa iväg vid något rödljus eller ut på någon motorvägspåfart. Vad gäller för mig?

    Känns som lite andra förutsättningar på en bana då bilen i princip ska går fullt mellan 4500 och varvstopp i 10-15 min.

    Tanken är att montera ett Alta CAI, 15 eller 17 pulley samt byta stift men i övrigt lämna resten original.

    Men... Kan jag köra en 17% pulley utan att mappa om under förutsättningarna ovan eller ska jag köra på en 15%?

  2. #2
    Betalande Medlem Luc!fears avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Påskallavik
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    2 469
    Ingen erfarenhet... men en GP-kompressor med en helt ny 16% pully har jag till salu.
    Alla får PM:a mig bud om intressea finns (ursäkta tråd-kapningen)
    BESTÄLLD: MINI Cooper Clubman JCW All4 LCI -2020 Enigma Black Metallic, rött tak & speglar.
    NUVARANDE: MINI Cooper Clubman S JCW -2016 Chilli Red, tak & sidospeglar i svart.
    SÅLD: MINI Cooper Clubman S JCW -2013, White silver metallic,tak, sidospeglar, c-stolpe & fäljar i
    svart.
    SÅLD MINI Cooper Countryman SD All4 - 2012, Absolute black metallic & även tak.
    SÅLD: Mini Cooper S JCW, -05, Hyper blue med svart tak.


    Life's too short not to

    MIN gamla BILTRÅD: här

  3. #3
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    15% pulley är optimalt.
    17% kan gå.
    19% ger problem.
    Mappning ska till vid pulley-byte.
    Större intercooler behövs inte, men ger några hk mer under en längre tid.
    CAI monterar du för insugsljudet (ger inga extra hk).

    Kompressorn är samma sista årsmodellerna oavsett GP eller ej.
    Teflonbehandlade skruvar (skruvkompressor) är skillnaden.
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  4. #4
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    feb 2012
    Förnamn
    Ben
    Ort
    Skövde
    Län
    VG
    Inlägg
    8
    Tack Hobbe!

    Alta 15% och CAI beställt.

    När jag ändå har dig på tråden. Är mappning något som måste göras omgående för driftsäkerhetens/motorhälsans skull eller är det något som ska göras för att optimera effekt och karaktär?

  5. #5
    MINI-galning
    Reg.datum
    jan 2011
    Förnamn
    Fredrik
    Ort
    Malmö
    Län
    Skåne
    Inlägg
    276
    Citat Ursprungligen postat av Smalstark Visa inlägg
    När jag ändå har dig på tråden.
    Haha, är du från Göteborg?
    W124 300CE -88
    F31 320d Sport Line -13 (Såld)
    R56 Cooper S -11 (Såld)

  6. #6
    Forum-nybörjare
    Reg.datum
    feb 2012
    Förnamn
    Ben
    Ort
    Skövde
    Län
    VG
    Inlägg
    8
    Haha, nä Ipp.
    Men när jag tänker efter var den ju faktiskt ännu lite mer gbg-corny än menat. ...har sett för många reklamer på TV för den där billiga butiken tror jag.

  7. #7
    NMCS Original Gangster Hobbes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Förnamn
    Måns
    Ort
    Sveriges Baksida
    Län
    Stockholm
    Inlägg
    6 142
    Citat Ursprungligen postat av Smalstark Visa inlägg

    När jag ändå har dig på tråden. Är mappning något som måste göras omgående för driftsäkerhetens/motorhälsans skull eller är det något som ska göras för att optimera effekt och karaktär?
    Både och, men mer det ena än det andra
    ECU:n kommer att anpassa sig utan mappning, men det blir troligen ganska långt ifrån optimalt.
    BMW R1200RS 125 PS/125Nm
    F.d. BMW E82 1M 414 PS/636 Nm
    F.d. R53 MCS JCW GP #0120 231 PS/300 Nm
    F.d. R53 MCS Works 200 PS/240 Nm


    1:a MINI Cup 2011
    3:a MINI Cup 2010

  8. #8
    Betalande Medlem Aces avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Förnamn
    Robert
    Ort
    Göteborg
    Län
    Västra Götaland
    Inlägg
    5 009
    Säkert bra med mappning men jag har kört med 15% nu i några år utan ommappning och det har fungerat perfekt. Har monterat DDM Works CAI också. Det största problemet var att få loss den!
    Medlem #16
    HÄR ÄR BILENS TRÅD!

    MCS WORKS -05 HB/W
    MCS -04 EB/B (Såld)
    FD. MC -02 CB (Såld)




  9. #9
    MINI-entusiast
    Reg.datum
    jun 2010
    Förnamn
    Erik
    Ort
    Karlskrona
    Län
    Blekinge
    Inlägg
    49
    Om du behöver en avdragare till din orginalpulley så har jag en liggande... PMa om du är intresserad!

  10. #10
    Betalande Medlem Luc!fears avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Förnamn
    Dan
    Ort
    Påskallavik
    Län
    Kalmar
    Inlägg
    2 469
    Jag har "Hobbes" gamla GP kompressor som gått ca: 3-3500mil om jag minns rätt & en helt ny monterad 16% pully.
    Till salu för rätt pengar.
    PM:a mig vid intresse...
    /Dan
    BESTÄLLD: MINI Cooper Clubman JCW All4 LCI -2020 Enigma Black Metallic, rött tak & speglar.
    NUVARANDE: MINI Cooper Clubman S JCW -2016 Chilli Red, tak & sidospeglar i svart.
    SÅLD: MINI Cooper Clubman S JCW -2013, White silver metallic,tak, sidospeglar, c-stolpe & fäljar i
    svart.
    SÅLD MINI Cooper Countryman SD All4 - 2012, Absolute black metallic & även tak.
    SÅLD: Mini Cooper S JCW, -05, Hyper blue med svart tak.


    Life's too short not to

    MIN gamla BILTRÅD: här

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Billig 15% Pulley
    Av Ace i forum Teknik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 21:54
  2. Byte av pulley
    Av fredrikr i forum Teknik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 10:46
  3. Pulley
    Av klass1 i forum Teknik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 23:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •