handdator

Visa fullständig version : vita fälgar



Mattajas
2011-01-17, 09:50
Går i väntans tider (Countryman S) och har börjat fundera på hur sjutton jag ska lyckas hålla de vansinnigt snygga, vita "Turbo fan" fälgarna rena.

Fick tipset att byta bromsbelägg till någon annan variant som dammar mindre. Tycker det verkar lite overkill.

Vaxning av fälgarna? något tips om hur man enkelt löser det. Finns det spray?

Tack på förhand.

/Mattias

yonasu
2011-01-17, 09:53
tvätta tvätta tvätta

sonax fälgrengörning varje dag gör magen gla- eller nåt sånt :D

Scitz0
2011-01-17, 10:00
Hehe... har själv vita org. fälgar och ja skiten syns snabbt men satan va läckra de är nytvättade :D

MrCooper
2011-01-17, 10:04
Jag kör med SONAX Fälgförsegling.
Visst fälgarna blir smutsiga, men det är mycket lättare att tvätta dem. Smutsen biter sig inte fast lika lätt och vid regn rinner en hel del av smutsen av.

http://www.sonax.se/Produkter/Konsumentprodukter/Daeck-faelg-och-gummi/436100-SONAX-Faelgfoersegling

Mattajas
2011-01-17, 10:07
pust å stön. tack för tipset! Kan man inte nanobehandla eller nåt?


tvätta tvätta tvätta

sonax fälgrengörning varje dag gör magen gla- eller nåt sånt :D

Mattajas
2011-01-17, 10:08
Ahh...härligt!


Jag kör med SONAX Fälgförsegling.
Visst fälgarna blir smutsiga, men det är mycket lättare att tvätta dem. Smutsen biter sig inte fast lika lätt och vid regn rinner en hel del av smutsen av.

http://www.sonax.se/Produkter/Konsumentprodukter/Daeck-faelg-och-gummi/436100-SONAX-Faelgfoersegling

Hagatorpet
2011-01-17, 10:15
När det är dags för veckotvätten
ber du bara tvättfirman att ta fälgarna med :D

MaryJay
2011-01-17, 11:02
Har också vita fälgar. Jag kan bara rekommendera en bra borste och fälgrengöringsspray, så brukar smutsen lossna lätt. För smutsigt det blir det hur man än gör! :)

Mattajas
2011-01-17, 11:10
Jag får låta bli att bromsa helt enkelt.


Har också vita fälgar. Jag kan bara rekommendera en bra borste och fälgrengöringsspray, så brukar smutsen lossna lätt. För smutsigt det blir det hur man än gör! :)

Simon Johansson
2011-01-17, 12:24
När jag designade min nyköpta mini så var en av dom största anledningarna till val av mycket svart i designen (Svart tak, stripes och hjul) just svarta fälgarna. Man vänjer sig alltför snabbt att bromsa sent så bromsdammet är något att leva med.

;-)

Haugthon
2011-01-17, 12:27
Vaxa fälgen in och utsida en ggn om året. Det är lungt det bästa. :D visst lite drygt att göra men resultatet är väldigt bra!


Jag kör med SONAX Fälgförsegling.
Visst fälgarna blir smutsiga, men det är mycket lättare att tvätta dem. Smutsen biter sig inte fast lika lätt och vid regn rinner en hel del av smutsen av.

http://www.sonax.se/Produkter/Konsumentprodukter/Daeck-faelg-och-gummi/436100-SONAX-Faelgfoersegling

Stephand
2011-01-17, 13:00
Finns lackförsegling även till fälgar som fungerar på samma sätt som den behandling som läggs på bilen, underlättar klart renhållning, tex asfall har svårare att fästa.

På min andra bil sitter polerade hjul helt utan klarlack och med behandling så blir dom fälgarna lika enkla att hålla som normala med solid pulverlack.

Har inte helt koll på vad medlet heter men hör med någon recondare för det är nog ingen konsumetprodukt som finns i handeln.

Mattajas
2011-01-17, 13:29
Tack för alla tips!

stroy
2011-01-17, 20:39
Har vita på min nuvarande, och beställde vita på min nya som kommer (any day now.. suck). Med det vill jag säga att det är värt eländet att hålla dem rena :-).

dvorak
2011-01-24, 12:47
Jag hade bytt bromsbelägg också, det är ett enkelt jobb.

Det är stor skillnad på olika belägg, original dammar ganska mycket. Vill du ha extra mycket damm och gnissel, gör som jag: Kör Carbotech! :D

Jonz
2011-01-24, 13:00
Jag kör också med vita fälgar och byte till EBC Greenstuff just för att dom skulle damma mindre. Men efter att ha kört med dom ett halvår så kan jag inte säga att det är nån skillnad mot orginal. Fälgarna är skitiga så fort man lämnar tvätthallen.

emile
2011-02-22, 22:42
jag fick tipset att köra med insektsbortagningsmedel som man normalt kör på huven på bilen som du kan köpa från ok-q8 osv... det gör tydligen rent allt!:D

själv jagar jag 17" crown spokes som ska pulverlackas vita... så jag har oxå jagat lösningar på just detta problem! :p