handdator

Visa fullständig version : Restips, varningar, att tänka på...



Luc!fear
2011-01-25, 20:17
Inför ev. resor i Europa & körning till MINI United 2011
Det är många som är resvana i Europa & vissa som inte är det...
Öppnar här en tråd där alla är välkomna med:
Tips:
Varningar:
Att tänka på:
Se värdigheter / missa inte:
Undvik detta:
Glöm inte att ta med:
10 I TOPP-listor...
m.m.

Ja, allt som kan underlätta planering & som kan göra resor i Europa lite bättre & mer minnesvärda...

Gustav2000
2011-01-25, 20:45
1. första förband (räknar med att detta finns i din Mini! Jag vill ha mitt om jag blir skadad)

2. varselväst.

3. varm jacka
Dessa prylar (ovan) har jag i bilen. De kan vara avgörande när olyckan kommer.


4. riktiga skor
5. solglasögon

Dragon
2011-01-25, 20:47
kan vara bra att ha:
http://www.bmworiginalforsakring.se/bmw/min-bilforsakring/sidor/gront-kort.aspx

ytterligare en bra att ha grej:
https://www.forsakringskassan.se/servicewebb/nybest.do

dvorak
2011-01-25, 22:08
Kör försiktigt, ha gott omdömme på autobahn

Gustav2000
2011-01-25, 22:32
Kör försiktigt, ha gott omdömme på autobahn

http://open.spotify.com/track/31uidLEHAcF8Cw1cX1VCS8

Luc!fear
2011-01-26, 10:23
http://open.spotify.com/track/31uidLEHAcF8Cw1cX1VCS8
eller detta: Clawfinger – The Price We Pay (spotify:track:6umEunTEpSlOcmvDDzzBpg)

Gard
2011-01-26, 12:33
Ett hett tips är sidan:

http://www.bilsemester.net/

/*/

Hobbe
2011-01-26, 15:19
Ha alltid bensin/diesel i tanken.
Det är förbjudet (= böter) att tex få stopp på Autobahn.

Grönt kort/internationellt körkort.
(Inte alltid ett officiellt krav, men alltid oavsett EU ett inofficiellt krav)
Gul varningsväst, varningstriangel, bogserlina, förstahjälpen, reservdunk, och reservhjul (nej, sprutklet på burk hjälper inte mycket).
Småpengar lokal valuta för att betala för utnyttjandet av tex betalvägar i Frankrike.
Karta över Europa.
Lexicon (alla kan inte engelska).

dvorak
2011-01-26, 15:29
Tänk även på att ha med er lite större pengar också. De flesta poliser utomlands vill ha betalt på plats ifall man åker fast för fortkörning ifall man är utlänning. Kan du inte betala på plats kan de beslagta bilen (inte ovanligt i Frankrike).

Försök alltså ha en c:a 200€ i plånkan

powernap
2011-01-26, 15:36
Tänk även på att ha med er lite större pengar också. De flesta poliser utomlands vill ha betalt på plats ifall man åker fast för fortkörning ifall man är utlänning. Kan du inte betala på plats kan de beslagta bilen (inte ovanligt i Frankrike).

Försök alltså ha en c:a 200€ i plånkan

alternativt, håll hastigheten.....

dvorak
2011-01-26, 15:45
alternativt, håll hastigheten.....

Också ett MYCKET bra tips!

Gustav2000
2011-01-26, 21:38
Har hört att Polisen har kortterminaler i bakluckan så ett gammalt hederligt Visa/Amex fungerar också. Kontanter är bra för hotellen och bensinmackarna kanske inte tar kort. I alperna tankade jag på mackar som inte tog kort. Bara att rulla ihop och stoppa ner i tanken alá Wyatt i Easy Rider.

JockeO
2011-01-27, 17:22
Vissa försäkringsbolag kräver rutmärkning (bilens regnr) i vissa europeiska länder.

http://www.sbmfordon.se/ rekommenderas. Du får inom några dagar ett kit med etsningssyra, mall med ditt regnr, dekaler och nyckelring. Enkelt att applicera.

Detta gör det också ointressant för biltjuvar här i Sverige att stjäla bilar för export till östeuropa, då det blir för dyrt att byta alla rutor.


Tänk även på att regler för däck är olika i andra EU-länder. Mönsterdjup och att man t ex inte få ha olika däcksmodeller på fram- resp bakaxel. (Tillåtet i Sverige)


OM ni får böter och skall betala på plats, se till att ta emot boten och granska beloppet INNAN ni betalar pengarna.
I Prag blev vi lurade så och fick en böteslapp som var halva de uppgivna beloppet.

