handdator

Visa fullständig version : Cooper som bruksbil 30000 mil?



thomasp
2011-01-24, 08:13
Hej jag kör extremt mycket bil och har tills nu bara harvat omkring i tråkiga Volvos men var och provade en Cooper D i helgen och insåg att det var ljuset i mitt 43 åriga liv ( när det gäller bilar ) .

Men hur är dom vad det gäller hållbarhet?

Jag brukar köra ner mina bilar typ 25000 - 30000 mil på en 7 års period.
Vad anser ni är Coopern en bil för mig eller ska jag fortsätta med Volvo?

yonasu
2011-01-24, 08:20
http://www.mini2.com/forum/general-discussion/145760-whos-driven-most-miles-hws-has-over-317-000-a.html

här är en jättelång tråd om hur långt folk kört och även vad dom bytt ut på bilen.

Citat från killen med 400000 miles på sin mini (43 737 mil)

"I could go on and on telling of the unbelievable reliability and absence of problems w/ my MINI.
But, sun's shining; - another great sunroof day; - and a lot more of this glorious world to see!" -HWS

Hobbe
2011-01-24, 12:06
Tritec-motorn, mer okänt är namnet Pentagon, satt i R53.
Prince-motorn sitter i R55/56.

Tritec-motorn är i grunden utvecklad av Mitsubishi under 80/90-talet, men Chrysler fortsatte att utveckla denna under 90-talet.
BMW köpte motorn av Chrysler tills Chrysler gick samman med Mercedes, och då var det inte lika populärt längre från BMW:s sida.
I grunden är 1.6 L-versionen som R53:an hade en bantad 2.0 L (Chrysler motorkod A588 ).
Även en 1.4 L-version återfanns i R50.
Gjutjärnsblock med aluminiumtopp och en överliggande 2.0 L-kamaxel.
EatonM45-kompressor (1.6 L MINI Cooper S).
Mer info om Chryslers motorer:
http://www.allpar.com/mopar/rover.html


Prince-motorn är utvecklad av Peugeot och BMW tillsammans.
Aluminiumblock med aluminiumtop.
Här dör mitt intresse såsom R53-ägare så det är upp till R55/56-ägarna att fylla på med information.
Tills dess så kan du börja med att läsa om Prince-motorn på Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Prince_engine


Vi pratar inte om gamla hederliga Volvomotorer här utan små 1.6 L fyrcylindriga överladdade motorer så förvänta dig inte en evighetsmotor a la' Volvo.
Prince-motorn har inte direkt gjort sig känd som driftsäker sedan den kom ut 2006, men gjutjärnet till Tritec som pumpade körglädje i MINI mellan 2001-2006 uppfattas allmänt som "oförstörbar", speciellt då den satt i diverse modeller från Chrysler/Dodge/Mitsubishi, vilka blev populära som fjunisars Fast & Furious redlight racers.

Dragon
2011-01-24, 12:35
Tritec-motorn, mer okänt är namnet Pentagon, satt i R53.
Prince-motorn i R55/56.

Vi pratar inte om gamla hederliga Volvomotorer här utan små 1.6 L fyrcylindriga överladdade motorer så förvänta dig inte en evighetsmotor a la' Volvo.

Men tänk så mycket roligare han kommer ha ;)

dvorak
2011-01-24, 12:42
Tritec-motorn, mer okänt är namnet Pentagon, satt i R53.
Prince-motorn i R55/56.

Vi pratar inte om gamla hederliga Volvomotorer här utan små 1.6 L fyrcylindriga överladdade motorer så förvänta dig inte en evighetsmotor a la' Volvo.

Det beror ju vilken typ av Volvomotor han har erfarenhet av. Äldre motorer slits i regel mer på andra komponenter, så jag tror inte att skillnaden kommer att vara så stor egentligen.

Jag hade inte varit orolig att köra en Mini så länge, men jag hade inte varit orolig att köra någon modern bil så långt.

powernap
2011-01-24, 13:09
....massa bra text...


som vanligt måns, välinformerad på alla viktiga punkter ;-)

dvorak
2011-01-24, 13:30
som vanligt måns, välinformerad på alla viktiga punkter ;-)

Gubben är ju inte R50/53-partisk i alla fall :rolleyes:

Hobbe
2011-01-24, 13:56
Gubben är ju inte R50/53-partisk i alla fall :rolleyes:

Jag fokuserar bara på det bästa :D

dvorak
2011-01-24, 14:13
Jag fokuserar bara på det bästa :D

Gillar man gjutjärn så gör man, inte mycket att göra åt det. Jag tror inte ens en psykolog kan hjälpa dig där :o :D :titanic::bath:

Hobbe
2011-01-24, 14:32
Har inte du en gjutjärnsklump i din engelska rejsbil?
(Eftersom det inte är en tysk bil så kommer jag just nu inte ihåg bilmärket....Lite skämmigt faktiskt - men bara lite :) )

dvorak
2011-01-24, 15:20
Har inte du en gjutjärnsklump i din engelska rejsbil?
(Eftersom det inte är en tysk bil så kommer jag just nu inte ihåg bilmärket....Lite skämmigt faktiskt - men bara lite :) )

Inte har, hade :)

Nu är det bara aluminium som gäller, visste du inte att det är trenden? :D

Hagatorpet
2011-01-24, 15:35
Inte har, hade :)

Nu är det bara aluminium som gäller, visste du inte att det är trenden? :D

Lättare, snabbare, häftigare och snyggare :D

Kongo
2011-01-24, 16:00
Gubbtjat om nån prins

Nu tror jag det är dieselmotorn han var mest intresserad av...