/M v h, JockeO

Hans-G
2011-01-27, 18:37
Glöm heller inte att det i de allra flesta länder är förbjudet att prata i mobil i bilen om det inte sker via handsfree. Fast det har väl gått in i de flesta att det är olämpligt även om det råkar vara tillåtet... ;)

Wazp
2011-01-28, 17:37
Ni som vet Hur långt klarar man sig med Engelska där nere själv kan jag bara 2 ord franska Baugette och fromage....

powernap
2011-01-28, 17:43
Ni som vet Hur långt klarar man sig med Engelska där nere själv kan jag bara 2 ord franska Baugette och fromage....

tror d räcker tillräckligt långt..... ;-)

Hagatorpet
2011-01-28, 18:18
Ni som vet Hur långt klarar man sig med Engelska där nere själv kan jag bara 2 ord franska Baugette och fromage....

Svenska då? :(

Gustav2000
2011-01-28, 18:49
Svenska då? :(

Jag brukar prata svenska med fransmän

Hagatorpet
2011-01-28, 19:57
Jag brukar prata svenska med fransmän

man skall inte göra det för lätt för dom

Spicy
2011-08-07, 21:08
Uddevalla-Oxford t.o.r.
Tillbaka i Uddevalla efter 400 mil. Till England körde vi genom Danmark över till Tyskland vid Flensburg, körde kusten genom Holland och vidare genom Belgien till Calais. Tog tunneln (35min) till Folkestone England. Det första man frågade sig efter några mil i England var om man byggt vägarna eller Coopern först? oavsett så är dom anpassade för varandra. Att köra på vänster sida var inga problem, det berodde till viss del på att högra vägbannan i stort sett alltid var upptagen och att dom kom i mot en.
Vi körde kustvägen från Folkestone till Portsmouth, där efter norr, såg på Stonehenge och vidare till Oxford och kände på historiens vingslag. En helt fantastisk vacker resa. Hem satte vi Gps;en på snabbaste vägen, körde non stop till Puttgarden.
Lite bra att veta. Att köpa t.o.r. biljett till tunneltåget kostar ca:2000kr, det är nästan halva priset än 2 enkel biljetter. Så planera hemrese dag är bra. B&B kostar från 75 pund och uppåt för dubbelrum, (går säkert att hitta billigare). Under semester tider är det bra att hitta boende under dagen och göra ev. utflykter därifrån, det blir snart fullbokat.
Vi rekommenderar och kommer göra fler Cooper mil i England fram över.
Erling och Susanne

Luc!fear
2011-08-08, 06:30
Härligt "Spicy" med denna reseskildring.
Känner igen sig efter vår resa till MINIs 50-års kalas på Silverstone
Tack

Panerai
2011-08-08, 10:21
Sverige - Antibes ToR i ett svep är nu avklarat med Doopern.

Den dricker förvånansvärt lite vid 200km/h marschfart och låg som ett strykjärn hela vägen ner. Värt att tänka på är att om du behöver bränsle efter båten (rödby-puttgarden) när du är påväg Hemmåt - är att tanka på macken som är direkt efter båten och Inte svänga av till närliggande Uno X och bli skimmad.

Om ni reser med husdjur och tror att ni kommer bli ombedda av visa upp passet för x-antal tusen kronor så tror ni fel, även om besöket hos vet. nere i Frankrike var väldigt underhållande.

Ett sant restips är att tanka V-power Diesel i Tyskland, jag upplevde en viss skillnad i hur bilen gick.

Småpengar behövs i princip inte längre då vägtullarna i Frankrike tar Mastercard etc och i min mening var det ingen skillnad på att betala med kontanter resp kort när jag i efterhand kollat de dragna beloppen.

Mvh

MadeleineO
2011-08-08, 14:20
Det blev en spontan tur med MINIn från Halmstad till Berlin i juli. Jag hade inte ens passet med mig, men efter lite check med vana "europa-bilare", verkade det ytterst osannolikt att jag skulle behöva passet. Vi åkte ner i Danmark och tog färjan från Gedser till Rostock. Rätt smidigt, och färjan tar ju bara 1 h 45 min. Sen autobahn ner till Berlin på 2 h. Jag hade inte direkt förberett mig och läst på, men fick erfara att det kunde vara lite glest med bensinstationer. Blev lite nervös ett tag, men blev räddad av Shell. Val av bensinsort blev nästa frågeställning, eftersom de inte märker med antal oktan. Landade på V-power Super, som jag förstår ska motsvara vår 95 oktan. I Tyskland har de ju även en budget/eco-variant med 10% etanol inblandad, att jämföra med att vi har 5% etanol i 95 oktanen. Tydligen är det inte alla bilar som klarar 10 % etanol, och hur det är med vår MINI vet jag inte.

Att köra i Berlin var hur lätt som helst. Dels med GPS och sen med en analog kartläsare i passagerarsätet. Åtminstone i juli var trafiken inga problem, och Berlin är väl en rätt stor och "överdimensionerad" stad annars med, till skillnad från Stockholm. Parkering var på flera ställen gratis, och det gick att hitta plats. Parkering i p-hus på Kurfurstendamm, största shoppinggatan i Västberlin kostade 1 Euro per timme. Verkligen billigt. Eftersom Berlin är en såpass stor och utsträckt stad var det rätt fint att ta en biltur runt för att få lite begrepp om staden, köra till lite olika saker man skulle titta på.

Vägen från Berlin till Rostock var mer av en pärs, och det är väl rätt vanligt på autobahn har jag förstått i efterhand. Stau, olyckor, vägarbeten gjorde att vi fick lägga 5,5 timmar istället för 2 till Rostock. Fick prova lite småvägar på tyska landsbygden på GPS:ens inrådan.

jronnblom
2011-08-09, 18:42
Vi verkar ha varit många som tagit våra MINIs till Europa i sommar!

Åkte själv en tre veckor i juli och hamnade till slutet i England hos 1320Mini. Instämmer med "Spicy" att man undrar om de byggde vägarna eller MINIn först. Fast jag upplevde det som lite jobbigt för hjärnan i rondellerna där bilarna kommer från "fel" håll ;)

Trodde också i min enfald att Sveriges vägar tar priset för dåligt underhåll men ack där tog Belgien priset! Har nog aldrig kört på så dåliga vägar i mitt liv och det innefattar även risiga grusvägar här i norr. Å andra sidan kompenserar belgarna det med sina våfflor och öl ;)

Panerai
2011-08-09, 21:18
Är jag den enda som lyckades undvika att stå i kö överhuvudtaget? I vanliga fall brukar jag ha oturen att fastna i 4h köer eller precis missa båten och sen bli ståendes. Men denna gången gick det smärtfritt - upplever att det är mindre stau än det var för 5-6 år sen.

jronnblom
2011-08-10, 11:10
Jag fastnade egentligen inte i någon kö förrän jag var på väg tillbaka och närmade mig Hamburg igen. Dock var detta sista söndagen i juli och många var nog på väg hemåt efter helgledigheten. Fastnade därefter en 4 - 5 timmar eller så i kön till färjan mellan Puttgarten och Rödby.

Valde redan när jag for att inte boka några biljetter utan köpa efter vägen. Gillar skarpt att Eurotunneln låter dig komma både tidigare än avsedd tid och försent. Och då flyttar de dig till närmaste avgång! Snyggt!

-J

roadsternilsson
2011-08-12, 21:30
Fler restips:

Efter turer i både Baltikum och Balkan med min Cooper D har jag lärt mig att en skruvmejsel vid tankning är väldigt smart. Ibland serveras nämligen dieseln ur pumpar med smalt munstycke vilket inte Minins nedre tanklock öppnar för. På så vis tankar man inte bensin av misstag här hemma. I Montenegro kunde jag välja mellan aningen dyrare "Eurodiesel" med smalt munstycke och billigare märkt bara diesel med grovt munstycke. Sistnämnda kan ha innehållit över 10 000 ppm svavel, vilket troligen lett till tidig död för DPF:n.

Fler intryck är att desto längre från Sverige man kommer, desto fler tror att någon övre makt redan bestämt när det är dags att dö. Med den inställningen går det köra om lite varstans precis som både promille- och hastighetsgränser kan anpassas efter det som känns bäst för stunden. Var på tjänsteresa i franska Alperna för ett drygt år sedan. En kväll skulle en gubbe iväg. Han hade stora problem att låsa upp bildörren på sin Kangoo, men iväg kom han... Läge att alltid vara på sin vakt med andra ord.

Men bilsemester är helt klart ett mycket trevligt sätt att upptäcka världen. En kollega bilade till Mongoliet vilket gör mig avundsjuk. Tror dock det finns mer lämpade reskamrater än en sänkt Cooper D för en sådan trip...

connected
2011-08-13, 11:13
Norge
Brukar åka dit en gång per år och i juli skulle vi åka med en Clubman sd som vi beställde.
Tyvärr så blev den försenad (fick den för övrigt för två veckor sen och är mycket nöjd med bilen om någon funderar på köp, så missa inte wired-paketet det ger mersmak) hursomhelst så fick vi låna en Clubman D Hampton till vår resa, mindre motor men snygg bil.

Vi åkte till Ålesund via trollstigen och sen neråt via ett flertal fantastiska fjordar och slingriga vägar med enorma vyer det är en upplevelse som är svår att finna någon annanstans i Europa gillar man att köra på kurviga vägar med sin mini så är Norge rätt plats.
Bifogar ett par (mindre bra) bilder från toppen av trollstigen men googla gärna på atlanterhavsvägen eller någon av fjordarna så får ni upp fina bilder.
8528852985308531[ATTACH=CONFIG]8528