Sitter du bra i dedär stolarna så kör på, själv njuter jag varje gång jag inte sätter mig i Mini-stolar men koppen är ju högst individuell.

Tror jag körde 6500 mil med min Clubman D, det som böts var följande:
Turbo (förhoppningsvis inte vanligt förekommande)
Kamrem, vattenpump, remmar pga läckage från pumpen (verkar vara vanligt då jag hört det väsande ljudet som uppstår när det kommer kylvätska på remmen på flera dieslar men folk verkar inte vara lika petiga som mig :P)
2x krängningshämmarbussningar bak (verkar vara vanligt)
Galvsläpp på bakluckorna (verkar vara vanligt på Clubman)


Annars tror jag inte det var så mycket problem förutom det oerhört störande gnisslandet från inredningen.

Skulle jag leva med en bil så länge och hade pengar hade jag absolut väntat på SD:n som kommer. Den kommer ha 143 hk istället för 112 vilket inte är mycket att hänga i granen.

Samma motor kan du hitta i Citroën, peugot, volvo och ford så om du söker via det kanske du kan hitta mer intressant info.

Lycka till, Mini är verkligen en skitrolig bil att köra

dvorak
2011-01-24, 16:04
Den motorn har kamkedja och inte rem:lam:

Kongo
2011-01-24, 16:09
Den motorn har kamkedja och inte rem:lam:

Det är kedja mellan kammarna men den drivs av en rem, jag vet vad jag har haft serru ;)

(När jag frågade innan jag köpte så sa de att det var kamkedja, vilket delvis är rätt faktiskt:rolleyes:)


Den som inte tror jag har rätt över motorgurun kan kolla ETKn här :P
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=MN51&mospid=50620&btnr=11_4039&hg=11&fg=25
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=MN51&mospid=50620&btnr=11_4040&hg=11&fg=25

dvorak
2011-01-24, 16:53
Sedär, trodde inte det var så stor skillnad mellan bensinaren och dieseln. Vilken lustig konstruktion :)

Jag skulle absolut kalla den motorn remdriven också, säger de kedja så lurar de en!

Man lär sig något nytt varje dag :)

Hagatorpet
2011-01-24, 19:47
Sedär, trodde inte det var så stor skillnad mellan bensinaren och dieseln. Vilken lustig konstruktion :)

Jag skulle absolut kalla den motorn remdriven också, säger de kedja så lurar de en!

Man lär sig något nytt varje dag :)

tänk vad mycke jag kan då :D

Hobbe
2011-01-24, 19:56
Remdriven?
Släkt med DAF/Volvo 66? :eek:

thomasp
2011-01-25, 06:11
Okej om jag har förstått det rätt så ska jag köpa en gammal årsmodell för att få Volvo kvalitet i motorn, men dessa dra väl bensin likt en Volvo också???

Nu var saken den att det var diseln som jag är mest intresserad av, och då jag tycker att begagnat priserna är skyhöga så är det nytt som gäller såvida inte priserna sjunker nu när där kommer en ny "SD:n" ( men när kommer den och är den lika ekonomisk?).

Sen det här med att blanda rem och kedja, är där samma serviceintervaller på diseln som bensinaren och hur är det med priset på servicen?

Tack för alla svar

M V H Thomas

dvorak
2011-01-25, 08:42
Jag hade inte varit orolig för den nya dieseln, det är bara Hobbe som har svart att acceptera att Mini kom ut med en ny modell 2007.

Jag vet inte riktigt vad för Volvo du jämför med, jag har inte hört att de är bättre än andra bilmärken?

Att köpa en modern bil är ganska riskfritt, de är generellt sätt byggda så bra att de kan gå mycket långt utan motorrenovering.

MartinGBG
2011-01-25, 13:36
Köper du en ny MINI så sitter det frånochmed September-produktion en motor ifrån BMW Group i MINI Cooper D (som tidigare har suttit i exempelvis BMW 1-serien). Denna är såvitt jag vet inte remdriven utan med kedja, och har mycket gott rykte ifrån när den satt i 1-serien.

Går lite tystare och har lite bättre vrid än den gamla motorn också tycker jag allt :)

Ace
2011-01-25, 19:10
Jag fokuserar bara på det bästa :D
:potd:

Kongo
2011-01-25, 19:40
Nu var saken den att det var diseln som jag är mest intresserad av, och då jag tycker att begagnat priserna är skyhöga så är det nytt som gäller såvida inte priserna sjunker nu när där kommer en ny "SD:n" ( men när kommer den och är den lika ekonomisk?).

Sen det här med att blanda rem och kedja, är där samma serviceintervaller på diseln som bensinaren och hur är det med priset på servicen?

Tack för alla svar

M V H Thomas

Om du gillar att köra fort så kommer du inte nära den utlovade bränsleförbrukningen om det är förbrukningen du menar med ekonomiskt. Ingen service är fast då det är någon datorn som räknar ut vad och när saker ska bytas. Tror jag körde 2000 mellan servicearna

Det är inget fast bytesintervall på kamremmen på Mini men Citroen har +20000 mil har jag för mig som bytesintervall på samma motor.